Γα ύφεση σε πλ. δ' ειρμολογικό ( ; )

Shota

Παλαιό Μέλος
Υπάρχει σημειωμένο μερικές φορές στο Ρουμανικό Αναστασιματάριο του Suceveanu σε γνωστές καταλήξεις και δε φαίνεται να σχετίζεται με τα λόγια του κειμένου. Τι πράγμα είναι και πως εκτελείται;
 

Attachments

  • Screenshot 2024-03-29 at 20.07.21.png
    Screenshot 2024-03-29 at 20.07.21.png
    1.7 MB · Views: 62
  • Screenshot 2024-03-29 at 20.10.04.png
    Screenshot 2024-03-29 at 20.10.04.png
    1.2 MB · Views: 62

Diogenes

Νέο μέλος
Αυτό μού μοιάζει σαν το τρίτο αναστάσιμο απόστιχο εσπερινού «Ψαλμοίς και ύμνοις δοξολογούμεν, Χριστέ, την εκ νεκρών σου ανάστασιν».
Υποψιάζομαι ότι θέλει να βοηθήσει πρακτικά τον ψάλτη βάζοντας την δίεση ώστε να μην κάνει το λάθος και ανέβει από τον βου έναν τόνο αλλά να ανέβει μισή φωνή. Μπορεί να κάνω λάθος.

Εννοείται ότι δεν είναι σωστή η δίεση σε αυτές τις περιπτώσεις.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Ύφεση, όχι δίεση.

Λάθος μου, φυσικά την ύφεση εννοούσα.

Υπάρχει όμως κι αυτό 😁
 

Attachments

  • Screenshot 2024-03-30 at 10.19.18.png
    Screenshot 2024-03-30 at 10.19.18.png
    159.3 KB · Views: 53

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Τώρα για τη δίεση, προφανώς είναι η έννοια ότι το τα έλκεται από τον δι στην οικογένεια των τέταρτων ήχων ακόμα και στην κατάβαση εκτός αν ο δεσπόζωμ φθόγγος γίνει ο πα ή ο γα. Στον πλ. Δ' ήχο, ειδικά στον σύντομο, η έλξη αυτή είναι ανεπαίσθητη, δεν χρειάζεται καν να εμφαίνεται, στον Δ' ήχο όμως τον Άγια, ειδικά στα αργά μέλη η έλξη αυτή είναι σαφώς εμφανέστερη...
 
Last edited:

Diogenes

Νέο μέλος
Τώρα για τη δέηση, προφανώς είναι η έννοια ότι το τα έλκεται από τον δι στην οικογένεια των τέταρτων ήχων ακόμα και στην κατάβαση εκτός αν ο δεσπόζωμ φθόγγος γίνει ο πα ή ο γα. Στον πλ. Δ' ήχο, ειδικά στον σύντομο, η έλξη αυτή είναι ανεπαίσθητη, δεν χρειάζεται καν να εμφαίνεται, στον Δ' ήχο όμως τον Άγια, ειδικά στα αργά μέλη η έλξη αυτή είναι σαφώς εμφανέστερη...
Ο βου έπρεπε να έλκεται. Όχι ο γα.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Θα μπορούσαμε να πούμε από τα ανωτέρω παραδείγματα ότι οι δεσπόζοντες φθόγγοι βου και δι έλκουν τους γύρω απ αυτούς, αλλά βασικότερος ʼ' κανόνας'' είναι ότι ο μελοποιός έχει την ελευθερία να προσαρμώσει τα διαστήματα όπως θέλει για να αποδώσει το μέλος και το νόημα.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τα έχουμε πει και είναι σαν να μη τα έχουμε πει και όπως βλέπω θα συνεχιστεί αιωνίως αυτός ο κύκλος.
Το Νη-Πα όπως και το Γα- Δι αλλά και τι Δι-Κε στο πεντάχορδο σύστημα(Δι-Κε=Νη-Πα) γίνονται υπερμείζονες. Αυτά που διδάσκονται στα ωδεία και στα πανεπιστήμια ως αρμονική θεωρία της ψαλτικής είναι λάθος. Αυτά εδώ είναι τα σωστά που σας λέω εγώ ( κατά την γνώμη μου εννοείται 😃)
Μεταβολές κατά γένος:
Οι νη και γα είναι οι αρχαίες χορδές παρανήτη ή λιχανός οι οποίες έχουν εκ φύσεως έλξη προς τα κάτω, έτσι έχουμε τα γένη και τις χρόες, την μεταβολή κατά γένος δηλαδή. Τα γένη δεν είναι κλίμακες αλλά τρόπος μεταβολής, δηλαδή είναι φυσικές έλξεις εντός του τετραχόρδου. Έτσι κι εδώ λοιπόν σημειώνεται μια φυσική έλξη που έτσι κι αλλιώς γίνεται, για αυτούς που ξέρουν, που έχουν ακούσει ψάλτες παλιούς και είχαν παλιούς δασκάλους.
Μεταβολές κατά σύστημα:
Οι άλλες έλξεις λχ ο βου προς τον γα έχουν άλλη αιτία. Είναι μεταβολές κατά σύστημα. Έτσι ο βου δεν έλκεται λόγω του γα όπως κακώς μας μάθανε αλλά λόγω του άνω κε, με τον οποίο θέλει να κάνει συμφωνία, για αυτό σηκώνεται, για να κάνει τέλειο τετράχορδο βου-κε. Η αρχική θέση του βου είναι χαμηλά, ένα ημιτόνιο άνω του πα, είναι η αρχαία παρυπάτη χορδή.
Δείτε εδώ:
1) https://soldatosmusic.blogspot.com/2017/06/21.html
2) Περί του διαστήματος ΝΗ-ΠΑ
3) Το είχες ξαναβάλει αλλά σας αρέσει η επανάληψη, μόνου που δεν βλέπω να είναι μήτηρ της μαθήσεως :) Γα ύφεση στο α´ ήχο ( ; )
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Τα έχει πει ο Πλούταρχος εδώ και αιώνες "μαλάττουσι γὰρ αἰεὶ τάς τε λιχανοὺς καὶ τὰς παρανήτας." =μαλακώνεις - χαμηλώνεις νη, γα ή δι στο πεντάχορδο !!!! Αλλιώς δεν ξέρεις μαλακό διατονικό γένος!!! Ξυπνήστε!!!!
 

Attachments

  • paralage-sample.mp3
    3.2 MB
Last edited:
Top