Laosynaktis
Παλαιό Μέλος
Δεν νομίζω ότι έχετε απόλυτο δίκιο Πάτερ. Η αρχική έννοια του όρου (ακριβέστερα "Ύφος της Μ.τ.Χ.Ε"), όπως απαντάται στα χφφ αφορά στον τρόπο της σύνθεσης και δηλώνει τα μέλη των πατριαρχικών ψαλτών του 18ου αι (από τον Χαλάτζογλου και πέρα), μέλη τα οποία ήταν συντομότερα από τα παλαιότερα. Συγκεκριμένα, αφοράΚαλημέρα και χρόνια πολλά σε όλους!
Επειδή πολλές φορές παραβρέθηκα σε ακολουθίες στον πατριαρχικό ναό και σαν εκκλησιαζόμενος, αλλά και μετέχοντας στο χορό του αναλογίου, θα ήθελα να πώ πως το λεγόμενο Πατριαρχικό ύφος δεν έχει να κάνει τόσο με την επιλογή των μελών, όσο με τον τρόπο τον οποίο τα μέλη αποδίδονται. Αφενός μεν με την ανάλυση των ποιοτικών σημείων, των θέσεων, του ιδιαίτερου χρώματος της βοσπορίτικης φωνής και αφετέρου με το όλο πατριαρχικό τυπικό το οποίο διαφυλάσσεται ως κόρη οφθαλμού και απ' τους ιερείς και απ' τους ψάλτες όλων των βαθμίδων. Ωφείλουμε όλοι μας ένα μεγάλο ευχαριστώ και στους τωρινούς και στους προγενέστερους πρωτοψάλτες, λαμπαδαρίους, δομεστίκους των πατριαρχικών αναλογίων.
α) στο Νέο Στιχηράριο, το οποίο ήταν προφανώς μια προφορική παράδοση που δημιουργήθηκε και αναπτύχθηκε στον Πατρ. Ναό, αρχής γενομένης μάλλον με τον Χαλάτζογλου, με πρώτη καταγραφή το "Θεαρχίω νεύματι" του Ι. Τραπεζουντίου, κατόπιν το Αναστασιματάριο του Δανιήλ, οριστικότερη καταγραφή το Αναστασιματάριο και Δοξαστάριο του Πέτρου και συμπλήρωση με την Συλλογή Ιδιομέλων του Μανουήλ, ίσως και με τον Γ' τόμο της Μουσ. Κυψέλης του Στεφάνου.
β) το Ειρμολόγιο του Πέτρου, συνέχεια του Ειρμολογίου του Μπαλασίου, αλλά και σε πολλά συντομότεο από αυτό.
Στα έργα του ο Πέτρος μπορεί να κατέγραψε, αλλά και να καλλώπισε αυτή την προφορική παράδοση)
γ) Το Σύντομο ειρμολόγιο του Πέτρου Βυζαντίου. Προφανώς κυρίως προφορική παράδοση και αυτό. Υπάρχει νομίζω και καταγραφή των συντόμων ειρμών "κατά το ύφος της ΜτΧΕ" και από τον Μάρκο Δομέστικο (βλ. κάπου στους καταλόγους του κ. Στάθη),
δ) Τα ποικίλα άλλα σύντομα μέλη των Ακολουθιών που καταγράφηκαν από τον Πέτρο κά.
ε) τους Πολυελέους, συνθέσεις των πατριαρχικών ψαλτών του 18ου αι, οι οποίοι είναι συντομώτεροι από τους παλαιούς και έχουν "νέον ύφος".
Τη λέξη "ύφος" με την έννοια νέου τρόπου σύνθεσης νέων μελών ή διασκευής παλαιοτέρων συναντάμε και στην Κρητική παράδοση ως "κατά το ύφος (ή τον τρόπον) των νέων".
Επίσης σε ένα χφ του Νικηφόρου Καντουνιάρη (μαθητού του Ιακώβου Πρωτοψάλτου και αντιθέτου προς την Νέα γραφή) συναντάται ο ειρμός "Τω σωτήρι Θεώ" με την ένδειξη "ύφος Ιακώβου Πρωτοψάλτου". Πρόκειται απλώς για τον τρόπο που έψαλλε, ως σύνθεση, ο Ιάκωβος αυτόν τον ειρμό,
Με βάση μια τέτοια αντίληψη υπήρξε και η καταδίκη των μελών του Νικολάου Σμύρνης, το "Σμυρναίικο ύφος". Τα μέλη ως συνθέσεις καταδικάστηκαν και όχι ο τρόπος που έψαλλε ο Νικόλαος (ο οποίος, σημειωτέον, ήταν μαθητής Πατριαρχικών ψαλτών). [αν και κατόπιν το ύφος των συνθέσεων του Νικολάου επέδρασε κάπως στα έργα του Πρίγγου και του Στανίτσα, όπως π.χ. το "Εξέδυσάν με" που είναι παραλλαγή του αντιστοίχου του Νικολάου]
Επίσης, ο Βουδούρης συνεχώς "φωνάζει" ότι στο Πατριαρχείο ψάλλονται μόνο τα έργα Πατριαρχικών ψαλτών, εννοώντας τα κλασσικά βιβλία. Τα ίδια βιβλία εγκρίνουν ως μόνα ψαλτέα και διάφορες Πατριαρχικές εγκύκλιοι στα τέλη του 19ου αι.
Αυτά, χωρίς να εννοώ ότι ο τρόπος αναλύσεων, εκφορά της φωνής κλπ δεν έχουν τη θέση τους στο "Πατριαρχικό ύφος". Η επιμονή όμως σ' αυτά τα στοιχεία ως μόνα συνιστώντα το Πατριαρχικό ύφος είναι πολύ μεταγενέστερη.
Δεν νομίζω π.χ., για να δώσω ένα μάλλον ακραίο παράδειγμα, ότι η ψαλμώδηση ενός Χερουβικού του Σακελλαρίδη με "προφορά" Ιακώβου Ναυπλιώτη συνιστά Πατριαρχικόν ύφος.