Πρόκειται περὶ ἀγράφου ἀστοχίας...
Υπάρχει ευλογία άλλη παρόμοια κίνηση του αρχιερέα πριν το τρισάγιο ωστε να πούμε "εις πολλά έτη";
Απ' την άλλη όμως δεν είναι ο αρχιερέας "εις τύπον και τόπον Χριστού"; Μ' αυτό το σκεπτικό ίσως το "Εις πολλά έτη του ευαγγελίου "ευστοχεί". Τώρα για το νυν απολύεις, ίσως πράγματι έχει κάποιο νόημα , σαν απάντηση στην προσευχή του επισκόπου!
Αλλά μου φαίνεται διυλίζουμε τον κώνωπα!!!
Υ.Γ. Μόλις ἄκουσα γιά σεισμό στή Δ. Ἀχαΐα. Εὔχομαι σ᾿ ὅλα τά Μέλη ἤ τούς Ἐπισκέπτες πού εἶναι ἐκεῖ, νά εἶναι καλά!!!!!!
Ἴσως διυλίζουμε τόν κώνωπα.......[/size][/font]
π. Μάξιμος;8448 said:
...Ἐπειδή ὅμως σ᾿ ὅλες τίς περιοχές πού διαβάζουν τό φόρουμ δέν ἰσχύουν αὐτά· ἐπειδή τό συγκεκριμένο θέμα πού μᾶς ἀπασχολεῖ δέν πρόκειται νά καταργηθεῖ· καί γιά νά μή δημιουργοῦμε ἐνοχές στούς Ἀναγνῶστες καί Ψάλτες, νά δώσουμε καί μιά μικρή ἐξήγηση τοῦ πῶς προέκυψε, σύμφωνα μέ τό κατατεθέν αἴτημα.
Τό «εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα» στό συγκεκριμένο σημεῖο κι ἀλλοῦ, εἶναι ἀπάντηση σέ μιά κίνηση τοῦ χοροστατοῦντος Ἀρχιερέως, πού δίνει τήν «εὐλογία» γιά νά ποῦμε κάτι ἤ μᾶς εὐλογεῖ, χωρίς ἐκεῖνος νά λέει κάτι μέ τό στόμα· ἤ δηλώνει τήν κατάθεση αἰτήματος καί ἐκζήτηση «εὐλογίας» προκειμένου νά ποῦμε κάτι.
Ἡ ἔκφραση τοῦ αἰτήματος ἤ ἡ ἀπάντηση στήν «εὐλογία» μπορεῖ νά γίνει, βέβαια, καί ἀφώνως, μέ μόνη τήν κίνηση τῆς κεφαλῆς καί τή δεξιά παλάμη στό στῆθος, τό λεγόμενο «σχῆμα», ὅπως κάνουν οἱ ἱερεῖς πρίν ποῦν μιά ἐκφώνηση.
Ἂν καὶ ἴσως νὰ ἔχῃ πολὺ δίκιο ὁ πατὴρ Μάξιμος, ὅταν ἀνέφερε ὅτι «τὸ συγκεκριμένο θέμα ποὺ μᾶς ἀπασχολεῖ δὲν πρόκειται νὰ καταργηθῇ» (δηλαδή, ἂν τὸ καταλαβαίνω καλά, ὅτι δὲν θὰ καταργηθῆ τὸ «εἰς πολλὰ ἔτη» πρὶν ἀπὸ τὸ τρισάγιον κάποιων ἀκολουθιῶν), δὲν θέλω κατὰ βάθος νὰ δεχθῶ ὅτι ἡ ἐκκλησία ἔχει χάσει τὴν δυνατότητα νὰ διορθώνῃ τὰ ὅποια κακῶς κείμενα εἰσχωροῦν στὸ σῶμά της καὶ στὴν ζωή της.
᾿Ασφαλῶς καὶ ἦταν ἐμφανὴς ἡ ἔκφρασις διαφωνίας μ᾿ αὐτὴν τὴν πρακτικὴν ἀλλὰ καὶ ἡ ἔκφρασις προβληματισμοῦ γιὰ τὴν ὁλοένα ἐπισημοτέρα ἐπέκτασί της. προσωπικῶς συντάσσομαι μὲ τὰ παραπάνω, ἁπλῶς ἐξέφρασα ἤδη μὲ πιὸ ἀπόλυτον καὶ ἔντονον τρόπον τὴν διαφωνίαν μου σ᾿ αὐτὴν τὴν ἐκφώνησιν, καθὼς καὶ τὰ ὅσα ἐδιδάχθην περὶ τῆς ἀναγκαιότητος καταργήσεώς της.π. Μάξιμος;8525 said:Τό ὅτι ἡ Ἐκκλησία ἔχει τήν δυνατότητα, εἴτε μέσῳ Ἀποφάσεων τῶν κατά τόπους Ἐπισκόπων (γιά τήν ἐπαρχία τους), εἴτε μέσῳ Συνοδικῶν Ἀποφάσεων, νά ἐπεμβαίνει διορθωτικά ἔχει φανεῖ ἀπό τήν προμνημονευθεῖσα Ἐγκύκλιο τοῦ Μακαριστοῦ Ἀρχιεπισκόπου Χριστοδούλου καί ἀπό σημαντικότατες Συνοδικές Ἀποφάσεις πού ξέρουμε.
