V_Zacharis
Παλαιό Μέλος
Δεν ήξερα που να το βάλω αυτό το θέμα και τελικά το έφερα στο Γενικά περί Ψαλτικής > Ψαλτική Παράδοση. (θα δείτε το γιατί παρακάτω)
Ο λόγος που το ξεκίνησα αυτό είναι για πράγματα που κάποτε ήταν αυτονόητα του αριστερού χορού (-ψάλτη) και τώρα έχουν πάει στον δεξιό.
Και δεν μιλάω για την περίπτωση όπου ο αριστερός ψάλτης "δεν μπορεί" είτε λόγω γνώσεων είτε λόγω ικανότητας να αποδώσει σωστά τα κομμάτια που του αντιστοιχούν. Και η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει πολύ συχνά (και πως να μην συμβαίνει δηλαδή, αφού όλοι με το που μάθουμε 2-3 μουσικά γινόμαστε πρωτοψάλτες...πόσοι έκαναν δομέστιχοι και πόσοι λαμπαδάριοι στον ίδιο δάσκαλο; και πρώτος ο γράφων δηλαδή...) Μιλάω για την περίπτωση που ο αριστερός ψάλτης και γνωρίζει και μπορεί.
Καλή ώρα το τροπάριο της Κασσιανής. Πόσοι αριστεροί το έχουν ψάλλει; Και πόσοι από τους δεξιούς σέβονται την τάξη και το αφήνουν στους αριστερούς; Είναι δοξαστικό των αποστίχων-άρα του αριστερού χορού! Και μάλιστα υπάρχουν πάμπολλες μαρτυρίες ότι στο Πατριαρχείο ίσχυε αυτή η πράξη μέχρι και τον Στανίτσα (σαν λαμπαδάριος ήταν "διάσημος" γι αυτό ακριβώς το δοξαστικό-γράφει ο π.Φαράσογλου), ο οποίος και πρώτος (στο Πατριαρχείο) την κατήργησε ψάλλοντας ο ίδιος το δοξαστικό της Κασσιανής και ως δεξιός. (με την αφορμή ίσως του ότι για κάποια χρόνια έψαλλε Λαμπαδάριος ων, "Σεπτή Πατριαρχική κελεύσει" δεξιά)
Και άλλα κομμάτια βέβαια όπως το κοινωνικό, το οποίο όμως δεν προτιμούν να "βουτήξουν" οι δεξιοί (ίσως γιατί δεν έχει "τριΑΑΑΑΑΑΑΑδι"; λέω εγώ τώρα...).
Και η μετακίνηση του αριστερού ψάλτη στον δεξιό χορό (μετά το ευαγγέλιο συνήθως) για χορωδιακή απόδοση (που συνήθως εννοείται ως "κάντε ίσο-τζάμπα είναι") των μετέπειτα ψαλλομένων. Ευτυχώς αυτό δεν έχει επικρατήσει στο Πατριαρχείο! Μόνο οι δομέστιχοι μετακινούνται κι αυτό όταν υπάρχει λόγος. Οι άρχοντες των χορών μόνο "Σεπτή Πατριαρχική Κελεύσει" και μόνο ο αριστερός για να αναπληρώσει τον δεξιό (για λόγους ασθενείας ή απουσίας) και ποτέ το αντίθετο. (αν και κανονικά τη απουσία των αρχόντων , αναπληρώνει ο δομέστιχος του χορού)
Για να επανέλθουμε όμως στο θέμα, αυτά που ανήκουν στον αριστερό χορό είναι: (στις πιο βασικές ακολουθίες-τι αρχίζει και τι του αντιστοιχεί από τα μεγάλα κομμάτια κυρίως)
Εσπερινός
Αρχίζει το Μακάριος Ανήρ (αν ψαλλεί)-Κατευθυνθήτω-Και νυν του Στίχου-Δόξα των αποστίχων
Όρθρος
Συνήθως αρχίζει τον Β' πολυέλαιο (εξομολογείσθε-αν ψαλλεί). Αρχίζει τις ζυγές ωδές του κανόνος και καταβασίες-Αινείτε (στους αίνους)
Λειτουργία
Αρχίζει την Β' στάση των τυπικών-Ταις Αγγελικαίς-Κοινωνικό (και στα λειτουργικά είτε χύμα, είτε μουσικά το "Και το πνεύματί σου", "Άξιον και δίκαιον" & "Σε υμνούμεν"-δεν είναι βασικά κομμάτια γι αυτό και τα έβγαλα από την σειρά)
Δεν έγραψα τον απόστολο, διότι δεν ανήκει ούτε στον αριστερό αλλά ούτε και στον δεξιό, παρά στους δομεστίχους ή στους παραδομεστίχους και τους κανονάρχες αν υπάρχουν.
