Θεοτοκία ἑσπερίων παρακλητικῆς

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Στὰ ἑσπέρια στιχηρὰ τῆς παρακλητικῆς τὸ θεοτοκίο εἶναι ὅμοιο μὲ τὰ τρία τελευταία στιχηρὰ προσόμοια, ἐκτὸς Παρασκευῆς ἑσπέρας καὶ Σαββάτου ἑσπέρας, ὁπότε ψάλλεται τὸ α' στιχηρὸ θεοτοκίο τοῦ ἤχου. Ἐξαιρέσεις ἀποτελοῦν τὰ θεοτοκία τῆς Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ γ' ἤχου, τῆς Δευτέρας καὶ Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ πλ. β' ἤχου, τῆς Δευτέρας ἑσπέρας τοῦ βαρέος ἤχου (ἰδιόμελο), τῆς Κυριακῆς ἑσπέρας τοῦ πλ. δ' ἤχου καὶ τῆς Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ αὐτοῦ ἤχου, ὅπου λείπει ἡ ἔνδειξη τοῦ αὐτομέλου «Οἱ μάρτυρές σου Κύριε».

Σήμερα τὰ θεοτοκία τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν προσομοίων τῆς παρακλητικῆς χρησιμεύουν ὅταν δὲν θέλουμε νὰ ἑορτάσουμε ἕναν ἅγιο (π.χ. 4-6, 5-7, 11-7), ἔστω καὶ ἄν ψάλλουμε κάποιο δοξαστικό του ἀπὸ φυλλάδα (π.χ. 9-11, 26-11, 27-8). Τότε ἐπιλέγουμε τὸ θεοτοκίο τῆς ἴδιας ἡμέρας τοῦ ἤχου τοῦ δοξαστικοῦ.

Στὶς περιπτώσεις ποὺ τὸ θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν τοῦ μηναίου συμπίπτει μὲ αὐτὸ τῶν ἀποστίχων τῆς παρακλητικῆς (ὅταν αὐτὸ ψάλλεται), τότε στὰ ἀπόστιχα ψάλλεται τὸ θεοτοκίον τῶν ἑσπερίων τῆς παρακλητικῆς τῆς ἴδιας ἡμέρας.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis


Στὰ ἑσπέρια στιχηρὰ τῆς παρακλητικῆς τὸ θεοτοκίο εἶναι ὅμοιο μὲ τὰ τρία τελευταία στιχηρὰ προσόμοια, ἐκτὸς Παρασκευῆς ἑσπέρας καὶ Σαββάτου ἑσπέρας, ὁπότε ψάλλεται τὸ α' στιχηρὸ θεοτοκίο τοῦ ἤχου.
Αυτό το τελευταίο δυστυχώς το αγνοούν αρκετοί. Κι εννοώ περισσότερο το θεοτοκίο της αποδόσεως του ήχου. Ευτυχώς τα ΔΙΠΤΥΧΑ προλαβαίνουν την κατάσταση στους Εσπερινούς των Κυριακών γιατί μπορεί να βλέπαμε ή να ακούγαμε απίστευτα πράγματα...

Ἐξαιρέσεις ἀποτελοῦν τὰ θεοτοκία τῆς Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ γ' ἤχου, τῆς Δευτέρας καὶ Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ πλ. β' ἤχου, τῆς Δευτέρας ἑσπέρας τοῦ βαρέος ἤχου (ἰδιόμελο), τῆς Κυριακῆς ἑσπέρας τοῦ πλ. δ' ἤχου καὶ τῆς Πέμπτης ἑσπέρας τοῦ αὐτοῦ ἤχου, ὅπου λείπει ἡ ἔνδειξη τοῦ αὐτομέλου «Οἱ μάρτυρές σου Κύριε».

Σήμερα τὰ θεοτοκία τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν προσομοίων τῆς παρακλητικῆς χρησιμεύουν ὅταν δὲν θέλουμε νὰ ἑορτάσουμε ἕναν ἅγιο (π.χ. 4-6, 5-7, 11-7), ἔστω καὶ ἄν ψάλλουμε κάποιο δοξαστικό του ἀπὸ φυλλάδα (π.χ. 9-11, 26-11, 27-8). Τότε ἐπιλέγουμε τὸ θεοτοκίο τῆς ἴδιας ἡμέρας τοῦ ἤχου τοῦ δοξαστικοῦ.
Ήταν δυνατόν να ψάλλεται η ακολουθία της ημέρας χωρίς Μηναίο; Πάντως η διάταξη της Παρακλητικής, με τα 6 Στιχηρά των Εσπερίων μάλλον, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, κάτι τέτοιο δείχνει... Και τις Κυριακές; τί γινόταν;...

Στὶς περιπτώσεις ποὺ τὸ θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν τοῦ μηναίου συμπίπτει μὲ αὐτὸ τῶν ἀποστίχων τῆς παρακλητικῆς (ὅταν αὐτὸ ψάλλεται), τότε στὰ ἀπόστιχα ψάλλεται τὸ θεοτοκίον τῶν ἑσπερίων τῆς παρακλητικῆς τῆς ἴδιας ἡμέρας.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ήταν δυνατόν να ψάλλεται η ακολουθία της ημέρας χωρίς Μηναίο; Πάντως η διάταξη της Παρακλητικής, με τα 6 Στιχηρά των Εσπερίων μάλλον, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, κάτι τέτοιο δείχνει...
Και τις Κυριακές; τί γινόταν;...


http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=34&t=564
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Πάντως η διάταξη της Παρακλητικής, με τα 6 Στιχηρά των Εσπερίων μάλλον, κατά την προσωπική μου εκτίμηση, κάτι τέτοιο δείχνει... Και τις Κυριακές; τί γινόταν;...
Τό ζ΄ τῶν ἑσπερίων εἶναι δοξαστικό (πρβλ. ἑσπερινούς διακαινησίμου)​
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Στὶς περιπτώσεις ποὺ τὸ θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον τῶν ἑσπερίων στιχηρῶν τοῦ μηναίου συμπίπτει μὲ αὐτὸ τῶν ἀποστίχων τῆς παρακλητικῆς (ὅταν αὐτὸ ψάλλεται), τότε στὰ ἀπόστιχα ψάλλεται τὸ θεοτοκίον τῶν ἑσπερίων τῆς παρακλητικῆς τῆς ἴδιας ἡμέρας.


Ὁμοίως στὸν ὄρθρο, ὅταν τὸ θεοτοκίον ἤ σταυροθεοτοκίον τῶν αἴνων τοῦ μηναίου συμπίπτει μὲ αὐτὸ τῶν ἀποστίχων τῆς παρακλητικῆς (ὅταν αὐτὸ ψάλλεται), τότε στὰ ἀπόστιχα ψάλλεται τὸ θεοτοκίον τῶν ἑσπερίων τῆς παρακλητικῆς τοῦ προηγηθέντος ἑσπερινοῦ.
 
Top