Εγκύκλιος της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος «Περί τῆς χρήσεως ἠλεκτρονικῶν μέσων ἐν τῷ ἱερῷ ἀναλογίῳ κατά τήν Θείαν Λατρείαν» (14/2/2019)

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Δεν καταλαβαίνω, όμως, αυτό από την εγκύκλιο:
«Ταυτοχρόνως, θεωρεῖται ἀπολύτως ἀπαραίτητον, ὅπως αἱ ἐν λόγῳ συσκευαί χρησιμοποιοῦνται ἀποκλειστικῶς διά τήν Θείαν Λατρείαν καί οὐχί διά διαφόρους χρήσεις, αἱ ὁποῖαι μάλιστα ἀπάδουν εἰς τήν λειτουργικήν διακονίαν, ὡς λ.χ. κοσμική μουσική, συλλογή προσωπικῶν καί ἄλλων φωτογραφιῶν, ἀναζήτησις εἰς τό διαδίκτυον κ.λπ. καί δή κατά τήν ὥραν τῆς Θείας Λατρείας, ὅπερ συνιστᾷ ἐκκοσμίκευσιν, ἥτις προκαλεῖ μέγιστον σκανδαλισμόν εἰς τάς συνειδήσεις τῶν πιστῶν».
Τό πρῶτο «ἀποκλειστικῶς διά τήν Θείαν Λατρείαν» ἀναφέρεται στά βιβλία λειτουργικά καί μουσικά καί ὅ,τι ἐξυπηρετεῖ τή Θεία Λατρεία καί τό δεύτερο «κατά τήν ὥραν τῆς Θείας Λατρείας» ἐννοεῖ τίς ἄλλες χρήσεις καί δυνατότητες αὐτῶν τῶν συσκευῶν.
Ἐντάξει, ὁ προβληματισμός τοῦ Shota εἶναι ἕνας εὐσεβής προβληματισμός, πού κατά μία ἑρμηνεία ταυτίζεται μέ τήν «ἀνάγνωση» τῆς Ἐγκυκλίου, ἀλλά δέν νομίζω ὅτι αὐτό ἐξάγεται ἀπό τήν Ἐγκύκλιο. Καλόν θά ἦταν, ἀλλά δέν γίνεται.
Τό «πνεῦμα» εἶναι ἡ περιορισμένη χρήση «ἐπί τῷ ἀναλογίῳ ἀποκλειστικῶς» «πρός διευκόλυνσιν αὐτῶν, ἐφ' ὅσον, εἰς μίαν καί μόνον συσκευήν, δύνανται νά περιληφθοῦν ἅπαντα τά λειτουργικά καί μουσικά κείμενα μιᾶς ἡμέρας».

«Η εκτός του αναλογίου χρήση τους, δεν είναι αντικείμενο της εγκυκλίου» κατά τόν monopati ὀρθῶς!

