Όταν παπάς βαρύτονος, πρωτοψάλτης μπάσος και Λαμπαδάριος τενόρος...

Status
Not open for further replies.
Έχουμε προβλήματα με τις βάσεις. Προσλήφθηκα Πρωτοψάλτης σε έναν ναό και έχουμε προβλήματα με τις βάσεις. Όταν ακολουθώ τις βάσεις του παπά, βραχνιάζω και ακούγομαι πολύ χάλια. Ο παπάς αν και βαρύτονος του αρέσει να παίρνει ψηλές βάσεις, λίγο φωνάζει αλλά του αρέσει έτσι. Ο αριστερός βρίσκει την υγειά του γιατί είναι τενόρος. Εγώ απλά γδέρνω τις φωνητικές μου χορδές. Αν ακολουθώ τις ψηλές βάσεις ψάλλω με τη βία και χάλια και μετά ο παπάς πετάει υπονοούμενα σχόλια στον καφέ λέγοντας "ό,τι μπορεί ο καθένας". Όταν όμως από την αρχή από το πρωί κατεβάζω τις βάσεις ακούγομαι πολύ ωραία, παίρνω και συγχαρητήρια από τον κόσμο.

Ο παπάς από το πρωί ανεβάζει τις βάσεις. Εγώ μετά τί πρέπει να κάνω; Αν κάθε φορά κατεβάζω τις βάσεις επειδή συνέχεια ο παπάς τις ανεβάζει τότε ακούγεται άσχημα αυτό το ανεβοκατέβασμα. Αφού δεν βγαίνω ψηλά. Ο παπάς βγαίνει χαμηλά αλλά δεν θέλει να ψάλλουμε ήρεμα, θέλει δυνατά. Ο αριστερός πάλι δεν βγαίνει χαμηλά, ζοριζεται και κλείνει η φωνή του. Τί κάνουμε τώρα;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Να επιλέγεις απλά μέλη χωρίς απότομα ανεβάσματα και να τα προσαρμόζεις στο ίσο σου, επιλέγοντας χαμηλές θέσεις λ.χ. κάτω ΚΕ, κάτω ΔΙ, ΖΩ, κλπ.

Στη λειτουργία ψαλλε χερουβικο κι άξιον εστι εκεί που θες εσύ και στα υπόλοιπα ακολούθα το ίσο του ιερέα επιλέγοντας χαμηλές θέσεις ακόμη κι αν χρειαστεί να κλείσεις το βιβλίο κα να ψαλλεις από στήθους με το αυτί σου. Μη χαλιέσαι, υπάρχουν λύσεις.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
.............................................1. Όταν όμως από την αρχή από το πρωί κατεβάζω τις βάσεις ακούγομαι πολύ ωραία, παίρνω και συγχαρητήρια από τον κόσμο.
Το σημαντικότερο! (Ηθική ικανοποίηση...)
........................................................................2. Αφού δεν βγαίνω ψηλά. Ο παπάς βγαίνει χαμηλά αλλά δεν θέλει να ψάλλουμε ήρεμα, θέλει δυνατά. Ο αριστερός πάλι δεν βγαίνει χαμηλά, ζορίζεται και κλείνει η φωνή του. Τί κάνουμε τώρα;
"Της καλλιτεχνικής φύσεως λεπτομέρειες", που αναφέρετε ως προβλήματα, έπρεπε να τις εξετάσετε πριν αναλάβετε τη θέση...
Τώρα, εφαρμόσετε το (1)...(y)
 
Το σημαντικότερο! (Ηθική ικανοποίηση...)

"Της καλλιτεχνικής φύσεως λεπτομέρειες", που αναφέρετε ως προβλήματα, έπρεπε να τις εξετάσετε πριν αναλάβετε τη θέση...
Τώρα, εφαρμόσετε το (1)...(και)
Δεν έχετε άδικο. Έπρεπε από την αρχή να τα εξετάσω αυτά.
 
Να επιλέγεις απλά μέλη χωρίς απότομα ανεβάσματα και να τα προσαρμόζεις στο ίσο σου, επιλέγοντας χαμηλές θέσεις λ.χ. κάτω ΚΕ, κάτω ΔΙ, ΖΩ, κλπ.

