[Ανακοίνωση] Ανθολογία της Θείας Λειτουργίας, τόμος πρώτος

Igor Zirojevic

Νέο μέλος
Σεβαστέ μου π. Igor,
την ευχή σας. Το έργο σας είναι σπουδαιότατο και σημαντικότατο. Καλή συνέχεια!
Με εκτίμηση
Σωτήρης Δεσπότης

Σας ευχαριστώ πολύ, κ. Δεσπότη!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Κατά πρώτον συγχαρητήρια στο συνάδελφο για την προσπάθειά του. Σχετικά με την αλλοίωση των κλασσικών κειμένων, αν θυμηθούμε τις αλλοιώσεις στις οποίες προέβη ο δάσκαλος του συναδέλφου στο νεοεκδοθέν υπό της Α.Δ. Αναστασιματάριο του Πρίγγου, θα έλεγα ότι δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσουν τα ισάκια και οι λοιπές γνωστές προσθήκες της λόγω έκδοσης. Έχει δίκιο μεν ο συνάδελφος που λέει να διαβάσουμε και την εισαγωγή, για να δούμε το σκεπτικό του, ωστόσο θα μου επιτρέψει να του πω ότι η αναφορά των διδασκάλων του και η παρόμοια χρήση των "καραδόφωνων" σημαδιών από ελληνικές εκδόσεις, δεν αφήνει και τρομερά περιθώρια διαφοροποίησης, εκτός αν πρόκειται για καμιά περίπτωση όπως του Γιάννη Αρβανίτη, που δηλώνει ο άνθρωπος ότι από συνήθεια γράφει όπως γράφει, έχοντας φάει τα χρόνια του στην παλαιοβυζαντινή σημειογραφία, πράγμα σεβαστό.

Τώρα, για το πόσο μείζον ή έλασσον είναι το θέμα, έχει σχολιαστεί παλαιότερα και εδώ, με αφορμή μάλιστα δική μου τοποθέτηση για σερβική, κατά σύμπτωση, γυναικεία χορωδία, με άκουσμα της γνωστής σχολής (από τις διαγραφές των μηνυμάτων, φαντάζομαι καταλαβαίνετε τι είχε γίνει...). Εκεί ο αγαπητός Παναγιώτης είχε περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στην εκκλησιαστική μουσική στη Σερβία και είχε πει ότι "Από το να ακούω γριές γιαγιάδες (όχι απλά γιαγιάδες!) να ψάλλουν Μοκράνιατς, 100 φορές να ακούω Βυζαντινή χορωδία του Χ ή Ψ τύπου" και είχα συμφωνήσει. Από κει και πέρα όμως, επειδή είναι γνωστές οι πρακτικές της... γνωστής σχολής, θα πρέπει να έχουμε το νου μας για το αν οι όποιες προσπάθειες στοχεύουν ειλικρινά στην αναβίωση της βυζαντινής ψαλτικής στην ομόδοξη χώρα, ή κοιτάνε να επιβάλουν συγκεκριμένης κατεύθυνσης ακούσματα. Θέλω να πιστεύω ότι γίνεται το πρώτο.
 

tb---

τσοπάνης
Υπάρχουν κάποια βίντεο στο αντίστοιχο κανάλι.

Μια γεύση :
"Κατευθυνθήτω", Ιακώβου Πρωτοψάλτου, Ήχος Πρώτος.
Ψάλλει η ΣερΒυΧ. Χοράρχής: Ίγορ Ζιρόγιεβιτς.





Υ.Γ: Ξέρει κανείς αν υπάρχουν και άλλες __ΒυΧ, πχ ΙταλΒυΧ, ΦινΒυΧ, κτλ;:cool:
 
Last edited by a moderator:

Igor Zirojevic

Νέο μέλος
Κατά πρώτον συγχαρητήρια στο συνάδελφο για την προσπάθειά του.

Σας ευχαριστώ πολύ, κ. Θεοτοκάτε!



