Οἰκηματάριον (ἐξήγ. Χουρμουζίου) 1829

NKontis

Παλαιό Μέλος
Μήπως υπάρχει η δυνατότητα να βρεθεί από το Οικηματάριο του Κλαδά ο οίκος του γράμματος Σίγμα («Σῶσαι θέλων τὸν κόσμον») του α´ τόμου γιατί έχει εκπέσει μία σελίδα. Πρέπει να λείπει το φύλλο 193β. Αυτό που υπάρχει στη θέση του 193β είναι το 194β, το οποίο επαναλαμβάνεται και στη κανονική του θέση. Δυστυχώς και στο χφ της Κοργιαλένιου βιβλιοθήκης λείπουν 1 ή 2 σελίδες στο ίδιο σημείο και έτσι δεν μπόρεσα να αποκαταστήσω την σελίδα 193β που λείπει εδώ. Έχω αποκαταστήσει και δακτυλογραφήσει ολόκληρο τον α´ τόμο που περιλαμβάνει τις τρεις στάσεις (οίκους Α-Σ) συνδυάζοντας τα δύο χφφ που έχουν ανέβει εδώ στο Ψαλτολόγιο. Μου λείπει μόνο αυτή η σελίδα 193β για να ολοκληρωθεί ο α´ τόμος.

Ευχαριστώ.
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Ολοκλήρωσα την δακτυλογράφηση του Οικηματαρίου και ανεβάζω το αρχείο εδώ.
Δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω την σελίδα που λείπει από τον οίκο του Σ και έχω βάλει σε αυτό το σημείο αγκύλες με αποσιωπητικά [...]

Η δακτυλογράφηση βασίζεται στο χφ. της Κοργιαλένιου βιβλιοθήκης γιατί αυτό είναι το πιο καθαρό από τα δύο που έχουν ανέβει εδώ στο Ψαλτολόγιο. Το χφ. της Κοργιαλένιου βιβλ. έχει αρκετά λάθη στην αντιγραφή, κυρίως σε χαρακτήρες χρόνου και σε ποιοτικούς χαρακτήρες, καθώς και αρκετές ασυνέπειες στην ορθογραφία λίγων, ευτυχώς, γραμμών (δηλ. αλλιώς γράφει μία γραμμή σε κάποιο σημείο και αλλιώς την γράφει σε άλλο, πράγμα που δεν θα έκανε ο Χουρμούζιος για τις συγκεκριμένες γραμμές), γεγονός που δηλώνει προφανώς ότι έχουν γίνει στα σημεία αυτά ηθελημένες παρεμβάσεις από τον γραφέα κατά την αντιγραφή. Πολλά από τα σημεία όπου υπάρχει πρόβλημα τα διόρθωσα, αντιπαραβάλλοντας τα δύο διαθέσιμα χφφ. Και το δεύτερο όμως χφ. του Ανωνύμου έχει και αυτό αρκετά λάθη στην αντιγραφή. Σε 4-5 σημεία η παραλλαγή δεν βγαίνει σωστή έτσι όπως την έχουν και τα δύο χφφ και έπρεπε να επέμβω με βάση άλλες ίδιες διπλανές γραμμές, όπου γινόταν, ή με βάση την εμπειρία μου. Επίσης, οι μαρτυρίες των χφφ. σε αρκετά σημεία είναι λανθασμένες, ειδικά εκεί όπου γίνονται παραχορδές. Εκεί αναγκαστικά άφησα την (σωστή) μαρτυρία που βάζει ο Μελωδός. Ευχής έργο θα ήταν να δημοσιεύονταν τα πρωτότυπα χφφ ΜΠΤ 713-714 του Χουρμουζίου για να διορθωθούν τα κείμενα με την εγγύηση της γραφής του Χουρμουζίου.

Σκοπός αυτής της δακτυλογράφησης φυσικά δεν είναι η «επιστημονική» παρουσίαση του Οικηματαρίου, αφού δεν έχω πρόσβαση στην βασικότερη πηγή, αυτή του Χουρμουζίου (γι αυτό και δεν σημειώνω τα προβληματικά σημεία), αλλά η γνωριμία του ψαλτικού κόσμου με το σημαντικότερο έργο του Κλαδά, ο οποίος προβάλλεται ως μία από τις σπουδαιότερες μορφές της βυζαντινής μουσικής, αλλά το έργο του είναι άγνωστο και δεν έχει εκδοθεί μέχρι τώρα.