ΥΓ. Τώρα βλέπω καί τό προηγούμενο ὡραῖο μήνυμα τοῦ Βύρωνος!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Είναι γνωστή η θέση μου κατά του απαράδεκτου (και ακουστικά τις περισσότερες φορές) μηχανικού ισοκράτη μέσα στο ναό. Δεν είναι καθόλου όμως καλό, κατ' εμέ, που η εγκύκλιος προκρίνει "κατ' οικονομίαν" τη χρήση των ηλεκτρονικών συσκευών. Μπορεί να είναι σωστό γενικώς, αλλά μην ξεχνάμε ότι βρισκόμαστε στην Ελλάδα, όπου όλοι γνωρίζουμε πώς λειτουργούν τα πράγματα: αν δεν την προέκρινε καθόλου, τότε στην πράξη θα γινόταν "κατ' οικονομίαν". Τώρα που την προκρίνει κατ' οικονομία, θα γίνει ο κανόνας! Ωστόσο είναι θετική η ανανέωση της ήδη γνωστής εγκυκλίου περί πλήρους απαγόρευσης του μηχανικού ισοκράτη. Όπως βλέπω βέβαια, εις ώτα μη ακουόντων πάει, αφού στην Πειραϊκή Εκκλησία τώρα το πρωί οι γνωστοί άγνωστοι (σε μένα τουλάχιστον) τραγουδιστές, εκτός του ότι μας ζαλίζουν τ' αυτιά πρωί πρωί με τα τραγούδια τους, έχουν πάντα απαραίτητο βοήθημα για σκυλο-background το μηχανικό ισοκράτη, που ολοκληρώνει το απαράδεκτο για ορθόδοξο ναό άκουσμα.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Για μένα το θέμα που θίχθηκε είναι ξεκάθαρα υπαρκτό και η θέση της εγκυκλίου της ιεραρχίας πιστεύω πολύ σωστή. Νομίζω πως όλοι, όσοι χρησιμοποιούμε τάμπλετ στις ακολουθίες, έχουμε προβληματιστει και το έχουμε σκεφτει. Ναι, τα λειτουργικά βιβλία έχουν ιερότητα. Εμμέσως μεν, αλλά πολύ ορθώς κατ' εμέ, η ποιμενουσα εκκλησία, προσπαθεί να νουθετήσει τους πιστούς ιεροψάλτες στο να μη χρησιμοποιούν το τάμπλετ που χρησιμοποιούν κατά την θεία λατρεία ακόμη και εκτός λατρείας για άλλους σκοπούς.
Φυσικά, δεν πρόκειται για διάθεση αστυνόμευσης, αλλά ποιμαντικής πνευματικής νουθεσίας. Δεν ξέρω αν στο μέλλον κάποια παλαιά τάμπλετ σε μοναστήρια αποκτήσουν την ιερότητα που έχουν τα λειτουργικά βιβλία των αναλογίων 😁. Πιθανόν ποτέ δε θα γίνει αυτό, καθώς η τεχνολογία τρέχει και η αντικατάσταση τους με ταυτόχρονη "απόσυρση" των παλαιών, είναι δεδομένη. Όμως, δεν είναι αποδεκτό και χριστιανικά ορθό, το βράδυ να σερφάρουμε στο διαδίκτυο σε λογής λογής ιστοσελίδες (δε χρειάζεται να γίνω σαφέστερος) και να καμαρώνουμε στο instagram και αλλού φωτογραφίες ...πολύ κοσμικές, και το πρωί στην εκκλησία να διαβάζουμε και να ψάλλουμε από την ίδια συσκευή τα ιερά κείμενα... Κατι τέτοιο προσωπικά μου πέφτει βαρύ. Αν δε μπορούμε, ας αγοράσουμε και δεύτερο τάμπλετ, είναι πιο ειλικρινές. Έχει και πολύ φθηνά πλέον...
 