Σχετικά με την αλλοίωση των κλασσικών κειμένων, αν θυμηθούμε τις αλλοιώσεις στις οποίες προέβη ο δάσκαλος του συναδέλφου στο νεοεκδοθέν υπό της Α.Δ. Αναστασιματάριο του Πρίγγου, θα έλεγα ότι δεν θα πρέπει να μας εκπλήσσουν τα ισάκια και οι λοιπές γνωστές προσθήκες της λόγω έκδοσης.

Με την λογική την οποία ακουθείται θα μπορούσε κανείς να πει ότι το να βάλλεις, ας πούμε, τα ισοκρατήματα σε ένα μουσικό κείμενο είναι αλλοίωση των κλασσικών κειμένων....

Έχει δίκιο μεν ο συνάδελφος που λέει να διαβάσουμε και την εισαγωγή, για να δούμε το σκεπτικό του, ωστόσο θα μου επιτρέψει να του πω ότι η αναφορά των διδασκάλων του και η παρόμοια χρήση των "καραδόφωνων" σημαδιών από ελληνικές εκδόσεις, δεν αφήνει και τρομερά περιθώρια διαφοροποίησης, εκτός αν πρόκειται για καμιά περίπτωση όπως του Γιάννη Αρβανίτη, που δηλώνει ο άνθρωπος ότι από συνήθεια γράφει όπως γράφει, έχοντας φάει τα χρόνια του στην παλαιοβυζαντινή σημειογραφία, πράγμα σεβαστό.

Έχω μεν δίκιο όταν λέω να τα διαβάσετε πρώτα και μετά να μιλάτε, αλλά ενώ συμφωνείται σ'αυτό (συνεχίζεται να) κάνεται το αντίθετο.... τι να πώ... Εάν κάποιος πιστεύει ότι με ένα "έχει δίκιο μεν" έδειξε την υπευθυνότητα... μάλλον λάθος κάνει....
Ως προς ττην αναφορά στον φίλο μου και δάσκαλο κ. Αρβανίτη, δεν νομίζω να γράφει έτσι όπως γράφει απλώς από την συνήθεια, λόγω της μελέτης του στη παλαιογραφία δηλαδή. Και, οποσδήποτε, δεν γράφει έτσι στην νέα γραφή από συνήθεια της "παλιοβυζαντινής σημειογραφίας"... αν καταλαβαίνεται τί λέω..



Τώρα, για το πόσο μείζον ή έλασσον είναι το θέμα, έχει σχολιαστεί παλαιότερα και εδώ, με αφορμή μάλιστα δική μου τοποθέτηση για σερβική, κατά σύμπτωση, γυναικεία χορωδία, με άκουσμα της γνωστής σχολής (από τις διαγραφές των μηνυμάτων, φαντάζομαι καταλαβαίνετε τι είχε γίνει...). Εκεί ο αγαπητός Παναγιώτης είχε περιγράψει την κατάσταση που επικρατεί στην εκκλησιαστική μουσική στη Σερβία και είχε πει ότι "Από το να ακούω γριές γιαγιάδες (όχι απλά γιαγιάδες!) να ψάλλουν Μοκράνιατς, 100 φορές να ακούω Βυζαντινή χορωδία του Χ ή Ψ τύπου" και είχα συμφωνήσει.

Το τί προτημά ο ένας ή ο άλλος δεν νομίζω ότι έχει καμιά σχέση με το θέμα αυτό.... Απλώς, για να κάνει κανείς κρτική για κάποιο θέμα, πρέπει να έχει υπ'όψην πάρα πολλά πράγματα. Π.χ. Ακριβώς να γνωρίζει και την ιστορική πορεία εξέληξης πραγμάτων σε ένα χόρο, αλλά και την κατάσταση που υπάρχει τώρα. Δεν βλέπω να την καταλαβαίνει κανείς από εσάς που κάνεται κριτική (εκτός από τον φίλο μου τον Παναγιώτη). Για αυτό, καλό θα ήταν, πιστεύω, να δίχνεται λίγο παρά πάνωεγκράτια και υπευθυνότητα για τα θέματα τα οποία, προφανώς, δεν γνωρίζεται. Διότι, δεν αρκεί η γνώμη σας, αλλά και γνώση των πραγμάτων. Αν δεν υπάρχει το δεύτερο, δεν μιλάμε για γνώμη αλλά, μάλλον, για λογισμούς.


