Udi Hrant

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
hrant1.jpg


Βιογραφικά από http://www.oud.gr/hrant_gr.htm

«
Ο Χραντ γεννήθηκε κοντά στην Κωνσταντινούπολη το 1901,και τέσσερις ημέρες μετά τη γέννησή του, τυφλώθηκε. Παρά τις πάμπολλες θεραπείες, στις οποίες υποβλήθηκε η κατάσταση της υγείας του δεν βελτιώθηκε. Κατόρθωσε να γλιτώσει από τις σφαγές που διαπράχθηκαν κατά των Αρμενίων το 1915 και το 1918 μετεγκαταστάθηκε στην Κωνσταντινούπολη. Εκει σπούδασε δίπλα σε μεγάλους δασκάλους, όπως ο Κεμάνι Αγκοπός Αϊβαζιάν, ο Ντικράν Κατσακιάν και ο Ουντί kirkor Berberian. Δυστυχώς, στάθηκε πολύ δύσκολο για αυτόν να βρει εργασία επειδή ήταν τυφλός, και έτσι κέρδιζε τα προς το ζην πουλώντας μουσικά όργανα. Το αποκορύφωμα στην καριέρα του ήταν όταν επισκέφτηκε τις Ηνωμένες Πολιτείες για να συναντήσει οφθαλμολόγους, καθώς εκεί τον προσκάλεσαν να δώσει διάφορες συναυλίες. Κατόπιν, ο Χραντ επέστρεψε στην Τουρκία και έγινε διάσημος ως σολίστας. Έπαιζε μουσική συχνά στο Ράδιο Ισταμπούλ και κατόπιν αφοσιώθηκε στο να διδάσκει όσα γνώριζε σε νεαρούς μουσικούς στο ούτι και σε τραγουδιστές. Ο Ουντί Χραντ πέθανε στις 29 Αυγούστου 1978 και τάφηκε στο Αρμενικό Νεκροταφείο του Σισλί στην Κωνσταντινούπολη.»

Ηχητικά από http://www.mikeouds.com/music.html
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]
  1. Taksim Rast
  2. Taksim Hijaz
  3. Taksim Huseyni
  4. Taksim Nihavent
  5. Taksim Saba
  6. Taksim Huzzam
[/FONT]
Απολαύστε...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Και το υπέροχο Νενί γκαζέλ που τραγουδά ο Udi Hrant (από το zamanalwasl.net εδώ) και ανάλογη Ελληνική μελωδία από το Γρηγόρη Ασίκη (πάλι από το zamanalwasl.net εδώ) και από τη Μαρίκα Πολίτισσα (από εδώ).

Τα επισυνάπτω και τα τρία για ευκολία για όλους.
 

Attachments

  • nini_marika_politissa.mp3
    168.3 KB · Views: 54
  • nini_grigoris_asikis.mp3
    3.7 MB · Views: 50
  • nini_udi_hrant.zip
    2.9 MB · Views: 46
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Σε αυτή τη σελίδα διάβασα οτι πρωτοέμαθε μουσική ψάλλοντας στην (Αρμένικη) εκκλησία.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Μερικά ίσως είναι ίδια με του Δημήτρη, όμως έχουν καλύτερη ποιότητα, καθώς δεν είναι rm, αλλά mp3 στα 192kbps. Ραστ, σουζινάκ, νιχαβέντ είναι από τα καλύτερα, αλλά όλα είναι ένα κι ένα! Απ'τα top και το ραστ τραγουδάκι Dilerim sen, που το λέει ο ίδιος σε άκρως βυζαντινό ύφος παρακαλώ! Κολλάει γάντι με το προηγούμενο ταξίμι. Enjoy! :)
 

Attachments

  • 01 - Udi Hrant - Rast Taksimi.mp3
    4.6 MB · Views: 103
  • 02 - Udi Hrant - Dilerim Sen (Rast sarki).mp3
    4.2 MB · Views: 87
  • 03- Udi Hrant - Hicaz Taksimi.mp3
    4.9 MB · Views: 76
  • 04 - Udi Hrant - Huseyni Taksimi.mp3
    3.4 MB · Views: 65
  • 05 - Udi Hrant - Suzinak Saz Semaisi (Kemani Tatyos Eefendi).mp3
    6.7 MB · Views: 71
  • 06 - Udi Hrant - Hicaz Sarki Karsilama.mp3
    7.7 MB · Views: 75
  • 07 - Udi Hrant - Mahur Saz Semaisi (Kemenceci Nikolaki).mp3
    7.5 MB · Views: 73
  • 08 - Udi Hrant - Nihavent Taksimi.mp3
    6 MB · Views: 67
  • 09 - Udi Hrant - Saba Taksimi.mp3
    5.9 MB · Views: 69
  • 10 - Udi Hrant - Huzzam Taksimi.mp3
    10.2 MB · Views: 79
  • 11 - Udi Hrant - Hicaz Saz Semaisi (Yusuf Pasa).mp3
    6 MB · Views: 78
  • 12 - Udi Hrant - Kurdilihicazkar Pesrevi (Kemani Tatyos Eefendi).mp3
    5.3 MB · Views: 77
  • 13 - Udi Hrant - Ermeni Dansi.mp3
    4.2 MB · Views: 73
  • 14 - Udi Hrant - Huzzam Sarki, Hoknadz Durtmatz.mp3
    6.7 MB · Views: 70