emakris

Μέλος
Για μένα το θέμα που θίχθηκε είναι ξεκάθαρα υπαρκτό και η θέση της εγκυκλίου της ιεραρχίας πιστεύω πολύ σωστή. Νομίζω πως όλοι, όσοι χρησιμοποιούμε τάμπλετ στις ακολουθίες, έχουμε προβληματιστει και το έχουμε σκεφτει. Ναι, τα λειτουργικά βιβλία έχουν ιερότητα. Εμμέσως μεν, αλλά πολύ ορθώς κατ' εμέ, η ποιμενουσα εκκλησία, προσπαθεί να νουθετήσει τους πιστούς ιεροψάλτες στο να μη χρησιμοποιούν το τάμπλετ που χρησιμοποιούν κατά την θεία λατρεία ακόμη και εκτός λατρείας για άλλους σκοπούς.
Φυσικά, δεν πρόκειται για διάθεση αστυνόμευσης, αλλά ποιμαντικής πνευματικής νουθεσίας. Δεν ξέρω αν στο μέλλον κάποια παλαιά τάμπλετ σε μοναστήρια αποκτήσουν την ιερότητα που έχουν τα λειτουργικά βιβλία των αναλογίων 😁. Πιθανόν ποτέ δε θα γίνει αυτό, καθώς η τεχνολογία τρέχει και η αντικατάσταση τους με ταυτόχρονη "απόσυρση" των παλαιών, είναι δεδομένη. Όμως, δεν είναι αποδεκτό και χριστιανικά ορθό, το βράδυ να σερφάρουμε στο διαδίκτυο σε λογής λογής ιστοσελίδες (δε χρειάζεται να γίνω σαφέστερος) και να καμαρώνουμε στο instagram και αλλού φωτογραφίες ...πολύ κοσμικές, και το πρωί στην εκκλησία να διαβάζουμε και να ψάλλουμε από την ίδια συσκευή τα ιερά κείμενα... Κατι τέτοιο προσωπικά μου πέφτει βαρύ. Αν δε μπορούμε, ας αγοράσουμε και δεύτερο τάμπλετ, είναι πιο ειλικρινές. Έχει και πολύ φθηνά πλέον...
...χώρια που με έναν αδέξιο χειρισμό μπορεί να "πεταχτεί" στην οθόνη κάποια ανάρμοστη διαφήμιση ή να αρχίσει να παίζει κάποιο λαϊκόν άσμα εν ώρα λατρείας. Όσοι δεν έχουν άριστη σχέση με την τεχνολογία, καλό είναι να ακολουθήσουν κατά γράμμα τη συμβουλή της εγκυκλίου.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Κ. Απόστολε και κ. Χρήστο
Η αλήθεια είναι ότι δεν καταλαβαίνω γιατί να οξύνουμε τη συζήτηση με διάφορες εκφράσεις (λογικών προβάτων, διυλίζοντες τον κώνωπα - δεν ξέρω αν στοχεύουν εμένα ή οποιονδήποτε άλλο).
Ἀγαπητὲ κ. Χρυσανθόπουλε,
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὸ πρόσωπό μου, καμία ἀπολύτως διάθεση ὄξυνσης τῆς συζητήσεως, οὔτε εἰρωνίας ὅπως ἔγραψε παρακάτω ὁ Γιάννης, καὶ σᾶς ζητῶ συγγνώμη ἂν αὐτὸ ἔβγαινε ὡς συμπέρασμα ἀπὸ τὸν γραπτό μου λόγο. Τὰ «λογικὰ πρόβατα» ἀνεφέρονταν σὲ ὅλους τοὺς ἀποδέκτες τῆς ἐγκυκλίου ποὺ τοὺς ἀφοροῦν, μεταξὺ αὐτῶν καὶ ἐμένα, ἂν καὶ ἀνήκω σὲ ἄλλη Ἐκκλησία, τουλάχιστον στὰ κατ' οὺσίαν. Ὅπως προεγράφει καὶ παραπάνω ἀπὸ ἄλλους συναδέλφους, ἀκόμη καὶ ἂν κάποιες προτάσεις συντακτικῶς φαντάζουν ἐπιτακτικές, τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα δὲν ὑπῆρξε ποτὲ δυνάστης τῆς προσωπικῆς ζωῆς τοῦ πιστοῦ, καὶ πιστεύω ὅτι κάποια τέτοια σημεῖα ἐρμηνεύονται εὔκολα ὡς πατρικὲς παραινέσεις. Ἡ ὄποια ἀπαγόρευση ἢ ὲπιτακτικότητα προφανῶς ἀφορᾶ στὰ ἐν τῷ ναῷ, γιὰ τὰ ὁποῖα φέρουμε εὐθύνη ἐκ θέσεως. Ὁ «παραλογισμὸς τῶν προβάτων» ἔγγυται γιὰ μένα στὸ γεγονὸς ὅτι κάποιοι γιὰ ἴδιο συμφέρον πιθανὸν νὰ πάρουν μία πρόταση καὶ νὰ τὴν κάνουν σημαία εἴτε γιὰ νὰ μαρτυροποιήσουν ἑαυτούς, εἴτε γιὰ νὰ ξεκινήσει κάποιο κυνήγι μαγισσῶν, φαινόμενα ποὺ μακρὰν ἀπέχουν ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ οἰκονομία.

Ὑ.Γ. Καὶ στὰ δύο μου μηνύματα δὲν ἀναφέρομαι στὸ θέμα τοῦ ἰσοκράτη, γιὰ τὸν ὁποῖο ἔχουν γίνει συζητήσεις στὸ παρελθόν, ἀλλὰ μόνο στὶς ταμπλέτες.
 

