Τάξη Πατριαρχικών Χορών

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
Παραθέτω την ΤΑΞΗ των Πατριαρχικών Χορών για κάθε ενδιαφερόμενο

ΤΑΞΙΣ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΩΝ ΧΟΡΩΝ
ΚΑΤΑΡΤΙΣΘΕΙΣΑ
ΥΠΟ ΤΗΣ
ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΗΣ ΚΑΙ ΣΥΝΟΔΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
ΕΠΙ ΤΗΣ ΘΕΙΑΣ ΛΑΤΡΕΙΑΣ
ΠΡΟΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΝ
ΥΠΟ ΤΩΝ ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΩΝ ΧΟΡΩΝ

Α) ΓΕΝΙΚΑ :

1) Οι Πατριαρχικοί Χοροί, πληροφορούνται εκ των προτέρων, παρά της Μεγάλης Αρχιδιακονίας, την ώραν της αρχής και της λήξεως εκάστης Ακολουθίας και ιδία της Θείας Λειτουργίας, εκ-τός εάν πρόκειται περί γνωστού ωραρίου, καθορισθέντος διά μα-κράν περίοδον.
2) Οι Χοροί, ευρίσκονται πάντοτε εγκαίρως εις τας θέσεις αυ-τών.
3) Κατά τον Όρθρον, άρχονται ψάλλειν οι Δομέστικοι, μετά των βοηθών και των Κανοναρχών. Οι Άρχοντες ( Πρωτοψάλτης και Λαμπαδάριος ), ανέρχονται εις τας θέσεις αυτών, εις το « Δό-ξα » των Ευλογηταρίων, πρίν δέ καταλάβωσι ταύτας, ανταλλάσου-σι μεταξύ των « σχήμα ».
4) Εις περίπτωσιν απουσίας του Πρωτοψάλτου ή του Λαμπα-δαρίου, αναπληρούσιν αυτούς, οι Δομέστικοι αυτών.
5) Συμφώνως πρός την καθορισθείσαν ώραν Χοροστασίας του Πατριάρχου, ο Πρωτοψάλτης κανονίζει την χρονικήν πορείαν των ψαλλομένων.
6) Οι Άρχοντες ( Πρωτοψάλτης και Λαμπαδάριος ), οφείλουσι να κατέχωσι πάντα τα εν τω Πατριαρχικώ Ναώ ψαλλόμενα έκπα-λαι μουσικά μαθήματα ( Παπαδικά, Στιχηραρικά ή Ειρμολογικά ).

Β) ΕΙΣ ΤΟΝ ΕΣΠΕΡΙΝΟΝ :

1) Κατά την κάθοδον του Πατριάρχου εις τον Πατριαρχικόν Ναόν διά την Χοροστασίαν, οι Χοροί, ευρίσκονται εις τας θέσεις των.
2) Την ώραν της επενδύσεως του Πατριάρχου εν τω Νάρθη-κι, οι Χοροί εισίν κάτωθι των Στασιδίων των, εστραμμένοι πρός τον Νάρθηκα, και αναμένοντες την έλευσιν Αυτού εις τον Σωλέα.
3) Αρχομένης της ευλογίας του Πατριάρχου, άρχονται και οι Χοροί ψάλλειν το « Εις πολλά έτη », ηπίως, αργώς και μετά Μέ-λους, μέχρι της εισόδου εις το Ιερόν Βήμα και του τελευταίου Κληρικού.
4) Είτα οι Χοροί, ποιούσι « σχήμα » εις τον εν τω Θρόνω Πατριάρχην, και στρέφονται πρός ανατολάς, διά το « Ευλογητός ο Θεός », μεθ’ ό, του Πατριάρχου αναγινώσκοντος τον Προοιμια-κόν, οι Χοροί εξακολουθούν να ίστανται, κάτω των Στασιδίων των.
5) Οι Χοροί, ανέρχονται εις τα Στασίδιά των, άμα τω πέρα-τι του Προοιμιακού, και κατόπιν « σχήματος », εις τον Πατριάρ-χην.
6) Τόσον εις το « Υπέρ του Αρχιεπισκόπου », όσο και εις το ακολουθούν « Υπέρ των Αγίων Αρχιερέων » ( εις περίπτωσιν συγ-χοροστασίας ), οι Χοροί στρέφονται πρός τον Θρόνον, κατά την μνημόνευσιν του ονόματος του Πατριάρχου, λέγουσιν απλώς, το « Κύριε ελέησον ».
7) Τα Απόστιχα, τα ψάλλουσιν οι Δομέστικοι, τα δέ « Δόξα » και « Και νύν » των Αποστίχων, οι Άρχοντες.
8) Εις την πρό της Απολύσεως εκφώνησιν του Διακόνου « Σο-φία », οι Χοροί, κατέρχονται των Στασιδίων των, και στρέφονται πρός τον Θρόνον, αναμένοντες την διά την Απόλυσιν, ευλογίαν του Πατριάρχου, ότε και ψάλλουσιν από κοινού ( οι δύο Χοροί ), το « Τον Δεσπότην και Αρχιερέα» ημών ».
9) Η Ακολουθία, λαμβάνει πέρας, διά του « Αμήν » των Χο-ρών, εις το « Δι’ ευχών ».

