Θεοτοκίον Αποστίχων εορταζομένων Αγίων

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
ΕΧΕΙΣ ΑΠΟΛΥΤΟ ΔΙΚΙΟ

βεβαια, το ζητημα δεν ειναι μονο τα σταυροθεοτοκία (αρχικό θέμα). μην κολλας σ' αυτα μόνο...γι' αυτο εδωσα πχ αγιων συγκεκριμενων.

Αγαπητέ Νίκο.
Τα παραδείγματα που ανέφερες είναι στους Αίνους.
Εδώ μιλήσαμε για ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ ΑΠΟΣΤΙΧΩΝ ΕΟΡΤΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΓΙΩΝ με σκοπό να ερευνήσουμε - όσο μπορούμε- την τάξη και να καταλήξουμε- αν μπορουμε και πάλι- σε κάποια συμπεράσματα.

Το θέμα των Σταυροθεοτοκίων είναι ένα εντελώς διαφορετικό θέμα και έχει να κάνει με τις μή εορτάσιμες ημέρες.

Το θέμα δεν είναι αν κολλάμε σε κάποια θέματα αλλά θεωρώ δεδομένο ότι γνωρίζουμε πότε λέγονται σταυροθεοτοκία.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Νίκο.
Τα παραδείγματα που ανέφερες είναι στους Αίνους.
Εδώ μιλήσαμε για ΘΕΟΤΟΚΙΟΝ ΑΠΟΣΤΙΧΩΝ ΕΟΡΤΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΓΙΩΝ με σκοπό να ερευνήσουμε - όσο μπορούμε- την τάξη και να καταλήξουμε- αν μπορουμε και πάλι- σε κάποια συμπεράσματα.

Το θέμα των Σταυροθεοτοκίων είναι ένα εντελώς διαφορετικό θέμα και έχει να κάνει με τις μή εορτάσιμες ημέρες.

Το θέμα δεν είναι αν κολλάμε σε κάποια θέματα αλλά θεωρώ δεδομένο ότι γνωρίζουμε πότε λέγονται σταυροθεοτοκία.

ακολουθια αγ Νικολάου:και νυν αποστιχων ποιό έχει;;;
οταν έχω λάθος το δέχομαι...
προσπάθησα να σου δείξω το πόσες διαφορές υπάρχουν...κακώς!!!

αυριο πάλι.
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
ακολουθια αγ Νικολάου:και νυν αποστιχων ποιό έχει;;;
οταν έχω λάθος το δέχομαι...
προσπάθησα να σου δείξω το πόσες διαφορές υπάρχουν...κακώς!!!

αυριο πάλι.
Καὶ πάλιν εἶσαι ἐκτὸς θέματος, καὶ δὲν τὸ καταλαβαίνεις. τὸ θέμα ἐδῶ δὲν εἶναι πόσες καὶ ποιές διαφορὲς ὑπάρχουν γενικῶς στὰ θεοτοκία τῶν ἀποστίχων, ἀλλὰ σὲ μία συγκεκριμένη περίπτωσι ποὺ διαπιστώνεται κάποια συγκεκριμένη διαφορὰ ποιό εἶναι τὸ ὀρθὸ νὰ τηρηθῇ. τὰ ὑπόλοιπα εἶναι γιὰ ἄλλο θέμα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
"Σκαλίζοντας" την βιβλιοθήκη μου χθές έπεσα σε ένα τεύχος της ΣΥΜΒΟΛΗΣ όπου υπάρχει παρουσίαση της πολύ καλής ακολουθίας του Αποστόλου και Ευαγγελιστού Λουκά υπό του Ιερού Ναού Αγίου Λουκά Πατησίων όπου προϊστάμενος είναι ο Αρχ. π. Μάξιμος Ματθαίος.
Εκεί στα Απόστιχα υπάρχει το "Ο ποιητής και λυτρωτής μου" αντιγραφή από το Μηναίον.
Ποιό κάτω υπάρχει μια σημείωση ότι κανονικά αυτό λέγεται μόνον το Σάββατον (Εσπερινός Σαββάτου- Ακολουθία Κυριακής)
Ίσως όταν επιστρέψει ο π. Μάξιμος δώσει κάποιες απαντήσεις.
Ὄντως συνθέτοντας (καί ὄχι ποιώντας) τήν ὑπό τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ, τῇ ἐπιμελείᾳ μου, ἐκδοθεῖσαν Ἀκολουθίαν, καί χρησιμοποιώντας τά τροπάρια τοῦ Μηναίου καί ὡρισμένα ἐκ τῆς ὑπό τοῦ ἀειμνήστου Ὑμνογράφου τῆς Μ.τ.Χ.Ἐ. π. Γερασίμου Μικραγιαννανίτου Ἀκολουθίας, ἔβαλα τό θεοτοκίον τοῦ ἤχου τοῦ δοξαστικοῦ τοῦ Σαββάτου ἑσπέρας, ὅπως τό εἶχε τό Μηναῖο καί ὁ π. Γεράσιμος.
Πράγματι ὁ Διονύσιος στήν κατά τά ἄλλα πολύ καλή κριτική πού δημοσίευσε στό 14 τεῦχος τῆς Συμβολῆς, σελ. 34 κἑ. γράφει ὅτι «τὸ θεοτοκίον τῶν ἀποστίχων τοῦ ἑσπερινοῦ ‘’Ὁ ποιητής καὶ λυτρωτής μου, πάναγνε’’ λέγεται μόνον τῷ Σαββάτῳ ἑσπέρας· εἰς δὲ τὰς λοιπὰς ἡμέρας ψαλτέον τὸ ‘’Θεοτόκε, σὺ εἶ ἡ ἄμπελος...μετὰ τοῦ ἀποστόλου’’.»
Μετά τό συζητήσαμε καί τοῦ εἶπα:
α) ἔτσι τό εἶχε ὁ π. Γεράσιμος καί τό Μηναῖο, σαφῶς γιά ὅλες τίς ἡμέρες,
β) ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἀδύνατον νά τό διορθώσω στήν ἔκδοση πλέον, ἀλλ᾿ οὔτε ἄλλα νά ψάλλουν οἱ ψάλτες, ἀφοῦ ὅλοι στήν πανήγυρη κρατοῦν τήν Ἀκολουθία στά χέρια τους, καί
γ) ἀπ᾿ ὅσα γνωρίζω ἀπό νέος στό ψαλτῆρι, ὅταν σέ μνήμη ἑορταζομένου ἁγίου τοποθετοῦμε στά κεκραγάρια τό α΄ θεοτοκίον τοῦ ἤχου τοῦ δοξαστικοῦ, τό αὐτό κάνουμε καί μετά τό δοξαστικό τῶν ἀποστίχων, ἤτοι λέμε τό θεοτοκίο τῶν ἀποστίχων τοῦ ἑσπερινοῦ τοῦ Σαββάτου, τό ὁποῖον καί λογικό μοῦ φαίνεται, ὅπως μαρτυρεῖ καί ὁ Παναγιώτης.

