Εκφωνητικά Ακαθίστου - Κερκυραϊκό ύφος

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν θεωρώ όμως παράδοση την προσθήκη οργάνου μέσα στην εκκλησία.

Σωστός ...

Τὸ θέμα στὴν συγκεκριμένη περίπτωση δὲν εἶναι τόσο ἡ πολυφωνία -ἄς δεχθοῦμε πως πρόκειται γιὰ τοπικὴ παράδοση ποὺ πρέπει ὁπωσδήποτε νὰ γίνει ἀποδεκτὴ γενικά- ἀλλὰ ἡ ὕπαρξη τοῦ ὀργάνου καὶ ὄχι μόνο στὸ συγκεκριμἐνο νησί.

Εἶναι καὶ αὐτὸ ἀποδεκτὸ ὡς μέρος τῆς τοπικῆς παράδοσης; Καὶ μέχρι ποὺ φθάνει ἡ τελευταία; Ποιὸς θεσπίζει ὅριο; Ἤ δὲν ὑπάρχει κανένα καὶ μπορεῖ νὰ δοῦμε καὶ ἄλλες «τοπικὲς» παραδόσεις τύπου σὰν τὸ παρακάτω; Εἰδικὰ ἄν θὰ «τραβήξει»καὶ τοὺς νέους στὴν ἐκκλησία ...

 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ακόμα και η τοπική παράδοση έχει εκκλησιαστικό πλαίσιο και μόνο μέσα σε αυτό μπορεί να γίνει σεβαστή. Συμφωνώ με τον domesticus:
Τὸ θέμα στὴν συγκεκριμένη περίπτωση δὲν εἶναι τόσο ἡ πολυφωνία -ἄς δεχθοῦμε πως πρόκειται γιὰ τοπικὴ παράδοση ποὺ πρέπει ὁπωσδήποτε νὰ γίνει ἀποδεκτὴ γενικά- ἀλλὰ ἡ ὕπαρξη τοῦ ὀργάνου καὶ ὄχι μόνο στὸ συγκεκριμἐνο νησί.
Άλλωστε εδώ δεν έχουμε την παραδοσιακή επτανησιακή πολυφωνία - ποια πολυφωνία με μία φωνή- αλλά μία οπερατική απόδοση, που ας δεχτούμε συμβατικά ότι είναι κι αυτή μέρος της τοπικής παράδοσης. Δεν απαξιώνει αυτά η κριτική νομίζω (αν και προσωπικά πάντα διαφωνώ με την ειρωνεία), αλλά το όργανο - που μάλιστα συνοδεύει με δεύτερη μελωδική γραμμή - αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτό είναι μέρος της παράδοσης; Δεν ξέρω, ρωτώ. (Το είχα ξαναρωτήσει κάποτε, αλλά δεν έμαθα κάτι). Σχετικά με αυτό ο π. Σπυρίδων είναι ο πλέον αρμόδιος να μας ενημερώσει υπεύθυνα.
Συμβαίνει και στην Πλάκα, Αθήνα - αν και μπορεί να κάνω λάθος ότι συμβαίνει ακόμα. Στην περίπτωση της Αθήνας ειδικά η πολυετής καθιέρωση (ένας αιώνας και βάλε) δεν είναι επιχείρημα. Ή μάλλον θα ήταν, αν δεν υπερβαίνονταν τα όρια εκκλησιαστικότητας (και μαζί με αυτά και η λεπτή γραμμή που διαχωρίζει την ορθόδοξη από τη δυτική πνευματικότητα της λατρείας).
 

Μακρυγιάννης

Κανάλια Μαγνήσιας
Με στεναχωρεί οτι το βιντεάκι που ανεβασα οδηγει (πάλι;)σε προβλήματα. άλλη φορά θα προσέχω πιο πολυ...

ήθελα όμως να σας πω οτι
1) ουτε θεωρώ παραδοσή την μίμηση απο τα επτανησα γενικότερα της δυτικής μουσικής και την χρήση μουσικού οργάνου ούτε
2) ειμαστε υποχρεωμένοι να απολογηθούμε για τις τυχών (περιστασιακές) επιλογές ιεροψαλτών στην Αθηνα. αλλώστε ο καθένας γράφει την ιστορία του και μάλιστα οι ψάλτες της πρωτεύουσας (αλλα συμπρωτεύουσας στην μουσική).