Από κει και πέρα όμως, επειδή είναι γνωστές οι πρακτικές της... γνωστής σχολής,

Μήπως γνωρίζετε πόσο πολύ προσφερθήκανε οι άνθρωποι της "γνωστής σχολής" στις απαιτήσεις της Εκκλησίας της Σερβίας για τα θέματα της Ψαλτικής; Οποιαδήποτε άλλη σχολή (μάλλον κόμμα) έχει προσφέρει κάτι στην Εκκλησία της Σερβίας; Αν ξέρεται, μην μιλάτε άλλο γι αυτό το θέμα, διότι το να μην προσφέρεις τίποτα και να κάνεις κριτική σ'αυτούς που προσφέρουν έστω και κάτι, είναι ... κάπως.... Αν, όμως δεν ξέρετε τί κάνανε αυτοί οι άνθρωποι, ρωτήστε.

θα πρέπει να έχουμε το νου μας για το αν οι όποιες προσπάθειες στοχεύουν ειλικρινά στην αναβίωση της βυζαντινής ψαλτικής στην ομόδοξη χώρα, ή κοιτάνε να επιβάλουν συγκεκριμένης κατεύθυνσης ακούσματα. Θέλω να πιστεύω ότι γίνεται το πρώτο.

Οι άνθρωποι αυτοί, τουλάχιστον αυτοί με τους οποίους συνεργάζομαι εγώ (εάν και δεν είναι και μοναδικοί με τους οποίους συνεργάζομαι-υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι, άλλων σχολών), δεν παρουσιάζουν Σερβία το κομματικό τους πρόγραμα ούτε τις ιδεολογικές τους ιδέες, αλλά ασχολούνται με μουσική. Και, αλήθεια, ποιός σας ζήτησε να προστατεύεται την Εκκλησία της Σερβίας; Μάλλον από την συνήθεια της προστασίας της παράδοσης εδώ στην Ελλάδα νομίζεται ότι σας πέφτη ο λόγος και εκέι. Δεν σας πέφτει. Γιατί; Ε, για τον ίδιο λόγω για τον οποίον στην Εκκλησία της Σερβίας προτήμησαν αυτά, και όχι κάποια άλλα.

Και κάτι άλλο που προφανώς για κάποιο λόγω δεν γνωρίζεται, ή δεν σας ενδιαφέρει να καταλάβετε, μπάς και τελειώσει αυτή η συζήτηση. Η μέθοδος του Σίμωνος Καρά, αν την μελετήσει κάποιος σε βάθος, δεν είναι προτροπή προς κανένα συγκεκρημένο ύφος. Εγώ που την χρησειμοποιώ μπορώ να ψάλλω (και έχω ψάλλει) και με τους μαθητές του Καρά, και με τους μαθητές του κ. Γρηγορίου Στάθη, και με τους πατριαρχικούς, και με του αγιορείτες, και με τους ωδειακούς, και με τους θεσσαλονικιώτες, κτλπ. Προφανώς, εγώ δεν έχω πρόβλημα, και πρφανώς οι γνώσεις μου δεν είναι μονόπλευρες. Η μέθοδος του Καρά βοηθάει στο να καταλάβεις και να μάθεις τον πλούτο των ερμηνειών, ασχέτως από το ύφως. (Δεν θα μιλήσω για την σημάσια της μεθόδου αυτής μέσα στην ιστορική εξέληξη της σημειογραφίας, διότι από τι καταλαβαίνω είναι θέμα το οποίο ή δεν γνωρίζετε ή το παραβλέπετε). Οπότε, μπορεί κανείς να χρησειμοποιεί την μέθοδο του Καρά και να ψάλλει με όποιο ύφος θέλει, δεν τον εμποδίζει η μέθοδος στο ύφος ούτε προτρέπει κάποιο ύφος. Και σας διαβεβαιώνω πως οι μαθητές μου δεν ψέλνουν με ένα ύφος καλουπιασμένο, αλλά αποφασίζουν μόνοι τους τί ύφος θα ακολουθήσουν. Άρα, η μέθοδος του Καρά δεν έχει σχέση με αυτά που λέτε. εκεί που δεν υπάρχει πιά παράδοση της βυζαντινής μουσικής μιά τέτοια μέθοδος , όπως αποδείχθηκε στην πράξη, και μαρτυρώ περί αυτού από την προσωπική μου εμπειεία της διδασκαλίας σ'αυτές τις χώρες, βοηθάει πάρα πολύ.
Και όσα είπα για το θέμα του ύφους, πιστεύω πως αποδικνύωνται και από τις ηχογραφήσεις στο κανάλι μου στο youtube.