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Αν όντως είναι ο Udi Hrant και έχεις υλικό και μπορείς, άνοιξε νέο θέμα στην Εξωτερική Μουσική και βάλε.

Ευχαριστώ
Κ.Ε.

Σας ευχαριστώ και τους δύο, να είστε καλά.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εδώ το άρθρο της wikipedia για τον Udi Hrant.
Επισυνάπτω και το πρώτο μέρος παλιών ηχογραφήσεων του Udi Hrant. Είναι κάπως διαφορετικά από τη συλλογή που προηγήθηκε: έχει μέσα πολλά τραγούδια με τη φωνή του Udi Hrant (εδώ πιο νεανική), καθώς και ταξίμια με βιολί (έπαιζε και βιολί ως γνωστόν, όπως βλέπετε και στη φωτογραφία που έβαλε ο Δημήτρης).

Ενδιαφέρον έχει η σύγκριση μεταξύ των κομματιών 10 και 12, των ταξιμιών δηλ. σε χουζάμ και χιτζάζ αντίστοιχα. Παρατηρούμε ότι τα διαστήματα του βασικού τετραχόρδου του χιτζάζ είναι σχεδόν ίδια με του χουζάμ, δηλ. αρκετά μαλακωμένα, όπως συνηθίζεται και σε άλλους οργανοπαίχτες. Εμένα προσωπικά με παραπέμπει σε αυτό που λέει ο Ραιδεστηνός στη Μεγάλη Εβδομάδα, περί ανυπαρξίας σκληρού και μαλακού χρώματος.
 

Attachments

  • 01-Sirdus Vera Kar Mu Ga.mp3
    2.8 MB · Views: 44
  • 02-Siroon Aghcheek.mp3
    2.8 MB · Views: 37
  • 03-Haygagan Bar.mp3
    2.6 MB · Views: 43
  • 04-Kalbimde Yaran.mp3
    2.8 MB · Views: 45
  • 05-Sana Olan Askimi.mp3
    2.4 MB · Views: 37
  • 06-Huseyni Saz Semai.mp3
    6 MB · Views: 41
  • 07-Setaraban Taksim.mp3
    6.5 MB · Views: 44
  • 08-Suzinak Taksim.mp3
    5.5 MB · Views: 45
  • 09-Egin Havasi.mp3
    3.2 MB · Views: 38
  • 10-Huzzam Violin Taksim.mp3
    2.5 MB · Views: 40
  • 11-Urfa Havasi.mp3
    2.9 MB · Views: 39
  • 12-Hicaz Violin Taksim.mp3
    2.8 MB · Views: 42
  • 13-Ne Capkin Dudagin.mp3
    2.6 MB · Views: 36
  • 14-Saba Taksim.mp3
    2.9 MB · Views: 45
  • 15-Mehtaba Sordum.mp3
    2.6 MB · Views: 36
  • 16-Hicaz Taksim Cifte Kiris.mp3
    2.9 MB · Views: 38
  • 17-Gecmis Guzel Gunleri.mp3
    2.9 MB · Views: 38
  • 18-Huzzam Taksim.mp3
    2.9 MB · Views: 39