η εμπειρία μου σε εκκλησιασμό στον Αγ. Σπυρίδωνα ήταν πολύ άσχημη σε βαθμό που να μην μπορώ να σταθώ και γω και άλλοι φίλοι στον ναό....:eek:
κανένας παλμός...,
καμία κατάνυξη...,
μονοτονία....

δεν είμαι ο υπερασπιστής της Βυζαντινής μουσικής ούτε όμως είχα προθεσή να προσβάλω κανέναν κερκυραίο που μου είναι πολύ συμπαθείς και απο τους ευλαβεστερους (άλλωστε έχω και συγγενείς εκεί) και τους ζητώ συγγνώμη αν άθελα μου συνέβη:eek:

αλλά ο καθένας όμως έχει τις απόψεις του σε κάποια θέματα και αυτές δεν αλλάζουν περιστασιακά...
 
Last edited:
χρόνια τώρα έχω την απορία αυτή άλυτη μέσα μου : πώς μπορούν να κατανύσσονται τα εκατομμύρια των Ρώσων στις πολύωρες και "ακάθιστες" ακολουθίες τους... από ποιό κομμάτι του θυμικού μας πηγάζει η γήινη συνιστώσα της ψαλτοκατάνυξης...
Σας παρακαλώ δεχθείτε ως μή έχον ίχνος υπονοουμένων αυτή μου η απορία
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ακόμα και η τοπική παράδοση έχει εκκλησιαστικό πλαίσιο και μόνο μέσα σε αυτό μπορεί να γίνει σεβαστή. Συμφωνώ με τον domesticus:

Άλλωστε εδώ δεν έχουμε την παραδοσιακή επτανησιακή πολυφωνία - ποια πολυφωνία με μία φωνή- αλλά μία οπερατική απόδοση, που ας δεχτούμε συμβατικά ότι είναι κι αυτή μέρος της τοπικής παράδοσης. Δεν απαξιώνει αυτά η κριτική νομίζω (αν και προσωπικά πάντα διαφωνώ με την ειρωνεία), αλλά το όργανο - που μάλιστα συνοδεύει με δεύτερη μελωδική γραμμή - αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτό είναι μέρος της παράδοσης; Δεν ξέρω, ρωτώ. (Το είχα ξαναρωτήσει κάποτε, αλλά δεν έμαθα κάτι). Σχετικά με αυτό ο π. Σπυρίδων είναι ο πλέον αρμόδιος να μας ενημερώσει υπεύθυνα.
Συμβαίνει και στην Πλάκα, Αθήνα - αν και μπορεί να κάνω λάθος ότι συμβαίνει ακόμα. Στην περίπτωση της Αθήνας ειδικά η πολυετής καθιέρωση (ένας αιώνας και βάλε) δεν είναι επιχείρημα. Ή μάλλον θα ήταν, αν δεν υπερβαίνονταν τα όρια εκκλησιαστικότητας (και μαζί με αυτά και η λεπτή γραμμή που διαχωρίζει την ορθόδοξη από τη δυτική πνευματικότητα της λατρείας).

Εγώ, Γιώργο, θα είμαι λίγο αιρετικός: το σώμα της Εκκλησίας ποιο είναι; Είναι ο λαός; Η λατρεία είναι βασικά ανθρώπινο δημιούργημα που πηγάζει απ' την ανάγκη του ανθρώπου να υμνήσει και να παρακαλέσει τον πλάστη του; Ο Θεός έχει ανάγκη τη λατρεία ή ο άνθρωπος; Όπως και συ, αν σε βάλουν στο βίντεο που παρέθεσε ο Δομέστιχος, (εκτός από αλλοίες αντιδράσεις) δεν θα μπορέσεις - φαντάζομαι :D - να προσευχηθείς, έτσι κι αυτοί στο βίντεο δεν θα μπορέσουν αν ακούσουν ψαλτική της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Αυτό δε σημαίνει ότι εγώ προσωπικά αρέσκομαι στο όργανο ή στο τραγούδι, αλλά προβληματίζομαι απλώς σε σχέση με την απολυτότητα με την οποία προσεγγίζουμε όλοι μας κάποια πράγματα τα οποία μπορεί να είναι εντελώς έξω από τη λογική μας ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΑ, αλλά είτε έχουν ενταχθεί κατά τόπους και έχουν πια παράδοση κι αυτά πίσω τους είτε de facto προκρίνονται από το ίδιο το πλήρωμα της (τοπικής) Εκκλησίας, οπότε τι θα τους πεις; Δεν πρέπει να υμνείτε το Θεό έτσι; Στέκει αυτή η ερώτηση; Αναρωτιέμαι. Ποιος έχει το πρόβλημα εδώ, ο Θεός ή οι άνθρωποι; Το πιο πιθανό πραγματικά είναι να σε πετάξουν στη θάλασσα!

