Σιγουρα στην αποστολικη διακονια . Και το πεντηκοσταριο !
Σιγουρα στην αποστολικη διακονια . Και το πεντηκοσταριο !
Μιας και το θἐσατε το ζήτημα (και εύγε σας) να πω ότι σε μια παλιότερη συζήτηση που είχα με τον άρχοντα Β. Κατσιφή μου είπε ότι από όλα τα βιβλία Τριωδίου εκείνος προτιμά το βιβλίο του Φαρλέκα. Ο λόγος; "Συνδυάζει την αθηναϊκή απλότητα με την σμυρνέϊκη αρχοντιά". Μου άρεσε πολύ αυτή η διατύπωση, πόσο μάλλον όταν προέρχεται από έναν άρχοντα (γνωρίζουν οι παλιότεροι) που είναι μαθητής του Πρίγγου και που μπορεί να θεωρηθεί ως ένας από τους πιο παραδοσιακούς και πιο κλασικούς ερμηνευτές που έχουν υπάρξει, τουλάχιστον από το περιβάλλον της Μεγάλης Εκκλησίας.
Γι' αυτόν τον λόγο κι εγώ θα ήθελα πολύ αυτό το βιβλίο, κι αν κάποιος φίλος του φόρουμ μπορεί να μας δώσει έστω κάποιο δείγμα γραφής θα ήμουν ευγνώμων.
Αν μπορούσες να μας δώσεις Νίκο κάποιο δείγμα γραφής όποτε μπορείς...
Νίκο, έκανες τον κόπο να το γράψεις, εγώ εννοούσα να σκανάρεις κάτι. Ευχαριστώ πολύ.
Αν μετρήσεις τις γραμμές, μπορεί οι χρωματικές να είναι λιγότερες από τις διατονικές και εναρμόνιες. Δεν έχει λιτότητα, ούτε αντιθέτως μεγαλοπρέπεια, έχει όμως κατάνυξη. Καθώς το διάβαζα μου ερχόταν στο νου -δεν ξέρω γιατί- η φωνή και το ψάλσιμο του Απόστολου Βαλληνδρά. Νομίζω ότι εμένα προσωπικά με συγκινεί αυτό το ύφος γραφής. Μάλλον με έπεισες να ψάξω κι εγώ για το Τριώδιο...
...Όσο κι' αν έψαξα, δεν έχω βρεί Τριώδιο και Μεγάλη Εβδομάδα, ...
το τριώδιο του Εμμ Φαρλέκα γραμματέως της Αρχειπισκοπής αθηνών τότε, εξεδόθη το 1931. Επανέκδοση έγινε από τον εκδοτικό οίκο Κουλτούρα Μαντζάρου 4 (κάθετος Σόλωνος απέναντι από Νομική σχολή σχεδόν) πρόσφατα και υπάρχει ακόμη. Τηλ εκδοτικού οίκου 210 3636281. Επίσης έχει επανεκδοθεί και το πεντηκοστάριο του ιδίου.
Και η Μ.Εβδομάς του ιδίου. Και σε επανέκδοση, διατίθενται πια και δεμένα. (Η πρώτες ανατύπωσεις Τριωδίου και Μ.Εβδομάδος, ήταν άδετες.)
Κι όμως, ζουν ανάμεσά μας κάποιοι οι οποίοι ψάλλουν από Φαρλέκα!!!
Δεν πρόκειται ποτέ στη ζωή μου να πω κομμάτι από τον συγκεκριμένο συνθέτη. Τον έχω συνδυάσει με «Αθηναϊκές» καταστάσεις και μου προκαλεί αποστροφή...
Από εκεί κι ύστερα, τί να πρωτοσχολιάσω. Γραμμές ξεκάρφωτες που πλατειάζουν χωρίς να καλλωπίζουν. Φθορές στο άσχετο έτσι για να πει ότι ξέρει να αλλάζει τους ήχους, βαρετές συνθέσεις χωρίς κανένα συναίσθημα, καμμία πηγαία έμπνευση, καθαρά εγκεφαλικές. Δε νομίζω ότι ο συγκεκριμένος συνθέτης προσέφερε κάτι ουσιαστικό στη βυζ. μουσική όσο αμετροεπές και αν ακούγεται αυτό.
Πέτρε, πρόσεχε! Ο Φαρλέκας δε συνδέεται με αυτά που υπαινίσσεσαι...Σμύρνη κουβαλάει κυρίως...
Ενδεχομένως και να ισχύει αυτό το οποίο λες αφού τις συνθέσεις του συγκεκριμένου τις έχω ακούσει να εκτελούνται μόνο από εκπροσώπους συγκεκριμένης σχολής και όχι της Σμυρνέϊκης. Η μόνη εξαίρεση ίσως είναι ο πρώην Πατρών Νικόδημος. Και πάλι όμως, αν κρίνω από τη Μεγάλη Εβδομάδα του συγκεκριμένου που έχει τύχει να δω, μου επιβεβαιώνεται το ότι οι συνθέσεις του είναι αυτό που λέμε «εγκεφαλικές»