Γ) ΕΙΣ ΤΟΝ ΟΡΘΡΟΝ :

1) Του Πατριάρχου αφιχθέντος και περιβαλλομένου εν τω Νάρθηκι τον Μανδύαν Αυτού, οι Χοροί κατέρχονται των Στασι-δίων, και εστραμμένοι πρός δυσμάς, αναμένουσιν εν πάση ευλα-βεία, την Είσοδον και την Έλευσιν Αυτού, εν τω Σωλέα.
Ο Πρωτοψάλτης κανονίζει, ώστε κατά την στιγμήν της εκκινή-
σεως του Πατριάρχου εκ του Νάρθηκος, να αρχίση και η ανά-
γνωσις του Κοντακίου και του Συναξαρίου.
2) Με την άρσιν της χειρός του Πατριάρχου πρός ευλογίαν, οι Πατριαρχικοί Χοροί από κοινού, αλλ’ ως εν ενί στόματι και υπό την διεύθυνσιν του Πρωτοψάλτου, άρχονται ψάλλειν αργώς και μετά Μέλους, εις ήπιον τόνον, το « Εις πολλά έτη Δέσποτα ».
Τούτο, πρέπει να διαρκέση, μέχρι να λάβη « καιρόν » παρά του Πατριάρχου, και ο τελευταίος Κληρικός.
3) Μεθ’ ό, οι Χοροί αφού υποκλιθώσιν εις τον Πατριάρχην και μεταξύ των, ανέρχονται ιεροπρεπώς εις τας θέσεις αυτών, χωρίς να στρέψωσι τα νώτα αυτών, εις τον Πατριάρχην.
4) Καθ’ όλας τας Ιεράς Ακολουθίας, οι εν τοις Χοροίς ψάλ-λοντες, ρασοφορούσι, με κλειστόν το ράσον των εις τον λαιμόν, ίστανται μετ’ ευλαβείας, ουδέποτε συνομιλούντες, λαμβάνουσι δέ, τας σχετικάς οδηγίας εκ των πρώτων αυτών.
5) Εις την Θ΄. Ωδήν, με την εκφώνησιν του « Την Θεοτόκον και Μητέρα του Φωτός », οι Χοροί, κατέρχονται των Στασιδίων των, και εάν μέν ψάλλη ο ίδιος ο Πατριάρχης, αμφότεροι οι Χο-ροί, είναι εστραμμένοι πρός Αυτόν. Εάν όχι, τότε οι Χοροί, ψάλ-λουσιν εστραμμένοι πρός αλλήλους.
6) Εις τα « Εξαποστειλάρια », εάν μέν ψάλλη ο Πατριάρχης, οι Χοροί συνεχίζουσι να ευρίσκονται κάτω και εστραμμένοι πρός Αυτόν. Εάν όχι, τότε μετά το τέλος της Θ΄. Ωδής και του Ειρ-μού, ανέρχονται εις τα Στασίδιά των, ποιούντες « σχήμα » εις τον Θρόνον, και ψάλλουσι ταύτα, εκ της εν τοις Στασιδίοις θέσεως αυτών.
7) Εις το « Κέλευσον », οι Χοροί κατέρχονται και στρέφονται πρός τον Θρόνον. Το « Κέλευσον », λέγεται υφ’ ενός των δύο ( 2 ) Κανοναρχών ή των βοηθών, ρασοφορούντων, και εις το γνωστόν, απλούν και σοβαρόν Ύφος, και λέγεται εκ της θέσεως, κατέναντι του Θρόνου, εν τω κέντρω του Σωλέως, των δύο Κανοναρχών ή των βοηθών, ατενιζόντων πρός τον Πατριάρχην και μόνον. Ούτοι, εις το « Αινείτε τον Κύριον » του « Πάσα πνοή », ποιούσιν επί τό-που « σχήμα » και μετάνοιαν και ανερχόμενοι ανά είς, τας βαθμί-δας του Θρόνου, ασπάζονται την Δεξιάν του Πατριάρχου και επι-στρέφουν εις τον ίδιον αυτών τόπον, κατέναντι του Θρόνου, ένθα και αύθις, ποιήσαντες « σχήμα » και μετάνοιαν, και πάλιν « σχή-μα » εις τον Θρόνον, απέρχονται εις τα Αναλόγια αυτών, αφού προηγουμένως, ποιήσουσι « σχήμα » και κατενώπιον της Ωραίας Πύλης και μεταξύ των.
8) Ο Άρχων Πρωτοψάλτης, είτε τη επιθυμία του Πατριάρχου ή και εξ’ ιδίας πρωτοβουλίας, αναλόγως της επισημότητος της ημέρας, δύναται να ψάλλη αργήν Δοξολογίαν, εις ήν, δέον όπως ανταποκριθή και ο Άρχων Λαμπαδάριος.