Δεν δογματίζω υπέρ κάποιας άποψης. Και ούτε υπερασπίζομαι το συγκεκριμένο άκουσμα διότι μπορεί να μην αντιπροσωπεύει κάτι γνήσιο - δεν το ξέρω - ούτε και ως τέχνη να λέει πολλά. Απλώς το θέτω ως (και προσωπικό) προβληματισμό.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Εγώ, Γιώργο, θα είμαι λίγο αιρετικός: το σώμα της Εκκλησίας ποιο είναι; Είναι ο λαός; Η λατρεία είναι βασικά ανθρώπινο δημιούργημα που πηγάζει απ' την ανάγκη του ανθρώπου να υμνήσει και να παρακαλέσει τον πλάστη του; Ο Θεός έχει ανάγκη τη λατρεία ή ο άνθρωπος; Όπως και συ, αν σε βάλουν στο βίντεο που παρέθεσε ο Δομέστιχος, (εκτός από αλλοίες αντιδράσεις) δεν θα μπορέσεις - φαντάζομαι :D - να προσευχηθείς, έτσι κι αυτοί στο βίντεο δεν θα μπορέσουν αν ακούσουν ψαλτική της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Αυτό δε σημαίνει ότι εγώ προσωπικά αρέσκομαι στο όργανο ή στο τραγούδι, αλλά προβληματίζομαι απλώς σε σχέση με την απολυτότητα με την οποία προσεγγίζουμε όλοι μας κάποια πράγματα τα οποία μπορεί να είναι εντελώς έξω από τη λογική μας ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΑ, αλλά είτε έχουν ενταχθεί κατά τόπους και έχουν πια παράδοση κι αυτά πίσω τους είτε de facto προκρίνονται από το ίδιο το πλήρωμα της (τοπικής) Εκκλησίας, οπότε τι θα τους πεις; Δεν πρέπει να υμνείτε το Θεό έτσι; Στέκει αυτή η ερώτηση; Αναρωτιέμαι. Ποιος έχει το πρόβλημα εδώ, ο Θεός ή οι άνθρωποι; Το πιο πιθανό πραγματικά είναι να σε πετάξουν στη θάλασσα!

Δεν δογματίζω υπέρ κάποιας άποψης. Και ούτε υπερασπίζομαι το συγκεκριμένο άκουσμα διότι μπορεί να μην αντιπροσωπεύει κάτι γνήσιο - δεν το ξέρω - ούτε και ως τέχνη να λέει πολλά. Απλώς το θέτω ως (και προσωπικό) προβληματισμό.