Στη λειτουργία ψαλλε χερουβικο κι άξιον εστι εκεί που θες εσύ και στα υπόλοιπα ακολούθα το ίσο του ιερέα επιλέγοντας χαμηλές θέσεις ακόμη κι αν χρειαστεί να κλείσεις το βιβλίο κα να ψαλλεις από στήθους με το αυτί σου. Μη χαλιέσαι, υπάρχουν λύσεις.
Ωραίες συμβουλές. Ευχαριστώ πολύ! Θα τα εφαρμόσω. Το κατά δύναμιν.
 

andreasgon

Παλαιό Μέλος
Αγαπητέ Ελευθέριε, θα σου απαντήσω εν συντομία: ας παίρνει ότι βάση θέλει ο ιερέας, εφόσον ψάλλουμε σε αντιφωνία, βαπτίζουμε το ίσον του ιερέα (άσχετα απ' τον τόνο) Δη και κατεβαίνουμε στον Νη αν ο ιερέας πάρει τόνο μέχρι τον φυσικό Δη, εάν πάρει τόνο πάνω από τον Δη, πχ Δη δίεση και πάνω, τότε βαπτίζουμε το ίσον του ιερέα ΑΝΩ ΝΗ και παίρνουμε πάλι βάση τον κάτω Νη (όπου πέφτει), έτσι δεν θα ζορίζεσαι.. τώρα με τον αριστερό θα τα βρείτε κάπου στη "μέση", όλα γίνονται
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Πρωτοψάλτης βαθύφωνος και Λαμπαδάριος τενόρος ή το αντίθετο, απλώς δεν «δουλεύει» το πράγμα. Και δεν δουλεύει σε πολλά επίπεδα. Ένα επίπεδο, το προφανές, είναι στη συνεργασία μεταξύ των δύο. Ένα άλλο επίπεδο είναι στο γενικό άκουσμα διότι κάτω φτάνει σαν κάτι να συμβαίνει, δεν υπάρχει ομοιομορφία, ο ένας δηλαδή φαίνεται σαν να «χαλάει» κάτι όμορφο και ο κόσμος δυσαρεστείται. Ένα τρίτο επίπεδο είναι στο ότι δημιουργείται άσχημο κλίμα ανάμεσα στους ψάλτες καθώς κανείς από τους δύο δεν μπορεί να αλλάξει χάριν του άλλου, το χάσμα είναι μεγάλο, η νοοτροπία «θα τα βρούμε στη μέση» απλώς δεν δουλεύει, διότι αλλού ξεκινά ο ένας, αλλού ο άλλος και αλλού καταλήγει.

Βέβαια, να πω και κάτι άλλο, πολλοί που ψάλλουν πολύ χαμηλά και θεωρούν εαυτούς «βαθύφωνους», οκτώ στις δέκα περιπτώσεις απλώς έχουν συνηθίσει να ψάλλουν πολύ χαμηλά για διάφορους λόγους και δεν είναι αυτός ο τόνος της φωνής τους. Πώς φαίνεται αυτό; Φαίνεται από το ότι πιέζουν πολύ τη φωνή τους στις χαμηλές νότες για να βγάλουν ένταση και στις ψηλές «κρεμάνε». Κάποιοι μάλιστα είναι και τενόροι, και ψάλλουν σε τονικές βαθύφωνων, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανέβουν ψηλά. Ακόμα και βαρύτονοι όμως, κατά την προσφιλή ιεροψαλτική συνήθεια, ψάλλουν σε τόνους βαθύφωνων καταστρέφοντας ομοίως τη φωνή τους. Δεν γίνεται επί παραδείγματι ένας βαρύτονος να πιάνει 6 η ώρα το απόγευμα Ανοιξαντάρια σε τονικότητα σι ή θα τολμήσω να πω ακόμα και ντο, είναι λάθος και για τη φωνή του και γι' αυτό στην πλειοψηφία των περιπτώσων ανεβαίνει η βάση... Αυτές είναι κάποιες γενικότερες σκέψεις και συγχωρήστε με για την παρέκβαση...
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δεν έχετε άδικο. Έπρεπε από την αρχή να τα εξετάσω αυτά.
Καμιὰ φορά ἡ ἀνάγκη κάνει τὸν ἄνθρωπο, μὴν ἀκοῦς ἐξυπνάδες τοῦ ... πληκτρολογίου.
Ἄν ἔχεις ἀνάγκη ἀναλογίου ἐφάρμοσε τὰ λίγα πρακτικὰ ποὺ σοῦ γράψαμε καὶ μὲ ὑπομονὴ θὰ εἶσαι ἐντάξει. Ἁπλὰ μὴν ἀποζητᾶς πολλὴ ... καλλιτεχνία καὶ περιορίσου στὰ βασικὰ, στὸν μισθό δηλαδὴ καὶ τὴν ἡρεμία σου.
 