Δ) ΕΙΣ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ :

1) Αρχομένης της Θείας Λειτουργίας, εις το « Ευλόγησον Δέ-σποτα », οι Χοροί, κατέρχονται των Στασιδίων των, και στρέ-φονται πρός ανατολάς, ασκεπείς, μέχρι τέλους της Εκφωνήσεως « Ευλογημένη η Βασιλεία » και σταυροκοπούμενοι ευλαβώς.
Μετά ταύτα, στρέφονται πρός τον Θρόνον ή εις περίπτωσιν Πατριαρχικής και Συνοδικής Λειτουργίας, εις το κέντρον του Σωλέως, ποιούσι « σχήμα » πρός τον Πατριάρχην, φορούσι οι Άρ-χοντες τα καλπάκιά των, και ανέρχονται εις τα Στασίδια αυτών, πρός συνέχισιν της Θείας Λειτουργίας.
2) Εις το « Υπέρ του Αρχιεπισκόπου ημών » και άμα τη εκ-φωνήσει του ονόματος του Πατριάρχου, οι Χοροί, στρεφόμενοι πρός τον Θρόνον ή εις το κέντρον του Σωλέως, λέγουσιν από κοινού, το « Κύριε ελέησον », εις ίσον βασικόν τόνον, ανεξαρτή-τως του εις το τέλος της ιδίας Δεήσεως, λεχθησομένου ψαλτώς, ετέρου « Κύριε ελέησον ».
3) Εις το « Υπέρ των Αγίων Αρχιερέων », οι Χοροί, στρεφό-μενοι και αύθις πρός τας θέσεις των Αγίων Αρχιερέων, ποιούσι « σχήμα », ψάλλουσι το « Κύριε ελέησον », μόνον εις το τέλος της Δεήσεως του Διακόνου.
4) Εις την Μικράν Είσοδον, ψαλλομένου του Απολυτικίου ψαλλομένου πολλάκις δίς ), δέον όπως κανονίζεται αναλόγως και ο χρόνος αυτού. Ο δέ Διάκονος, δέον όπως εξέρχηται της Βορείου Πύλης, άμα τη ενάρξει εκ δευτέρου, της ψαλμωδίας του Απολυ-τικίου.
5) Εις το « Τρισάγιον », δύναται να ψαλλή αργόν « Δύναμις », τόσον κατόπιν επιθυμίας και εντολής του Πατριάρχου, όσον και εξ’ ιδίας πρωτοβουλίας του Πρωτοψάλτου, αναλόγως των περι-
στάσεων. Ο Λαμπαδάριος, δέον όπως ανταποκριθή.
6) Η ανάγνωσις του Αποστόλου, δέον όπως γίνηται ασκεπώς υπό των Δομεστίκων ή των βοηθών των Χορών ή και υπό κα-τηρτισμένων Κανοναρχών, καταλλήλως όμως πάντοτε προητοιμα-σμένων. Εάν ούτος αναγνωσθεί υπό των Αρχόντων, ούτοι αποκα-λύπτουν τας κεφαλάς αυτών. Ωσαύτως, ασκεπείς παρακολουθού-σιν οι Άρχοντες των Αναλογίων και την ανάγνωσιν του Ιερού Ευαγγελίου.