Αγαπητέ Κώστα, συμμερίζομαι το επιχείρημα της "λογικής λατρείας" και μακριά από εμένα η αντίληψη "η μουσική για τη μουσική, το τυπικό για το τυπικό, η λατρεία για τη λατρεία" κλπ. (Το έχεις καταλάβει νομίζω). Ασφαλώς και αν ήμουν σε άλλο λαό ή σε άλλον τόπο θα υμνούσα το Θεό διαφορετικά, αν έτσι ήταν ο θεσμός εκεί.
Απλώς η εκκλησία μας ως μάνα, αλλά και ως κιβωτός σωτηρίας μας ορίζει ένα πλαίσιο. Ο προβληματισμός μου είναι συγκεκριμένος και ως φιλόλογος άριστος (τα μαθαίνω...) απορώ που δεν το κατάλαβες: καθόλου δεν επικρίνω την τοπική παράδοση της πολυφωνίας ή το (τοπικό;) οπερατικό ύφος: μιλώ για το όργανο και αναρωτιέμαι αν η χρήση του (όπως γίνεται) φεύγει από το παραπάνω πλαίσιο της ορθόδοξης λατρείας.
Μάλιστα, επειδή δεν είμαι καθόλου σίγουρος, ζητώ και πληροφόρηση διπλή: από τους τοπικούς φορείς για το αν είναι όντως τοπική παράδοση και από τους εκκλησιαστικούς (αν ξέρουν και μπορούν) για το αν η χρήση οργάνου στην ορθόδοξη λατρεία προσκρούει σε κάποια διάταξη.
Αν ισχύει το πρώτο, μένει να απαντηθεί το δεύτερο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εγώ, Γιώργο, θα είμαι λίγο αιρετικός: το σώμα της Εκκλησίας ποιο είναι; Είναι ο λαός; Η λατρεία είναι βασικά ανθρώπινο δημιούργημα που πηγάζει απ' την ανάγκη του ανθρώπου να υμνήσει και να παρακαλέσει τον πλάστη του; Ο Θεός έχει ανάγκη τη λατρεία ή ο άνθρωπος; Όπως και συ, αν σε βάλουν στο βίντεο που παρέθεσε ο Δομέστιχος, (εκτός από αλλοίες αντιδράσεις) δεν θα μπορέσεις - φαντάζομαι :D - να προσευχηθείς, έτσι κι αυτοί στο βίντεο δεν θα μπορέσουν αν ακούσουν ψαλτική της Ορθόδοξης Εκκλησίας.

Αυτό δε σημαίνει ότι εγώ προσωπικά αρέσκομαι στο όργανο ή στο τραγούδι, αλλά προβληματίζομαι απλώς σε σχέση με την απολυτότητα με την οποία προσεγγίζουμε όλοι μας κάποια πράγματα τα οποία μπορεί να είναι εντελώς έξω από τη λογική μας ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΝ ΓΕΝΕΙ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ ΜΑΣ ΣΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΚΑ, αλλά είτε έχουν ενταχθεί κατά τόπους και έχουν πια παράδοση κι αυτά πίσω τους είτε de facto προκρίνονται από το ίδιο το πλήρωμα της (τοπικής) Εκκλησίας, οπότε τι θα τους πεις; Δεν πρέπει να υμνείτε το Θεό έτσι; Στέκει αυτή η ερώτηση; Αναρωτιέμαι. Ποιος έχει το πρόβλημα εδώ, ο Θεός ή οι άνθρωποι; Το πιο πιθανό πραγματικά είναι να σε πετάξουν στη θάλασσα!

Δεν δογματίζω υπέρ κάποιας άποψης. Και ούτε υπερασπίζομαι το συγκεκριμένο άκουσμα διότι μπορεί να μην αντιπροσωπεύει κάτι γνήσιο - δεν το ξέρω - ούτε και ως τέχνη να λέει πολλά. Απλώς το θέτω ως (και προσωπικό) προβληματισμό.

Φίλτατε Κωσταντίνε,

Ἡ ἐκκλησία μας καθιέρωσε καὶ παρέδωσε μέσω τῆς παράδοσης ἕνα πλαίσιο ἀρχῶν γιὰ τὴν λατρεία μας. Γιὰ τὴν πολυφωνὶα δὲν θὰ ἀναφερθῶ, τὸ 'χουμε ξανασυζητήσει. Ὄμως τὸ ὄργανο εἶναι ἑκτὸς, τὶ νὰ κάνουμε;

Καὶ βέβαια ἡ τοπικὴ ἐκκλησία θὰ πρέπει νὰ ἐξηγήσει κάποια πράγματα πὼς ἔχουν ἀκόμη κὰι μὲ κίνδυνο νὰ φάει ξύλο, αὐτὴ εἶναι ἡ δουλειά της, τὶ νὰ κάνουμε;
Ἐκτὸς βέβαια καὶ ἄν ἡ διοικοῦσα ἐκκλησία ἔχει χάσει τὴν δημο-φιλία της καὶ δὲν μπορεῖ πλέον νὰ δογματίσει μὲ τὴν κανονικὴ ἔννοια ἤ νὰ σταθεῖ στὸ ὕψος τῶν περιστάσεων ... Αὐτὸ βέβαια εἶναι κάτι ἄλλο καὶ πολὺ δύσκολο νὰ ἀπομακρυνθεῖς ἀπὸ τὴν νοοτροπία τοῦ μεγάρου, τῆς λιμουζίνας, τῆς πατερίτσας καὶ ἄλλων ... δαιμονίων, ὥστε νὰ ἀφοσιωθεῖς στὴν αἱματηρὴ διαποίμανση τοῦ ποιμνίου.
 