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Τελειώνουμε με το δεύτερο μέρος παλαιών ηχογραφήσεων του Udi Hrant. Εκτός από τα ταξίμια του (τα οποία είναι μεν πολύ ωραία, αλλά αυτά της πρώτης πρώτης ηχογράφησης που έβαλα είναι μεταγενέστερα και νομίζω πιο ώριμα από τις παλιές ηχογραφήσεις και τα προτιμώ) τα υπόλοιπα είναι αρκετά διαφορετικά: είναι είτε τραγούδια με τη φωνή του (κομμάτια 2-7 και το 15) είτε οργανικά με συνοδεία άλλων οργάνων (κομμάτια 9-14). Ειδικά για τα τελευταία (9-14) πρέπει να πούμε ότι είναι τελείως δυτικού τύπου με ούτι, βιολί και πιάνο. Οι λάτρεις του μινόρε κατεβάστε τα ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ, είναι πολύ ωραίες και ευρηματικές μελωδίες! (καλό είναι μάλιστα να κατεβάσετε και το κομμάτι 8, το νιχαβέντ ταξίμι δηλαδή, που είναι άριστη εισαγωγή για ό,τι θα ακολουθήσει!) Μοιάζουν πολύ με τα γνωστά σμυρνέικα minore των αρχών του αιώνα (ένα μάλιστα είναι τέτοιος σκοπός) και είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος με τον οποίο συνυπάρχει το ούτι με το πιάνο, δίνοντας τον χαρακτηριστικό minore τόνο στις συνθέσεις αυτές, οι οποίες είναι του ίδιου του Udi Hrant οι περισσότερες.

Αν συγκρίνετε τα ταξίμια που παίζει εδώ με αυτά της αρχικής ηχογράφησης που παρέθεσα στο πρώτο μήνυμα, που είναι μεταγενέστερη, θα δείτε ότι εδώ πολλά περιέχουν τις ίδιες φράσεις! Απλώς στη μεταγενέστερη ηχογράφηση το "παιδεύει" ακόμα περισσότερο το ταξίμι και αναδεικνύονται οι φράσεις πιο πολύ.

Αυτά με Udi Hrant παίδες, τελειώσαμε, ό,τι είχα σας το ανέβασα.
Το θέμα δεν είναι πάντως μόνο ν' ανεβάζουμε ή να κατεβάζουμε αβέρτα. Το να δώσεις έναν ξερό κατάλογο με links είναι ό,τι πιο εύκολο. Θα πρέπει να αξιοποιείται το υλικό αυτό με το να ακούγεται και όχι μόνο απλά να υπάρχει διακοσμητικά. Γι' αυτό και κάνω και λίγα σχόλια στα όσα ανεβάζω, ώστε να παρακινηθείτε να τα ακούσετε και όχι μόνο να τα έχετε στο δίσκο σας.
 

Attachments

  • 01-Neva Hicaz Taksim.mp3
    2.9 MB · Views: 44
  • 02-Hastayim Yasiyorum.mp3
    3 MB · Views: 47
  • 03-Cifte Telli.mp3
    2.7 MB · Views: 37
  • 04-Sevdaliyim.mp3
    3 MB · Views: 35
  • 05-Derdimin Dermani Yok.mp3
    2.8 MB · Views: 31
  • 06-Anadol Oyun Havasi.mp3
    2.9 MB · Views: 33
  • 07-Sensiz N'Idem.mp3
    2.8 MB · Views: 33
  • 08-Nihavent Taksim.mp3
    2.9 MB · Views: 38
  • 09-Memories of the Dardanelles.mp3
    3.1 MB · Views: 36
  • 10-Dancing Maidens.mp3
    3 MB · Views: 32
  • 11-Hrant's Lament .mp3
    2.8 MB · Views: 31
  • 12-On the Shores of the Bosphorus.mp3
    3.3 MB · Views: 32
  • 13-Near Eastern Airs.mp3
    3.3 MB · Views: 39
  • 14-Fortune Tellers Dream.mp3
    2.9 MB · Views: 30
  • 15-Agin.mp3
    3.8 MB · Views: 28
  • 16-Cifte Telli .mp3
    2.9 MB · Views: 31
  • 17-Kurdili Hicazkar Taksim.mp3
    3 MB · Views: 42
  • 18-Huseyni Taksim.mp3
    3.2 MB · Views: 32
  • 19-Huzzam Taksim.mp3
    3.1 MB · Views: 30
  • 20-Hicaz Taksim.mp3
    3.1 MB · Views: 37

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Θα πρέπει να αξιοποιείται το υλικό αυτό με το να ακούγεται και όχι μόνο απλά να υπάρχει διακοσμητικά. Γι' αυτό και κάνω και λίγα σχόλια στα όσα ανεβάζω, ώστε να παρακινηθείτε να τα ακούσετε και όχι μόνο να τα έχετε στο δίσκο σας.

+1

Νίκο, πολλές ευχαριστίες.
 
Παρατηρούμε ότι τα διαστήματα του βασικού τετραχόρδου του χιτζάζ είναι σχεδόν ίδια με του χουζάμ, δηλ. αρκετά μαλακωμένα, όπως συνηθίζεται και σε άλλους οργανοπαίχτες. Εμένα προσωπικά με παραπέμπει σε αυτό που λέει ο Ραιδεστηνός στη Μεγάλη Εβδομάδα, περί ανυπαρξίας σκληρού και μαλακού χρώματος.

Το ότι συνηθίζουν κάποιοι οργανοπαίχτες να τα παίζουν όλα μαλακά, δεν καταργεί το σκληρό γένος.
Αν κάποιος επειδή έτσι του αρέσει ή από ανικανότητα, δεν μπορεί να παίξει κάτι και το απαξιώνει, αυτό χάνει την αξία του, το λόγο υπάρξεώς του; Μην τρελαθούμε κιόλας.
Με την ίδια λογική, γιατί να υπάρχει το σκληρό και μαλακό διάτονο; Ας τα παίζουμε όλα σκληρά ή μαλακά. Ας τα παίξουμε όλα με πιάνο βρε αδερφέ ή με μπουζούκι.

«Όσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια» λέει ο θυμόσοφος λαός μας.
Ο νοών, νοήτω.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Το ότι συνηθίζουν κάποιοι οργανοπαίχτες να τα παίζουν όλα μαλακά, δεν καταργεί το σκληρό γένος.
Αν κάποιος επειδή έτσι του αρέσει ή από ανικανότητα, δεν μπορεί να παίξει κάτι και το απαξιώνει, αυτό χάνει την αξία του, το λόγο υπάρξεώς του; Μην τρελαθούμε κιόλας.
Με την ίδια λογική, γιατί να υπάρχει το σκληρό και μαλακό διάτονο; Ας τα παίζουμε όλα σκληρά ή μαλακά. Ας τα παίξουμε όλα με πιάνο βρε αδερφέ ή με μπουζούκι.

«Όσα δε φτάνει η αλεπού, τα κάνει κρεμαστάρια» λέει ο θυμόσοφος λαός μας.
Ο νοών, νοήτω.
Καταρχήν συνάδελφε να σας καλωσορίσω στην παρέα μας. Αν και λίγο άκομψο για αρχή, θα ανεχτείτε μια μικρή παρατήρηση, αφού απευθύνεστε σε μένα:

Συγχωρέστε με, αλλά το ύφος της απάντησής σας φαίνεται αναντίστοιχο με το σχόλιό μου: εγώ ούτε απαξίωσα το σκληρό χρωματικό γένος στη ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ μουσική ούτε είπα ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης. Έκανα απλά μια παρατήρηση για το συγκεκριμένο παίξιμο ΣΤΟ ΟΡΓΑΝΟ, με την οποία φαίνεται μάλλον να συμφωνείτε κι εσείς. Το ότι ο Udi Hrant παίζει έτσι το χιτζάζ και το χουζάμ δεν δείχνει φυσικά ανικανότητα ούτε αναγκαστικά ότι "έτσι του αρέσει": το ίδιο παίξιμο παρατηρείται σε πολλούς οργανοπαίχτες. Και φυσικά αυτό δεν σημαίνει τίποτα για τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής, αφού:
α) είναι διαφορετικό είδος από τα μακάμ και
β) είναι φωνητική και όχι οργανική μουσική
Σας θυμίζω επίσης το υπό του Ραιδεστηνού υποστηριζόμενο, ο οποίος, στον πρόλογο της "Μεγάλης Εβδομάδος", αφού ισχυρίζεται ότι η βάση του Β' ήχου είναι το ΚΕ και όχι το ΔΙ, στη συνέχεια αναφέρει:
ΠΡΟΛΟΓΟΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ ΡΑΙΔΕΣΤΗΝΟΥ
"Αλλ' η πλάνη των τοιούτων [σημ.: των υποστηριζόντων το ΔΙ ως βάση του Β' ήχου] δεν περιορίζεται μόνον εις το ζήτημα της βάσεως του Β΄ήχου, αλλά και εις αυτό το των τονιαίων διαστημάτων. Διότι ενώ οι κύριοι ήχοι έχουσι τα αυτά τονιαία διαστήματα, οποία και οι πλάγιοι, ως ο Αος τα του πλαγίου Αου, ο Γος τα του πλαγίου Γου (Βαρέος) και ο Δος τα του πλαγίου Δου, ο Βος ήχος διαφέρει κατά τας θεωρίας τινών, και κατά τα διαστήματα από τον πλάγιον αυτού."
Πιστεύετε ότι ο Ραιδεστηνός δεν είχε τη φωνητική ικανότητα να εκτελέσει σκληρό χρώμα;; Γιατί το σχόλιό σας "Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια" εκεί παραπέμπει... Εγώ απλώς από το παίξιμο του Udi Hrant θυμήθηκα αυτά που είχα διαβάσει παλαιότερα από το Ραιδεστηνό και τα παραλλήλισα, χωρίς φυσικά να εννοώ αυτό που καταλάβατε.
Το μήνυμά σας αυτό είναι βέβαια από τα πρώτα και σίγουρα δικαιολογήστε 100% εάν δεν έχετε διαβάσει τις απόψεις ενός μέλους από άλλα μηνύματα. Αν διαβάσετε και άλλα μηνύματά μου θα δείτε ότι υποστηρίζω τη θεωρία της Πατριαρχικής Επιτροπής (σε γενικές γραμμές τουλάχιστον), η οποία δέχεται την ύπαρξη σκληρού και μαλακού χρώματος. Θα παρακαλούσα λοιπόν λίγο περισσότερο προσοχή στα γραφόμενα από τα άλλα μέλη προς αποφυγήν αστόχων σχολίων και πιθανών παρεξηγήσεων, από τις οποίες το forum αυτό έχει πικρά εμπειρία στο παρελθόν...

