Η Θ΄ Ωδή της Κυριακής του Θωμά, η οποία ψάλλεται και αντί του "Άξιον Εστίν" στην Θ. Λειτουργία αρχίζει με τη φράση "Σε την φαεινήν λαμπάδα" και συνεχίζεται με το "και Μητέρα του Θεού" ή κατ' άλλους με το "και Μητέρα του φωτός". Ποιό από τα δύο είναι σωστό και γιατί; Μήπως υπάρχει διαφοροποίηση όταν το λέμε στην Θ΄ ωδή ή αντί του Άξιον Εστίν;
Ενδεικτικές Πηγές:
1)Για το "και μητέρα του Θεού":
α. Πέτρος Λαμπαδάριος, Ειρμολόγιον αργόν, β. Πέτρος Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον Σύντομον, γ. Χουρμούζιος Χαρτοφύλακας (Καταβασία αντί του Άξιον Εστίν στο Ειρμολόγιον του Πέτρου Λαμπαδαρίου), δ. Θ. Στανίτσας Ά.Π.Μ.Χ.Ε., σε χειρόγραφο της σύντομης Θ΄ ωδής και σε ηχογράφηση, ε. Δ. Παϊκόπουλος τ.Β΄Δομέστικος της Μεγάλης Εκκλησίας, Θεία Λειτουργία, στ. Λ. Πετρίδης, Πεντηκοστάριον, ζ. Α.Καραμάνης, ως σύντομη Θ΄ ωδή, Όρθρος, η. Ιωάννης Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον σύντομον.
2)Για το "και μητέρα του φωτός":
α. Ιωάννης Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον αργόν, β. Θ. Στανίτσας Ά.Π.Μ.Χ.Ε., χειρόγραφο για καταβασία αντί του Άξιον Εστίν, γ. Αγγ. Βουδούρης Α΄ Δομέστικος της Μεγάλης Εκκλησίας, τόσο ως σύντομη Θ΄, όσο και ως αργή αντί του Άξιον Εστίν στη Λειτουργία, Πεντηκοστάριον Α΄, δ. Α. Καραμάνης, ως καταβασία αντί του Άξιον Εστίν, Όρθρος, ε. Σ. Μαϊδανόγλου, Μουσική Ανθοδέσμη.
Ενδεικτικές Πηγές:
1)Για το "και μητέρα του Θεού":
α. Πέτρος Λαμπαδάριος, Ειρμολόγιον αργόν, β. Πέτρος Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον Σύντομον, γ. Χουρμούζιος Χαρτοφύλακας (Καταβασία αντί του Άξιον Εστίν στο Ειρμολόγιον του Πέτρου Λαμπαδαρίου), δ. Θ. Στανίτσας Ά.Π.Μ.Χ.Ε., σε χειρόγραφο της σύντομης Θ΄ ωδής και σε ηχογράφηση, ε. Δ. Παϊκόπουλος τ.Β΄Δομέστικος της Μεγάλης Εκκλησίας, Θεία Λειτουργία, στ. Λ. Πετρίδης, Πεντηκοστάριον, ζ. Α.Καραμάνης, ως σύντομη Θ΄ ωδή, Όρθρος, η. Ιωάννης Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον σύντομον.
2)Για το "και μητέρα του φωτός":
α. Ιωάννης Πρωτοψάλτης, Ειρμολόγιον αργόν, β. Θ. Στανίτσας Ά.Π.Μ.Χ.Ε., χειρόγραφο για καταβασία αντί του Άξιον Εστίν, γ. Αγγ. Βουδούρης Α΄ Δομέστικος της Μεγάλης Εκκλησίας, τόσο ως σύντομη Θ΄, όσο και ως αργή αντί του Άξιον Εστίν στη Λειτουργία, Πεντηκοστάριον Α΄, δ. Α. Καραμάνης, ως καταβασία αντί του Άξιον Εστίν, Όρθρος, ε. Σ. Μαϊδανόγλου, Μουσική Ανθοδέσμη.