Αν βρεθεί κάποτε η ελλείπουσα σελίδα του οίκου του Σ, αναρτήστε την για να ολοκληρωθεί η δακτυλογράφηση (...αν και δεν νομίζω να βρεθεί, γιατί «φυλάγεται» καλά...)!!!

Καλά διαβάσματα.
 

Attachments

  • Οικηματάριον Ιωάννου Κλαδά.pdf
    19.2 MB · Views: 129
Last edited:

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Ολοκλήρωσα την δακτυλογράφηση του Οικηματαρίου και ανεβάζω το αρχείο εδώ.
Δυστυχώς δεν μπόρεσα να βρω την σελίδα που λείπει από τον οίκο του Σ και έχω βάλει σε αυτό το σημείο αγκύλες με αποσιωπητικά [...]

Η δακτυλογράφηση βασίζεται στο χφ. της Κοργιαλένιου βιβλιοθήκης γιατί αυτό είναι το πιο καθαρό από τα δύο που έχουν ανέβει εδώ στο Ψαλτολόγιο. Το χφ. της Κοργιαλένιου βιβλ. έχει αρκετά λάθη στην αντιγραφή, κυρίως σε χαρακτήρες χρόνου και σε ποιοτικούς χαρακτήρες, καθώς και αρκετές ασυνέπειες στην ορθογραφία λίγων, ευτυχώς, γραμμών (δηλ. αλλιώς γράφει μία γραμμή σε κάποιο σημείο και αλλιώς την γράφει σε άλλο, πράγμα που δεν θα έκανε ο Χουρμούζιος για τις συγκεκριμένες γραμμές), γεγονός που δηλώνει προφανώς ότι έχουν γίνει στα σημεία αυτά ηθελημένες παρεμβάσεις από τον γραφέα κατά την αντιγραφή. Πολλά από τα σημεία όπου υπάρχει πρόβλημα τα διόρθωσα, αντιπαραβάλλοντας τα δύο διαθέσιμα χφφ. Και το δεύτερο όμως χφ. του Ανωνύμου έχει και αυτό αρκετά λάθη στην αντιγραφή. Σε 4-5 σημεία η παραλλαγή δεν βγαίνει σωστή έτσι όπως την έχουν και τα δύο χφφ και έπρεπε να επέμβω με βάση άλλες ίδιες διπλανές γραμμές, όπου γινόταν, ή με βάση την εμπειρία μου. Επίσης, οι μαρτυρίες των χφφ. σε αρκετά σημεία είναι λανθασμένες, ειδικά εκεί όπου γίνονται παραχορδές. Εκεί αναγκαστικά άφησα την (σωστή) μαρτυρία που βάζει ο Μελωδός. Ευχής έργο θα ήταν να δημοσιεύονταν τα πρωτότυπα χφφ ΜΠΤ 713-714 του Χουρμουζίου για να διορθωθούν τα κείμενα με την εγγύηση της γραφής του Χουρμουζίου.

Σκοπός αυτής της δακτυλογράφησης φυσικά δεν είναι η «επιστημονική» παρουσίαση του Οικηματαρίου, αφού δεν έχω πρόσβαση στην βασικότερη πηγή, αυτή του Χουρμουζίου (γι αυτό και δεν σημειώνω τα προβληματικά σημεία), αλλά η γνωριμία του ψαλτικού κόσμου με το σημαντικότερο έργο του Κλαδά, ο οποίος προβάλλεται ως μία από τις σπουδαιότερες μορφές της βυζαντινής μουσικής, αλλά το έργο του είναι άγνωστο και δεν έχει εκδοθεί μέχρι τώρα.

Αν βρεθεί κάποτε η ελλείπουσα σελίδα του οίκου του Σ, αναρτήστε την για να ολοκληρωθεί η δακτυλογράφηση (...αν και δεν νομίζω να βρεθεί, γιατί «φυλάγεται» καλά...)!!!

Καλά διαβάσματα.
Ευχαριστίες πολλές για τη προσφορά!
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Πολλές-πολλές ευχαριστίες!
Ο Οίκος αυτός εκδόθηκε από τον Γρ. Στάθη (σε δική του χειρόγραφη αντιγραφή από το χφ Ξενοφώντος 120) στο βιβλίο του «Η καταλογογράφησις των χειρογράφων Βυζαντινής Μουσικής του Αγίου Όρους», Αθήναι 1973.
Η εξήγηση που περιέχεται εκεί είναι άλλη από του Χουρμουζίου.
Δίνω το τμήμα που λείπει από το δακτυλογραφημένο κείμενο.
 

