Παύλος Φορτωμάς: Αίνοι Πλ. Α΄ Ήχου

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Από ζωντανή ηχογράφηση στον Ι. Ν. Αγίου Ανδρέου Άνω Πατησίων, ανεβάζω τους Αίνους του Πλ. Α΄ Ήχου, σε σύνθεση του ιδίου. Συμψάλλει με τον Α΄ Δομέστικό του, Νεκτάριο Ορφανάκο και μέλη του Χορού του Ιερού Ναού.
Η ηχογράφηση προέρχεται από τη σχετική σειρά CD με ζωντανές ηχογραφήσεις μαθημάτων από τα βιβλία του Παύλου Φορτωμά.
 

Attachments

  • Παύλος Φορτωμάς Live, Αίνοι Πλ. Α΄.mp3
    4.7 MB · Views: 384

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Αυτό που ακούγεται είναι μηχανικός ισοκράτης έτσι;

Ναι, δυστυχώς δεν υπάρχουν ισοκράτες, για οικονομικούς κυρίως λόγους. Έτσι αντικαθίστανται από τον μηχανικό ισοκράτη (επαρκώς γενικά, αφού ο μηχανικός ισοκράτης ανταποκρίνεται άριστα στα διαστήματα). Και έτσι, όπως και αλλού έχουμε γράψει, από το να είναι "ξεκρέμαστος" κανείς, ο ισοκράτης είναι μια καλή λύση, ενδεχομένως όχι η δέουσα, αλλά τι να γίνει... :rolleyes:
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Θα πρέπει όμως να υπάρχει κάποιος που γνωρίζει από μουσική για να χειρίζεται τον Ισοκράτη διότι αν το χειρίζεται ο ιεροψάλτης αποσπάτε από την τέλεση του ύμνου
Βεβαία ο κάρας και ο Αγγελόπουλος είναι αντίθετοι με το εν λόγω μηχάνημα
Αυτό είναι ένα άλλο θέμα
Οι καινούργιοι Ισοκράτες κάνουν πλέον παρά πολλά και είναι αρκετά πιστοί τούς βελτιώνουν εκεί στα εργαστήρια της οικογένειας ναουμ.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Έχω πει και παλαιότερα ότι δεν συμφωνώ (στην τελική δεν μπορούμε να ψάλλουμε χωρίς ισοκράτημα;) με την χρήση του μηχανικού ισοκράτη, ακόμα κι αν κάποτε φτάσει σε τέτοιο σημείο τελειότητας ώστε να μην το ξεχωρίζεις από άνθρωπο, επειδή όπως και να 'ναι εξακολουθεί να είναι όργανο. Και υπάρχει και σχετική απαγόρευση της Συνόδου.

Και το ρώτησα σε αυτό το θέμα γιατί αν διέκρινα καλά από την ηχογράφηση ο χορός (του κ.Φορτωμά) έχει πάνω από 3 άτομα να ψάλλουν. Και μου έκανε εντύπωση γιατί, κανείς δεν ισοκρατούσε. Τέλος πάντων δεν θέλω να κρίνω γιατί δεν γνωρίζω καταστάσεις και πράγματα, αλλά μου έκανε εντύπωση.

Εγώ προτιμώ να ψάλλω ολομόναχος χωρίς ισοκράτημα, παρά με μηχανικό ισοκράτη. Και το έκανα για 3 χρόνια. Δεν μιλάω λοιπόν υποθετικά.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Βασικά, θα ήταν προτιμότερο να παρατεθούν εδώ κάποια σχόλια και εντυπώσεις πιο σχετικά με την ηχογράφηση, όπως π.χ. τις μουσικές γραμμές, το ύφος του κ. Φορτωμά που απορρέει από τη μαθητεία του δίπλα σε μεγάλες μορφές της μουσικής μας, κ.ο.κ. Τα του ισοκράτη έχουν γραφτεί σε σχετικό θέμα αλλού στο forum. Όμως ας πούμε και τπτ γι' αυτό, αφού πρωτίστως ζητήσουμε συγγνώμη και ευχαριστήσουμε τους κ.κ. Διαχειριστές για τον κόπο που θα κάνουν να μεταφέρουν τα σχόλια αυτά στο κατάλληλο θέμα... Κουβέντα να γίνεται...

