Ἀναφέρομαι, ἀγαπητέ κ. Ἀθανάσιε, σέ ἀρχαῖες διατάξεις.Πάτερ Μάξιμε σας βρίσκω αρκετά κατατοπιστικό, αλλά μου δημιουργήθηκε η εξής απορία:Πώς εννοείτε οτι σύμφωνα με της αρχαία πράξη "νὰ μὴν ἀναγινώσκεται στὸν ὄρθρο τὸ εὐαγγελικὸ ἀνάγνωσμα ποὺ ἀναφέρεται στὴν Ἀνάσταση τοῦ Κυρίου". Ας πούμε σε μια θεομητορική εορτή που τυχαίνει ημέρα Κυριακή, αναγινόσκωνται δύο περικοπές ("αναστάσιμη" και της εορτής);Έπειτα, νομίζω οτι ισχύει πως το Πεντηκοστάριο που ψάλλεται έπειτα, πρέπει να συμβαδίζει με το Ευαγγέλιο. (Όπως τόνιζαν π.χ. τα δίπτυχα για σήμερα). Τί Πεντήκοστάριο θα ψάλλουμε αν διαβάζουμε δύο περικοπές;
Σήμερα σέ ὅσες μονές τηροῦν τό ΤΑΣ ἤ περίπου τό ΤΑΣ κατά τά κτιτορικά τους Τυπικά ἤ τό ΤΓΡ, πάντοτε γίνεται προσκύνηση τοῦ εὐαγγελίου τίς Κυριακές, ψαλλομένου τοῦ Ν΄ψαλμοῦ, ἔστω καί ἄν δέ ἀναγνώσθηκε ἐωθινό εὐαγγέλιο. Αὐτό διασώζει τήν ἀρχαία τάξη.
Ἐδῶ εἶναι, Δημήτριέ μου, πού ἄν ὑπάρχει ἡ γνώση, μποροῦν νά γίνωνται ὡραῖες ἐπεμβάσεις τηρήσεως παλαιῶν διατάξεων.... και καλό θα ήταν να επανέλθει αυτή η διάταξη για να γίνει εμφανές η Κυριακή έχει τα πρωτεία κι ότι χωρίς την Ανάσταση του Χριστού όλα θα ήταν μάταια.
Πολύ σωστά. Στό ναό μας, ἐξ ἐνστισκώδους γνώσεως... ὑπερεχούσης τῆς ἀγνοίας τοῦ τυπικοῦ, πᾶνε καί στέκονται στό οἰκεῖον μέρος σέ σειρά καί περιμένουν τήν προσκύνησιν τοῦ εὐαγγελίου σέ παρόμοιες Κυριακές.
Μεθαύριο Κυριακὴ - Ὕψωσις τοῦ τιμίου Σταυροῦ ... εἰς τὸν ὄρθρον ψάλλεται ὁ ν' ψαλμὸς γινομένου καὶ τοῦ ἀσπασμοῦ...
Την Κυριακή της Πεντηκοστής σύμφωνα με το τυπικό ο ν ψαλμός λέγεται χύμα. Προσκύνηση του Ευαγγελίου γίνεται;
Στο τυπικόν του Γεωργίου Ρήγα (σ. 869) προβλέπεται ψαλμώδηση του Ν' ψαλμού και προσκύνηση του Ευαγγελίου την Κυριακή της Πεντηκοστής.
Το ίδιο σημειώνουν και τα παλαιότερα τυπικά (όπως κατεγράφη στα πρώτα μηνύματα του θέματος), ακόμη και αν τύχει δεσποτική ή θεομητορική εορτή.
Στο ναό μας τηρούμε την ως άνω διάταξη, ακόμη και τις Κυριακές των Βαΐων και της Πεντηκοστής!
Το τελευταίο, σίγουρα δεν συνηθίζεται πλέον, αλλά ότι δεν συνηθίζεται δεν σημαίνει πως δεν είναι και δυνατόν να γίνει.Νομιζω ομως,οτι με την ψαλμωδηση του Ν' ψαλμου,παει ''πακετο'' και το Αναστασιν Χριστου...
Ο Ν' να διαβαστει,με το Αναστασιν χυμα,νομιζω συνανταμε τετοια περιπτωση..
Ο Ν' να διαβαστει παλι,χωρις το Αναστασιν,επισης το συνταμε σε ακολουθιες
Ομως δεν μπορω να φανταστω,βεβαια μπορει να κανω και λαθος,τον Ν' μελωδικα,χωρις το Αναστασιν Χριστου..
...Τί νά κάνω; Νά στείλω τόν νεωκόρο νά τούς διώξει;
...
Νομιζω ομως,οτι με την ψαλμωδηση του Ν' ψαλμου,παει ''πακετο'' και το Αναστασιν Χριστου...
Ο Ν' να διαβαστει,με το Αναστασιν χυμα,νομιζω συνανταμε τετοια περιπτωση..
Ο Ν' να διαβαστει παλι,χωρις το Αναστασιν,επισης το συνταμε σε ακολουθιες
Ομως δεν μπορω να φανταστω,βεβαια μπορει να κανω και λαθος,τον Ν' μελωδικα,χωρις το Αναστασιν Χριστου..
Το τελευταίο, σίγουρα δεν συνηθίζεται πλέον, αλλά ότι δεν συνηθίζεται δεν σημαίνει πως δεν είναι και δυνατόν να γίνει.
Άλλωστε στην λατρεία μας έχουμε εθιστεί και σε λανθασμένες πρακτικές, τις οποίες πλέον θεωρούμε "έθος" ή "τάξη".