...............................................................................
Τό ὅτι καί διαφωνῶ ἐν μέρει μ᾿ αὐτή τήν πρακτική, φάνηκε στήν ἀναφορά μου, ὅτι τό Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα τό ἀντικαθιστᾶ εὐσχημόνως τό σχῆμα.
.......................
Καὶ πάλιν συμφωνῶ ἀπολύτως μὲ τὰ ἀνωτέρω. τὰ ὅσα ἔγραψα στὸ προηγούμενον μήνυμά μου, ἀπολογούμενος τρόπον τινὰ γιὰ τὶς ἀπόψεις καὶ θέσεις ποὺ ἐκφράζω καὶ ἐνδεχομένως «σκανδαλίζουν» κάποιους τὰ ἔγραψα ἐξ ἀφορμῆς κυρίως ἄλλων μηνυμάτων (δημοσίων καὶ προσωπικῶν) ἀπὸ ἄλλα ἀγαπητὰ μέλη καὶ θὰ τὰ ἀναρτοῦσα σὲ ἄλλο θέμα, ἀλλὰ βρῆκα εὐκαιρίαν καὶ τὰ ἔγραψα ἐδῶ. ἀπευθύνονται στὰ μέλη τοῦ Ψαλτολογίου, ποὺ δὲν μὲ γνωρίζουν καὶ δὲν ἔχουν πολυχρόνιον συνεργασίαν μαζί μου. προετοιμάζω καὶ τὸ ἔδαφος γιὰ ὅσα θὰ γράψω καὶ ἀργότερα· ὄχι ὅτι ἔχω κάτι τὸ συγκεκριμένον, ἀλλὰ εἰκάζω ὅτι θὰ μοῦ δοθοῦν καὶ ἄλλες εὐκαιρίες, γιὰ νὰ ἐκφράσω τέτοια «ἐκρηκτικὰ συμπεράσματα». εὐλόγησον.π. Μάξιμος;8525 said:
Ἡ ἀπασχόλησή μου μέ τό Ψαλτολόγιον ἄν στό ἐλάχιστο δημιουργήσει τό παραμικρό πρόβλημα ἤ παρεξήγηση μέ φίλους καί συνεργάτες μου, τότε «ἄς λείπει τό βύσσινο». Εἴπαμε ὅτι θά ἀσχοληθοῦμε μέ τό Ψαλτολόγιον γιά ψυχική ξεκούραση· ἄν μᾶς δημιουργήσει τήν παραμικρή ψυχική κούραση, τότε ἀπό μακρυά... Ἔγραψα κι ἀλλοῦ γιά τίς ἐπιφυλάξεις μου ὡς πρός τήν ἐγγραφή μου. Ἔγραψα, ὅμως, ὅτι δέν τό μετανοιώνω γιά τά ὀφέλη πού λαμβάνουμε. Ἄς μείνουμε σ᾿ αὐτά τά ὀφέλη καί στή χαρά τῆς κοινωνίας-ἐπικοινωνίας μας, στή χαρά τῆς κοινότητος, ἀλληλογνωριμίας, ἀλληλοβοηθείας, ἀλληλεγγύης καί φιλαδελφείας.
.......................
π. Μάξιμος;8525 said:.......................................................
Στή συνέχεια, ἀθετώντας τήν ὑπόσχεσή μου γιά ἄνοιγμα νέου θέματος Περί τοῦ Εἰς πολλά ἔτη Δέσποτα γενικότερα, θά ἀρκεσθῶ στήν καταγραφή τῶν πηγῶν, ὅσων γνωρίζω, πού μνημόνευσα, περί τῆς Τάξεως τῶν Ἀρχιερατικῶν παραστάσεων, μετά τινων ἰδικῶν μου σχολίων, πρός χρῆσιν τῶν ἐνδιαφερομένων καί μέ τήν θερμή ἀδελφική προτροπή νά τηροῦν τά κατά τόπους ἰσχύοντα.
.....................................................
ΙΙ. Δέν ξέρω ἄν ὑπάρχει παρόμοια ἔντυπη Πατριαρχική Τάξη, ἀλλά στό ἰσχῦον Τυπικό τοῦ Βιολάκη (Τ.Μ.Ε.) καταγράφονται δύο Πατριαρχικές Τάξεις Χοροστασίας, τῆς Ἀκολουθίας τοῦ Ἀκαθίστου καί τῆς Ἀκολουθίας τῶν Παθῶν (σελ. 395-407). Στή δεύτερη βλέπω συνέχεια τόν ὅρο «Ἀναγνώστης Ἱερεύς».