Ελπίζω να τελειώσει εδώ η κριτική με εμπάθεια.
 
Last edited by a moderator:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Μια χαρά είναι το μήνυμά σας Igor Zirojevic. Δεν υπάρχει θέμα έκφρασης και ορθογραφικών. Μακάρι να γνωρίζαμε και εμείς τόσο καλά τα σέρβικα.

Τώρα για τα σχόλια του κ. Θεοτοκάτου, σεβαστά, και τον ευχαριστούμε αλλά επιμένει να είναι απόλυτος σε κάποια πράγματα, στις αλλοιώσεις των μουσικών κειμένων κ.τ.λ. Από τις συζητήσεις που έχουν γίνει εδώ άλλοι έχουν βγάλει αυτό το συμπέρασμα άλλοι ακριβώς το αντίθετο. Έτσι φορτίζουμε την ατμόσφαιρα με το να γράφουμε τέτοια σχόλια. Θα μπορούσαμε να πούμε, πως η γνώμη μου είναι πως συμβαίνει αυτό ή το άλλο, και όχι να μιλάμε απόλυτα σα να είναι μια αντικειμενικά αποδεκτή αλήθεια.
Σας ευχαριστώ.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Σεβαστέ π. Igor

Θα μπορούσατε να βοηθηθήσετε μία κριτική τάση χωρίς εμπάθεια (δεν σας γνωρίζω εξάλλου) όπως αυτή να καταλάβει; Δεν αναφέρομαι στον τομέα του ύφους, το οποίο μπορεί και να θεωρηθεί υποκειμενικό, αλλά σε θέματα απτά όπως αυτό της μουσικής γραφής. Θα ήθελα σας παρακαλώ την γνώμη σας επ' αυτού συγκεκριμένα για τη οξεία, καθώς και εάν ο σκοπός του βιβλίου σας είναι ερευνητικός ή λειτουργικός (για το αναλόγιο δηλαδή), κάτι που πιθανόν να διευκρινίζετε στον πρόλογο, στον οποίο δυστυχώς δεν έχουμε πρόσβαση. Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.

Την ευχή σας.
 

Igor Zirojevic

Νέο μέλος
Σεβαστέ κ Τσακίρογλου,

Ο emakris με καλύπτη πλήρως με το τελευταίο του σχόλειο :)
Τόσα και τόσα ειπόθηκαν και γράφθηκαν για το θέμα αυτό, τί θέλεται να σας σχολιάσω εγώ;
Επειδή σε λίγες ώρες φεύγω για Άγιον Όρος, απαντώ από εβδομάδα, συν Θεώ!
Ευχαριστώ!
 

Igor Zirojevic

Νέο μέλος
Ξέχασα να απαντήσω:
Ο σκοπός του βιβλίου, φυσικά, είναι κατ΄αρχήν λειτουργικός, αλλά και ερευνητικός και εκπαιδευτικός.
 
