Ασματική Παννυχίς- Χορωδία Ψαλτικής Τέχνης Δήμου Σκύδρας

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η Ασματική Ακολουθία της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού θα τελεσθεί στον Ιερό Ναό Αγίου Αποστόλου και Πρωτομάρτυρος Στεφάνου την Καθαρά Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011 και ώρα 6:00 μ.μ.

Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.

Σχετικά με την ακολουθία στον παρακάτω συνδέσμους:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=936
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=146&t=197
 

Attachments

  • Panihis.jpeg
    61.7 KB · Views: 10
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η Ασματική Ακολουθία της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού θα τελεσθεί στον Ιερό Ναό Αγίου Αποστόλου και Πρωτομάρτυρος Στεφάνου την Καθαρά Δευτέρα 7 Μαρτίου 2011 και ώρα 6:00 μ.μ.

Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.

Σχετικά με την ακολουθία στον παρακάτω συνδέσμους:
http://analogion.com/forum/showthread.php?t=936
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=146&t=197

Δημήτρη,

Πάλι θὰ σὲ κατηγορήσουν ὅτι τὰ κάνεις γιὰ ἐγωϊσμὸ καὶ τὴν δόξα.

Ἀντε καὶ οἰκουμενιστὴς σὲ λίγο:wink:.

Καλὴ δύναμη!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Υπενθυμίζω την τέλεση της Ασματικής Ενοριακής Νυκτερινής Ακολουθίας της Παννυχίδος στον Ιερό Ναό Αγίου Στεφάνου (Σκύδρας) αύριο
Καθαρά Δευτέρα 7/03/2011 και ώρα 6 μ.μ. με την συμμετοχή της Βυζαντινής Χορωδίας του Δήμου Σκύδρας. Εύχομαι Καλή Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η Ασματική Ακολουθία της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού θα τελεσθεί
στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Σκύδρας (παλαιός ναός)
την Καθαρά Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012 και ώρα 6:00 μ.μ.
Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η Ασματική Ακολουθία της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού θα τελεσθεί
στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Σκύδρας (παλαιός ναός)
την Καθαρά Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012 και ώρα 6:00 μ.μ.
Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.
Λίγα λόγια για την Παννυχίδα στο παρακάτω link:
http://dkalpakidis.blogspot.com/2012/02/blog-post_18.html

Ηχητικά από την ακολουθία στο παρακάτω link (Βυζαντινή Χορωδία Δήμου Σκύδρας):
http://dkalpakidis.blogspot.com/p/blog-page_08.html

Παλαιότερη ηχογράφηση από την Παννυχίδα στην Βέροια (Απόστολος Καλπακίδης):
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=280&t=471#p2504

Προλόγισμα της ακολουθία από τον πρωτοσύγκελο π. Γεώργιο Χρυσοστόμου και ομιλία του Μητροπολίτου Βερροίας, Καμπανίας και Ναούσσης Παντελεήμονος:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=36&t=775#p2505

Σχεδιάγραμμα της ακολουθίας:
http://www.symbole.gr/forum/viewtopic.php?f=146&t=197&p=2503#p2503

Συζήτηση περί ασματικού τυπικού:
http://analogion.gr/f/17/79
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Υπενθυμίζω την τέλεση της Ασματικής, Κατανυκτικής, Νυκτερινής Ακολουθίας της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Σκύδρας (παλαιός ναός) την Καθαρά Δευτέρα 27 Φεβρουαρίου 2012 και ώρα 6:00 μ.μ.
Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.​
Καλή Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή.​
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Η Ασματική Ακολουθία της Παννυχίδος του Ενοριακού Τυπικού θα τελεσθεί
στον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Σκύδρας (παλαιός ναός)
την Καθαρά Δευτέρα 18 Μαρτίου 2013 και ώρα 6:00 μ.μ.
Στην ακολουθία θα ψάλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis

Η ακολουθία της Παννυχίδος
στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου (παλαιός ναός)
την Καθαρά Δευτέρα 18 Μαρτίου και ώρα 6 μ.μ.
[ψάλλει η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Σκύδρας]​

Ασματικό και Μοναχικό Τυπικό
Οι ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας τελούνταν μέχρι και τον 12o με 13o αιώνα κατά δύο παράλληλα Τυπικά. Το Ασματικό (Ενοριακό) Τυπικό, για τις εκκλησίες του κόσμου, και το Μοναχικό Τυπικό, για τους μοναχούς. Από τις αρχές του 13ου αιώνα ακολουθούμε το Μοναχικό Τυπικό όλοι οι ορθόδοξοι και στα Μοναστήρια και στις Ενορίες αλλά με κάποιες παραλείψεις και συντμήσεις.