leon1

ΑΠΤΜΧΕ Leon1
Να κοπούν όλα, για αυτό παρηκμάζει και η τέχνη μας και έχουν βγει άνθρωποι ημιμαθείς σε σημαντικές θέσεις και τα ισοπεδώνουν όλα!Τέρμα στην ασυδοσία, που έρχονται με τα τάμπλετ και αρχίζουν και κάνοουν scrolling να βρω λέει λειτουργία, όρθρο, πολυέλεο και δεν έχει τέλος η ανοησία ψάχνοντας μέσα στην εκκλησία να βρουν διαδικτυακά κείμενα να ψάλλουν. ΟΙ Παλαιοί που τα ετοίμαζαν από την αρχή της εβδομάδας και τα έβρισκαν ήσαν ηλίθιοι και εμείς έξυπνοι?αν είναι έτσι, τότε απουσία καλλιφωνίας και είναι μεγάλη σε ποσοστό, να βάλουμε cd να τελείται η ακολουθία όπως έκαναν σε ένα νησί!! Στώμεν Καλώς συνάδερφοι γιατί οι καιροί ου μενετοί!!!
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εἶμαι ἰκανοποιημένος μὲ τὴν ἐγκύκλιο. Εἶναι σωστή, σαφής καὶ ἀφήνει λογικὰ περιθώρια. Πρόκειται γιὰ ζήτημα ποὺ ἀπασχόλησε πολὺ τὸ φορουμ, τὸ ἀναλύσαμε καὶ ἀναδείξαμε ὅλες τὶς πλευρές του. Ἡ ποιμαντικὴ προσέγγιση τῆς ἐγκυκλίου μὲ βρίσκει σύμφωνο.

Κι ἔτσι ἀφαιρέθηκε κάθε σκιὰ ἀμφιβολίας γιὰ τὸ τὶ ἁρμόζει καὶ τὶ ὄχι στὸ χῶρο τοῦ ἀναλογίου. Συγχαρητήρια στὸν/στοὺς συντάκτη/τες.

Συμφωνῶ ἐπίσης μὲ τοὺς προλαλήσαντες. Ὑπάρχουν φθηνά ταμπλετ, περιορισμένων δυνατοτήτων, ἴσα γιὰ νὰ χειριζόμαστε τὰ ἀρχεία μας .pdf, ἀποκλειστικὰ γιὰ ἀναλόγιο
 

ΠΜΧ

...
Ἀγαπητὲ κ. Χρυσανθόπουλε,
Σὲ ὅ,τι ἀφορᾶ τὸ πρόσωπό μου, καμία ἀπολύτως διάθεση ὄξυνσης τῆς συζητήσεως, οὔτε εἰρωνίας ὅπως ἔγραψε παρακάτω ὁ Γιάννης, καὶ σᾶς ζητῶ συγγνώμη ἂν αὐτὸ ἔβγαινε ὡς συμπέρασμα ἀπὸ τὸν γραπτό μου λόγο. Τὰ «λογικὰ πρόβατα» ἀνεφέρονταν σὲ ὅλους τοὺς ἀποδέκτες τῆς ἐγκυκλίου ποὺ τοὺς ἀφοροῦν, μεταξὺ αὐτῶν καὶ ἐμένα, ἂν καὶ ἀνήκω σὲ ἄλλη Ἐκκλησία, τουλάχιστον στὰ κατ' οὺσίαν. Ὅπως προεγράφει καὶ παραπάνω ἀπὸ ἄλλους συναδέλφους, ἀκόμη καὶ ἂν κάποιες προτάσεις συντακτικῶς φαντάζουν ἐπιτακτικές, τὸ Ὀρθόδοξο δόγμα δὲν ὑπῆρξε ποτὲ δυνάστης τῆς προσωπικῆς ζωῆς τοῦ πιστοῦ, καὶ πιστεύω ὅτι κάποια τέτοια σημεῖα ἐρμηνεύονται εὔκολα ὡς πατρικὲς παραινέσεις. Ἡ ὄποια ἀπαγόρευση ἢ ὲπιτακτικότητα προφανῶς ἀφορᾶ στὰ ἐν τῷ ναῷ, γιὰ τὰ ὁποῖα φέρουμε εὐθύνη ἐκ θέσεως. Ὁ «παραλογισμὸς τῶν προβάτων» ἔγγυται γιὰ μένα στὸ γεγονὸς ὅτι κάποιοι γιὰ ἴδιο συμφέρον πιθανὸν νὰ πάρουν μία πρόταση καὶ νὰ τὴν κάνουν σημαία εἴτε γιὰ νὰ μαρτυροποιήσουν ἑαυτούς, εἴτε γιὰ νὰ ξεκινήσει κάποιο κυνήγι μαγισσῶν, φαινόμενα ποὺ μακρὰν ἀπέχουν ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ οἰκονομία.

