Φίλτατε κ. Shota,
Ανοίξατε ένα θέμα το οποίο δεν έχει άμεση σχέση με της εκδόσεις του Σύρκα και της εκτελέσεις απο μαθητές του. Ο στόχος μου ήταν να παρουσιάσω τα ανέκδοτα έργα του ΓεροΣύρκα και όχι εάν ήταν Πρωτοψάλτης του Πατριαρχικού Ναού, ή και αν του άξιζε να γίνει.
Ως προς το δεύτερο θα συνεχίσω να παραθέτω ανέκδοτα έργα του Σύρκα όσο ύπαρχει το ενδιαφέρον.
Ως προς το πρώτο, προσπαθείτε να βρήτε την σχέση αναμεταξύ των όρων ῾Ἅρχων Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾ και ῾῾Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾.
Απο αυτά που γνωρίζω (απο τον τόμο του ΓΙ Παπαδόπουλου, τον Β᾽ τόμο της συλλογής του Φ. Οικονόμου και τα δύο τεύχη Εκκλησιαστικά Οφφίκια ή Α*ξιώματα εις το Οικονμενικόν Πα*τριαρχείον) υπήρξαν στην ζωή του Πατριαρχικού Ναού Πρωτοψάλτες και Λαμπαδάριοι ΜΕ και ΧΩΡΙΣ οφφίκιο.
Πολλοί κατηξιωμένοι Πρωτοψάλτες του πατριαρχικού ναού του Αιγιώργη έψαλλαν ΑΝΕΥ οφφικίου. Άλλοι έλαβαν οφφίκια.
Ο δε Σύρκας (όπως και πολλοί αλλοι) έψαλλε άνευ οφφικίου.
Προτέινατε το εξής:
῾῾ο αείμνηστος Νικόλαος Δανιηλίδης μετά τη αποχώρηση του Πρίγγου έψαλλε για 2 έτη από τη θέση του αλλα και από τη θέση του Στανίτσα μετά το 1963 μέχρι του θάνατο του. Ήτανε όμως Πρωτοψάλτης (είτε Αρχων είτε μη) της Μεγάλης Εκκλησιας; Όχι.῾῾
Με όλο το σεβασμό, δεν μπορώ να καταλάβω την λογική του επιχειρήματός σας, και σας παραθέτω το εξής παράδειγμα:
Προσλαμβάνεσθε ειδικός μαθηματικός ερευνητής στο ΜΙΤ της Μασσαχουσέτης. Μένετε για έξη μήνες ως συντονιστής μιάς ειδικής μονάδας. Για λόγους δiκούς σας αποχωρείτε στον έβδομο μήνα. Θα θεωρούσατε τον εαυτό σας πρώην υπάλληλος του ΜΙΤ ή όχι; Θα αναφέρατε την θητεία και υπηρεσία σας στο ΜΙΤ στο βιογραφικό σας, ή θα το αποσιωπούσατε;
Με την ίδια λογική της υπηρεσίας του στον Πατριαρχικό ναό (έστω και για τρείς μήνες) ο Σύρκας (και άλλοι στην ιστορία ΑΝΕΥ Πατριαρχικό οφφίκιο) υπογράφει Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ.
Ρίξτε μια ματιά παρακαλώ και στον τόμο του ΓΙ Παπαδόπουλου (Συμβολαί εις την ιστορία της παρ᾽ημίν εκκλησιαστικής μουσικής, Εκδόσεις Κουλτούρα, σελ. 302-365). Ήσαν πράγματι ΟΛΟΙ οι πρωτοψάλτες και λαμπαδάριοι της ΜΧΕ ΚΑΙ οφφικιάλοι;
Μάλλον όχι.
Ίσως ψάχνετε να δημιουργήσετε κάποιο litmus test και κρητίρια για ποιός και ποιά προσόντα πρέπει να έχει κάποιος να καλείται ῾῾Πρωτοψάλτης της ΜΧΕ῾῾. Μπορείτε να δημιουργήσετε επιτροπή και να εξετάσετε όλα αυτά και να εκδόσετε συμπεράσματα και οδηγίες. Το 2011 εγγύς εστί και το Γ᾽ Διεθνές Συνέδριο του Αμερικανικού Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας (
www.asbmh.pitt.edu) σίγουρα θα ενδιαφερθεί να παρουσιάσετε την μελέτη σας.
Πάντως η πραγματικότητα είναι μία. Η ΜΧΕ είχε οφφικιάλους ιεροψάλτες και μη οφφικιάλους ιεροψάλτες. Και ο Δανιηλίδης και ο Σύρκας έψαλλαν ως δεξιοί ιεροψάλτες. Μέχρι άλλων αποφάσεων, κατ εμέ, ο δεξιός ιεροψάλτης στο κεντρικό στασίδι είναι πρωτοψάλτης de facto, εαν όχι και de jure (εφ όσον κλίθηκε για την συγκεκριμένη διακονία επισήμως απο κάποια αρχή).
Τέλος, αμφιβάλλω εάν οι λόγιοι αποχώρησης του Σύρκα, όπως υποθέτετε, ήσαν η τετραφωνία. Ποιά τετραφωνία στον πατριαρχικό ναό;
Καθαρά οικονομικοί ήταν οι λόγοι. Όπως π.χ. σήμερα, περισσώτερα λεφτά βγάζεις απο την Γέννηση του Χριστού στα Σπάτα παρά στην Αγία Τριάδα Αμπελοκήπων.....κατ ομολογία διακεκεκριμμένων Πρωτοψαλτών των ημερών μας
Ευχαριστώ για την υπομονή σας.
ΝΓ