Αυτά δεν τα ήξερα.
Πάντως αν κρίνουμε από την τωρινή κατάσταση, η μέθοδος ήταν αποτυχία. Το 80% των ψαλτάδων άλλα βλέπουν κι άλλα λένε. Κι από αυτούς που λένε αυτά που βλέπουν, αυτοί πάλι δεν ακούγονται. Το μόνο που κατάφεραν είναι να διχάσουν και να μπερδέψουν ακόμα περισσότερο.
Δηλαδή, επειδή εμείς δεν καθόμαστε να μάθουμε να διαβάσουμε και να ακούμε, η γραφή είναι άχρηστη? Μ' αυτό το σκεπτικό, αν είχαμε ακόμα την παλιά, τότε δε θα υπήρχε ούτε ένας ψάλτης.
"Άλλα βλέπουν κι άλλα λένε", γιατί όμως? Φταίμε εμείς ή η γραφή? Μάλλον εμείς, αφού είπατε ότι υπάρχουν κ κάποιοι που λένε αυτά που βλέπουν.
Και το ζητούμενο, ποιο είναι, να λέμε αυτά που βλέπουμε?????
"Και οφείλομεν να ευγνωμονώμεν προς τον εφευρέτην αυτής, διότι διά ταύτης (της μεταβατικής γραφής του Πέτρου) πιστοποιούμεθα ανενδοιάστως περί της πιστής και ακριβούς μεταφοράς των αρχαίων μαθημάτων από της αρχαίας γραφής προς ταύτην. Και εξ αμφοτέρων προς την ημετέραν".
"Χάριτας όμως απονέμομεν και αιώνιον ευγνωμοσύνην τοις αειμνήστοις ημών διδασκάλοις, οίτινες εν τη μεταρρυθμίσει ταύτη της γραφής ουδέ μιαν εκ των προειρημένων αποριών κατέλιπον ημίν, καθότι διά κανόνων ωρισμένων διέταξαν τας ενεργείας των χαρακτήρων της ποσότητος και της ποιότητος, την ωρισμένην χρονικήν επι των χαρακτήρων διάρκειαν των χρονικών σημείων, την εφ' εκάστης μεταβολής του μέλους από ήχου εις ήχον, απο γένους εις γένος, από συστήματος εις σύστημα, ή και επί οιασδήτινος μεταβολής εύστοχον τοποθέτησιν των μεταβλητικών σημείων (φθορών). Ώστε, αναλυθείσης τοιουτοτρόπως της γραφής μετά τοσαύτης σαφηνείας πάντων των περί το μέλος συμβαινόντων, ο μαθητής χειραγωγούμενος υπό διδασκάλου εμπείρου, εισέρχεται εις την κατάληψιν αυτής εν βραχεί χρόνου διαστήματι, αναλόγως της πνευματικής αυτού αναπτύξεως και της φυσικής αυτού προς την μουσικήν κλίσεως. Τελειοποιούμενος δε και διά της μετά ταύτα ανενδότου μελέτης των αρχαίων κλασικών μαθημάτων μετά θεωρητικής εφαρμογής προς ταύτα, ο μουσικός εκείνος καθίσταται άξιος της επωνυμίας αυτού.
Mη πλανώμεθα δε. Ναι μεν, απηλλάγημεν της πολυχρονίου διδασκαλίας ένεκα του επιστημονικώς αναλυθέντος της αρχαίας γραφής συστήματος, αλλά δεν απηλλάγημεν όμως και της ίσης των αρχαίων υποχρεώσεως, της πολυχρονίου και συντόνου μελέτης και ερεύνης μετά ζήλου πάντων των περί την μουσικήν συμβαινόντων, και είτινος άλλου αφορώντος αυτήν , έστω και έξωθεν, και δυναμένου να πλουτίση τας γνώσεις ημών". (Γ. Βιολάκη, Μελέτη συγκριτική..., σσ.37-38).