Και πάλι καλωσορίσατε και καλή συνέχεια!
 
Καταρχήν συνάδελφε να σας καλωσορίσω στην παρέα μας. Αν και λίγο άκομψο για αρχή, θα ανεχτείτε μια μικρή παρατήρηση, αφού απευθύνεστε σε μένα:

Συγχωρέστε με, αλλά το ύφος της απάντησής σας φαίνεται αναντίστοιχο με το σχόλιό μου: εγώ ούτε απαξίωσα το σκληρό χρωματικό γένος στη ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ μουσική ούτε είπα ότι δεν έχει λόγο ύπαρξης. Έκανα απλά μια παρατήρηση για το συγκεκριμένο παίξιμο ΣΤΟ ΟΡΓΑΝΟ, με την οποία φαίνεται μάλλον να συμφωνείτε κι εσείς. Το ότι ο Udi Hrant παίζει έτσι το χιτζάζ και το χουζάμ δεν δείχνει φυσικά ανικανότητα ούτε αναγκαστικά ότι "έτσι του αρέσει": το ίδιο παίξιμο παρατηρείται σε πολλούς οργανοπαίχτες. Και φυσικά αυτό δεν σημαίνει τίποτα για τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής, αφού:
α) είναι διαφορετικό είδος από τα μακάμ και
β) είναι φωνητική και όχι οργανική μουσική
Σας θυμίζω επίσης το υπό του Ραιδεστηνού υποστηριζόμενο, ο οποίος, στον πρόλογο της "Μεγάλης Εβδομάδος", αφού ισχυρίζεται ότι η βάση του Β' ήχου είναι το ΚΕ και όχι το ΔΙ, στη συνέχεια αναφέρει:

Πιστεύετε ότι ο Ραιδεστηνός δεν είχε τη φωνητική ικανότητα να εκτελέσει σκληρό χρώμα;; Γιατί το σχόλιό σας "Όσα δε φτάνει η αλεπού τα κάνει κρεμαστάρια" εκεί παραπέμπει... Εγώ απλώς από το παίξιμο του Udi Hrant θυμήθηκα αυτά που είχα διαβάσει παλαιότερα από το Ραιδεστηνό και τα παραλλήλισα, χωρίς φυσικά να εννοώ αυτό που καταλάβατε.
Το μήνυμά σας αυτό είναι βέβαια από τα πρώτα και σίγουρα δικαιολογήστε 100% εάν δεν έχετε διαβάσει τις απόψεις ενός μέλους από άλλα μηνύματα. Αν διαβάσετε και άλλα μηνύματά μου θα δείτε ότι υποστηρίζω τη θεωρία της Πατριαρχικής Επιτροπής (σε γενικές γραμμές τουλάχιστον), η οποία δέχεται την ύπαρξη σκληρού και μαλακού χρώματος. Θα παρακαλούσα λοιπόν λίγο περισσότερο προσοχή στα γραφόμενα από τα άλλα μέλη προς αποφυγήν αστόχων σχολίων και πιθανών παρεξηγήσεων, από τις οποίες το forum αυτό έχει πικρά εμπειρία στο παρελθόν...

Και πάλι καλωσορίσατε και καλή συνέχεια!