Ὑ.Γ. Καὶ στὰ δύο μου μηνύματα δὲν ἀναφέρομαι στὸ θέμα τοῦ ἰσοκράτη, γιὰ τὸν ὁποῖο ἔχουν γίνει συζητήσεις στὸ παρελθόν, ἀλλὰ μόνο στὶς ταμπλέτες.
Να με συγχωρείτε κι εμένα που προφανώς παρεξήγησα τα γραφόμενά σας.
Το μήνυμά σας αυτό με βρίσκει απολύτως σύμφωνο (μάλιστα, αν δεν απατώμαι, βλέπω ότι έχετε χρησιμοποιήσει πολύ προσεκτικά τις λέξεις που χρησιμοποιείτε).

Σε κάθε περίπτωση, χαίρομαι πάρα πολύ που επιτέλους βγήκε εγκύκλιος για αυτά τα δύο μεγάλα θέματα, καθώς όλο και περισσότεροι ναοί βλέπω να χρησιμοποιούν ένα από τα δύο μέσα.

Υγ. Αυτό, βέβαια, που αναρωτιέμαι, είναι τί ισχύ θα έχει αυτή η εγκύκλιος. Άτομα που χρησιμοποιούν τόσα χρόνια τον Ισοκράτη, μου φαίνεται απίθανο να τον αποχωριστούν, όσο κι αν πιέσει ο προϊστάμενος (εφ' όσον και αυτός θελήσει να πιέσει). Γενικώς, έχω μία εντύπωση ότι οι εγκύκλιοι έχουν σχεδόν πάντα "νομοθετικό" κι όχι "εκτελεστικό" χαρακτήρα, με ό,τι συνεπάγεται αυτό (συγγνώμη για τα ευτελή -για την περίσταση- επίθετα). Οπότε, το να περιμένουμε να εφαρμοστεί με νομικό τρόπο, μου φαίνεται απίθανο.
 

romios1

Active member
Συγχωρέστε με για τον λογισμό - πού να βλέπατε τί γίνεται στην Αμερική. Αλλά, νομίζω ότι όσοι έχουν τα βιβλία ( είτε Μουσικά είτα λειτουργικά) σε ηλεκτρονική μορφή, θα μπορούσαν κάλλιστα να τα εκτυπώσουν και να τα δέσουν, έχοντας αυτά εις χείρας, παρά το ηλεκτρονικό μηχάνημα. Πλέον, όλα τα κοινώς χρησιμοποιούμενα βιβλία υπάρχουν ηλεκτρονικώς ώστε να μπορούν οι αδελφοί ψάλτες να εκτυπώσουν εν μέρει ή ολόκληρα βιβλία.
Αντικειμενικά, άμα δεν εφαρμόστηκε η εγκύκλιος τότε, θα μπορεί να επιβληθεί τώρα ( σχετικά με Τον Ισοκράτη);
 

ΣταύροςΛ.

Νέο μέλος
Αντε τώρα να πείσουν όλους τους επιφανείς ψάλτες ιδιεταιρως των Αθηνών, να καταργήσουν τους Ισοκράτες, τώρα άμα υπάρχουν "πιστοί" οι οποίοι σκανδαλιζονται με τον ισοκρατη μην το θιξουμε το θεμα, ο Ισοκράτης με σωστή χρήση και όταν λέμε σωστή εννοούμε διακριτική ένταση ώστε να βοηθάει στον ψαλοντα μόνο και όχι να ακούγεται σε όλο το ναό δημιουργει κατανυξη, τον έχω χρησιμοποιήσει όχι 1 και 2 χρόνια αλλά 15 και τα σχόλια είναι πολύ θετικά, τώρα άμα θέλουν να τα καταργήσουν ας προσέξουν λίγο περισσότερο τον ψάλτη ο οποίος δίνει όλο του τον εαυτό στο αναλόγιο, δίνοντας κίνητρα και η αλήθεια θα τολμήσω να πω είναι ότι οι εκπρόσωποι της εκκλησίας μας δεν βοήθησαν ποτέ και με κανένα τρόπο την ψαλτική τέχνη, ότι έχουμε φτάσει σε αυτό το άθλιο σημείο αυτήν την θεία τέχνη οφείλεται σε εξαιρετικά δύσκολες υπερπροσπαθειες προσωπικού επιπέδου διαφόρων συναδέλφων, εξάλλου και ο Μέγιστος όλων ο Στανιτσας ποτέ δεν αναγνωριστηκε το τεράστιο έργο του επίσημα από την εκκλησία,... τι να λέμε... Αυτά είναι τα σοβαρά προβλήματα σήμερα,....
 
