Ανδρέας Καλογιάννης
Μέλος
Το επιπλέον τεχνικό πρόβλημα που θα υπάρξει σίγουρα είναι η ταυτοφωνία. Δεδομένου ότι η βυζαντινή εκκλησιαστική μουσική είναι αποκλειστικά μονοφωνική, συνεπάγεται ότι θα πρέπει συνεχώς να ψάλλονται τα πάντα σε ταυτοφωνία κάτι το οποίο δεν είναι ιδιαίτερα όμορφο, ούτε και πολύ εύκολο. Η παραμικρή διαφορά θα είναι αδύνατο να καλυφθεί όπως συμβαίνει εύκολα με πολλές όμοιες φωνές που τραγουδάνε στο ίδιο ύψος και θα χτυπάει απίστευτα άσχημα.
Φαίνεται πως δεν διαβάσατε προσεκτικά. Κανείς δεν μίλησε για ταυτοφωνία. Κατά τη διαπασών συμφωνία = σε διάστημα οκτάβας ευρωπαϊστί.
Αν δείτε στην εικόνα είναι σημειωμένα με καμπύλη γραμμή τα "ζεύγη" φωνών που μπορούν να συμψάλουν στις ίδιες βάσεις (πάντα με διαφορά μία διαπασών):Βάση της εικόνας που δείχνει την έκταση των φωνών, ένας Μπάσος συνδιάζεται με μία Σοπράνο
Μπάσσος με άλτο
Βαρύτονος με μέτζο
Τενόρος με σοπράνο.
Αυτά τα ζευγάρια και μόνον μπορούν να ψάλουν στις ίδιες βάσεις.
Εξάλλου το πρόβλημα δεν τίθεται μόνον στη συνύπαρξη ανδρικών με γυναικείες φωνές αλλά και μεταξύ ανδρικών φωνών που δεν συμφωνούν κατά τόπο φωνής. Για παράδειγμα δεν είναι δυνατό να ψάλει τενόρος δεξιός με βαρύτονο αριστερό στις ίδιες βάσεις.
(Άλλες οι βάσεις του Τσαμκιράνη άλλες του Καραμάνη.
Ή θα αναγκάζονται να αλλάζουν συνεχώς βάση για "βολεύεται" ο καθένας στον κατάλληλο τόπο φωνής του ή κάποιος από τους δύο θα καταλήξει με... φαρυγγίτιδα.
Last edited: