Αίτημα της ΟΜΣΙΕ στη ΔΙΣ για αναπροσαρμογή των αποδοχών των Ιεροψαλτών

Status
Not open for further replies.

ψαλτάκι

Μέλος
"Ίσο με ένα μηνιαίο μισθό ή 400 ευρώ" Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι ο μισθός του ψάλτη είναι όχι λιγότερα από 400 ευρώ. ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΛΑΘΟΣ!
Στην πραγματικότητα, αυτό που βιώνουμε από την πανδημία και ύστερα είναι η βίαιη καταστροφή του κοινωνικού συμβολαίου. Στην περίπτωση των χωριών έχει επιπέσει αγρίως και η αστυφιλία με την υπογεννητικότητα. Προσωπικά, είμαι ψάλτης 25 χρόνια στον ίδιο ναό σε μεγάλο και εύπορο χωριό που διατηρεί τραπεζικό υποκατάστημα-για όσους γνωρίζουν πόσα υποκαταστήματα έχουν κλείσει τα τελευταία χρόνια σημαίνει οικονομική δύναμη. Ε, από τα 350 ευρώ σε δραχμές που έπαιρνα το 1999 παίρνω 150. Πολλά φταίνε αλλά τώρα πληρώνουμε το ... χόμπυ γιατί η έδρα μου είναι 40 χλμ μακριά από την εκκλησία.
 

NKontis

Παλαιό Μέλος
Ελπίζω να προβλεφθεί κάτι και για τους ψάλτες της επαρχίας, οι οποίοι κατά συντριπτική (για να μην πω απόλυτη) πλειοψηφία εξυπηρετούν αδιόριστοι από τις Μητροπόλεις, γιατί εάν κρίνουμε από το «μέτρο της έκτακτης οικονομικής βοήθειας λόγω πανδημίας», στο οποίο εντάχθηκαν μόνο οι διορισμένοι και πάλι αναλόγως της διαθέσεως του οικείου Μητροπολίτου (δηλ. ελάχιστα ψαλτήρια στον ελλαδικό χώρο), τότε προβλέπω πως και η παρούσα προσπάθεια θα πέσει στο κενό. Πάντως, στη Μητρόπολη που βρίσκομαι εγώ δεν αντιμετωπίζουμε τέτοια θέματα γιατί ξέρουμε εκ των προτέρων πως δεν πρόκειται να γίνει τίποτα για τους ψάλτες λόγω συγκεκριμένων και εκπεφρασμένων αντιλήψεων των κρατούντων ασχέτως εγκυκλίων της Ι.Σ.!!! Κατά την πανδημία πάντως, όχι μόνο δεν ίσχυσε για εμάς το μέτρο, αλλά όλοι οι Ναοί σταμάτησαν να πληρώνουν τους ψάλτες, αν και πηγαίναμε στις ακολουθίες (με κλειστές τις πόρτες). Εγώ δε προσωπικά, και δεν έπαιρνα κάτι για τους μήνες που ήμασταν κλειστά στους πιστούς, και πήγαινα στις ακολουθίες πληρώνοντας και την βενζίνη.
 

PANAG

Παλαιό Μέλος
Θα ειχε ενδιαφερον να μαθαιναμε ποσοι ψαλτες στην Ελλαδα εχουν διοριστηριο. Οχι μονο για να δουμε ποσους αφορουν αυτα τα αιτηματα, αλλα για να εχουμε μια εικονα γενικοτερα...
Λίγοι λίγοι πολύ λίγοι
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Οι αυξήσεις αυτές έπρεπε να είχαν ζητηθεί αρκετούς μήνες πριν, όταν ο πληθωρισμός δεν είχε ακόμα γίνει αισθητός και το επιχείρημα θα ήταν οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης και η τρομερή έλλειψη για εργατικά χέρια που υπήρχε τότε. Τώρα είναι λίγο αργά και το επιχείρημα της ακρίβειας λιγότερο πειστικό, αν όχι και αποτρεπτικό.