Ούτε καν !
Καμια διάθεση όξυνσης ,καμια δόση ειρωνίας .
Επαναδιατυπώνω την σκέψη μου .
Η άποψη μου ειναι γνωστή για το θέμα και εχει κατατεθεί ,σε παλαιες συζητήσεις που έλαβαν χώρα στο ψαλτολογιο .
Η εγκύκλιος ειναι σαφής .
Απαγορευτική για την χρήση του μηχανικού ισοκρατη .
Για την χρήση του τάμπλετ ,διατηρεί επιφυλάξεις ,επιτρέπει μεν ,υπό κάποιες προϋποθέσεις ,με φειδω ...
Πάντα λέγαμε ότι η χρήση της τεχνολογίας ειναι καλη ,αλλα απαιτεί διάκριση .
 

Diogenes

Νέο μέλος
Κατά την άποψή μου καλύτερο είναι, όταν κατ’ ανάγκην χρησιμοποιήσουμε ένα τάμπλετ, να μην φαίνεται καθόλου στο εκκλησίασμα. Καλύτερα να μην ξέρει κανένας εκκλησιαζόμενος ότι υπάρχει τάμπλετ πάνω στο αναλόγιο. Για να μην αποσπάμε τους εκκλησιαζόμενους πιστούς από την προσευχή και παρατηρούν εμάς αντί να προσεύχονται. Έχουμε κι εμείς ευθύνη γι’ αυτούς.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Όσο περισσότερο διαβάζει κανείς το πνεύμα και όχι το γράμμα της εγκυκλίου τόσο πιο σαφή τη βρίσκει.

Επίσης, με αναπαύει το ότι θέτει το δεύτερο θέμα σε μια βάση ελευθερίας. ΜΙα πνευματική και εκκλησιαστική προσέγγιση οδηγεί στην ερμηνεία του Χάρη Συμεωνίδη, αλλά αυτό δεν το λέει ρητά η εγκύκλιος. Είναι θέμα προαιρέσεως, κατά τον ίδιο τρόπο που είναι θέμα προαιρέσεως να μην ειναι ο ίδιος ο ψάλτης σκεύος πονηριας πάνω στο αναλόγιο - αλλά δεν υπάρχει εγκύκλιος που να το επιβάλλει.

Τέλος, η σχετική εναρμόνιση απόψεων που παρατηρείται εδώ (τουλάχιστον στο παρόν νήμα) είναι ένα καλό δείγμα ότι όλοι μας επιθυμούμε λύση των προβλημάτων και χαιρόμαστε όταν η ποιμαίνουσα εκκλησία αναλαμβάνει αυτόν τον ρόλο.

