π. Μάξιμος
Γενικός Συντονιστής
Ὡς γνωστόν κατά τήν περίοδο τοῦ Πεντηκοσταρίου ὁ ἱερεύς στήν ἀπόλυση ἀντί τοῦ Δι᾿ εὐχῶν ἐκφωνεῖ τό Χριστός ἀνέστη ὁλόκληρον.
Ἐδῶ νά ποῦμε ἐν παρενθέσει ὅτι στήν Προθεωρία τοῦ ΤΜΕ «ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΔΙ΄ ΕΥΧΩΝ» (σελ. 41) φαίνεται ἐνδεχομένως ὅτι αὐτό δέν ἱσχύει πέραν τῆς Διακαινησίμου ἑβδομάδος. Ἀλλά ὅσοι τό ἐπικαλοῦνται αὐτό μᾶλλον δέν ἑρμηνεύουν ὀρθῶς. Καί τό ΣΤ καί τό ΤΓΡ γιά ὅλη τήν περίοδο τό προβλέπουν.
Ἡ ἀπάντηση τοῦ χοροῦ στό ὁλόκληρον Χριστός ἀνέστη δέν προσδιορίζεται ἀπό τό ΤΜΕ. Τό ΣΤ καί τό ΤΓΡ γιά ὅλη τήν περίοδο προβλέπουν ὡς ἀπάντηση τό Ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος. Κάποιοι ἐπαναλαμβάνουν τό ἀκροτελεύτιον ζωήν χαρισάμενος. Νομίζω στόν Μητροπολιτικό Ναό Ἀθηνῶν. Ἐπίσης σάν νά ἄκουσα (δέν θυμᾶμαι καλῶς) στόν Πατριαρχικό Ναό στόν ἑσπερινό «τῆς Ἀγάπης» τό Ἀμήν. Τί πρέπει νά λέει ὁ χορός; Μήπως τίποτε; Ὁ ἱερεύς ἐκφωνεῖ τό τροπάριον. Ἡ ἀπάντηση Ἀληθῶς ἀνέστη ὁ Κύριος μήπως ταιριάζει μόνον στόν χαιρετισμό Χριστός ἀνέστη! σκέτο; Μήπως τό ἀκροτελεύτιον ταιριάζει στήν ἰδιότητα τοῦ τροπαρίου; Πάντως τό Ἀμήν ἄν ἄκουσα καλά δέν νομίζω ὅτι συνάδει. Μοῦ θυμίζει τό Ἀμήν τοῦ Ἀντιλαβοῦ... καί ἐξ ἐκείνου, τοῦ Κύριε, Κύριε..., πού σέ ἄλλες συζητήσεις φάνηκε ὅτι δέν εὐσταθοῦν ἀμφότερα.
Καί κάτι ἄλλο. Στήν περίπτωση πού τηροῦμε στήν ἀπόλυση τό Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς ἀντιφωνοῦντος τοῦ ἀναγνώστου Τήν τιμιωτέραν..., καθ᾿ ὅλην τήν περίοδον ἀντικαθίσταται ἀπό τό Φωτίζου, φωτίζου... ἤ μόνον τό Σάββατον ἑσπέρας;