Ο νάος είναι ο τρίτος ήχος και δεν χρησιμοποιούμε αυτό το σύμβολο, το οποίο δεν έχει καμία σχέση με αυτά που γράφει ο Σ. Καράς στο θεωρητικό του. Υπάρχουν όπως γράφουν τα παλαιά θεωρητικά ο τετράφωνος τρίτος από τον βαρύ και ο τρίτος κατά τριφωνία από τον πλάγιο τέταρτο. Ακριβώς την διαφορά δεν μπορώ να την προσδιορίσω . Βάσει της λογικής μου θεωρώ ότι ο κατά τριφωνία από τον πλάγιο τέταρτο είναι κατά μία εναρ. δίεση χαμηλότερος ώστε να συμφωνεί με τον χαμηλωμένο του μαλακού διατόνου νη-λιχανός(βλ
περί διαστήματος Νη-Πα). Στον τετράφωνο δεν είναι χαμηλός αλλά σε συμφωνία με τον βαρύ ζω[ ο οποίος είναι ένα μείζον δίτονο υπό του πρώτου πα(χαμηλότερα από εκεί που τον νομίζουν σήμερα)]. Στην περίπτωση του από τον ζω τετραφώνου ο γα είναι κι αυτός βαρύς(πεντάχορδο-τροχός), συνεπάγεται να έχει τάση να χαμηλώνει ο δι όπως ο νη. Στην νέα μέθοδο συνήθως με την σπάθη (
View attachment 108530) το σημαίνουν ή με μαρτυρία βαρέος αναλόγως το μέλος και την κάθε περίπτωση.
Η γραμμή που αναρτήσατε γράφεται έτσι:
View attachment 108529
Δεν έχει καμία απολύτως σχέση ο πρώτος ήχος και το τροπάριο "Τον τάφον σου Σωτήρ" με διφωνία πρώτου ή πλαγίου πρώτου ως σπάθιον μέλος ήτοι σαμπαχ. Είναι πρώτος τετράφωνος και αν βάλεις φθορά βάζεις την του δευτέρου (έσω θεματισμός
View attachment 108531), αυτήν έχουν κι όλα τα χειρόγραφα.
Βάζεις του β ήχου γιατί ο πρώτος ήχος ταυτίζεται με τον δεύτερο στο διά πέντε σύστημα(ο α ήχος του αρχικού τετραχόρδου της αρχαίας λύρας μετονομάζεται β ήχος αν λάβεις υπ' όψη τον προσλαμβανόμενο-διαζευκτικό που είναι στο πεντάχορδο)