Ακολουθίες Ασματικού Τυπικού
Κύριο γνώρισμα των Ακολουθιών του Ασματικού (Ενοριακού) Τυπικού είναι τα σύντομα και επαναλαμβανόμενα εφύμνια (μικρά δηλαδή τροπάρια), τα οποία ψάλλονται σε κάθε στίχο των Ψαλμών του Δαυίδ π.χ. «Φύλαξόν με, Κύριε», «Ελεήμον, Κύριε, ελέησόν με» κ.ά.

Η Παννυχίς
Η Παννυχίς τελούνταν επισυναπτόμενη στον Εσπερινό ως μικρή αγρυπνία, κατά τους εσπερινούς μεγάλων εορτών στην εορταστική της μορφή, και την Μεγάλη Τεσσαρακοστή στην Κατανυκτική της μορφή αντί του Μοναχικού Μεγάλου Αποδείπνου με το οποίο έχει αρκετά κοινά στοιχεία. Αργότερα περιορίσθηκε η τέλεσή της την Α΄ εβδομάδα των Νηστειών και τη Μεγάλη Εβδομάδα μέχρι την οριστική της εγκατάλειψη και την αντικατάστασή της από το Μοναχικό Απόδειπνο.

Η τέλεση της Παννυχίδος.
Η ακολουθία της Παννυχίδος θα τελεσθεί στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου Σκύδρας (παλαιός ναός) την Καθαρά Δευτέρα 18 Μαρτίου και ώρα 6 μ.μ. με τη συμμετοχή της Βυζαντινής Χορωδίας του Δήμου Σκύδρας, υπό την χοραρχία του πρωτοψάλτου Δημητρίου Καλπακίδη και προσφέρεται ως ακόμη μια ευκαιρία προσευχής και περισυλλογής για την έναρξη της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής.
 

Attachments

  • pannixis.png
    pannixis.png
    77.9 KB · Views: 7
  • pannixis_perilipsi.png
    pannixis_perilipsi.png
    126.1 KB · Views: 13

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ασματικό και Μοναχικό Τυπικό
Οι ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας τελούνταν μέχρι και τον 12o με 13o αιώνα κατά δύο παράλληλα Τυπικά. Το Ασματικό (Ενοριακό) Τυπικό, για τις εκκλησίες του κόσμου, και το Μοναχικό Τυπικό, για τους μοναχούς. Από τις αρχές του 13ου αιώνα ακολουθούμε το Μοναχικό Τυπικό όλοι οι ορθόδοξοι και στα Μοναστήρια και στις Ενορίες αλλά με κάποιες παραλείψεις και συντμήσεις.