Θα πρέπει όμως να υπάρχει κάποιος που γνωρίζει από μουσική για να χειρίζεται τον Ισοκράτη διότι αν το χειρίζεται ο ιεροψάλτης αποσπάτε από την τέλεση του ύμνου
Ο υπεύθυνος γι' αυτό στον Δεξιό Χορό του Ι. Ν. Αγ. Ανδρέου είναι ο προαναφερθείς καλός συνάδελφος και συμπατριώτης μου κ. Νεκτάριος Ορφανάκος.


Βεβαία ο κάρας και ο Αγγελόπουλος είναι αντίθετοι με το εν λόγω μηχάνημα
Αυτό είναι ένα άλλο θέμα
Ο καθένας είναι αντίθετος σε κάτι. Αν ρωτήσεις αυτούς που είναι απέναντι από το κλίμα Αγγελόπουλου και Καρά θα σου πουν πως είναι εξίσου αντίθετοι με πολλά...:rolleyes:

Οι καινούργιοι Ισοκράτες κάνουν πλέον παρά πολλά και είναι αρκετά πιστοί τούς βελτιώνουν εκεί στα εργαστήρια της οικογένειας ναουμ.
Συμφωνώ.


Έχω πει και παλαιότερα ότι δεν συμφωνώ (στην τελική δεν μπορούμε να ψάλλουμε χωρίς ισοκράτημα;) με την χρήση του μηχανικού ισοκράτη, ακόμα κι αν κάποτε φτάσει σε τέτοιο σημείο τελειότητας ώστε να μην το ξεχωρίζεις από άνθρωπο, επειδή όπως και να 'ναι εξακολουθεί να είναι όργανο. Και υπάρχει και σχετική απαγόρευση της Συνόδου.
Συμφωνώ ότι η καλύτερη λύση θα ήταν να υπάρχουν συνάδελφοι ισοκράτες που να έχουν αυτό το έργο, όπως ακριβώς πρέπει. Όμως για πολλούς λόγους, και ικανότητας (όπως πολλοί λένε το ισοκράτημα κάποιες φορές είναι πιο δύσκολο και από τα να ψάλλεις) αλλά και οικονομικούς (ευκτέον θα ήταν οι Ιεροί Ναοί να ξόδευαν κάτι παραπάνω για την κατάρτιση Χορών με πληρότητα, αντί για άλλα) οι ισοκράτες σπανίζουν και δεν έχουν όλοι οι ναοί και οι δάσκαλοι/χοράρχες την δυνατότητα να έχουν ικανούς ισοκράτες.
Ως προς το ότι είναι όργανο, δεν θα συμφωνήσω απόλυτα δεδομένου ότι δεν αναπαράγει οργανικό ήχο (σαν midi, όπως το πρόγραμμα "Μελωδός" ας πούμε) αλλά ψηφιακά αποθηκευμένες ανθρώπινες φωνές
όπως κατ' επανάληψιν τονίζουν οι εφευρέτες και παραγωγοί του ισοκράτη. Με την ίδια λογική λοιπόν αν πηγαίναμε σε θέμα απαγόρευσης θα έπρεπε να απαγορευτεί η χρήηση και μεγάλου μέρος των ηχητικών εγκαταστάσεων των ιερών ναών που αναπαράγουν κάποια effects ή βελτιώνουν την ηχητική απόδοση, όπως echo, reverb, bass, κλπ. Αλλιώς θα είναι σαν να νηστεύουμε αυστηρά τρώγοντας γαρίδες και αστακούς :D Όσο για την "απαγόρευση" της Ιεράς Συνόδου, νομίζω ότι τυγχάνει της ίδιας μοίρας με τον Ιεροψαλτικό Κανονισμό που εψήφισε... Δεν κρατάω το σκορ, απλά λέμε τώρα... :rolleyes:


Και το ρώτησα σε αυτό το θέμα γιατί αν διέκρινα καλά από την ηχογράφηση ο χορός (του κ.Φορτωμά) έχει πάνω από 3 άτομα να ψάλλουν. Και μου έκανε εντύπωση γιατί, κανείς δεν ισοκρατούσε. Τέλος πάντων δεν θέλω να κρίνω γιατί δεν γνωρίζω καταστάσεις και πράγματα, αλλά μου έκανε εντύπωση.
Όπως προείπα δεν έχουν όλοι οι Χοροί την δυνατότητα να έχουν ισοκράτες για τους ήδη αναφερθέντες λόγους. Ο Χορός του Ι.Ν. Αγ. Ανδρέου δεν αποτελεί μέρος της Χορωδίας του κ. Φορτωμά, απαρτίζεται από φίλους, μαθητές, οι οποίοι φιλικά και εθελοντικά κάθε Κυριακή και Εορτή κατά την ευχέρειά τους βοηθούν και συμψάλλουν και κατά ατυχή συγκυρία δεν είναι κάποιος από αυτούς ισοκράτης που να μπορεί να καλύψει τις ανάγκες των υπολοίπων.
Πάντως προσωπικά αναπαύομαι περισσότερο όταν ακούω ένα παραδοσιακό, πατραρχικό, σωστό άκουσμα εκτελεστών έστω και με μηχανικό ισοκράτη να τους ισοκρατεί, όπως στην περίπτωσή μας (τι να κάνουμε, δε μπορούμε να τα έχουμε και όλα σε αυτή τη ζωή, αν και αξίζει να το προσπαθήσουμε) αντί κάποιου άλλου ακούσματος το οποίο ενδεχομένως να απέχει πολύ από το κοινώς αποδεχόμενο μουσικά ορθό ή το εύηχο, ακόμα και με ανθρώπους-ισοκράτες/δομέστικους/αναγνώστες/κανονάρχες κλπ. ιδιότητες οι οποίοι μπορεί να είναι και εν πολλοίς ακατάλληλοι κάποιες φορές.

Εγώ προτιμώ να ψάλλω ολομόναχος χωρίς ισοκράτημα, παρά με μηχανικό ισοκράτη. Και το έκανα για 3 χρόνια. Δεν μιλάω λοιπόν υποθετικά.
Όλοι έχουν περάσει από το στάδιο αυτό. Άλλοι επιλέγουν την μεν λύση, άλλη την δε. Ο καθένας προσφέρει ωόπως και όσο νομίζει ο ίδιος καλύτερα. Επιβράβευση νομίζω αξίζει και στους δυο κατά την εκάστου ιδία δύναμη και προσφορά.
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Βασικά, θα ήταν προτιμότερο να παρατεθούν εδώ κάποια σχόλια και εντυπώσεις πιο σχετικά με την ηχογράφηση, όπως π.χ. τις μουσικές γραμμές, το ύφος του κ. Φορτωμά που απορρέει από τη μαθητεία του δίπλα σε μεγάλες μορφές της μουσικής μας, κ.ο.κ.
Ναι έχεις δίκιο. Δεν ήταν αυτοσκοπός το σχόλιο για το ισοκράτημα, διευκρίνηση ήταν. Κι αν μπορούν οι διαχειριστές να τα μεταφέρουν καλά θα ήταν.

Για τα ψαλτικά τώρα, δεν συνηθίζω να σχολιάζω, αλλά αφού το ξεκινήσαμε, ας το κάνουμε όπως το ζητάς.

Μ' αρέσει το από χορού ψάλλειν. Μ' αρέσει που υπάρχει δομέστιχος και το πως συμβαδίζει με τον πρωτοψάλτη.

Δεν μ' αρέσει που δεν χρησιμοποιούνται οι κλασσικές συνθέσεις. Δεν μ' αρέσει ο χρόνος του πρώτου στιχηρού, που άλλη είναι η κατάληξη του στίχου και η αρχή του τροπαρίου "Κύριε" και μετά "ανεβάζουν στροφές" στο υπόλοιπο τροπάριο και μάλιστα χωρίς να κρατούν αυτό τον χρόνο σε όλο το τροπάριο. (μετά "κατεβάζουν στροφές")

Γενικά όμως ωραίες φωνές, καλός συγχρονισμός, καλό αποτέλεσμα.

Ως προς το ότι είναι όργανο, δεν θα συμφωνήσω απόλυτα δεδομένου ότι δεν αναπαράγει οργανικό ήχο (σαν midi, όπως το πρόγραμμα "Μελωδός" ας πούμε) αλλά ψηφιακά αποθηκευμένες ανθρώπινες φωνές
όπως κατ' επανάληψιν τονίζουν οι εφευρέτες και παραγωγοί του ισοκράτη.
Κι εγώ δεν θα συμφωνήσω και με αυτούς και μ' εσένα. Και νομίζω ότι είναι αστεία η αιτίαση!
Με την ίδια λογική λοιπόν αν πηγαίναμε σε θέμα απαγόρευσης θα έπρεπε να απαγορευτεί η χρήηση και μεγάλου μέρος των ηχητικών εγκαταστάσεων των ιερών ναών που αναπαράγουν κάποια effects ή βελτιώνουν την ηχητική απόδοση, όπως echo, reverb, bass, κλπ.
Ασφαλώς! Πέρα από μια απλή και καλαίσθητη ενίσχυση της φωνής δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω αν θες την γνώμη μου. Εγώ εκεί που ψάλλω (διόρθωση-έψαλλα) δεν χρησιμοποιώ μικρόφωνα.
Αλλιώς θα είναι σαν να νηστεύουμε αυστηρά τρώγοντας γαρίδες και αστακούς :D
Κάποιοι νηστεύουν τρώγοντας γαρίδες και αστακούς, μόνο σε καταλύσεις οίνου και ελαίου.:wink:
Όσο για την "απαγόρευση" της Ιεράς Συνόδου, νομίζω ότι τυγχάνει της ίδιας μοίρας με τον Ιεροψαλτικό Κανονισμό που εψήφισε...
Είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.