spyridon

Ἀρχιμ. Σπυρίδων Σκορδίλης
Ακόμα και η τοπική παράδοση έχει εκκλησιαστικό πλαίσιο και μόνο μέσα σε αυτό μπορεί να γίνει σεβαστή. Συμφωνώ με τον domesticus:

Άλλωστε εδώ δεν έχουμε την παραδοσιακή επτανησιακή πολυφωνία - ποια πολυφωνία με μία φωνή- αλλά μία οπερατική απόδοση, που ας δεχτούμε συμβατικά ότι είναι κι αυτή μέρος της τοπικής παράδοσης. Δεν απαξιώνει αυτά η κριτική νομίζω (αν και προσωπικά πάντα διαφωνώ με την ειρωνεία), αλλά το όργανο - που μάλιστα συνοδεύει με δεύτερη μελωδική γραμμή - αυτό είναι το πρόβλημα. Αυτό είναι μέρος της παράδοσης; Δεν ξέρω, ρωτώ. (Το είχα ξαναρωτήσει κάποτε, αλλά δεν έμαθα κάτι). Σχετικά με αυτό ο π. Σπυρίδων είναι ο πλέον αρμόδιος να μας ενημερώσει υπεύθυνα.
Συμβαίνει και στην Πλάκα, Αθήνα - αν και μπορεί να κάνω λάθος ότι συμβαίνει ακόμα. Στην περίπτωση της Αθήνας ειδικά η πολυετής καθιέρωση (ένας αιώνας και βάλε) δεν είναι επιχείρημα. Ή μάλλον θα ήταν, αν δεν υπερβαίνονταν τα όρια εκκλησιαστικότητας (και μαζί με αυτά και η λεπτή γραμμή που διαχωρίζει την ορθόδοξη από τη δυτική πνευματικότητα της λατρείας).