Επειδή αμφισβητήθηκε η ορθότητα των άνω ημερομηνιών ξεκαθαρίζω ορισμένα πράγματα:
  1. 1) Η ανάρτηση έχει ως σκοπό την δημοσίευση - αναγγελία της ακολουθίας ως λατρευτικό γεγονός με ψαλτικές προεκτάσεις. Επιγραμματικά και σύντομα χωρίς λεπτομέρειες τί είναι η Παννυχίς κι όχι την διεξαγωγή διαλόγου σε θέματα που - θεωρώ - ότι έχουν επαρκώς συζητηθεί.
  2. 2) Η λατρεία διαμορφώθηκε και το Μοναχικό Τυπικό επηρέαζε το Ασματικό και το αντίθετο. Κέρδιζε συνεχώς έδαφος το Μοναχικό Τυπικό για πολλούς και διάφορους λόγους.
  3. 3) Περί του 12ου και 13 αιώνα αναφέρω:
    • α') ο Δημήτριος Χωματηνός, αρχιεπίσκοπος Αχρίδος στο έργο του "Ερωτήσεις του αγιωτάτου μητροπολίτου Δυρραχίου κυρού Κωνσταντίνου του Καβάσιλα [1217-1231] (σε Pitra Analecta VI, Juris Ecclesiastici Graecorum, Rome 1891, σελ. 619-622) "Δύο καταστάσεις την εκκλησιαστικήν ακολουθίαν εν προσευχαίς και ύμνοις και πνευματικές ωδαίς περιέχουσι και ρυθμίζουσι. μία μεν η και τελεωτέρα, η κατ' εξοχήν λεγομένη ασματική. ήτις ουδέ εφηπλωμένη, αλλ' εν τόποις περιγεγραμμένη τυγχάνει ευαριθμήτοις, ους και ημείς οίδαμεν, ήγουν τη μεγάλη εκκλησία της ευδαίμονος Κωνσταντινουπόλεως, τη περικλύτω Μητροπόλη Θεσσαλονίκης και τη περιωνύμω μητροπόλη των Αθηνών. Ει δ' ίσως εισί και άλλαι ταύταις κατά τούτο ισοστατούσαι οπουδήποτε των χριστιανικών χωρών, πλήν ουκ έσονται, οίμαι, των απαριθμουμένων επέκεινα."(Γρηγορίου Στάθη, Παννυχίς, ΑΘΗΝΑ, 1999)
    • β') ...οι ιερές Ακολουθίες της Εκκλησίας τελούνταν μέχρι και τον 12o με 13o αιώνα κατά δύο παράλληλα Τυπικά. Το Κοσμικό, για τις εκκλησίες του κόσμου, και το Μοναχικό Τυπικό για ... τους μοναχούς. Και τα δύο Τυπικά ... δέχθηκαν στην Κωνσταντινούπολη ευεργετικές επιδράσεις, επεξεργασία και ανάπτυξη σε πλήρη και τέλεια μορφή.... Μετά τον θρίαμβο της Ορθοδοξίας κατά των αιρέσεων της Eικονομαχίας (και της Eικονολατρείας) με επίκεντρο τη μονή του Στουδίου οι Μοναχικές Ακολουθίες άρχισαν σιγά-σιγά να επιβάλλονται έναντι του Ενοριακού Τυπικού. Η φράγκικη, αρχικά, και η τουρκική κατάκτηση, αργότερα, υπήρξαν καταλυτικές για τις Ακολουθίες του Ενοριακού Τυπικού. Σήμερα, από τις αρχές του 13ου αιώνα ακολουθούμε το Μοναχικό Τυπικό όλοι οι ορθόδοξοι και στα Μοναστήρια και στις Ενορίες αλλά με κάποιες παραλείψεις και συντμήσεις. (Γρηγορίου Στάθη, Παννυχίς, ΑΘΗΝΑ, 1999)
    • γ') Όταν ο Άγιος Συμεών Θεσσαλονίκης (+1429) έγραφε στον "Διάλογό" του "Τυπικά δέ εισί διπλά" συνόψιζε με θαυμαστή ακρίβεια την μακραίωνη λειτουργική παράδοση και τάξη της Ορθοδόξου Εκκλησίας. (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Α' τόμος, σελ.11)
    • δ') Ήδη από την εποχή του αγίου Συμεών είχε σχεδόν επικρατήσει στους ενοριακούς ναούς το δεύτερο τυπικό (το μοναχικό) εις βάρος του πρώτου (του ενοριακού). Κατά την εποχή της Τουρκοκρατίας η επικράτηση ήταν πλήρης. (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Α' τόμος, σελ.12)
    • ε') Το 1416/1417 ο Συμεών ήλθε από την Κωνσταντινούπολη στην Θεσσαλονίκη εκλεγμένος και χειροτονημένος αρχιεπίσκοπος της μεγάλης αυτής πόλεως, βρήκε σε χρήση το ασματικό τυπικό στον μεγάλο καθεδρικό ναό της Θεσσαλονίκης, την "Μεγάλη της Εκκλησία", τον ναό της του Θεού Σοφίας ... Εύχεται δέ και συνιστά όπως αυτή η ασματική- ενοριακή ακολουθία και τάξη, που "διά ραθυμίαν" υπό την πίεση των δυσμενών πολιτικών συνθηκών, της φράγκικης και τελικώς της οθωμανικής κατακτήσεως, κατά της αρχές του ΙΕ' αιώνα είχε παντού εγκαταλειφθεί, να τηρείται τουλάχιστον στις "καθολικές" εκκλησίες, δηλαδή στους ενοριακούς ναούς, "ή πάντοτε ή κατά καιρόν (δηλαδή εκτάκτως), εις το μένειν την αρχαίαν παράδοσιν ακατάλυτον". [Διάλογος κατά πασών των αιρέσεων και περί... των ιερών τελετών..., κεφ. 356] (Ιωαν. Φουντούλη, Τελετουργικά Θέματα, Β' τόμος, σελ. 140 και 141)
 
