PanagiotisK
ως άνωθεν^
τι εννοείτε λέγοντας τόνους?
Την τονικότητα... τις νότες, αν θέλεις.
τι εννοείτε λέγοντας τόνους?
Μην αποβάλλεις και την πιθανότητα πολλοί ψάλτες να λένε τα ίδια και τα ίδια όχι λόγω έλλειψης θεωρητικής κατάρτισης, αλλά από επιλογή, διότι θεωρούν ότι αυτό ταιριάζει για να βγει το πρέπον (για τον καθένα ψάλτη) άκουσμα ώστε να προσευχηθεί και ο λαός. Μπορεί να μην επικράτησαν τυχαία κάποιες συνθέσεις, ενώ κάποιες άλλες παραγγωνίστηκαν. Πάντα αναφερόμενος στον "πλούτο" του ρεπερτορίου που τόνισες, όσοι ξέρουν ότι ο Ναός δεν είναι έκθεση αγιογραφίας, ξέρουν ότι και το αναλόγιο του Ναού δεν είναι πίστα ή εξέδρα συναυλίας, ώστε να πρέπει να παρουσιάσουμε κάτι ποικίλο.Επειδή οι απόψεις του καθενός είναι διαφορετικές για διάφορους λόγους.....Εγώ αυτό που έχω να πω είναι οτι αν στην βυζαντινή μουσική οι ψαλτάδες.....διαβάζαν πεντάγραμμο(εννοείται και με τα σύμβολα που χρειάζονται για τα μόρια στις νότες) θα είχαμε πολύ καλύτερους ψάλτες σήμερα...θα λέγανε πολύ πιό πολλά μαθήματα και όχι τα ίδια και τα ίδια....σαφώς όσοι έχουν και την φωνητική δυνατότητα...! Είμαι σίγουρος οτι ο καθένας μας ξέρει ψάλτες με πολύ καλή φωνή....αλλά υστερούν απο θεωρητικής πλευράς....και έτσι λένε τα ίδια και τα ίδια...
Ίσως προκαλέσει το παρακάτω, αλλά θεωρώ ότι η θεωρία της μουσικής μας είναι αρκετά ξεκάθαρη (ιδιαιτέρως μετά την επιτροπή), όταν την κρατάμε στην οκταηχία και δεν μπλέκουμε τα μακάμια της Ανατολής (τα οποία αν και όχι άσχετα ως προς την πηγή, είναι πάντως άστοχο από μέρους μας να προβαίνουμε σε συγκρίσεις με άστοχες πολλές φορές μεταφορές και ονομασίες για την ψαλτική τέχνη του στυλ πλάγιος του τετάρτου σκληρός εναρμόνιος κ.α.), η οποία δεν στηρίζεται σε όργανα ώστε να την ενδιαφέρει το αν ο τάδε ύμνος ξεκίνησε από Νη(Ντο) ή από Νη(Ρε#). Πρέπει να καταλάβουμε ότι εγκλωβίζουμε έτσι μία ελεύθερη μουσική σε ξένους προς αυτήν κανόνες.
Μα, η φωνή, είναι όργανο, και μάλιστα το τελειότερο από όσα υπάρχουν.
Επίσης, ο χαρακτηρισμός (ή ότι άλλο) ενός ήχου δεν έχει σχέση με το αν απευθύνεται σε όργανα εκτός φωνής ή σε φωνή. Ο ήχος (δρόμος) είναι ήχος. Όπου και αν γίνει η αναπαραγωγή (χρήση) του.
Τέλος, εγκλωβισμός, πιστεύω ότι γίνεται, όταν θεωρήσουμε ότι η μουσική μας δεν μπορεί να εξηγήσει (ή να συσχετίσει με) κάτι άλλο εκτός από την οκτωηχία. Θεωρώ ότι με την Βυζαντινή μουσική μπορούμε να εξηγήσουμε και να γράψουμε τα πάντα. Εξάλλου "τα μακάμια της ανατολής" βρίσκονται ήδη σε χρήση, σε πολλά κλασικά κείμενα (σε μουσικές φράσεις και όχι μόνο). Δεν χρειάζεται να προσθαφαιρέσουμε κάτι εμείς...
Με τα υπόλοιπα όπου αναφέρεις, συμφωνώ.
Υ.Γ. Συγνώμη, εάν παρεννόησα κάτι από τα γραφόμενά σου.
Τελικά μετά από τόσα χρόνια τι έχετε να πείτε? Συνεχίσατε τις σπουδές στη βυζαντινή μουσική και τη μελέτη? Αλλάξατε άποψη για κάποια πράγματα?Εμένα δεν με ενδιαφέρει αν το σύστημα αυτο το χρησιμοποιούν οι τούρκοι...ή οι βραζιλιάνοι.....αυτό που έχω να πώ εγώ...καθαρά δική μου άποψη....είναι οτι για μένα είναι ο καλύτερος και σαφέστερος τρόπος γραφής.