7) Μετά το τέλος του Ιερού Ευαγγελίου, του Πατριάρχου λέ-γοντος το « Ειρήνη σοί τω Ευαγγελισαμένω, και παντί τω λαώ », ει μέν εστι Πατριαρχική και Συνοδική Χοροστασία ή και απλή Πατριαρχική Χοροστασία, ο μέν Λαμπαδάριος λέγει χαμηλοφώνως και συντόμως το « Εις πολλά έτη Δέσποτα », ο δέ Άρχων Πρωτο-ψάλτης, ψάλλει κάτωθεν του Στασιδίου και εστραμμένος πρός τον Πατριάρχην, γεγωνυϊα δέ τη φωνή, το « Δόξα Σοί Κύριε, Δό-ξα Σοί », όπερ δέον όπως διαρκέση, μέχρι της επιστροφής του Διακόνου, εις το Ιερόν Βήμα. Ει δέ εστι Πατριαρχική και Συνο-δική Θεία Λειτουργία, τότε ο Λαμπαδάριος, λέγει χαμηλοφώνως το « Δόξα Σοί Κύριε, Δόξα Σοί » και ο Πρωτοψάλτης, το « Εις πολλά έτη Δέσποτα ».
8) Χερουβικά και Λειτουργικά, εις τον Πατριαρχικόν Ναόν ψάλλονται, τα έκπαλαι καθωρισμένα και υπό των Αρχόντων Πρω-τοψαλτών και Λαμπαδαρίων, της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησί-ας, ή και ενίων Κωνσταντινουπολιτών Μουσικοδιδασκάλων, με-λοποιηθέντα τοιαύτα.
9) Κατά την υπό του Δεξιού Χορού, εκτέλεσιν του Χερουβι-κού Ύμνου, τόσον ο Πρωτοψάλτης, όσον και ο Λειτουργός, δέον όπως παρακολουθούσιν ο είς τον άλλον, και συγχρονίζωσι τα ψάλ-ματα και τας κινήσεις αυτών, αναλόγως. Ούτε ο Πρωτοψάλτης επιτρέπεται να αργοπορή, πέραν του δέοντος, ούτε και ο Λειτουρ-γός, να βιάζεται και να καταστρέφεται το Μέλος. Επίσης, ο Λει-τουργός οφείλει να κανονίζει, ώστε να θυμιά, κατά την εκτέλεσιν του « Τριάδι », όπως εξ’ άλλου είθισται.
10) Εις το « Τα Σά, εκ των Σών », οι Χοροί κατέρχονται εκ των Στασιδίων των, και στρέφονται πρός ανατολάς, ασκεπείς.
11) Εκ της ιδίας ταύτης θέσεως ( κάτωθεν ), ψάλλεται υπό του Δεξιού Χορού, και το « Άξιον εστίν » ή η Θ΄. Ωδή πρός την Θεο-τόκον ή μόνον το « Επί Σοί χαίρει » εις τας Λειτουργίας του Με-γάλου Βασιλείου, των ψαλμωδών των δύο Χορών, όντων ασκεπών.
12) Εις τα Δίπτυχα και μεθ’ έκαστον « Πολλά τα έτη », οι Χο-
ροί λέγουσι τα « Κύριε ελέησον » χαμηλοφώνως, απλώς και από κοινού.
13) Εις το « Πρόσχωμεν », οι Χοροί κατέρχονται ασκεπείς των Στασιδίων των, και ανέρχονται μετά το τέλος του « Είς Άγιος, είς Κύριος ».
14) Κατά την ώραν της Μεταλήψεως εις τον Πατριαρχικόν
Ναόν, ψάλλεται πάντοτε υπό του Αριστερού Χορού το Κοινωνι-
κόν, εις τον Ήχον της Κυριακής, ή της ημέρας, και ουδέποτε Στίχοι εκ των Ψαλμών.