Αγαπητέ κ. Νίκο,
ζητώ συγνώμη αν το ύφος του μηνύματός μου ήταν κάπως άκομψο, αλλά το συγκεκριμένο θέμα με έχει απασχολήσει πολλάκις στο παρελθόν.
Ο πρώτος μου δάσκαλος μάλιστα μου έλεγε (όταν μετά το διατονικό γένος, ξεκινήσαμε το χρωματικό) : «Δημητράκη, ο Β΄ και ο πλ. Β΄ είναι οι ίδιοι ήχοι, αλλά με άλλη βάση. Να κοίταξε, ο Β΄ έχει βάση το Do και ο πλ. Β΄ το Re.», παίζοντας τις κλίμακες στο πιάνο.
Φυσικά και ο δυτικοτραφής αυτός δάσκαλος, όπως όλοι θα κατάλαβαν, με μάθαινε Βυζαντινή μουσική με … πιάνο, όπως και όλους τους άλλους μαθητές του.

Πέρασε πολύς καιρός για να καταλάβω τη διαφορά μαλακού – σκληρού στο διάτονο και στο χρώμα, με τη βοήθεια μουσικού οργάνου (ούτι) και καταλλήλου δασκάλου. Η αλήθεια είναι ότι ακόμα δεν έχω καταφέρει να καταλάβω τη διαφορά μαλακού – σκληρού στην αρμονία (δεν εννοώ βέβαια την άστοχη χρήση του όρου απ’ την μουσική επιτροπή, αλλά την αρχαιοελληνική). Ελπίζω κάποτε να τα καταφέρω.

Έτσι κ. Νίκο εξίσταμαι όταν ακούω ότι κάποιος παίζει μόνο μαλακά ή μόνο σκληρά, αγνοώντας τελείως την ύπαρξη του άλλου. Η απόδοση αισθημάτων απαιτεί και τα δύο, άλλα αισθήματα αποδίδει το μαλακό και άλλα το σκληρό άκουσμα.
Τελειώνοντας θα ήθελα να παρατηρήσω, ότι στο μήνυμά μου, επ’ ουδενί δεν εκφράστηκα επί προσωπικού. Επίσης δεν πιστεύω ότι ο Udi Hrant δεν μπορεί να παίξει και σκληρό μέλος, κρίνω όμως την εμμονή του με το μαλακό. Αυτό βέβαια είναι κοινό γνώρισμα, όπως είπατε κι εσείς, αρκετών εκτελεστών, κυρίως στην Τουρκία.

Να είστε καλά, με υγεία και δύναμη για την Μεγάλη Εβδομάδα.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αγαπητέ κ. Νίκο,
ζητώ συγνώμη αν το ύφος του μηνύματός μου ήταν κάπως άκομψο, αλλά το συγκεκριμένο θέμα με έχει απασχολήσει πολλάκις στο παρελθόν.
Ο πρώτος μου δάσκαλος μάλιστα μου έλεγε (όταν μετά το διατονικό γένος, ξεκινήσαμε το χρωματικό) : «Δημητράκη, ο Β΄ και ο πλ. Β΄ είναι οι ίδιοι ήχοι, αλλά με άλλη βάση. Να κοίταξε, ο Β΄ έχει βάση το Do και ο πλ. Β΄ το Re.», παίζοντας τις κλίμακες στο πιάνο.
Φυσικά και ο δυτικοτραφής αυτός δάσκαλος, όπως όλοι θα κατάλαβαν, με μάθαινε Βυζαντινή μουσική με … πιάνο, όπως και όλους τους άλλους μαθητές του.

Πέρασε πολύς καιρός για να καταλάβω τη διαφορά μαλακού – σκληρού στο διάτονο και στο χρώμα, με τη βοήθεια μουσικού οργάνου (ούτι) και καταλλήλου δασκάλου.
Καλοδεχούμενη η διευκρίνιση αγαπητέ συνάδελφε, πολλώ μάλλον και για το λόγο ότι κι εγώ με το ούτι κατάλαβα αρκετά πράγματα σε σχέση με τα διαστήματα (και πρώτο και καλύτερο το ελαττωμένο -σε σχέση με τη δυτική μουσική- ΒΟΥ στους διατονικούς ήχους).
Έτσι κ. Νίκο εξίσταμαι όταν ακούω ότι κάποιος παίζει μόνο μαλακά ή μόνο σκληρά, αγνοώντας τελείως την ύπαρξη του άλλου. Η απόδοση αισθημάτων απαιτεί και τα δύο, άλλα αισθήματα αποδίδει το μαλακό και άλλα το σκληρό άκουσμα.
Τελειώνοντας θα ήθελα να παρατηρήσω, ότι στο μήνυμά μου, επ’ ουδενί δεν εκφράστηκα επί προσωπικού. Επίσης δεν πιστεύω ότι ο Udi Hrant δεν μπορεί να παίξει και σκληρό μέλος, κρίνω όμως την εμμονή του με το μαλακό. Αυτό βέβαια είναι κοινό γνώρισμα, όπως είπατε κι εσείς, αρκετών εκτελεστών, κυρίως στην Τουρκία.
Θα καταλάβαινα την "έκσταση" αν επρόκειτο περί ψάλτη. Στο όργανο όμως ισχύουν πολλάκις άλλοι νόμοι απ' ότι στη φωνή και θα πρέπει νομίζω κανείς να θαυμάσει την ικανότητα αυτή του Udi Hrant στο παίξιμο του μαλακού χρώματος, αφού αυτό δεν σημαίνει άγνοια του σκληρού αλλά έναν ιδιαίτερο τρόπο παιξίματος, η διαφύλαξη του οποίου είναι επίσης σημαντική για την παραδοσιακή μουσική, όπως είναι σ' εμάς τους ψάλτες σημαντική π.χ. η διαφύλαξη του παραδοσιακού ύφους.
Να είστε καλά, με υγεία και δύναμη για την Μεγάλη Εβδομάδα.
Επίσης, καλή δύναμη και σε σας και σε όλους τους συναδέλφους! Άντε, κι έρχονται τα ωραία χρώματα σε λίγες βδομάδες...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Επίσης, καλή δύναμη και σε σας και σε όλους τους συναδέλφους! Άντε, κι έρχονται τα ωραία χρώματα σε λίγες βδομάδες...