Το αρμόνιο εισήχθη στους Ναούς της Κέρκυρας από τις αρχές του 20ου αιώνα ιδιαιτερα κατά την αρχιερατεία του Μακαριστού Πατριάρχου Αθηναγόρα ο οποίος διετέλεσε Μητροπολίτης Κερκύρας κατά τα έτη 1920- 1927. Μάλιστα όταν ήμουν παιδί ακόμη, θυμάμαι το αρμόνιο του μητροπολιτικού ναού, όπου δεν λειτουργούσε με ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά με φυσούνες που κινούνταν με τα πόδια με ειδικά πεντάλια. Ήταν μοναδικό γιατί μπορούσε κανείς να ελεγξει απόλυτα την ένταση της μελωδίας σχεδόν όπως και την φωνή.
Κατά την παλαιά συνήθεια των παραδοσιακών ψαλτών τα εκφωνητικά απαγγελόμενα κείμενα, Απόστολος ευαγέλιο, χαιρετισμοί, ακόμη και ιερατικές εκφωνήσεις ιδιαίτερα κατά τις πανηγύρεις, συνοδεύονταν από τις φωνές των ψαλτών ιδιαίτερα κατά τις καταλήξεις των διαφόρων προτάσεων καθώς και μεγαλοπρεπέστερα στην τελική κατάληξη. Με την είσοδο του οργάνου στην Εκκλησία, αυτή η συνοδεία των φωνών αντικαταστάθηκε από το όργανο. Πρόκειται δηλαδή για προσθήκη που μετρά εναν αιώνα ζωής. Ουσιαστικά δηλαδή έχει ενσωματωθεί μέσα στην παράδοση, με την έννοια οτι πρόκειται για κάτι αυτονόητο πλέον....
Μπορεί σε πολλούς να μην αρέσει, μπορεί και να σκανδαλίζει κάποιους, το κατανοώ και το σέβομαι. Θα πώ μόνο οτι ο Αείμνηστος Γέροντάς μου, Αρχιμ. Μεθόδιος Μεταληνός ο οποίος διετέλεσε Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως και προϊστάμενος του Προσκυνήματος του Αγίου Σπυρίδωνος, καθώς και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Υ.Θ. Πλατυτέρας, Γέροντας και Πνευματικός των περισσοτέρων Μοναστηριών της Κέρκυρας και με εκατοντάδες κληρικών και χιλιάδες ανθρώπων στο πετραχείλι του, ουδέποτε ενοχλήθηκε από το αρμόνιο, αλλά αντίθετα λειτουργούσε τόσο κατανυκτικά που ακόμη με συγκίνηση θυμάμαι τις λειτουργίες αυτές. Η πνευματικότητα δεν έχει καμιά σχέση με συγκεκριμένη μουσική, πολύ απλά γιατί έχει τόση διάκριση που κατανοεί εάν κάτι έχει νόημα και σκοπό ή όχι....
Όσο για εκείνους που απορούν για την τυχόν ενόχληση ορισμένων στη σχετική ανάρτηση, έχω να πώ οτι όλοι είμαστε ελεύθεροι να γράφουμε ότι θέλουμε, εξάλλου αυτά μας χαρακτηρίζουν. Όμως η ειρωνία δεν αποτελεί ούτε τρόπο έκφρασης, ούτε υγιές μέσο ανταλλαγής απόψεων και επικοινωνίας. Ο τρόπος που αναρτήθηκε το όλο θέμα κατά την γνώμη μου είναι απολύτως ειρωνικός και προσβλητικός.
Παρακαλώ πολύ να κατανοήσετε οτι δεν στρέφομαι εναντίον κανενός προσώπου, όλοι μου είσαστε απολύτως σεβαστοί.
Καταθέτω απλώς την άποψή μου και δε ζητώ από κανένα να την επικροτήσει.
Από σεβασμό προς όλους και ιδιαίτερα τους γνωστούς και πλέον αγαπητούς, διευκρίνησα ορισμένα πράγματα.
Δεν επιθυμώ να ασχοληθώ άλλο με το θέμα.
Για μένα έληξε εδώ.
Συγχωρήστε με και σας ευχαριστώ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Ευχαριστώ (ευχαριστούμε), πάτερ, για την άκρως εμπεριστατωμένη απάντηση, που μου έλυσε αρκετές απορίες. Συμφωνώ μαζί σας ότι ο τρόπος που αρχικά προβλήθηκε το θέμα, όποια κι αν είναι η άποψή του καθενός, δεν ήταν ο σωστός. Την ευχή σας.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Με την είσοδο του οργάνου στην Εκκλησία, αυτή η συνοδεία των φωνών αντικαταστάθηκε από το όργανο. Πρόκειται δηλαδή για προσθήκη που μετρά εναν αιώνα ζωής. Ουσιαστικά δηλαδή έχει ενσωματωθεί μέσα στην παράδοση, με την έννοια οτι πρόκειται για κάτι αυτονόητο πλέον....
Μπορεί σε πολλούς να μην αρέσει, μπορεί και να σκανδαλίζει κάποιους, το κατανοώ και το σέβομαι.

Πάτερ, εὐχαριστίες γιὰ τὸ λεπτομερὲς μήνυμά σας.
Μὲ ξένισε ὄμως πολὺ ἡ παραπάνω ἀναφορά σας σχετικὰ μὲ τὸ μουσικὸ ὄργανο.

Σχετικὰ παραθέτω πρὸς προβληματισμὸ ἕνα πολὺ ἐνδιαφέρον καὶ τεκμηριωμένο ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν χρησιμότατη εἰσαγωγὴ στὸ καταπληκτικὸ The Divine Music Project τὴς Ἱερᾶς Μονῆς Ἁγίου Ἀντωνίου στὴν Ἀριζόνα.