Η ευλογία πιστεύω ότι θα δοθεί αλλά θα πρέπει να δώσει και ο κόσμος τον οβολό του.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Αν δεν αλλάξει η νοοτροπία όχι μόνο των κληρικών αλλά και υμών των ψαλτών δεν γίνεται τίποτα ! Εγώ όπως θα έχετε καταλάβει όσοι τέλος πάντων με παρακολουθείτε, μ΄ αρέσει να λέω τα πράγματα με το όνομά τους και γι αυτό ακούγομαι δυσάρεστος τις περισσότερες φορές . Για τι αυξήσεις μιλάμε ; αφού οι περισσότεροι ψάλτες με την κακοφωνία τους ,την παραφωνία τους , την τεμπελιά τους την αδιαφορία τους και την πονηρία τους , έχουν διώξει τον κόσμο από την εκκλησία. Ο ψάλτης είναι για να μαζεύει τον κόσμο όχι για να τον διώχνει. Και το λέω αυτό με αφορμή κάποιο γεγονός, όπου εκκλησιαζόμενος μου είπε πριν λίγες μέρες , " Πως να πάμε τακτικά στην εκκλησία , να ακούμε τους φάλτσους ; Αν δεν ακούς Βυζαντινή μουσική δεν σου κάνει όρεξη να πας στην εκκλησία " . Μιλούσε και εξ ονόματος γνωστών και φίλων.
Οι Επίσκοποι -εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων- πέρα βρέχει, είναι παντελώς αδιάφοροι για το αντικείμενο ,που λέγεται ψαλτική και το μόνο που τους απασχολεί είναι να επιδεικνύουν "έργο". Όμως υπάρχει κάποια μητρόπολη ,μία έχω ξεχωρίσει όχι παραπάνω -Δεν αναφέρω όνομα- που γίνεται πραγματικά πολύ ωραίο έργο όχι μόνο στην Βυζαντινή αλλά και στην παραδοσιακή μουσική και αυτό οφείλεται στον προηγούμενο Δεσπότη , όχι στον νυν. Όμως ο νυν το συνεχίζει και αυτό τον τιμά και τα αποτελέσματα φαίνονται.
Δυστυχώς στην μητρόπολη που ψάλλω είναι πολύ άσχημα τα πράγματα και δυστυχώς ο Δεσπότης είναι παντελώς αδιάφορος έως πολέμιος της μουσικής με αποτέλεσμα κάποιοι καλοί ψάλτες να αυτομολούν σε όμορους νομούς και οι εναπομείναντες είναι για κλάματα.
Η αλήθεια είναι πως η ψαλτική βρίσκεται σε παρακμή , κυρίως στην επαρχία . Στα μεγάλα αστικά κέντρα κάτι γίνεται είναι κάπως καλύτερα τα πράγματα . Αποκλειστική ευθύνη για την παρακμή αυτή της ψαλτικής έχει ο κλήρος που έχουν επαναπαυθεί και έτσι δίνουν τόπο και στους ημιμαθείς περί την μουσική πλην ικανότατους περί την υποκριτική ,να κατέχουν θέσεις πρωτοψαλτών.
Τον ανταγωνισμό ,μεταξύ ψαλτών και παπάδων που τον βάζετε, που κάποιοι παπάδες θέλουν νάχουν κακόφωνους και αγράμματους ψάλτες για να "φαίνονται" αυτοί, διότι νοιώθουν κατωτερότητα , και όχι μόνο αυτό αλλά τοποθετούν σε θέσεις δασκάλων Β Μ ημιμαθείς με αποτέλεσμα να αναπαράγεται η παραφωνία.
Άσε που πολλοί μα πάρα πολλοί ναοί έχουν γεμάτους τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς και τους ψάλτες με μισθό πενιχρό.
Ο ΟΜΣΙΕ πολύ καλά έκανε και ζήτησε αύξηση στο μισθό των ιεροψαλτών και κατά πάσα πιθανότητα η Ι.Σ θα εγκρίνει το αίτημα πλην όμως κατά την ταπεινή μου άποψη θα μείνει στα χαρτιά. Καλή συνέχεια, υγεία και καλές γιορτές
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Σίγουρα φταίμε κι εμείς, και θα εξηγήσω πώς... Σε έναν κόσμο όπου τα πάντα ισοπεδώνονται και οι αξίες σχετικοποιούνται συνεχώς, αν εσύ ο ίδιος δεν σέβεσαι τον εαυτό σου και δεν στέκεσαι στο ύψος του λειτουργήματός σου, κανείς δεν πρόκειται να σε σεβασθεί και να σε αναγνωρίσει. Για εμάς τους ψάλτες, όλο αυτό έχει διττό χαρακτήρα· από τη μία είμαστε πλημμελείς στη μελέτη της μουσικής και προσπαθούμε να ανέβουμε στο αναλόγιο με πασαλείμματα, χωρίς συστηματική προσπάθεια και κατάρτιση, χωρίς να γνωρίζουμε τις δυνατότητες και τα όριά μας και χωρίς να σεβόμαστε τους δασκάλους/συναδέλφους/μαθητές/βοηθούς κλπ. Από την άλλη, δεν έχουμε εν πολλοίς καμμία οργανική σχέση με τα μυστήρια της Εκκλησίας και την πνευματική ζωή και έτσι στερούμαστε και του ηθικού υποβάθρου προκειμένου να υπερασπισθούμε το λειτούργημα του οποίου υποτίθεται ότι είμαστε υπηρέτες. Ουσιαστικά δηλαδή είμαστε διχασμένοι, κατακερματισμένοι άνθρωποι που απλά φυτοζωούμε πάνω στο ψαλτήρι και ψάλλουμε από συνήθεια, χωρίς να προσπαθούμε να βελτιώνουμε τίποτα και χωρίς να αγαπάμε ούτε την τέχνη ούτε αυτά τα οποία αυτή η τέχνη εκφράζει. Όταν η Ψαλτική, από εργαλείο για τη Θεία Λατρεία αλλά και μία εξόχως εκλεπτυσμένη τέχνη, γίνεται απλώς ένας τρόπος εύκολου πλουτισμού μέσω των πανηγυριών (για τους πλέον καλλίφωνους) ή απλώς ένας τρόπος αυτοβεβαίωσης και αναγνώρισης ανθρώπων οι οποίοι νιώθουν εξουσία και καταξίωση το να ανέβουν στο αναλόγιο αφού κάτι τέτοιο δεν μπορούν να το πάρουν από πουθενά αλλού γιατί δεν προσπάθησαν, τότε ποιος θα σεβασθεί το λειτούργημά μας και θα το αναγνωρίσει; Φυσικά κανείς και ίσα ίσα μία τέτοια κατάσταση βολεύει όσους υποβλέπουν το ίδιο το λειτούργημα του Ιεροψάλτη και το θεωρούν περιττή πολυτέλεια...