E

emakris

Guest
Πέρα από τα αστεία, οι απόψεις μου είναι γνωστές τοις πάσι στο Ψαλτολόγιο και δεν έχει νόημα να τις επαναλάβω σε ένα thread που δεν ενδείκνυται προς τούτο. Μακάρι κάποτε να πείσουμε τον π. Igor και όλους τους ομοδόξους θεράποντες της ψαλτικής μας που παρέλαβαν τη συγκεκριμένη "παράδοση", ότι ο δρόμος αυτός είναι λανθασμένος. Δύσκολο μεν, αλλά όχι ακατόρθωτο, με τη βοήθεια του Θεού πάντα... Ήδη το Πατριαρχείο μας αποφάνθηκε περί τούτου, αλλά, όπως σωστά επισημάνθηκε, εδώ μιλάμε για άλλη εκκλησιαστική και πνευματική δικαιοδοσία...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Η μέθοδος του Σίμωνος Καρά, αν την μελετήσει κάποιος σε βάθος, δεν είναι προτροπή προς κανένα συγκεκρημένο ύφος. [...] Και σας διαβεβαιώνω πως οι μαθητές μου δεν ψέλνουν με ένα ύφος καλουπιασμένο, αλλά αποφασίζουν μόνοι τους τί ύφος θα ακολουθήσουν. Άρα, η μέθοδος του Καρά δεν έχει σχέση με αυτά που λέτε. εκεί που δεν υπάρχει πιά παράδοση της βυζαντινής μουσικής μιά τέτοια μέθοδος , όπως αποδείχθηκε στην πράξη, και μαρτυρώ περί αυτού από την προσωπική μου εμπειεία της διδασκαλίας σ'αυτές τις χώρες, βοηθάει πάρα πολύ.
Και όσα είπα για το θέμα του ύφους, πιστεύω πως αποδικνύωνται και από τις ηχογραφήσεις στο κανάλι μου στο youtube.
Ευτυχώς που υπάρχουν και οι ηχογραφήσεις, οι οποίες, αν αποδεικνύουν αυτά που λέτε ή κάτι άλλο, το αφήνω στην κρίση του καθενός.
Ξέρει κανείς αν υπάρχουν και άλλες __ΒυΧ, πχ ΙταλΒυΧ, ΦινΒυΧ, κτλ;[/I][/SIZE]:cool:
Η ΣερΒυΧ δηλαδή είναι δεδομένη...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Στον Domesticus:

Μου λέτε:
Τὸ συγκεκριμένο μάθημα ἔχει συζητηθεῖ πάρα πολὺ καὶ στο συγκεκριμένο θέμα ἔχει ἐκφράσει τὶς ἀπόψεις καὶ ὁ δασκαλός σας ὁ κ. Γ. Κωνσταντίνου, μὲ τὸν ὁποῖο καὶ συμφωνεῖτε μιᾶς καὶ παραλείπετε τὴ φθορὰ τοῦ μαλακοῦ χρώματος.

Και Σας απαντώ με ερώτηση: Η γνώμη αυτή είναι μόνο του κ. Κωνσταντίνου; Ή και κάποιον άλλον, που μπορεί και να μεν είναι "αυτής της σχολής";

Μου λέτε:
Προσπαθῆστε τότε ἐπὶ τοῦ αναλογίου νὰ τοὺς ἐξηγῆστε τὰ περι καταχρηστικῆς φθορᾶς κλπ.

Και Σας απαντώ με ερώτηση: Τα θεωρητικά θέματα εξηγούνται πάνο στο αναλόγιο; Με συγχωρήται, αλλά εμένα με μάθανε στις ακολουθίες να μην μιλάω, αλλά να προσπαθώ να προσεύχομαι. :) Όλα τα άλλα στο μάθημα, όπου εξηγώ όλα τα θέματα με λεπτομέρια. Για αυτό και υπάρχουν τα μαθήματα. Εξ άλλου, επιδή δεν είναι όλοι αυτοί που θα ψάλλουν από αυτό το βιβλίο μαθητές μου, για αυτό και είπα ότι τις θεωριητικές μου απόψεις τις έχω καταγράψει και τεκμηριώσει στην εισαγωγή του βιβλιου. Δεν αναγκάζω κανένα να το δεχθεί. Απλώς, όταν κάποιος θα θέλήσει να κάνει κριτική, θα πρέπει να τεκμηριώσει επιστημονικά αυτά που λέει. Και, πολύ ωραία, θα τα δούμε όλα τα θέματα μαζί, εγώ είμαι πρόθυμος για συζήτηση. Όχι ,όμως, και για περιπου-λογίες και τσακωμούς.