Συνιστῶ τὴν μελέτη ὅλης τῆς εἰσαγωγῆς http://www.stanthonysmonastery.org/music/Eisagogi.pdf . Πρόκειται γιὰ κείμενο ἐμπεριστατωμένο καὶ τεκμηριωμένο, ἐμπλουτισμένο μὲ πολὺ καλὴ καὶ ἐνημερωμένη βιβλιογραφία καὶ σχόλια στὶς ὑποσημειώσεις.
 

Attachments

  • Pages from Eisagogi-2_Page_1.jpg
    554.6 KB · Views: 26
  • Pages from Eisagogi-2_Page_2.jpg
    939.9 KB · Views: 18
E

emakris

Guest
Διεγράφη από τον χρήστη.
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Εάν ενδιαφέρει τους συναδέλφους, μπορώ να αναρτήσω μία ιστορική μελέτη περί επτανησιακής ψαλτικής γενικότερα που δημοσίευσα στο περιοδικό "Μουσικός Λόγος".
Καλά, το ρωτάτε;;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Αγαπητοί φίλοι,
θα μου επιτρέψετε ...
Ὡ νέο μέλος νά μᾶς ἐπιτρέψετε νά σᾶς ἐνημερώσουμε ὅτι ὑπάρχει εἰδικό θέμα στό ὁποῖο θά πρέπει νά μεταφερθοῦν καί αὐτά καί νά ἀναρτήσετε ὅ,τι θέλετε, ἀφοῦ ἐνημερωθεῖτε γιά τά ἤδη ἀναρτηθέντα.

 
E

emakris

Guest
Διεγράφη από τον χρήστη.
 