15) Εις το τέλος του Κοινωνικού, αμφότεροι οι Χοροί, κατέρ-χονται εκ των Στασιδίων των, και ίστανται ασκεπείς, διά το
« Μετά φόβου ».
16) Εάν υπάρχει περίπτωσις μεταδόσεως της Θείας Κοινωνίας, οι Χοροί απαγγέλουσιν εναλλάξ και χαμηλοφώνως, το « Του Δεί-πνου Σου του μυστικού ».
17) Εις το υπό του Πατριάρχου λεγόμενον « Σώσον ο Θεός τον λαόν Σου », ο μέν Αριστερός Χορός, ανταποκρίνεται συντό-μως και χαμηλοφώνως, διά του « Εις πολλά έτη Δέσποτα », ο δέ Δεξιός Χορός, ψάλλει το « Είδωμεν το φώς ». Αι κινήσεις των Χορών ενταύθα, εξαρτώνται εκ της θέσεως εν ή, ευρίσκεται ο Πατριάρχης.
18) Εις το « Πάντοτε νύν και αεί », οι Χοροί, μετά τον Πατρι-άρχην, ανέρχονται και αυτοί εις τα Στασίδιά των, φέροντες τα καλπάκια.
19) Εις περίπτωσιν Πατριαρχικής και Συνοδικής Χοροστασίας, οι Άγιοι Αρχιερείς, απέρχονται εις το « Εν ειρήνη προέλθωμεν », προπορευομένου του Μεγάλου Εκκλησιάρχου, και ποιούντες « σχή-μα » εις τον ήδη πρός αυτούς, εστραμμένον Πατριάρχην, ότε και οι Χοροί εισίν εστραμμένοι πρός τον Θρόνον και τους Αγίους Αρ-χιερείς.
20) Κατά την Απόλυσιν, ει μέν εστί Χοροστασία, οι Χοροί κα-τέρχονται και στρέφονται πρός τον Θρόνον, αναμένοντες την υπό του Πατριάρχου ευλογίαν του Λαού, διά να ψάλλωσι πανηγυρι-κώς, το « Τον Δεσπότην και Αρχιερέα ημών », ει δέ εστι Πατρι-
αρχική και Συνοδική Θεία Λειτουργία, ταύτα ποιούσιν εστραμμέ-νοι όντες, πρός τον απολύοντα Πατριάρχην.
21) Η Θεία Λειτουργία, κατακλείεται με το « Αμήν » του « Δι’
ευχών », λεγόμενον γεγωνυϊα τη φωνή, υπ’ αμφοτέρων των Χορών.
22) Κατά την ώραν της διανομής του Αντιδώρου, οι Χοροί ψάλλουσιν, είτε αργάς Καταβασίας, είτε Καλλοφωνικούς Ειρμούς, κατά την κρίσιν του Πρωτοψάλτου.
23) Μετά την διανομήν του Αντιδώρου, κατά τας Πατριαρχι-κάς και Συνοδικάς Λειτουργίας ή Χοροστασίας, οι Χοροί ψάλλου-σιν εις τον Πατριάρχην, ιστάμενοι εις το μέσον του Σωλέως, μετά την κάθοδον Αυτού εκ του Θρόνου, τον σύντομον Πολυχρονισμόν Αυτού, εις Ήχον Β΄.
24) Είτα, ο Πατριάρχης ευλογεί τους Χορούς και απέρχεται.
25) Οι Άρχοντες, και αυτοί ανταλλάσσουν « σχήμα » εκ της θέ-σεώς των, και απέρχονται.




Φανάριον Ιανουάριος 1987

ΕΚ ΤΗΣ
ΜΕΓΑΛΗΣ ΑΡΧΙΔΙΑΚΟΝΙΑΣ





ΕΚ ΤΟΥ ΑΡΧΕΙΟΥ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΔΗ
ΑΡΧΟΝΤΟΣ ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΟΥ
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Κατά την πρόσφατη επίσκεψή μου στο Πατριαρχείο είχα για μια ακόμα φορά τη χαρά να ζήσω την υπέροχη τάξη και τελετουργία που υπάρχει στον Πατριαρχικό Ναό. Χάρη στη φιλοκαλία όλων, υπάρχει μια αυστηρότητα και σοβαρότητα κατά την τάξη τέλεσης των ακολουθιών που δυστυχώς λείπει από πολλές ενορίες του κόσμου. Αρχίζοντας από πριν ακόμα αρχίσει η ακολουθία μέχρι και μετά το τέλος της, υπάρχει όντως μια ωραία σειρά και τάξη σε όλα. Χώρια η ωραία ψαλτική απόδοση χωρίς φωνές και ακροβατισμούς και επιδείξεις και παραφωνίες κτλ. Γνωρίζω οτι ακολουθίες από το Πατριαρχείο μεταδίδονται και υπάρχουν σε βίντεο πολλές, αλλά το να βρίσκεσαι εκεί εν ώρα ακολουθίας και μάλιστα με Πατριαρχική χοροστασία και μάλιστα δίπλα σε ένα Πατριαρχικό χορό είναι άλλο πράγμα. Εύχομαι όσοι δεν το έχουν ζήσει να αξιωθούν να το ζήσουν κάποια στιγμή. Αξίζει.
 
Για ιστορικούς λόγους, με ενδιαφέρει να μάθω από πότε (επί πατριαρχίας τίνος) καθιερώθηκε το χειροφίλημα στο Κύριε ἐκέκραξα του εσπερινού και στο Πᾶσα πνοὴ του όρθρου, του αντιστοίχου στο τρισάγιο αμφοτέρων των ακολουθιών καταλιμπανομένου. Εξυπηρετούσε κάποια λειτουργική ανάγκη η μετάθεση αυτή;
 

tb---

τσοπάνης
Νομίζω ότι ο πρωτοκανόναρχος του Στανίτσα λέει ότι δεν έκαμαν χειροφίλημα, ίσως να μην θυμάμαι καλά όμως. Υπάρχει το ηχητικό που αναφέρεται σε αυτό το θέμα
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Στις δικες μας Μητροπολεις παλι,στην εκφωνηση "Υπερ του Αρχιεπισκοπου...'' οι ψαλτες,δεν λενε το Κυριε ελεησον, αλλα το Εις πολλα ετη Δεσποτα...
Αυτο γινεται για να εξυπηρετηθουν καταστασεις,ή υπαρχει διαφοροποιηση της Ταξεως,λογω παρουσιας Αρχιερεα και οχι τουΠατριαρχη;
 