Μου λέτε, να μην πώ μου πέτατε:
"ἔτσι γιὰ νὰ μὴν ἔχετε μονόπλευρη γνώση"

Και Σας ερωτώ: Και που γνωρίζεται Εσείς τί γνώσεις έχω εγώ; Και πόσο μονόπλευρες ή πολύπλευρες είναι; Συγχωρέστε με, αλλά νομίζω πως δίνεται στον εαυτόν Σας πολλά περιθώρια, χωρίς να Σας παίρνει.

Και το τελευταίο:
"Πάντως σύμφωνα μὲ τὸ βιβλίο σας μᾶλλον δὲν θὰ μορέσουμε νὰ συμψάλλουμε σεῖς μὲ διάτονο καὶ γώ μὲ χρώμα."

Πάντως, για να ξέρετε τα "σύμφωνα με το βιβλίο μου", θα ήταν καλό, πιστεύω, κατ' αρχάς να το διαβάσετε... δεν ξέρω για Εσάς, αλλά εγώ πάντως θα χαιρόμουν να συμψάλλουμε σε κάποια Λειτουργία! Όποιος δεν μπορεί να ψάλλει στην Λειτουργία με κάποιον άλλον, λόγω της διαφορετικής άποψης για κάποιο θεωρητικό θέμα... μάλλον χρείαν έχει άλλης φύσεως βοήθειας...

Γιὰ νὰ συμψάλλουμε τὸ βλέπω λίγο δύσκολο.

Οἱ ἁπορίες φυσικὰ καὶ δὲν λύνονται στὸ ψαλτηρι. Ὅταν ὅμως τύχει νὰ ψάλλετε μὲ κάποιον ποὺ δὲν εἶναι μαθητής σας ἤ ὁπαδὀς τῆς γνωστῆς σχολῆς θὰ ὑπάρξει πρόβλημα ἀκόμα καὶ σ]την ἁπλὴ ἀνάγνωση τοῦ συγκεκριμένου μαθήματος.

Τσακωμός κανένας. Κριτικὴ γίνεται στὸ βιβλίο σας καὶ σας παρέπεμψα σὲ ἀνάλογο θέμα ὅπου ἔχουν διατυπωθεῖ ἀπόψεις ἀντίθετες μὲ τὶς δικές σας καὶ τῶν δασκάλων σας. Δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ ἐπαναλαμβανόμαστε, ἄν νομίζετε πὼς μπορεῖτε, διαβάσετε τὸ οἰκεῖο θέμα κὰι τοποθετεῖτε ἀνάλογα.

Κὰι γιὰ νὰ μάθετε φυσικὰ καὶ δὲν μπορεῖς νὰ ψάλλεις μὲ κάποιον ποὺ ψάλλει διαφορετικὰ ἀπὸ σένα. Ὅταν ἐγώ λέω χρώμα καὶ σεῖς διάτονο, πὼς μποροῦμε νὰ συμψάλλουμε;

Τώρα ποιὸς χρειάζεται βοήθεια κὰι ποιὸς ὄχι, δὲν ἀνήκει στὸ παρόν θέμα καὶ ἄς τὸ ἀφήσουμε. Ἄν ὅμως θέλετε, ἀνοίξετε νέο θέμα μὲ τίτλο «Ὁ domesticus χρειάζεται βοήθεια ἤ ὄχι» νὰ τὸ συζητήσουμε ...:rolleyes:

ὅσο γιὰ τὶς διαβεβαιώσεις σας περὶ ὕφους, μὲ ἀφήνουν παγερὰ ἀδιάφορο, verba volant, scripta manent.
 