Για μένα είναι ταυτόχρονα ιστορική απόφαση και στάση εκκλησιαστικής παραμυθίας.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
...τώρα άμα υπάρχουν "πιστοί" οι οποίοι σκανδαλιζονται με τον ισοκρατη μην το θιξουμε το θεμα, ο Ισοκράτης με σωστή χρήση και όταν λέμε σωστή εννοούμε διακριτική ένταση ώστε να βοηθάει στον ψαλοντα μόνο και όχι να ακούγεται σε όλο το ναό δημιουργει κατανυξη, τον έχω χρησιμοποιήσει όχι 1 και 2 χρόνια αλλά 15 και τα σχόλια είναι πολύ θετικά,
Ένα λεπτό: πώς είναι δυνατό να ακούς, συνάδελφε, θετικά σχόλια για τον ισοκράτη, όταν ισχυρίζεσαι ότι αυτός "δεν ακούγεται σε όλο το ναό"; Άρα λοιπόν ο ισοκράτης σου ακούγεται. Απλώς έχεις βρει ένα επίπεδο έντασης και μίξης του με τις φωνές που δεν τον καθιστά αποκρουστικό στ' αυτιά, αλλά λειτουργεί σαν χαλί και ακούγεται καλά (σε αντίθεση με την πλειοψηφία των μηχανικών ισοκρατών, που το άκουσμά τους είναι απαράδεκτο, είτε λόγω κατασκευής του ισοκράτη είτε λόγω χρήσης). Το έχω ξαναπεί χίλιες φορές: και ένα συνθεσάιζερ να βάλεις με έναν ήχο στο background με χαμηλές συχνότητες, ή ένα κοντραμπάσο με κατάλληλη μίξη, θα δημιουργηθεί μια κινηματογραφική αίσθηση ήχου που δεν είναι δυσάρεστη, αλλά τουναντίον. Αλλά αυτό το πράγμα δεν είναι βυζαντινή μουσική παράδοση. Όσο παραδοσιακά και να ψάλεις από πάνω, αυτό που ψάλεις είναι μια διασκευασμένη βυζαντινή μουσική, όπως θα ήταν αν ερχόταν μια ορχήστρα με κλασσικά ή παραδοσιακά όργανα και σου έκανε διακριτικό ισοκράτημα από κάτω. Οι άνθρωποι που σου κάνουν θετικά σχόλια γι' αυτό είναι οι ίδιοι που θα κάνουν θετικά σχόλια όταν έρθει στην εκκλησία να ψάλει ένας διάσημος τραγουδιστής ή όταν έρθει ορχήστρα για να ερμηνεύσει με το δικό της τρόπο τα μέλη της Μεγάλης Εβδομάδας, όπως είχε γίνει σε εκκλησία στην Πλάκα μια φορά. Αισθητικά και μουσικά μπορεί να είναι ωραία αυτά, όπως είναι ωραία η κινηματογραφική και η κλασσική μουσική, αλλά δεν συνάδουν με μουσική λατρείας σε ορθόδοξο ναό. Απορώ πώς σε ψάλτες με τόσα χρόνια εμπειρίας χρειάζεται να επισημανθούν πράγματα πολύ πολύ στοιχειώδη για τη φύση της βυζαντινής μουσικής.
...τώρα άμα θέλουν να τα καταργήσουν ας προσέξουν λίγο περισσότερο τον ψάλτη ο οποίος δίνει όλο του τον εαυτό στο αναλόγιο, δίνοντας κίνητρα και η αλήθεια θα τολμήσω να πω είναι ότι οι εκπρόσωποι της εκκλησίας μας δεν βοήθησαν ποτέ και με κανένα τρόπο την ψαλτική τέχνη, ότι έχουμε φτάσει σε αυτό το άθλιο σημείο αυτήν την θεία τέχνη οφείλεται σε εξαιρετικά δύσκολες υπερπροσπαθειες προσωπικού επιπέδου διαφόρων συναδέλφων, εξάλλου και ο Μέγιστος όλων ο Στανιτσας ποτέ δεν αναγνωριστηκε το τεράστιο έργο του επίσημα από την εκκλησία,... τι να λέμε... Αυτά είναι τα σοβαρά προβλήματα σήμερα,....
Έτερον εκάτερον: το ότι πρέπει η Εκκλησία να σταθεί δίπλα στον ψάλτη, δεν σημαίνει ότι ο ψάλτης θα πρέπει... να χρησιμοποιεί μηχανικό ισοκράτη, από "γινάτι" που η Εκκλησία δεν στέκεται δίπλα του! Μπορεί ο Στανίτσας να μην έχαιρε της εκτίμησης που θα έπρεπε από την επίσημη Εκκλησία, αλλά ο Στανίτσας, συνάδελφε, δεν χρησιμοποιούσε ισοκράτη! Η ουσία είναι ότι με αυτή την εγκύκλιο η Εκκλησία βοηθά την ψάλτη να κατανοήσει το λειτούργημα που επιτελεί και να πάψει τις ενέργειες ασύμβατες με αυτό, όπως η χρήση ισοκράτη και κινητού/τάμπλετ την ώρα που ψέλνει.
 
Αν δε μπορούμε, ας αγοράσουμε και δεύτερο τάμπλετ, είναι πιο ειλικρινές.

Πάντως και η δική μου γνώμη είναι πως η ηλεκτρονική συσκευή είναι απλά ένα "σκεύος".
Εκείνο που μετράει είναι μάλλον το περιεχόμενό του, και η οποιαδήποτε χρήση του, χρηστή ή μη δεν θα ήταν δυνατόν να καταλογίζεται στο άψυχο αντικείμενο παρά μόνον στο υποκείμενο-χρήστη της.
Είναι σαν να καταδικάζουμε το μαχαίρι όταν χρησιμοποιείται για κακό σκοπό κι όχι το "χέρι" που το κρατά.
 

ΣταύροςΛ.

Νέο μέλος
Ένα λεπτό: πώς είναι δυνατό να ακούς, συνάδελφε, θετικά σχόλια για τον ισοκράτη, όταν ισχυρίζεσαι ότι αυτός "δεν ακούγεται σε όλο το ναό"; Άρα λοιπόν ο ισοκράτης σου ακούγεται. Απλώς έχεις βρει ένα επίπεδο έντασης και μίξης του με τις φωνές που δεν τον καθιστά αποκρουστικό στ' αυτιά, αλλά λειτουργεί σαν χαλί και ακούγεται καλά (σε αντίθεση με την πλειοψηφία των μηχανικών ισοκρατών, που το άκουσμά τους είναι απαράδεκτο, είτε λόγω κατασκευής του ισοκράτη είτε λόγω χρήσης). Το έχω ξαναπεί χίλιες φορές: και ένα συνθεσάιζερ να βάλεις με έναν ήχο στο background με χαμηλές συχνότητες, ή ένα κοντραμπάσο με κατάλληλη μίξη, θα δημιουργηθεί μια κινηματογραφική αίσθηση ήχου που δεν είναι δυσάρεστη, αλλά τουναντίον. Αλλά αυτό το πράγμα δεν είναι βυζαντινή μουσική παράδοση. Όσο παραδοσιακά και να ψάλεις από πάνω, αυτό που ψάλεις είναι μια διασκευασμένη βυζαντινή μουσική, όπως θα ήταν αν ερχόταν μια ορχήστρα με κλασσικά ή παραδοσιακά όργανα και σου έκανε διακριτικό ισοκράτημα από κάτω. Οι άνθρωποι που σου κάνουν θετικά σχόλια γι' αυτό είναι οι ίδιοι που θα κάνουν θετικά σχόλια όταν έρθει στην εκκλησία να ψάλει ένας διάσημος τραγουδιστής ή όταν έρθει ορχήστρα για να ερμηνεύσει με το δικό της τρόπο τα μέλη της Μεγάλης Εβδομάδας, όπως είχε γίνει σε εκκλησία στην Πλάκα μια φορά. Αισθητικά και μουσικά μπορεί να είναι ωραία αυτά, όπως είναι ωραία η κινηματογραφική και η κλασσική μουσική, αλλά δεν συνάδουν με μουσική λατρείας σε ορθόδοξο ναό. Απορώ πώς σε ψάλτες με τόσα χρόνια εμπειρίας χρειάζεται να επισημανθούν πράγματα πολύ πολύ στοιχειώδη για τη φύση της βυζαντινής μουσικής.
Έτερον εκάτερον: το ότι πρέπει η Εκκλησία να σταθεί δίπλα στον ψάλτη, δεν σημαίνει ότι ο ψάλτης θα πρέπει... να χρησιμοποιεί μηχανικό ισοκράτη, από "γινάτι" που η Εκκλησία δεν στέκεται δίπλα του! Μπορεί ο Στανίτσας να μην έχαιρε της εκτίμησης που θα έπρεπε από την επίσημη Εκκλησία, αλλά ο Στανίτσας, συνάδελφε, δεν χρησιμοποιούσε ισοκράτη! Η ουσία είναι ότι με αυτή την εγκύκλιο η Εκκλησία βοηθά την ψάλτη να κατανοήσει το λειτούργημα που επιτελεί και να πάψει τις ενέργειες ασύμβατες με αυτό, όπως η χρήση ισοκράτη και κινητού/τάμπλετ την ώρα που ψέλνει.
Κοίταξε να δεις αγαπητέ συνάδελφε Νίκο, τα θετικά σχόλια δεν τα παιρνει ο Ισοκράτης, αλλά το αποτέλεσμα που βγαίνει ψαλοντας και εννοείται ότι ο Ισοκράτης είναι με ένα μικρό ηχείο δίπλα σε εμένα,
 
Top