Attachments

  • Σώσαι θέλων-ελλείποντα.pdf
    371.5 KB · Views: 47

NKontis

Παλαιό Μέλος
Πολλές-πολλές ευχαριστίες!
Ο Οίκος αυτός εκδόθηκε από τον Γρ. Στάθη (σε δική του χειρόγραφη αντιγραφή από το χφ Ξενοφώντος 120) στο βιβλίο του «Η καταλογογράφησις των χειρογράφων Βυζαντινής Μουσικής του Αγίου Όρους», Αθήναι 1973.
Η εξήγηση που περιέχεται εκεί είναι άλλη από του Χουρμουζίου.
Δίνω το τμήμα που λείπει από το δακτυλογραφημένο κείμενο.
Ευχαριστούμε πολύ, κ. Αρβανίτη!

Προστέθηκε το ελλείπον μέρος. Ξανανεβάζω ολόκληρο το αρχείο, αφού με την προσθήκη άλλαξε και η αρίθμηση των σελίδων από αυτό το σημείο και μετά, όπως και τα περιεχόμενα.

Είναι φανερό ότι προέρχεται από εξήγηση άλλη από αυτή του Χουρμουζίου, αλλά επιτρέψτε μου να έχω και κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με λίγες επεμβάσεις του κ. Στάθη. Π.χ. οι παύσεις που έχει μου φαίνονται πάρα πολλές για κλασσικό κείμενο, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα μικρό απόσπασμα μίας σελίδας ουσιαστικά. Θα τολμούσα να διατυπώσω την άποψη ότι ο κ. Στάθης έχει επέμβει στους χρόνους, τοποθετώντας παύσεις, για λόγους χορωδιακής απόδοσης του μαθήματος.
Όμως δεν μας απασχολεί τώρα αυτό το θέμα. Το θετικό είναι ότι υπάρχει πλέον διαθέσιμο και ευκολοδιάβαστο ολόκληρο το Οικηματάριο του Κλαδά.
 

Attachments

  • Οικηματάριον Ιωάννου Κλαδά.pdf
    19.3 MB · Views: 140

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Ευχαριστούμε πολύ, κ. Αρβανίτη!

Προστέθηκε το ελλείπον μέρος. Ξανανεβάζω ολόκληρο το αρχείο, αφού με την προσθήκη άλλαξε και η αρίθμηση των σελίδων από αυτό το σημείο και μετά, όπως και τα περιεχόμενα.

Είναι φανερό ότι προέρχεται από εξήγηση άλλη από αυτή του Χουρμουζίου, αλλά επιτρέψτε μου να έχω και κάποιες επιφυλάξεις σχετικά με λίγες επεμβάσεις του κ. Στάθη. Π.χ. οι παύσεις που έχει μου φαίνονται πάρα πολλές για κλασσικό κείμενο, δεδομένου ότι μιλάμε για ένα μικρό απόσπασμα μίας σελίδας ουσιαστικά. Θα τολμούσα να διατυπώσω την άποψη ότι ο κ. Στάθης έχει επέμβει στους χρόνους, τοποθετώντας παύσεις, για λόγους χορωδιακής απόδοσης του μαθήματος.
Όμως δεν μας απασχολεί τώρα αυτό το θέμα. Το θετικό είναι ότι υπάρχει πλέον διαθέσιμο και ευκολοδιάβαστο ολόκληρο το Οικηματάριο του Κλαδά.
Θερμές ευχαριστίες για το όλο πόνημα, το οποίο μάλιστα αναρτάτε αφιλοκερδώς! Καλή η προσθήκη από άλλον εξηγητή, αλλά ας μείνει και μια εκκρεμότητα άχρι καιρού ώστε το τελικό αποτέλεσμα να είναι αποκλειστικά από τον ίδιο εξηγητή.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Σας ευχαριστούμε όλους όσους συνέδραμαν, ιδίως εσάς κ Κόντη, πραγματικά είμαστε υποχρεοι.
Επίσης, μου άρεσε πάρα πολύ η αισθητική του Οικηματάριου που φτιάξατε (ιδίως στο εξώφυλλο). Χάρμα οφθαλμών.
 
Top