Επειδή όμως δεν θέλω να ρίχνω την κριτική μόνο στη μία πλευρά, η αλήθεια είναι ότι εξαρχής το παιχνίδι είναι στημένο εναντίον μας. Η Βυζαντινή Μουσική ως τέχνη -και μάλιστα ιδιαιτέρως εκλεπτυσμένη- θέλει πολλή αφοσίωση και σχεδόν ολοκληρωτικό δόσιμο προκειμένου κάποιος να φθάσει σε ένα σοβαρό καλλιτεχνικό ύψος και να την υπηρετεί με συνέπεια και χωρίς εκπτώσεις. Όταν λοιπόν άνθρωποι με ταλέντο, με μεράκι, με ικανότητες, με πάθος για την Ψαλτική και ό,τι περιστρέφεται γύρω από τη μουσική, δεν τους αναγνωρίζεται καθόλου η όχι λίγο κοπιώδης προσπάθειά τους, είτε οικονομικά ώστε να ζήσουν από αυτό είτε έστω και ηθικά ώστε να λάβουν μία καταξίωση μέσα στην κοινωνία, τότε πολλές φορές αναγκάζονται να κάνουν εκπτώσεις στην αρτιότητα της τέχνης, να ξοδεύουν τον χρόνο τους σε άλλες ασχολίες οι οποίες καταστρέφουν την καλλιτεχνική ευαισθησία και δημιουργία, να αναγκάζονται να λειτουργούν σαν τον τραγουδιστή που δέχεται «παραγγελιές» για να πάρει το αντίστοιχο φιλοδώρημα, ενδεχομένως και να εγκαταλείπουν εντελώς την τέχνη οι πλέον ευαίσθητοι αφού δεν αντέχουν να κάνουν εκπτώσεις και να λειτουργούν σαν τους διασκεδαστές του παλατιού οι οποίοι, αφού κάνουν το πρόγραμμά τους, αποσύρονται στην κουζίνα για ένα πιάτο φαγητό και λίγη ζεστασιά με τους υπηρέτες.