Στις δικες μας Μητροπολεις παλι,στην εκφωνηση "Υπερ του Αρχιεπισκοπου...'' οι ψαλτες,δεν λενε το Κυριε ελεησον, αλλα το Εις πολλα ετη Δεσποτα...
Αυτο γινεται για να εξυπηρετηθουν καταστασεις,ή υπαρχει διαφοροποιηση της Ταξεως,λογω παρουσιας Αρχιερεα και οχι τουΠατριαρχη;

Αν ρωτάτε εμένα, προσωπική μου γνώμη είναι ότι δεν ταιριάζει τίποτα από τα δύο. Το «Κύριε ἐλέησον» είναι απάντηση στο ακροτελεύτιο της δέησης του διακόνου «...τοῦ Κυρίου δεηθῶμεν». Από την άλλη, το «Εἰς πολλὰ ἔτη δέσποτα» είναι κοσμική επευφημία. Μία απλή υπόκλιση της κεφαλής, κατά τη γνώμη μου θα αρκούσε.
Τώρα τόσο η παράδοση του Οικουμενικού Πατριαρχείου όσο και τα έθη των τοπικών Εκκλησιών είναι σεβαστά. Αν είχα ωστόσο να διαλέξω ανάμεσα στα δύο, θα διάλεγα το πρώτο, καθότι είναι ουσιαστικά δέηση του λαού για τον αρχιερέα τους και όχι μία ακόμη κοσμική επευφημία (ευτυχώς ποτέ δεν είχα αυτό το δίλημμα καθώς ποτέ δεν υπήρξα α΄ ψάλτης).
Αντιγράφω την άποψη του κ. Θεοδωράκη από εδώ (Παλαιές διατάξεις), που με εκφράζει:
«Ἄν ἡ λατρεία μας ἀπαλλασσόταν ἀπὸ τὶς βασιλικές - κοσμικὲς ἐπευφημίες («Εἰς πολλὰ ἔτη...» κ.λ.π.), θὰ ἀναγνωριζόταν εὐκολότερα ὡς τοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ, ἔχοντας ἡλικία νὰ λέγει «ὃ δὲ ποιῶ, καὶ ποιήσω, ἵνα ἐκκόψω τὴν ἀφορμὴν τῶν θελόντων ἀφορμήν» (Β' Κρ. ια', 12). Ὁ Κύριος λέγει «Ἡ βασιλεία ἡ ἐμὴ οὐκ ἔστιν ἐκ τοῦ κόσμου τούτου» (Ἰω. ιη’, 36). «πῶς δύνασθε ὑμεῖς πιστεῦσαι, δόξαν παρὰ ἀλλήλων λαμβάνοντες, καὶ τὴν δόξαν τὴν παρὰ τοῦ μόνου Θεοῦ οὐ ζητεῖτε;» (Ἰω. ε’, 41)· ὁ Παῦλος «Ἐμοὶ δὲ μὴ γένοιτο καυχᾶσθαι εἰ μὴ ἐν τῷ σταυρῷ τοῦ Κυρίου ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ, δι' οὗ ἐμοὶ κόσμος ἐσταύρωται κἀγὼ τῷ κόσμῳ» (Γλ. f’, 14).»
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Eυχαριστω για την διευκρινηση κε Αβραμιδη....
Και εγω με το πρωτο συμφωνω,αλλα,αν προσπαθησεις να το εφαρμοσεις,θα σε ριξουν στην πυρα!....:eek:
Οποτε,κανω το κορο'ι'δο και ολα καλα....
 
Eυχαριστω για την διευκρινηση κε Αβραμιδη....
Και εγω με το πρωτο συμφωνω,αλλα,αν προσπαθησεις να το εφαρμοσεις,θα σε ριξουν στην πυρα!....:eek:
Οποτε,κανω το κορο'ι'δο και ολα καλα....

Δυστυχώς με κάποια στερεότυπα έτσι είναι (πρόβλ. Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἡμᾶς, ενιαύσιος στέφανος, και άλλα ουκ ολίγα)
 
Top