greek487

Tasos N.
Και κάτι άλλο που προφανώς για κάποιο λόγω δεν γνωρίζεται, ή δεν σας ενδιαφέρει να καταλάβετε, μπάς και τελειώσει αυτή η συζήτηση. Η μέθοδος του Σίμωνος Καρά, αν την μελετήσει κάποιος σε βάθος, δεν είναι προτροπή προς κανένα συγκεκρημένο ύφος. Εγώ που την χρησειμοποιώ μπορώ να ψάλλω (και έχω ψάλλει) και με τους μαθητές του Καρά, και με τους μαθητές του κ. Γρηγορίου Στάθη, και με τους πατριαρχικούς, και με του αγιορείτες, και με τους ωδειακούς, και με τους θεσσαλονικιώτες, κτλπ. Προφανώς, εγώ δεν έχω πρόβλημα, και πρφανώς οι γνώσεις μου δεν είναι μονόπλευρες. Η μέθοδος του Καρά βοηθάει στο να καταλάβεις και να μάθεις τον πλούτο των ερμηνειών, ασχέτως από το ύφως. (Δεν θα μιλήσω για την σημάσια της μεθόδου αυτής μέσα στην ιστορική εξέληξη της σημειογραφίας, διότι από τι καταλαβαίνω είναι θέμα το οποίο ή δεν γνωρίζετε ή το παραβλέπετε). Οπότε, μπορεί κανείς να χρησειμοποιεί την μέθοδο του Καρά και να ψάλλει με όποιο ύφος θέλει, δεν τον εμποδίζει η μέθοδος στο ύφος ούτε προτρέπει κάποιο ύφος. Και σας διαβεβαιώνω πως οι μαθητές μου δεν ψέλνουν με ένα ύφος καλουπιασμένο, αλλά αποφασίζουν μόνοι τους τί ύφος θα ακολουθήσουν. Άρα, η μέθοδος του Καρά δεν έχει σχέση με αυτά που λέτε. εκεί που δεν υπάρχει πιά παράδοση της βυζαντινής μουσικής μιά τέτοια μέθοδος , όπως αποδείχθηκε στην πράξη, και μαρτυρώ περί αυτού από την προσωπική μου εμπειεία της διδασκαλίας σ'αυτές τις χώρες, βοηθάει πάρα πολύ.
Και όσα είπα για το θέμα του ύφους, πιστεύω πως αποδικνύωνται και από τις ηχογραφήσεις στο κανάλι μου στο youtube.
Igor,

Πολλή σωστά!

Η μέθοδο του Σίμωνος Καρα αποτελείται από βοηθητικά ερμηνευτικά εργαλεία για την προσέγγιση των κλασσικών μαθημάτων. 'Το ύφος' που επιλέγει ο καθένας είναι άλλο θέμα.

Και θα περίμενα από ανθρώπους που γενικά αμφισβητούν τα θεωρητικά και τα μουσικολογικά επειδή προτιμούν τα επί του αναλογίου και την πράξη της ψαλτικής, να καταλάβουν την πρακτική χρήση της μεθόδου του Σ.Κ..

Τόσα χρόνια αυτό λέω και γω, μάλλον όχι τόσο καθαρά και απλά. Ευχαριστούμε για την τοποθέτηση!

Με εκτίμηση,
Τάσος

Υ.Γ. Εάν κάποιος συντονιστής μπορούσε να επεξεργαστή το μήνυμα ... http://analogion.com/forum/showpost.php?p=155986&postcount=24 ... ώστε να διακρίνουμε τα λόγια του Ιγκόρ από τα λόγια του Νίκου. Ευχαριστώ.

 

tb---

τσοπάνης
Igor,
...
Και θα περίμενα από ανθρώπους που γενικά αμφισβητούν τα θεωρητικά και τα μουσικολογικά επειδή προτιμούν τα επί του αναλογίου και την πράξη της ψαλτικής, να καταλάβουν την πρακτική χρήση της μεθόδου του Σ.Κ..

Τόσα χρόνια αυτό λέω και γω, μάλλον όχι τόσο καθαρά και απλά. Ευχαριστούμε για την τοποθέτηση!


Ενδιαφέρουσα η εν λόγω άποψη.