Τον ιεροψαλτικό κανονισμό τον επέβαλε.

Για τον ισοκράτη, απλά υπενθύμισε το αυτονόητο. Είναι μουσικό όργανο και ως εκ τούτου μη κατάλληλο για την λατρεία.
 

ΑΛΕΞΙΟΣ ΝΙΚΟΛΟΥΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Φωτορεπόρτερ - Οπερατέρ Films Producer
Και βεβαία κάνουμε μια πολιτισμένη ζήτηση απλά διευκρινίζουμε κάποια πράγματα
Εν πάσης περιπτώσει δεν με χαλάει ο Ισοκράτης βεβαία εάν το κάθε αναλόγιο διαθέτει κατά καιρούς κάποια άτομα τα οποία έρχονται και παρακολουθούν και έχουν την γνώση και κάνουν ισοκρατημα ακόμα καλυτέρα
Πάντως για να ξαναγυρίσουμε στο θέμα φοβερή η εκπομπή του κυρίου Λιναρδακη και ο κ. Παύλος άξιος πολύ σταθερός έχει καλή χρονική αγωγή βεβαία φέρνει λίγο από βασιλικό
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Για τα ψαλτικά τώρα, δεν συνηθίζω να σχολιάζω, αλλά αφού το ξεκινήσαμε, ας το κάνουμε όπως το ζητάς.
Γιατί όχι; Η κριτική και τα σχόλια είναι πάντα ευπρόσδεκτα από όλους εφ' όσον γίνοντα με καλή προαίρεση καί σε σοβαρή βάση.

Μ' αρέσει το από χορού ψάλλειν. Μ' αρέσει που υπάρχει δομέστιχος και το πως συμβαδίζει με τον πρωτοψάλτη.
Ο Νεκτάριος (ααα ρε πατρίδα!!! :D) έχει εκπαιδευτεί και συμβαδίζει απόλυτα. Αν και από όσο θυμάμαι κάθεται αριστερά του Πρωτοψάλτου, ωστόσο είναι το "δεξί χέρι" :)

Δεν μ' αρέσει που δεν χρησιμοποιούνται οι κλασσικές συνθέσεις.
Όπως προανέφερα τα ψαλλόμενα προέρχονται από τα μουσικά πονήματα του κ. Φορτωμά επί τη βάσει των ακουσμάτων και εμπειριών που είχε από τους Δασκάλους του που αποτελούν ο καθένας ξεχωριστά ένα ιδιαίτερο κεφάλαιο στην νεώτερη έστω παράδοση της Β.Μ. Εν τέλει πάντως η μη χρήση κλασσικών μελών δεν συνιστά εκτροπή από το εκκλησιαστικό άκουσμα όπως με κάποιες νεώτερες συνθέσεις, αλλά και οι συνθέσεις του δεν αποτελούν αντιγραφή άλλων με άλλη ορθογραφία, όπως είναι της μόδας τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα να έχουμε γεμίσει βιβλία τα οποία αποτελούν διαφορετικές ορθογραφικές εκδοχές άλλων.

Δεν μ' αρέσει ο χρόνος του πρώτου στιχηρού, που άλλη είναι η κατάληξη του στίχου και η αρχή του τροπαρίου "Κύριε" και μετά "ανεβάζουν στροφές" στο υπόλοιπο τροπάριο και μάλιστα χωρίς να κρατούν αυτό τον χρόνο σε όλο το τροπάριο. (μετά "κατεβάζουν στροφές")

Γενικά όμως ωραίες φωνές, καλός συγχρονισμός, καλό αποτέλεσμα.