Όλη αυτή η κατάσταση ουσιαστικά έχει ως αποτέλεσμα να είναι στον αφρό οι πλέον «προσαρμοστικοί» σύμφωνα και με τις επιταγές του επικρατούντος πολιτικού συστήματος· αυτοί δηλαδή οι οποίοι είτε δουλεύουν αλλοτριωμένα ως γραμμή παραγωγής μαθητών χωρίς να νοιάζονται για το ποιοτικό αποτέλεσμα και τις ανάγκες του καθενός, υπηρετούν σε τρία-τέσσερα αναλόγια και στο καθένα αλλάζουν και το «τροπάρι» αναλόγως του ύφους του κάθε ναού, έχουν μάθει να λένε πάντοτε «ναι» και στα πλέον παράλογα κελεύσματα προϊσταμένων, επιτρόπων, ειδικά ευπόρων ενοριτών, χωρίς να διατηρούν κανέναν αυτοσεβασμό και χωρίς να κρατούν την τέχνη στο ύψος που της πρέπει, που ουσιαστικά έχουν αποκτηνωθεί αφού δεν νοιάζονται οι σχέσεις με τον περίγυρο όπου δραστηριοποιούνται να είναι αρμονικές και αγαπητικές, αλλά είναι απλώς ψυχροί εκτελεστές (killers που λένε και οι αγγλοσάξονες) και ουσιαστικά μετρούν τα πάντα με το «κεφάλι» και με το τι κερδίζουν σε ποσοτικά μετρήσιμα μεγέθη. Αυτός ο ανθρωπότυπος ψάλτη δεν είναι ένα «λάθος», δεν είναι μία θλιβερή εξαίρεση, είναι ουσιαστικά η μετουσίωση του εργασιακού προτύπου το οποίο έχει εγκαθιδρυθεί στην κοινωνία και απλώς έχει μεταφερθεί και στον χώρο της ψαλτικής, έναν χωρό όπου κυριαρχεί ο ελεύθερος ανταγωνισμός δηλαδή ουσιαστικά η εφαρμογή στην πράξη του κοινωνικού δαρβινισμού σύμφωνα με τον οποίο «όποιος δεν είναι προσαρμοστικός πεθαίνει» όπως ακούσθηκε πρόσφατα από μεγαλοσχήμονα παράγοντα της πολιτικής ζωής.