Grafida

Member
Καμιὰ φορά ἡ ἀνάγκη κάνει τὸν ἄνθρωπο, μὴν ἀκοῦς ἐξυπνάδες τοῦ ... πληκτρολογίου.
Ἄν ἔχεις ἀνάγκη ἀναλογίου ἐφάρμοσε τὰ λίγα πρακτικὰ ποὺ σοῦ γράψαμε καὶ μὲ ὑπομονὴ θὰ εἶσαι ἐντάξει. Ἁπλὰ μὴν ἀποζητᾶς πολλὴ ... καλλιτεχνία καὶ περιορίσου στὰ βασικὰ, στὸν μισθό δηλαδὴ καὶ τὴν ἡρεμία σου.
Αυτό ακριβώς, στον απόλυτο βαθμό.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Να καταθέσω κι εγώ μια γνώμη, όχι κατ' ανάγκη διαφορετική από τα παραπάνω, αλλά επειδή το έζησα, Για ένα διάστημα κάποιων χρόνων αριστερός και δεξιός είχαμε διαφορετική φωνή και (κάπως υπερβολικά) εκεί που τελείωνε ο ένας άρχιζε ο άλλος. Η συνεννόηση μεταξύ των ψαλτών είναι το πιο σημαντικό. Θα υπάρξουν αναγκαίοι συμβιβασμοί και προσεκτική επιλογή μελών και ακόμα και τροποποιήσεις υπαρχόντων μελών, ώστε να υπάρχει αρμονικό άκουσμα χωρίς να ζορίζονται οι ψάλτες. Τώρα για τον ιερέα, νομίζω ότι εγώ θα τον αγνοούσα ως προς τις βάσεις. Στα δε σημεία όπου υπάρχει διαλογική εκφώνηση/ψάλσιμο, εφόσον επιμένει να μην ακολουθεί το ίσο των ψαλτών, θα τα έλεγα απλώς χύμα, στην βάση που επιλέγει ο ιερέας ή σε κάποια που να ηχεί αρμονικά με την δική του.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Σχετικά με τους βαθύφωνους, δεν έχω επίσημες στατιστικές, αλλά η αίσθησή μου είναι ότι στην Ελλάδα τουλάχιστον το ποσοστό των πραγματικά βαθύφωνων είναι πολύ μικρό. Θυμάμαι όταν είχα συμμετάσχει σε μία μικτή τετράφωνη χορωδία στα χρόνια του παν/μίου, εγώ ήμουν στους τενόρους, αλλά στη φωνή των βαθύφωνων υπήρχε πρόβλημα. Στην εναρμόνιση των τραγουδιών που λέγαμε, οι βαθύφωνοι έπρεπε να χτυπήσουν πολύ χαμηλές νότες, κάτω φα και μι... Το πρόβλημα ήταν ότι από όλους όσοι συμμετείχαν, μόνο ένας ήταν πραγματικά βαθύφωνος και μπορούσε να αντεπεξέλθει κανονικά στις απαιτήσεις αυτών των φθόγγων. Οι άλλοι ήσαν βαρύτονοι και έφταναν μέχρι τον κάτω σολ περίπου κανονικά, αλλά παρακάτω άρχιζαν να ζορίζονται, και λογικό είναι αυτό. Υποθέτω ότι και στους ψάλτες κάτι αντίστοιχο συμβαίνει, υπάρχουν πολλοί τενόροι, αρκετοί βαρύτονοι, αλλά βαθύφωνοι λίγοι και σπάνιοι. Σε τι τώρα τονικότητες έχει συνηθίσει κάποιος να ψάλλει, είναι άλλη ιστορία...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Να κάνεις ασκήσεις αναπνοής και φωνητικής σε δάσκαλο που ξέρει χθες! θέλει περισσότερη δουλειά να μάθεις να αναπνέεις από να καταλάβεις την σημασία του μεγάλου Νη-Πα στην μελώδηση του διατονικού γένος. Κανένας σχεδόν σήμερα τίποτα από τα δύο δεν κατέχει!!!!
 

tomasn54

Μέλος
Έχουμε προβλήματα με τις βάσεις. Προσλήφθηκα Πρωτοψάλτης σε έναν ναό και έχουμε προβλήματα με τις βάσεις. Όταν ακολουθώ τις βάσεις του παπά, βραχνιάζω και ακούγομαι πολύ χάλια. Ο παπάς αν και βαρύτονος του αρέσει να παίρνει ψηλές βάσεις, λίγο φωνάζει αλλά του αρέσει έτσι. Ο αριστερός βρίσκει την υγειά του γιατί είναι τενόρος. Εγώ απλά γδέρνω τις φωνητικές μου χορδές. Αν ακολουθώ τις ψηλές βάσεις ψάλλω με τη βία και χάλια και μετά ο παπάς πετάει υπονοούμενα σχόλια στον καφέ λέγοντας "ό,τι μπορεί ο καθένας". Όταν όμως από την αρχή από το πρωί κατεβάζω τις βάσεις ακούγομαι πολύ ωραία, παίρνω και συγχαρητήρια από τον κόσμο.