Δυστυχώς αυτά έχουν οι ζωντανές ηχογραφήσεις. Όπως προανέφερα τα μέλη του Χορού του Ι. Ν. Αγ. Ανδρέου, εκτός από τον Νεκτάριο φυσικά, προσέρχονται εθελοντικά κατά την ευχέρειά του ο καθένας. Έτσι κάποιοι είναι λίγο πιο "αδύναμοι" από άλλους εκτελεστικά, και σε κάποια σημεία για να μπορούν να εκτελέσουν και να ακολουθήσουν και αυτοί χωρίς να υπάρξει ιδιαίτερο πρόβλημα πρέπει να "κόψει" λίγο ο χρόνος...
Ακόμα όμως και σε αυτή την περίπτωση, όπως παρατηρεί κανείς, ο συγχρονισμός συνεχίζει να υπάρχει χωρίς παρεκτροπές και αυτό επειδή το "κόψιμο" γίνεται ενσυνείδητα και πειθαρχημένα από όλους βάσει των οδηγιών του χοράρχη.
Σε άλλες, μονωδιακές ή αυστηρά χορωδιακές εκτελέσεις (βλ. σχετικά posts) ο Π.Φ. (όπως επεσήμανε και ο Αλέξιος στο μήνυμά του) είναι υποδειγματικός σε χρόνο. Θυμάμαι χαρακτηριστικά σε Απόστιχα, ή σε Κανόνες της Πανηγύρεως του Αγ. Ανδρέου που η Χορωδία βρίσκεται κάθε φορά εκεί σε "πλήρη παράταξη" πόσο σταθερός, "χτυπητός" είναι ο χρόνος.Θα διαφωνήσω μόνο ως προς την ομοιότητα με τον Βασιλικό που είπε ο Αλέξιος. Ο Θ.Β. έχει ενα διαφορετικό, πιο λυρικό μάλλον, ιδιότυπο τρόπο εκτἐλεσης, βασισμένο και στην ιδιαίτερη φωνή του σε μεγάλο μέρος.
 
Last edited:

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Πάντως για να ξαναγυρίσουμε στο θέμα φοβερή η εκπομπή του κυρίου Λιναρδακη και ο κ. Παύλος άξιος πολύ σταθερός έχει καλή χρονική αγωγή βεβαία φέρνει λίγο από βασιλικό

Μόνο που πέσαμε στην περίπτωση και είχε πρόβλημα ο ήχος με αποτέλεσμα σε κάποια σημεία να "χάνει" ο ένας τον άλλο στη συζήτηση. Αυτά έχουνε τα "live" :eek: ... Για την ομοιότητα με τον Βασιλικό παρέθεσα την άποψή μου παραπάνω. Πάντως οι Συμφωνίες Β.Μ. που είχαν κάνει μαζί παλιότερα ήταν πολύ ωραίες...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Εγώ δεν γνωρίζω. Μόνο την είχα ακούσει παλαιότερα. Δεν έχω όμως το κείμενο.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τη σχετική εγκύκλιο;
Εἶναι πρό Χριστοδούλου, μᾶλλον ἐπί Σεραφείμ. Ἤ πρό ἐκείνων πού ἔχουν ἀνέβει στό διαδίκτυο. Τό ἔψαχνα ἀπό χθές. Πρέπει νά δῶ στό ἀρχεῖο τοῦ ναοῦ. Πάντως εἶμαι σίγουρος γιά τήν ὕπαρξή της καί τήν Συνοδική ἀποδοκιμασία.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Γνωρίζουμε λεπτομέρειες για τη σχετική εγκύκλιο;

Εγώ δεν γνωρίζω. Μόνο την είχα ακούσει παλαιότερα. Δεν έχω όμως το κείμενο.
Κι εγώ μια από τα ίδια με τον Βασίλη. Βασικά δεν είμαι σίγουρος εάν ήταν Εγκύκλιος της Συνόδου ή της Ι.Α.Α. :confused:
Κάτι είχε πάει να γραφτεί και στον περίφημο Κανονισμό αλλά τελικά δεν γράφτηκε, εξ όσων θυμάμαι.
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Εἶναι πρό Χριστοδούλου, μᾶλλον ἐπί Σεραφείμ. Ἤ πρό ἐκείνων πού ἔχουν ἀνέβει στό διαδίκτυο. Τό ἔψαχνα ἀπό χθές. Πρέπει νά δῶ στό ἀρχεῖο τοῦ ναοῦ. Πάντως εἶμαι σίγουρος γιά τήν ὕπαρξή της καί τήν Συνοδική ἀποδοκιμασία.

Όχι μόνο δυνατός στη μνήμη αλλά και στην αρχειοθέτηση! :wink:
 
Top