Αν έχετε όρεξη συμπληρώστε ή διορθώστε αυτά που έχω γράψει εγώ.
Ο λόγος που το ξεκίνησα αυτό είναι για πράγματα που κάποτε ήταν αυτονόητα του αριστερού χορού (-ψάλτη) και τώρα έχουν πάει στον δεξιό.
Και δεν μιλάω για την περίπτωση όπου ο αριστερός ψάλτης "δεν μπορεί" είτε λόγω γνώσεων είτε λόγω ικανότητας να αποδώσει σωστά τα κομμάτια που του αντιστοιχούν. Και η αλήθεια είναι ότι αυτό συμβαίνει πολύ συχνά (και πως να μην συμβαίνει δηλαδή, αφού όλοι με το που μάθουμε 2-3 μουσικά γινόμαστε πρωτοψάλτες...πόσοι έκαναν δομέστιχοι και πόσοι λαμπαδάριοι στον ίδιο δάσκαλο; και πρώτος ο γράφων δηλαδή...) Μιλάω για την περίπτωση που ο αριστερός ψάλτης και γνωρίζει και μπορεί.
Καλή ώρα το τροπάριο της Κασσιανής. Πόσοι αριστεροί το έχουν ψάλλει; Και πόσοι από τους δεξιούς σέβονται την τάξη και το αφήνουν στους αριστερούς; Είναι δοξαστικό των αποστίχων-άρα του αριστερού χορού! Και μάλιστα υπάρχουν πάμπολλες μαρτυρίες ότι στο Πατριαρχείο ίσχυε αυτή η πράξη μέχρι και τον Στανίτσα (σαν λαμπαδάριος ήταν "διάσημος" γι αυτό ακριβώς το δοξαστικό-γράφει ο π.Φαράσογλου), ο οποίος και πρώτος (στο Πατριαρχείο) την κατήργησε ψάλλοντας ο ίδιος το δοξαστικό της Κασσιανής και ως δεξιός. (με την αφορμή ίσως του ότι για κάποια χρόνια έψαλλε Λαμπαδάριος ων, "Σεπτή Πατριαρχική κελεύσει" δεξιά)
Και άλλα κομμάτια βέβαια όπως το κοινωνικό, το οποίο όμως δεν προτιμούν να "βουτήξουν" οι δεξιοί (ίσως γιατί δεν έχει "τριΑΑΑΑΑΑΑΑδι"; λέω εγώ τώρα...).
Και η μετακίνηση του αριστερού ψάλτη στον δεξιό χορό (μετά το ευαγγέλιο συνήθως) για χορωδιακή απόδοση (που συνήθως εννοείται ως "κάντε ίσο-τζάμπα είναι") των μετέπειτα ψαλλομένων. Ευτυχώς αυτό δεν έχει επικρατήσει στο Πατριαρχείο! Μόνο οι δομέστιχοι μετακινούνται κι αυτό όταν υπάρχει λόγος. Οι άρχοντες των χορών μόνο "Σεπτή Πατριαρχική Κελεύσει" και μόνο ο αριστερός για να αναπληρώσει τον δεξιό (για λόγους ασθενείας ή απουσίας) και ποτέ το αντίθετο. (αν και κανονικά τη απουσία των αρχόντων , αναπληρώνει ο δομέστιχος του χορού)
Για να επανέλθουμε όμως στο θέμα, αυτά που ανήκουν στον αριστερό χορό είναι: (στις πιο βασικές ακολουθίες-τι αρχίζει και τι του αντιστοιχεί από τα μεγάλα κομμάτια κυρίως)
Εσπερινός
Αρχίζει το Μακάριος Ανήρ (αν ψαλλεί)-Κατευθυνθήτω-Και νυν του Στίχου-Δόξα των αποστίχων
Όρθρος
Συνήθως αρχίζει τον Β' πολυέλαιο (εξομολογείσθε-αν ψαλλεί). Αρχίζει τις ζυγές ωδές του κανόνος και καταβασίες-Αινείτε (στους αίνους)
Λειτουργία
Αρχίζει την Β' στάση των τυπικών-Ταις Αγγελικαίς-Κοινωνικό (και στα λειτουργικά είτε χύμα, είτε μουσικά το "Και το πνεύματί σου", "Άξιον και δίκαιον" & "Σε υμνούμεν"-δεν είναι βασικά κομμάτια γι αυτό και τα έβγαλα από την σειρά)
Δεν έγραψα τον απόστολο, διότι δεν ανήκει ούτε στον αριστερό αλλά ούτε και στον δεξιό, παρά στους δομεστίχους ή στους παραδομεστίχους και τους κανονάρχες αν υπάρχουν.
Αν έχετε όρεξη συμπληρώστε ή διορθώστε αυτά που έχω γράψει εγώ.