Μη λες μεγάλες κουβέντες. Κάτι κύματα καταποντίζονται και από ωραία χρώματα εις το τραχύ μεταβάλλονται υπό τινων ...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Το γνωστό "Mendilimin yeşili" (πιο γνωστό σαν Aman doktor η «Αμάν γιατρέ» :D) από τον Udi Hrant (και άλλων οργανοπαιχτών). Τραγουδάει ένας άλλος Αρμένης Bogos Kireciyan.

http://www.youtube.com/watch?v=AjepmHRjh74

ΥΓ. Δεν είναι και τόσο... παθητικό όπως συνηθίζεται από τους μερικούς.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Το γνωστό "Mendilimin yeşili" (πιο γνωστό σαν Aman doktor η «Αμάν γιατρέ» :D) από τον Udi Hrant (και άλλων οργανοπαιχτών). Τραγουδάει ένας άλλος Αρμένης Bogos Kireciyan.

http://www.youtube.com/watch?v=AjepmHRjh74

ΥΓ. Δεν είναι και τόσο... παθητικό όπως συνηθίζεται από τους μερικούς.
Θαυμάσιο άκουσμα Shota, ευχαριστούμε! Όσο για το σαμπάχ, η τέταρτη βαθμίδα (ΔΙ) είναι φυσικά μαλακή και όχι σκληρή, όπως εκτελείται πολλάκις στην Ελλάδα των τόνων και ημιτονίων, πολύ σωστή η παρατήρησή σου.

Αφού μ' έφτιαξες βραδυάτικα, να ανταποδώσω κι εγώ με μια απίστευτη συνεργασία κι ένα εξίσου φοβερό άκουσμα: Udi Hrant - Τάσος Χαλκιάς!! Ούτε στ' όνειρό μου δεν πίστευα ότι έχουν παίξει μαζί, κι όμως: το βιντεάκι αυτό με τον ευρηματικό τίτλο της δισκογραφικής δουλειάς "Jazz και Χιτζάζ" με διέψευσε. Αφού ζωγραφίσει στο ταξίμι αρχικά ο Udi Hrant, μετά αρχίζει το κομμάτι και μπαίνει κι ο Χαλκιάς κι ένας κανονιέρης που τσακίζει κόκκαλα! Ακούστε το ΟΛΟ παιδιά, εγγυώμαι ότι δεν θα το μετανιώσετε, ούτι-κλαρίνο-κανονάκι είναι ένας καλύτερος απ' τον άλλον!!!
 

Δημήτρης Μου

Νέο μέλος
... Όσο για το σαμπάχ, η τέταρτη βαθμίδα (ΔΙ) είναι φυσικά μαλακή και όχι σκληρή ... κι ένας κανονιέρης που τσακίζει κόκκαλα!...

