Κοινωνικόν 1ης Ιανουαρίου.

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Παλαιά τυπικά έχουν κοινωνικό "Αινείτε τον Κύριον" αλλά και "Εις μνημόσυνον".
Αυτά λέγονται και διπλά κοινωνικά. Γνωρίζει κανείς αν είχαν επικρατήσει τα διπλά κοινωνικά και εκτός μοναστηρίων έστω για μικρό χρονικό διάστημα; Πάντως είδα το ΤΑγΣ (Αγίας Σοφίας) και είχε για την 1η Ιανουαρίου "Λύτρωσιν"! ενώ το ΤΕ (Ευεργέτιδος) έχει το "Εις μνημόσυνον".
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Πάντως δεν μπορείς να πεις ο μοναδικός Άγιος που "καπελώνει" Δεσποτική εορτή είναι ο Μέγας Βασίλειος!!!:d

Το και το ΤΑΣ πάντως και τα δύο αναφέρει.
View attachment TAΣ 1685.jpg
Τώρα αν αυτό παλαιότερα ήταν η πρακτική και εκτός των ενοριών, μάλλον έτσι πρέπει να ήταν (όπως και με τα διπλά αναγνώσματα) διότι μέχρι το Τυπικό του Κωνσταντίνου το ΤΑΣ ίσχυε και για τις ενορίες σωστά;

Το αινείτε προφανώς για την δεσποτική εορτή (όχι και πολύ ταιριαστό βέβαια-αλλά και τι να έβαζαν;:D) και το εις μνημόσυνον για τον Μ.Βασίλειο.
 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Θα το έχεις και προσωπικό παράπονο λόγω της εορτής σου...
Πάντως είμαι κοντά στο να ψάλλω πάντως "Εις μνημόσυνον"...
Κι αυτό διότι αν δούμε όλη την ακολουθία υπάρχει μια επισημότητα στην μνήμη του Αγίου.
Το "Αινείτε τον Κύριον" δεν έχει και καμμία άμεση σχέση με την εορτή.
Πάντως "Λύτρωσιν" δε θα πω :)
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ε θα πω κι ένα μικρούτσικο αινείτε (τα πολύ σύντομα του Ιωάσαφ Διονυσιάτου) και εις μνημόσυνον μεγάλο.;)

:) Σωστός. Την Τρίτη θα λείπει ο Λαμπαδάριος μου (Αν και έχω καταστρατηγήσει την τάξη των χορών- μη ρωτάς γιατι... ) ;)
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
και το χειρότερο να εκφέρει άποψη επι πάντων!
...εμένα πάλι αυτό γιατί μου φαίνεται ότι είναι το καλύτερο;:eek:
Θα έχεις και μια άποψη που αλλιώς δεν θα την είχες σκεφτεί!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Ε θα πω κι ένα μικρούτσικο αινείτε (τα πολύ σύντομα του Ιωάσαφ Διονυσιάτου) και εις μνημόσυνον μεγάλο.;)

Επανέρχομαι μετά από 2 ολόκληρα χρόνια στο θέμα των διπλών Κοινωνικών.
Στα ΔΙΠΤΥΧΑ 2007 και 2008 υπήρχαν πολλά περί διπλών και τριπλών Κοινωνικών...
Πάντως υπάρχει σαφώς η δυνατότητα την 1 Ιανουαρίου να ψαλλούν δύο Κοινωνικά: "Αινειτε τον Κύριον" και "Εις μνημόσυνον..."
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Επανέρχομαι μετά από 2 ολόκληρα χρόνια στο θέμα των διπλών Κοινωνικών.
Στα ΔΙΠΤΥΧΑ 2007 και 2008 υπήρχαν πολλά περί διπλών και τριπλών Κοινωνικών...
Πάντως υπάρχει σαφώς η δυνατότητα την 1 Ιανουαρίου να ψαλλούν δύο Κοινωνικά: "Αινειτε τον Κύριον" και "Εις μνημόσυνον..."
Καί βεβαίως. Πρβλ. καί ΣΤ σελ. 278, ἐκτός ἀπό τό ΤΑΣ πού ἔδειξε ὁ Βασίλης.

Ὅσον ἀφορᾶ τό ΤΑγΣ (μήνυμά σου #1), πού ὅπως ξέρεις ἔχω καί τήν ἔκδοση τοῦ Mateos, ἐκεῖ προβλέπει μόνον τό «Εἰς μνημόσυνον». Δέν ξέρω πῶς στόν D I, σ. 39 ὑπάρχει τό «Λύτρωσιν ἀπέστειλε Κύριος».

Ἀναφορικά μέ τά περί καθιερώσεως τῆς ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς εἴχαμε γράψει κάποια πράγματα ἐδῶ.

Ἐπίσης ὅταν γράφουν τά τυπικά κοινωνικό «Αἰνεῖτε τὸν Κύριον» ἐνδεχομένως νά ἐννοεῖται καί ὁ ψαλμός 146.

 
Last edited:
Και για όσους εμπιστεύονται Βουδούρη:
κοινωνικό μόνο "Αινείτε τον Κύριον, εκ των ουρανών. Αλληλούια" και αντί του "Είδομεν το φως" το "Μορφήν αναλλοιώτος".
Καλή Πρωτοχρονιά σε όλους!
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Καί βεβαίως. Πρβλ. καί ΣΤ σελ. 278, ἐκτός ἀπό τό ΤΑΣ πού ἔδειξε ὁ Βασίλης.

Ὅσον ἀφορᾶ τό ΤΑγΣ (μήνυμά σου #1), πού ὅπως ξέρεις ἔχω καί τήν ἔκδοση τοῦ Mateos, ἐκεῖ προβλέπει μόνον τό «Εἰς μνημόσυνον». Δέν ξέρω πῶς στόν D I, σ. 39 ὑπάρχει τό «Λύτρωσιν ἀπέστειλε Κύριος».

Ἀναφορικά μέ τά περί καθιερώσεως τῆς ἑορτῆς τῆς Περιτομῆς εἴχαμε γράψει κάποια πράγματα ἐδῶ.

Ἐπίσης ὅταν γράφουν τά τυπικά κοινωνικό «Αἰνεῖτε τὸν Κύριον» ἐνδεχομένως νά ἐννοεῖται καί ὁ ψαλμός 146.


Υπενθυμίζω το ενδιαφέρον αυτό θέμα περί των (διπλών) Κοινωνικών της εορτής της Περιτομής «Αἰνεῖτε τὸν Κύριον» και του Αγίου Βασιλείου του Μεγάλου «Εἰς μνημόσυνον».
Ενδιαφέρουσα και η εκδοχή του Κοινωνικού: "Αινείτε τον Κύριον ότι αγαθός ψαλμός". (146ος).
Σημειώνω ότι Κοινωνικό δεν είναι απαραίτητα μόνο ένας στίχος αλλά κι ολόκληρος ψαλμός.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ὅσον ἀφορᾶ τό ΤΑγΣ (μήνυμά σου #1), πού ὅπως ξέρεις ἔχω καί τήν ἔκδοση τοῦ Mateos, ἐκεῖ προβλέπει μόνον τό «Εἰς μνημόσυνον». Δέν ξέρω πῶς στόν D I, σ. 39 ὑπάρχει τό «Λύτρωσιν ἀπέστειλε Κύριος».
Διάβασα καλύτερα τή μελέτη τοῦ π. Στεφάνου Ἀλεξοπούλου, Δρ. Θεολογίας καί καθηγητοῦ τῆς Λειτουργικῆς στήν Ἐκκλησιαστική Ἀκαδημία Ἀθηνῶν, ὅπου ἀναφέρει ὅτι τό χειρ. Πάτμος 226 δίνει Ψαλμό 110:9 «Λύτρωσιν ἀπέστειλε». Πρόσεξα καί τόν Mateos τελικά, πού δίνει σέ ὑποσημείωση τήν ἴδια πηγή γιά τό αὐτό κοινωνικό.
Φαίνεται, ὅτι σέ πρώιμους χρόνους διαμορφώσεως αὐτῆς τῆς ἑορτῆς, ἡ 1η Ἰανουαρίου ἦταν ἡ «Οκτάβα της Γεννήσεως του Χριστού», ὅπως καί εἶναι οὐσιαστικά, κάτι πού ἀναφέρεται στό Γεωργιανό μηνολόγιο τοῦ 10ου αἰῶνος -Sinai georg. 34- (βλ. π. Στεφάνου Ἀλεξοπούλου, ὅ.π. σ. 7).
Στα τυπικά του Κωνσταντίνου και Βιολάκη βλέπουμε μια σαφή αναβάθμιση της εορτής: Αντί για τυπικά προβλέπονται αντίφωνα με σχετικό εφύμνιο, και ειδικό εισοδικό, προστίθεται το απολυτίκιο της Περιτομής, και το κοντάκιο του αγίου αντικαθίσταται από το κοντάκιο της εορτής. Το κοινωνικό «εἰς μνημόσυνον» (του αγίου) εκτοπίζεται οριστικά, και το «αἰνεῖτε τὸν Κύριον» ψάλλεται «ἐν οἵᾳ ἡμέρᾳ τύχῃ ἑορτή»
(βλ. π. Στεφάνου Ἀλεξοπούλου, ὅ.π. σ. 13-14).

 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ενδιαφέρουσα και η εκδοχή του Κοινωνικού: "Αινείτε τον Κύριον ότι αγαθός ψαλμός". (146ος).
Σημειώνω ότι Κοινωνικό δεν είναι απαραίτητα μόνο ένας στίχος αλλά κι ολόκληρος ψαλμός.
Τό παραπάνω ἐνδεχόμενο δέν εἶναι δική μου ὑπόθεση· μοῦ τό ἔχουν πεῖ.
Ὄντως ἔχει ἐνδιαφέρον καί αὐτός ὁ ψαλμός καί εἰδικά γι᾿ αὐτή τήν ἑορτή, συνδυαζομένου τοῦ εὐαγγελικοῦ ἀναγνώσματος καί μέ τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα τῆς ἰνδίκτου, ἀπό τήν ὁποία χρησιμοποιοῦμε σήμερα τό κοντάκιον στή δοξολογία τῆς πρώτης τοῦ πολιτικοῦ ἔτους.
Καὶ ἐπεδόθη αὐτῷ βιβλίον ᾽Ησαΐου τοῦ προφήτου, καὶ ἀναπτύξας τὸ βιβλίον, εὗρεν τὸν τόπον οὗ ἦν γεγραμμένον· «Πνεῦμα Κυρίου ἐπ᾽ ἐμέ, οὗ ἕνεκεν ἔχρισέ με, εὐαγγελίσασθαι πτωχοῖς ἀπέσταλκέ με, ἰάσασθαι τοὺς συντετριμμένους τὴν καρδίαν, κηρύξαι αἰχμαλώτοις ἄφεσιν καὶ τυφλοῖς ἀνάβλεψιν, ἀποστεῖλαι τεθραυσμένους ἐν ἀφέσει, κηρύξαι ἐνιαυτὸν Κυρίου δεκτόν».
Ἔτσι τό ἀναρτῶ, γιά προαιρετική ψαλμωδία κατά τήν κοινωνίαν τῶν πιστῶν, κατά τόν τύπον τῆς ἐξ ὑπαμοιβῆς ψαλμωδίας τῶν στίχων τοῦ ψαλμοῦ, μέ ἐφύμνιον μονόν ἤ τριπλοῦν Ἀλληλούια.

 

Attachments

  • Koinwnikon.doc
    25 KB · Views: 14
  • Koinwnikon.pdf
    49.3 KB · Views: 34
Top