Last edited:
Υπενθυμίζω και ένα αμφιλεγόμενο συμπέρασμα, από την κριτική έκδοση «Blagoy Tchiflianov, Ο λειτουργικός τύπος μεταφρασμένος υπό των αγίων αδελφών Κυρίλλου και Μεθοδίου, Λειτουργικά Βλατάδων 31, Πατριαρχικόν Ίδρυμα Πατερικών Μελετών, Θεσσαλονίκη 1994, σσ. 53 - 54».

http://analogion.com/forum/showthread.php?p=137857#post137857

Σύμφωνα με αυτό, το ασματικό τυπικό υπήρξε όχι μόνο κοσμικό τυπικό αλλά και τυπικό συντηρητικών μονών στην Κωνσταντινούπολη.

Καλή επιτυχία στην τέλεση της ακολουθίας!
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μέγα Απόδειπνο και Ασματική Παννυχίδα.
"και τούτο έδει ποιήσαι, κακείνο μη αφιέναι"​
Την Καθαρά Δευτέρα θα τελεσθεί η ακολουθία του Μεγάλου Αποδείπνου στον Ιερό Ναό Αγίου Στεφάνου Σκύδρας στις 5:00 ως είθισται μετά του τμήματος του Μεγάλου Κανόνος αλλά χωρίς την ανάγνωση του Ευαγγελίου της Παννυχίδος. Εν συνεχεία κλήρος και λαός θα μεταβούν στον Ιερό Ναό (παρεκκλήσιον) του Αγίου Γεωργίου (μετά τις 6 μ.μ.) για την τέλεση της αρχαίας ενοριακής ασματικής ακολουθίας της Παννυχίδος.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Από τον κύριο Βασίλειο Κιαμηλίδη.

  • [Ο 90ος ψαλμός έχει μελοποιηθεί σε πλάγιο δ' τρίφωνο αλλά δεν τον έχω πρόχειρο για ανέβασμα εδώ.]
  • 90ος ψαλμός. Μέλος Δ. Καλπακίδη ήχος πλάγιος δ' τρίφωνος.
    Περισσή προσαρμογή παραδοσιακής μελωδίας. Ήχος πλάγιος δ' τρίφωνος.
  • Εφύμνιον α' αντιφώνου, ήχος πλάγιος α' δίφωνος Γρηγορίου Στάθη. Περισσή Δ. Καλπακίδη.
  • Εφύμνιον β' αντιφώνου, ήχος πλάγιος β' μαλ. χρώματος, μέλος παραδόσεως. Καταγραφή Γρ. Στάθη. Περισσή Γρ. Στάθη.
  • Εφύμνιον γ' αντιφώνου, ήχος πλάγιος β' μαλ. χρώματος, μέλος παραδόσεως. Καταγραφή Γρ. Στάθη.
  • Ο Ν' ψαλμός εμμελής απαγγελία και εφύμνιον μέλος Δημ. Καλπακίδη πλάγιος Β'. Περισσή Δ. Καλπακίδη.
  • Προκείμενον ήχος βαρύς. Μέλος Κων. Παπαγιάννη.
  • "Πάσα πνοή" ήχος [πλ.] β' μέλος της παραδόσεως.
  • "Η ασώματος φύσις" πλάγιος β' Πέτρου Λαμπαδαρίου.
  • Μέγα "Κύριε ελέησον" της εκτενούς, ήχος β'.
 

Attachments

  • Παννυχίς.pdf
    1.1 MB · Views: 45
Last edited:
Top