Δηλαδή πόσο μαλακή; Οι Τούρκοι την έχουν ψηλότερα.
Επίσης, το όνομα του κανονιέρη είναι Emin Gunduz, ο οποίος απεβίωσε σε μεγάλη ηλικία προ δεκαετίας περίπου, στη Νέα Υόρκη.
Εξαίρετη ορχήστρα πράγματι... Χαίρομαι -ως νέο μέλος του ψαλτολογίου- για την αποδοχή και εκτίμηση και της εξωτερικής μουσικής.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Δηλαδή πόσο μαλακή; Οι Τούρκοι την έχουν ψηλότερα.
Ακριβώς αυτό λέω: όχι σε απόσταση ημιτόνου (6), που είναι σκληρό άκουσμα και ακούγεται πολλάκις εν Ελλάδι, αλλά σε απόσταση ελαχίστου τόνου (8) και μερικές φορές και ελάσσονος, κοντά στο φυσικό ΔΙ (νομίζω κάπου ο Χάρης ο Συμεωνίδης είχε κάνει μια ωραία ανάλυση του φαινομένου αυτού, είναι και ο πλέον ειδήμων).
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Τον μπερντέ του Σαμπάχ μου έδειξε παλαιότερα ο (Τούρκος) δάσκαλός μου πάνω στο γιαλί ταμπούρ, δύο μόλις κόμματα κάτω από το Νεβά (ΔΙ).
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Τον μπερντέ του Σαμπάχ μου έδειξε παλαιότερα ο (Τούρκος) δάσκαλός μου πάνω στο γιαλί ταμπούρ, δύο μόλις κόμματα κάτω από το Νεβά (ΔΙ).

Απ'ότι γνωρίζω η επίσημη τουρκική θεωρία λέει ότι το ΓΑ - ΖΩ' του Saba είναι τετράχορδος του Hicaz (πολύ χαμηλό ΔΙ και σκληρά διαστήματα δηλαδή). Στην πράξη όμως o ΔΙ είναι ελαφρά χαμηλωμένο από την φυσική θέση του. Ευτυχώς δεν έχουν οι Τούρκοι τον δικό τους Καρά :D
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ευτυχώς δεν έχουν οι Τούρκοι τον δικό τους Καρά :D
Πες το ψέματα... Οι άνθρωποι σέβονται τους δασκάλους τους και τους φορείς της παράδοσης όσο δεν πάει! Και στις πολλές πράγματι περιπτώσεις που η θεωρία τους απέχει από την πράξη, δεν εκβιάζουν τη δεύτερη για να έρθει στα μέτρα της πρώτης, αλλά αποδέχονται την πράξη (από παραδοσιακούς φορείς της εννοείται, όχι από τον όποιον κι όποιον..) ως πραγματικότητα! Ευτυχώς λοιπόν που δεν έχουν Καρά εκεί και δεν ακούς διέσεις και διαστήματα τρελά, όπως εδώ. Ούτε όμως υπάρχει η αυθαιρεσία που συναντάς εδώ, ακριβώς λόγω του σεβασμού προς την παράδοση. Ενώ εδώ ο καθένας που παίρνει δίπλωμα βυζαντινής θεωρεί, ότι μπορεί να πιάσει ένα ψαλτήρι και να λέει ό,τι θέλει, στην κυριολεξία: προσωπικό ύφος, προσωπικές αναλύσεις, προσωπικές έλξεις, όλα προσωπικά... Κι άμα του πεις και τίποτα, θίγεται και σου λέει: "Γιατί, κι ο Στανίτσας κι ο Ταλιαδώρος προσωπικό ύφος δεν έχουν;;" Θεωρεί δηλ. τον εαυτό του τόσο ώριμο (!) και τόσο ζυμωμένο με την παράδοση (την οποία ανάθεμα κι αν κατάλαβε ποτέ τι είναι), ώστε να δικαιούται μετά από χρόοοοοονια εμπειρίας (2-3 βασικά...) να είναι σε θέση να... ανανεώσει το παραδοσιακό ψάλσιμο!!! Άσε ρε Shota, μη λες τέτοια πράγματα γιατί μας προκαλείς και σχολιάζουμε και στο τέλος θα τρελαθούμε δω μέσα... Επί του θέματος τώρα:
η επίσημη τουρκική θεωρία λέει ότι το ΓΑ - ΖΩ' του Saba είναι τετράχορδος του Hicaz (πολύ χαμηλό ΔΙ και σκληρά διαστήματα δηλαδή). Στην πράξη όμως o ΔΙ είναι ελαφρά χαμηλωμένο από την φυσική θέση του.
Ναι, μόνο που το τουρκικό τετράχορδο χιτζάζ έχει και σκληρή και μαλακή εκτέλεση (και βασικά μαλακή). Να θυμίσω ότι και το χουζάμ, που εκτελείται πιο μαλακά (β' ήχος -και δε θα μπω εδώ στη λογική του εάν είναι πράγματι δεύτερος ή τέταρτος χρωματικός και τέτοια-) τετράχορδο χιτζάζ περιέχει.
 
Top