Ὁ π. Κων. Παπαγιάννης στό ΣΤ σελ. 181, ὅπου ἡ μνήμη τοῦ Εὐαγγελιστοῦ Λουκᾶ, τό ἀλλάζει μέν σέ «Θεοτόκε, σὺ εἶ ἡ ἄμπελος», ἀλλ᾿ εἰς τήν ὑποσημείωσιν 291 γράφει: «Τὸ Μηναῖον ὁρίζει τὸ Ὁ ποιητής καὶ λυτρωτής μου. Ἀλλά τοῦτο ἔχει θέσιν μόνον ἐν ἑορτασίμῳ ἀκολουθίᾳ (σημειωτέον ὅτι ἡ ἀκολουθία τοῦ εὐαγγελιστοῦ στό Μηναῖο εἶναι ἡμιεορτάσιμος) καὶ μάλιστα ἐν ἑσπέρᾳ Σαββάτου». Γι᾿ αὐτό καί στή σελ. 190 στήν ἀκολουθία τοῦ ἀγίου Δημητρίου ἐν καθημερινῇ ἔχει τό Ἀνύμφευτε Παρθένε, ἐπειδή ἡ ἀκολουθία τοῦ ἁγίου Δημητρίου στό Μηναῖο εἶναι ἑορτάσιμος. Βέβαια στήν «Προθεωρία» σελ. 125 γράφει ὅτι δέν λέγεται τοῦ Σαββάτου ἑσπέρας τίς καθημερινές, ἀλλά τά συνήθως ψαλλόμενα εἰς ἑορταζομένους ἀγίους θεοτοκία.

Βγάλτε συμπέρασμα...!!! Ἐγώ νομίζω, ὅτι, ὅπως μετά τό δοξαστικό τῶν ἑσπερίων πλήρως ἑορταζομένου ἁγίου ἐν καθημερινῇ βάζουμε τό θεοτοκίο τοῦ Σαββάτου ἑσπέρας (α΄ θεοτοκίον), τό αὐτό μποροῦμε νά κάνουμε καί μετά τό δοξαστικό τῶν ἀποστίχων. Πρόκειται περί παραλλήλου πράξεως/προβλέψεως. Ἔχει δέ ἔρεισμα σέ πολλές περιπτώσεις, ὅπως σημειώνει ὁ Δημήτριος, στό Μηναῖο.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
Καὶ πάλιν εἶσαι ἐκτὸς θέματος, καὶ δὲν τὸ καταλαβαίνεις. τὸ θέμα ἐδῶ δὲν εἶναι πόσες καὶ ποιές διαφορὲς ὑπάρχουν γενικῶς στὰ θεοτοκία τῶν ἀποστίχων, ἀλλὰ σὲ μία συγκεκριμένη περίπτωσι ποὺ διαπιστώνεται κάποια συγκεκριμένη διαφορὰ ποιό εἶναι τὸ ὀρθὸ νὰ τηρηθῇ. τὰ ὑπόλοιπα εἶναι γιὰ ἄλλο θέμα.