Last edited:
Το αρμόνιο εισήχθη στους Ναούς της Κέρκυρας από τις αρχές του 20ου αιώνα ιδιαιτερα κατά την αρχιερατεία του Μακαριστού Πατριάρχου Αθηναγόρα ο οποίος διετέλεσε Μητροπολίτης Κερκύρας κατά τα έτη 1920- 1927. Μάλιστα όταν ήμουν παιδί ακόμη, θυμάμαι το αρμόνιο του μητροπολιτικού ναού, όπου δεν λειτουργούσε με ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά με φυσούνες που κινούνταν με τα πόδια με ειδικά πεντάλια. Ήταν μοναδικό γιατί μπορούσε κανείς να ελεγξει απόλυτα την ένταση της μελωδίας σχεδόν όπως και την φωνή.
Κατά την παλαιά συνήθεια των παραδοσιακών ψαλτών τα εκφωνητικά απαγγελόμενα κείμενα, Απόστολος ευαγέλιο, χαιρετισμοί, ακόμη και ιερατικές εκφωνήσεις ιδιαίτερα κατά τις πανηγύρεις, συνοδεύονταν από τις φωνές των ψαλτών ιδιαίτερα κατά τις καταλήξεις των διαφόρων προτάσεων καθώς και μεγαλοπρεπέστερα στην τελική κατάληξη. Με την είσοδο του οργάνου στην Εκκλησία, αυτή η συνοδεία των φωνών αντικαταστάθηκε από το όργανο. Πρόκειται δηλαδή για προσθήκη που μετρά εναν αιώνα ζωής. Ουσιαστικά δηλαδή έχει ενσωματωθεί μέσα στην παράδοση, με την έννοια οτι πρόκειται για κάτι αυτονόητο πλέον....
Μπορεί σε πολλούς να μην αρέσει, μπορεί και να σκανδαλίζει κάποιους, το κατανοώ και το σέβομαι. Θα πώ μόνο οτι ο Αείμνηστος Γέροντάς μου, Αρχιμ. Μεθόδιος Μεταληνός ο οποίος διετέλεσε Πρωτοσύγκελος της Ιεράς Μητροπόλεως και προϊστάμενος του Προσκυνήματος του Αγίου Σπυρίδωνος, καθώς και Ηγούμενος της Ιεράς Μονής Υ.Θ. Πλατυτέρας, Γέροντας και Πνευματικός των περισσοτέρων Μοναστηριών της Κέρκυρας και με εκατοντάδες κληρικών και χιλιάδες ανθρώπων στο πετραχείλι του, ουδέποτε ενοχλήθηκε από το αρμόνιο, αλλά αντίθετα λειτουργούσε τόσο κατανυκτικά που ακόμη με συγκίνηση θυμάμαι τις λειτουργίες αυτές. Η πνευματικότητα δεν έχει καμιά σχέση με συγκεκριμένη μουσική, πολύ απλά γιατί έχει τόση διάκριση που κατανοεί εάν κάτι έχει νόημα και σκοπό ή όχι....
Όσο για εκείνους που απορούν για την τυχόν ενόχληση ορισμένων στη σχετική ανάρτηση, έχω να πώ οτι όλοι είμαστε ελεύθεροι να γράφουμε ότι θέλουμε, εξάλλου αυτά μας χαρακτηρίζουν. Όμως η ειρωνία δεν αποτελεί ούτε τρόπο έκφρασης, ούτε υγιές μέσο ανταλλαγής απόψεων και επικοινωνίας. Ο τρόπος που αναρτήθηκε το όλο θέμα κατά την γνώμη μου είναι απολύτως ειρωνικός και προσβλητικός.
Παρακαλώ πολύ να κατανοήσετε οτι δεν στρέφομαι εναντίον κανενός προσώπου, όλοι μου είσαστε απολύτως σεβαστοί.
Καταθέτω απλώς την άποψή μου και δε ζητώ από κανένα να την επικροτήσει.
Από σεβασμό προς όλους και ιδιαίτερα τους γνωστούς και πλέον αγαπητούς, διευκρίνησα ορισμένα πράγματα.
Δεν επιθυμώ να ασχοληθώ άλλο με το θέμα.
Για μένα έληξε εδώ.
Συγχωρήστε με και σας ευχαριστώ.
Με λύπη παρατηρώ την <<αντιδικία>> που προέκυψε από μία τοπική παράδοση, η οποία όμως, τοπική παράδοση εννοώ, δεν με αναπαύει. Και επειδή ο μακαριστός πατριάρχης Αθηναγόρας, όντας μητροπολίτης Κερκύρας, εισήγαγε το μουσικό όργανο στην λατρεία, ενδεχομένως να υπέκυψε σε τοπικές απαιτήσεις, αυτό πάει να πεί ότι καταργούνται κάποιοι κανόνες οικουμενικών συνόδων ή κάποιες επιταγές πατέρων της εκκλησίας μας; Και επειδή θέλω να τεκμηριώνω αυτά που λέω, ας δούμε εκείνα όπου λέγει ο σοφώτατος Μελέτιος ο Πηγάς, μιάς και περί Πατριαρχών ο λόγος, εν τω γ΄. περί χριστιανισμού, γράφων. << ΄Ωσπερ ουν το σεμνόν και σύμμετρον της μουσικής ευπρόσιτον δια το ακμαιοτέρας κατασκευάζειν τας καρδίας, οίον ανασπώσαν την ψυχήν του σώματος. Αρμονία γαρ τω πνεύματι οικειότατον, μέσην έχουσα φύσιν, σώματός τε παχύτητος, και πνεύματος αϋλότητος. Ούτω πάλιν υπέρμετρος μουσική, και τω ηδεί παρά το μέτρον ενασχολουμένη, ουχ ηδύνει, αλλ΄εκλύει...δια τούτο γαρ και φωνάς μόνον των ανθρώπων αποδεχόμενοι εν τη Εκκλησία, ως φύσει ενυπαρχούσας και απεριέργους, τα δι΄οργάνων κροόματα και εμπνεύματα αποδιοπομπούσιν ως περιεργωδέστερα οι θείοι Πατέρες>>, τα οποία αγωνίζονται να εμβάσουν πάλιν εις την Εκκλησίαν τινές των τωρινών μουσικών με τα οργανοειδή αυτών άσματα.
Βλέπε ΟΕ΄ κανόνα της ΣΤ΄Οικουμενικής Συνόδου, εις την (1) σημείωσιν.
Και επειδή το κίνητρό μου είναι μόνον η αγάπη και ο σεβασμός προς όλους σας, πόσο μάλλον προς εσάς πανοσιολογιότατε αρχιμανδρίτα, χωρίς ίχνος ειρωνίας το ομολογώ, εύχομαι να σας αξιώσει ο Θεός και της επισκοπικής ράβδου, ώστε να διορθώσετε τα κακώς κείμενα στην Μητρόπολή σας.
 
Top