.................................................
.....................................................
Σημ.: Ἀγαπητέ Διονύσιε, θά ἤθελα, ἄν κρίνεις ὅτι εἶναι ἐντός θέματος καί δέν θά δημιουργήσει κανένα πρόβλημα, νά σχολιάσεις καί αὐτό πού ἔγραψα σέ προηγούμενο μήνυμα· Οἱ Δάσκαλοι Πρωτοψάλτες ἤ Λαμπαδάριοι, ὅταν οἱ μαθητές τους, παιδάκια ἤ ἔφηβοι ἤ νέοι, ἔρχονται πρωί πρωί στόν Ὄρθρο ἤ στόν Ἑσπερινό τούς λένε πηγαίνετε πρῶτα μέσα στό ἱερό νά πάρετε εὐχή ἀπό τό ἱερέα, καί ἔτσι διδάσκουν ἐκκλησιαστικό ἦθος καί τάξη στούς μαθητές τους, ἀφοῦ φυσικά τό ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστες τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως.
.......................................................................
Ἂς μοῦ ἐπιτραπῇ ἡ διόρθωσις τοῦ ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπτήματος στὴν τελευταία φράσι τοῦ παραπάνω παραθέματος «...ἀφοῦ φυσικὰ τὸ ἔχουν κάνει πρῶτα οἱ ἴδιοι, ὡς μύστες τῆς ὀρθοδόξου παραδόσεως καί τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως», καθόσον ἀσφαλῶς τὸ νόημα ἀφορᾷ τοὺς κυρίους ψάλτας ἑνὸς ναοῦ, οἱ ὁποῖοι ἐκ τῶν πραγμάτων εἶναι ἢ πρέπει νὰ εἶναι τέτοιοι μύστες.
᾿Αλίμονον! ἔπαθα έδῶ ἐκεῖνο ἀκριβῶς ποὺ διακριτικῶς μὲν ἀνεπιτυχῶς δὲ ἐπροσπάθησα νὰ ἀποφύγω! πρέπει λοιπὸν νὰ εὐχαριστήσω γιὰ τὴν δημοσίως καὶ ἐγκαρδίως καὶ ἀνεπιτηδεύτως ἀπευθυνθεῖσαν εἰς ἐμὲ προσαγόρευσιν ὡς μύστην τῆς παραδόσεως καὶ τῆς τάξεως, ἀλλὰ θέλω νὰ δηλώσω ὅτι μία τέτοια δήλωσι δὲν μπορῶ νὰ τὴν δεχτῶ. πάτερ Μάξιμε, εὐλόγησον! εἶναι πολὺ βαρὺς ὁ χαρακτηρισμὸς κάποιου ὡς μύστου τῆς ἐκκλησιαστικῆς τάξεως, σημαίνει αὐτὸν ποὺ γνωρίζει πολλά, ἔχει ἐξιχνιάσει πολλά, ἔχει προσφέρει πολλά. ὁμοίως καὶ ὁ χαρακτηρισμὸς «γνώστης». τέτοιος μύστης καὶ γνώστης ἀναγνωρίζεται, νομίζω, σήμερα ὑπὸ πάντων ὁ πατὴρ Κωνσταντῖνος Παπαγιάννης, ὁ ὁποῖος τόσα καὶ τόσα ἔχει προσφέρει στὸν τομέα αὐτὸν καὶ ὄχι μόνον. ἔχω πληροφορηθῆ ὅτι ὑπάρχουν καὶ ἄλλοι, ἀλλὰ ἀφανέστεροι ἀκόμη. δι᾿ ἐμὲ εἶναι ἤδη ἀρκετὸς –καὶ πάλιν ὑπερβολικὸς θὰ ἔλεγα– ὁ χαρακτηρισμὸς τοῦ μελετητοῦ, μὲ τὴν ἔννοιαν ὅτι μελετῶ προσπαθῶντας νὰ μάθω κάτι καὶ ὅτι θὰ ἤθελα νὰ ὠθήσω καὶ ἄλλους σ᾿ αὐτοῦ τοῦ εἴδους τὶς μελέτες....στήν προκειμένη περίπτωση δέν πρόκειται περί ὀρθογραφικοῦ ἀβλεπήματος...
Ἐννοοῦσα «νά σχολιάσεις (ἐσύ) ὡς μύστης τῆς Ὀρθοδόξου Παραδόσεως καί τῆς Ἐκκλησιαστικῆς Τάξεως».
Ἀλλοίμονον ἄν χρησιμοποιοῦσα τέτοια λέξη σωρηδόν.