Στα εν χρήσει Μηναία προτάσσεται το Αινείτε και ακολουθεί το Αγαλλιάσθε.
Τα σύγχρονα Τυπικά υποδεικνύουν, αν δεν απατώμαι, ψαλμώδηση (μόνο) του Αγαλλιάσθε.
Πλεονασμός ή μεταγενέστερη προσθήκη (πότε
του Αγαλλιάσθε ;
Αν δούμε την εξέλιξη στο θέμα των Κοινωνικών θα δούμε ότι συνήθως το ΤΜΕ επιλέγει ένα εκ των δύο ή περισσότερων Κοινωνικών.
Το "Αινείτε" είναι Δεσποτικό Κοινωνικόν και προηγείται ενώ το "Αγαλλιάσθε δίκαιοι" στίχος για την εορτή των Αγίων Πάντων.
Θα έπρεπε να ψάλλονται και τα δύο.
Τα σύγχρονα Τυπικά όπως τα ονομάζεται (αν εννοείται φυσικά τα Πατριαρχικά Τυπικά) έχουν ένα Κοινωνικόν.
Ανάλογα με την επισημότητα ή μή του εορταζομένου Αγίου επιλέγουν άλλες φορές το "Αινείτε" κι άλλες φορές το του Εορταζομένου Αγίου.
Πάντως έχω την εντύπωση ότι η χρήση διπλών ή και τριπλών κοινωνικών όχι μόνο δεν καταργεί το εν χρήσει Τυπικόν (ΤΜΕ) αλλά είναι
και πιο σύμφωνο με αυτό, αφού αυτό προβλέπει μόνον την ψαλμώδηση Κοινωνικού (μέχρι να μεταλάβουν όλοι οι πιστοί)
κι όχι άλλων τροπαρίων ταιριαστών μεν με το θέμα της Μετάληψης όπως
"Του δείπνου σου" ή τις Ευχές τις μεταλήψεως [αλλά ασφαλώς όχι ορθά]
ή αταίριαστων... "Που πορευθώ" ή "Εξομολογείσθε" ή "Ένας είναι ο Θεός..." ή "Αγνή Παρθένε" κ.α.
Σημ. Μπορείτε να δείτε σημειώσεις στα Δίπτυχα 2008 για διπλά Κοινωνικά υπό Διονυσίου Μπιλάλη Ανατολικιώτη.