Ο παπάς από το πρωί ανεβάζει τις βάσεις. Εγώ μετά τί πρέπει να κάνω; Αν κάθε φορά κατεβάζω τις βάσεις επειδή συνέχεια ο παπάς τις ανεβάζει τότε ακούγεται άσχημα αυτό το ανεβοκατέβασμα. Αφού δεν βγαίνω ψηλά. Ο παπάς βγαίνει χαμηλά αλλά δεν θέλει να ψάλλουμε ήρεμα, θέλει δυνατά. Ο αριστερός πάλι δεν βγαίνει χαμηλά, ζοριζεται και κλείνει η φωνή του. Τί κάνουμε τώρα;
Με τον αριστερό σου πρέπει να συνεννοηθείς γιατί μαζί του ψέλνετε τα περισσότερα. Ο Παπάς ενδεχομένως να μην μπορεί να κάνει κι αλλιώς οπότε το αντιμετωπίζεις όπως σου είπαν οι "προλαλήσαντες".
 

Diogenes

Νέο μέλος
Ίσως σάς βοηθήσουν -έστω και λίγο- ειδικές ασκήσεις ορθοφωνίας για να επεκτείνετε την φωνητική σας γκάμα προς τα πάνω;

Ίσως μπορείτε ταυτοχρόνως να ρωτήσετε και τον λαμπαδάριο αν θέλει να κάνει ειδικές ασκήσεις ορθοφωνίας επέκτασης της γκάμας του προς τα κάτω;

Κατά τα άλλα ακολοθήστε τον @domesticus (#2 και #8).
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εγώ στην θέση σου δεν θα καθόμουν για καφέ. Μετά το τέλος της ακολουθίας θα έφευγα
Γιατὶ ποιὸς κάθεται γιὰ καφὲ μετά;

Μετὰ τὸ πέρας τῆς ψαλτικῆς ὑπηρεσίας (συχνά περιλαμβάνει καὶ τὴν διανομὴ ἀντιδώρου), ἄν δὲν ὑπάρχει κάποιο ὑπηρεσιακὸ θέμα πρὸς συζήτηση ἤ ὑποχρεωτικὴ παρουσία λόγω ἐπισκόπου, ἁπλῶς ... διακτινίζομαι :p... Beam us up Scotty για τους τυχον Trekies του φορουμ

 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Με τον αριστερό σου πρέπει να συνεννοηθείς ..........................................................................
Τι να συνεννοηθεί; Ανταλλαγή φωνητικών χορδών; o_O
"Η μόνη αρμονική λύση", για να μην υπάρχει χασμωδία, είναι να ψάλλουν με διαφορά μιας οκτάβας, που είναι το φυσικό φαινόμενο, το οποίο αποκαλείται και ως «το βασικό θαύμα της μουσικής...»
 
Last edited:

tomasn54

Μέλος
Τι να συνεννοηθεί; Ανταλλαγή φωνητικών χορδών; o_O
"Η μόνη αρμονική λύση", για να μην υπάρχει χασμωδία, είναι να ψάλλουν με διαφορά μιας οκτάβας, που είναι το φυσικό φαινόμενο, το οποίο αποκαλείται και ως «το βασικό θαύμα της μουσικής...»
Εγώ από φωνητική και άλλα κόλπα δεν ξέρω, αλλά αν νομίζεις ότι δεν συμπίπτουν καθόλου οι φωνές του τενόρου και του βαρύτονου, κάποιος πρέπει να φύγει.
 

ΨΑΛΤΑΚΟΣ

Νέο μέλος
Γιατὶ ποιὸς κάθεται γιὰ καφὲ μετά;

Μετὰ τὸ πέρας τῆς ψαλτικῆς ὑπηρεσίας (συχνά περιλαμβάνει καὶ τὴν διανομὴ ἀντιδώρου), ἄν δὲν ὑπάρχει κάποιο ὑπηρεσιακὸ θέμα πρὸς συζήτηση ἤ ὑποχρεωτικὴ παρουσία λόγω ἐπισκόπου, ἁπλῶς ... διακτινίζομαι :p... Beam us up Scotty για τους τυχον Trekies του φορουμ

Κάποιοι κάθονται.
 
Status
Not open for further replies.
Top