Τελειώνοντας αυτήν τη μακροσκελή ανάλυση, να τονίσω ότι αν δεν γίνει πρώτα η αυτοκριτική αλλά και η νηφάλια και απολύτως ρεαλιστική κριτική πάνω στο σύστημα το οποίο γεννά αυτήν τη νοσηρή κατάσταση, λύση δεν πρόκειται να δοθεί παρά μόνο εφ' όσον υπάρξει ενεργητική επιδίωξη όλη αυτή η κατάσταση να ανατραπεί εκ βαθρών και το υπάρχον μοντέλο να καταγγελθεί ως απάνθρωπο και καταστρεπτικό για το ήθος και τον πολιτισμό της κοινωνίας και κατ' επέκτασιν για την Ψαλτική και τον ρόλο τον οποίον παίζει μέσα στη Θεία Λατρεία.
 

Καλογιάννης Νέστορας

ᾌσω τῷ Κυρίῳ ἐν τῇ ζωῇ μου, ψαλῶ τῷ Θεῷ μου ἕως ὑπ
Αυτά να υποθέσουμε αφορούν τους επίσημα δηλωμένους ιεροψάλτες των πολύ μεγάλων αστικών κέντρων. Γιατί στην περιφέρεια και δει σε κάτι μικρά κουτσοχώρια δεν υπάρχει καν αντιμισθία μιας και με πολλές δυσκολίες οι φτωχικές και άδειες ενορίες βγάζουν τα έξοδά τους. Δηλ. όπως και με το επίδομα που είχε δοθεί στο πρώτο loock down που τελικά το πήραν όσοι ήταν κατ' επάγγελμα ιεροψάλτες και είχαν ασφάλεια ΙΚΑ (καθώς απαιτούνταν αίτηση μέσα από το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ), για τους αδήλωτους ιεροψάλτες πουθενά αναφορά και μέριμνα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Γεια σας, ορίστε η απάντηση.
Μολονότι ἀναφέρει συγκεκριμένα τὰ οίκονομικὰ αἰτήματα τῆς ΟΜΣΙΕ, στὸ τέλος καταλήγει νὰ προτρέψει σὲ οἰκονομικὴ ἐνίσχυση οὐσιαστικὰ ἐφ' ἅπαξ ἐπ' εὐκαιρία τῶν ἑορτῶν.

Ἐγὼ πάντως κρατῶ πὼς ἔστω κι ἔτσι ἡ παρέμβαση τῆς ΟΜΣΙΕ εἶχε θεωρητικὸ ἀποτέλεσμα. Ἄς μὴν τὸ παραγνωρίζουμε.

Νὰ τὸ δοῦμε καὶ στὴν πράξη βέβαια καθὼς ἐπαφίεται στὴν διάκριση τῶν μητροπολιτῶν καὶ τῶν ἐκκλ. συμβουλίων. Ἡ ΟΜΣΙΕ ἔκανε αὐτὸ ποὺ μποροῦσε.
 

Θεόδωρος Αιτωλός

Παλαιό Μέλος
Γεια σας, ορίστε η απάντηση.
Αφ' ης στιγμής δεν εφαρμόζεται ο ισχύων κανονισμός περί Ιεροψαλτών η απάντησις της Ιεράς Συνόδου είναι σοφά διατυπωμένη, έναντι ενός ερωτήματος που καταλύει αυτόν τον κανονισμό!

Και θέλετε να μην εκτραπούμε σε απρεπείς μέν αλλά αρμόζουσες κρίσεις.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Αφ' ης στιγμής δεν εφαρμόζεται ο ισχύων κανονισμός περί Ιεροψαλτών η απάντησις της Ιεράς Συνόδου είναι σοφά διατυπωμένη, έναντι ενός ερωτήματος που καταλύει αυτόν τον κανονισμό!

Και θέλετε να μην εκτραπούμε σε απρεπείς μέν αλλά αρμόζουσες κρίσεις.
Μπορούμε να στηλιτεύουμε "τα κακώς κείμενα", στη συγκεκριμένη περίπτωση τη μη εφαρμογή του σχ. Κανονισμού, δε σημαίνει, όμως, ότι θα πρέπει να παρεκτραπούμε σε υπονοούμενα, γιατί οι υπεύθυνοι δεν το εφαρμόζουν...:cry:
 
Status
Not open for further replies.
Top