Σ'ευχαριστω για τα καλά σου λόγια........Στο 1ο μηνυμα αναφέρω πότε ψάλλεται το ὁ ποιητης και πότε το Θεοτόκε συ ει η άμπελος
Τα ίδια αναφέρει κ ο π Μάξιμος από πάνω.

και πάλι ευχαριστώ......
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
π. Μάξιμος;11071 said:
Βγάλτε συμπέρασμα...!!! Ἐγώ νομίζω, ὅτι, ὅπως μετά τό δοξαστικό τῶν ἑσπερίων πλήρως ἑορταζομένου ἁγίου ἐν καθημερινῇ βάζουμε τό θεοτοκίο τοῦ Σαββάτου ἑσπέρας (α΄ θεοτοκίον), τό αὐτό μποροῦμε νά κάνουμε καί μετά τό δοξαστικό τῶν ἀποστίχων. Πρόκειται περί παραλλήλου πράξεως/προβλέψεως. Ἔχει δέ ἔρεισμα σέ πολλές περιπτώσεις, ὅπως σημειώνει ὁ Δημήτριος, στό Μηναῖο.

Προσωπικά δεν έβγαλα ασφαλή συμπεράσματα.
Κι εγώ προτιμώ τα της Παρακλητικής Θεοτοκία ομόηχα.
Νομίζω ότι και πρακτικότερο είναι (μουσική φυλλάδα-αναστασιματάριον) και αφού τα άλλα θεοτοκία χρησιμοποιούνται και αλλού (π.χ. αίνους) δεν βλέπω το λόγω να μήν επεκταθεί η προτίμηση αυτών και στα Απόστιχα.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Προσωπικά δεν έβγαλα ασφαλή συμπεράσματα.
Κι ἐγώ. Αὐτό ἐννοοῦσα μέ τό «Βγάλτε συμπέρασμα...!!!». Δέν ἤξερα πῶς νά τό διατυπώσω στόν γραπτό λόγο, ὅταν μάλιστα δέν χρησιμοποιεῖς φατσοῦλες.


 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τυχαία, διαβάζοντας τα ΚΕΙΜΕΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΤΕΥΧΟΣ Β' (ΕΥΧΟΛΟΓΙΟΝ) του μακαριστού καθηγητού Ιωάννου Φουντούλη έπεσα πάνω στην Μεγάλη Εβδομάδα του Αγίου Δημητρίου
Σε όλες τις ημέρες και συγκεκριμένα ως επισφραγιστικά θεοτοκία Αποστίχων χρησιμοποιεί τα Θεοτοκία των Αποστίχων των Κυριακών.
 

ATHAN

Αθανάσιος Μπακαλούδης
....................

Δυστυχώς όμως (σαν συλλέκτης ακολουθιών) βλέπω μεγάλη αναρχία στην έκδοση νέων φυλλάδων (πχ για τον ίδιο άγιο να υπάρχουν 3-4 και αμφίβολης ποιότητας). Όταν γυρίσω από άδεια θα επανέλθω στο θέμα αυτό...

Αγαπητέ Παναγιώτη, το μήνυμά σου αυτό εγγράφη πριν από δύο έτη ακριβώς, αλλά η υπόσχεσή σου μένει ακόμη ανοικτή, και το θέμα αιωρούμενοννννν.:eek:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Τυχαία, διαβάζοντας τα ΚΕΙΜΕΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗΣ ΤΕΥΧΟΣ Β' (ΕΥΧΟΛΟΓΙΟΝ) του μακαριστού καθηγητού Ιωάννου Φουντούλη έπεσα πάνω στην Μεγάλη Εβδομάδα του Αγίου Δημητρίου
Σε όλες τις ημέρες και συγκεκριμένα ως επισφραγιστικά θεοτοκία Αποστίχων χρησιμοποιεί τα Θεοτοκία των Αποστίχων των Κυριακών.

Στα απορούμενα του ΤΑΣ από την νέα έκδοση του π. Δοσίθεου στα κεφ. ΠΕ' και ΠF' που αφορούν μνήμη εορταζομένου αγίου εις η' διαβάζω:
*"...Εν δε τω εσπερινω και το Θεος Κυριος λέγονται τα πρώτα θεοτοκία" (ΠΕ')
*"...Εν τω εσπερινω δε και το Θεος Κυριος λέγονται τα θεοτοκία τα πρώτα, ως προδεδήλωται." (ΠF')

*(Συγγνώμη για τα μονοτονικά)
 
Last edited:
Top