Στην Ελλάδα αλλά και σε ελληνικές κοινότητες και όχι μόνο, οι εκδότες των βιβλίων έστελναν τα έργα τους όπως διαβάζουμε στο τέλος κάθε βιβλίου με τους συνδρομητές. Πολλοί την εποχή της αλλαγής της γραφής , έστελναν του πρωτοψάλτες ή νεότερους ψάλτες στην Κωνσταντινούπολη για να παρακολουθήσουν εκεί τις σχολές διδασκαλίας της νέας μεθόδου. Η πρακτική της ψατλικής δεν άλλαξε, άλλαξε η μέθοδος γραφής και διδασκαλίας. Αυτήν την μέθοδο πήγαν να μάθουν λοιπόν και όχι την ψαλτική.

Κάπως έτσι έμαθαν όλοι οι ψάλτες της εποχής την νέα μέθοδο. Αυτοί με την σειρά τους δίδαξαν στους μαθητές τους. Ειδικά στον Πατριαρχικό Ναό υπήρχε αυστηρός έλεγχος και πολύ δυνατή ακουστική παράδοση στα μαθήματα που λεγόντουσαν. Και αν φθάσουμε και στις μέρες μας, ο Στανίτσας έβαζε το βιβλίο του κ Παιβανά στο 1,5 μέτρο μακριά για να μήν αποκτήσει οπτική εξάρτηση από το κείμενο. Τί θέλω να πώ με τόσα που γράφω; Ότι η μουσική αυτή πέρασε στην νέα γραφή, αλλά βασίστηκε στην ακουστική παράδοση.

'Αν βάλετε εμένα μπροστά μου ένα κείμενο μουσικό σε ευρωπαική γραφή (πεντάγραμο) και από κάτω γράφει " Άγιος ο Θεός" ήχος Β' ,,, εγω θα το πώ όπως το άκουγα 15 χρόνια από τον πατέρα μου στο αναλόγιο. Σε αυτό το σημείο έρχεται να προστεθεί ότι οι Ψάλτες στον Πατριαρχικό Ναό, ψέλνουν χωρίς μουσικά βιβλία , ακόμη και χωρίς βιβλία καθόλου. Έχουν τέτοια τριβή και έχουν μάθει απ έξω όλα τα κείμενα. Τρανό Παραδειγμα ο Μιχαηλίδης - Σόμπατζης που ηξερε εκ στήθους όλους τους κανόνες, όλες τις ωδές της 8ήχου. Αυτός εκπαίδευσε και Πρίγγο και Στανίτσα.

Λοιπόν δεν είναι όλα τυχαία αυτά.

Καλώς έκανε ο πάτερ και εύγαλε το βιβλίο. Εάν υπάρχει έντονη και σταθερή ακουστική παράδοση, και ιερογλυφικά να γράφει το κείμενο, τα μαθήματα θα ψαλλούν "εκ παραδόσεως" ή σε μέλος "αρχαίον".

Αυτά τα ολίγα, καλημέρα σας ~
 

tb---

τσοπάνης
Η εν λόγω έκδοση εφόσον απευθύνεται σε Σλαυόφωνο κοινό, φαντάζομαι ότι θα περιγράφει την ανάλογη ψαλτική παράδοση του τόπου αυτού.
Εάν δεν υπάρχει ψαλτική παράδοση, τότε τα δεδομένα αλλάζουν οπότε περνάμε σε διαδικασίες εκ νέου δημιουργίας εκ του μηδενός. Είναι σχεδόν αντίστοιχο με την τακτική σε χώρες που το βυζαντινό - ελληνικό άκουσμα είναι εντελώς ξένο. Τί γίνεται σε αυτές τις περιπτώσεις; Έχουν γραφεί ανάλογα και σε παλαιότερα θέματα.

Προσωπικά δεν πιστεύω ότι η βυζαντινή - ελληνική μουσική είναι η μοναδική μουσική που ταυτίζεται με την ψαλτική τέχνη. Μια χαρά ψέλνουν και άλλοι λαοί στις μουσικές παραδόσεις του τόπου τους.

Αυτά τα λίγα. Περισσότερα σε ανάλογα θέματα του φόρουμ.

Καλές πωλήσεις στο βιβλίο~
 
Top