23. Ἀκολουθία Ὁσίων Πολυξένης καὶ Ξανθίππης τῶν αὐταδέλφων

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Θα μπορούσαμε να έχουμε μια τυπική διάταξη συνεορτασμού των αγίων με την εορτή της συλλήψεως του Τιμίου Προδρόμου από κάποιον γνώστη του τυπικού;

Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Παναγιώτη,
Καταλαβαίνω τό σκεπτικό σου...
Πρέπει ὅμως νά ποῦμε (νομίζω ὅτι ἔχει εἰπωθεῖ πάλιν) ὅτι ὅταν βλέπουμε τήν συγγραφή μιᾶς ἰδιαίτερης ἑορτασίμου ἀκολουθίας ἑνός ἁγίου —καί στήν συγκεκριμένη περίπτωση σπανίων, ὡς πρός τίς φέρουσες αὐτά τά ὀνόματα— ἀφενός σημαίνει ὅτι γράφτηκαν κατόπιν κάποιας εἰδικῆς παραγγελίας, κάποιας εἰδικῆς καί μεμονωμένης περιπτώσεως, κάποιων πού φέρουν τό κάποιο σπάνιο ὄνομα καί ἀφετέρου δέν σημαίνει ὅτι ἐμεῖς σέ ὁποιονδήποτε ναό ἤ ἐνορία μποροῦμε νά τήν ψάλλουμε, τή στιγμή μάλιστα πού αὐτήν τήν ἡμέρα συμπίπτει καί μιά ἀπό τίς πολλές ἑορτές τοῦ Προδρόμου.
Ἐπικοινώνησα μέ τόν κ. Μπούσια καί μοῦ εἶπε ἀκριβῶς αὐτά καί ὅτι καί παλιότερα πού συνομιλοῦσε μέ τόν ἀείμνηστο π. Γεράσιμο αὐτές ἦταν οἱ γνῶμες τους καί ὁ σκοπός τῆς ποιήσεως. Μοῦ εἶπε ὅτι γράφουν μιά ἀκολουθία κατόπιν εἰδικοῦ λόγου καί μετά ἤ στήν μεμονωμένη περίπτωση ψάλλεται αὐτή ἡ ἀκολουθία καί καταλιμπάνεται ἡ ἄλλη ἤ ψάλλεται σέ μετάθεση (κάτι γνωστό στήν παράδοσή μας) ἤ ἄν πάλι συμψαλλεῖ κατά τήν «δόξαν» τοῦ προεστῶτος, αὕτη θά διαρρυθμιστεῖ κατά τά πρότυπα ἄλλων τυπικῶν διατάξεων προβλεπομένων δύο ἑορταζομένους ἁγίους.
Μοῦ εἶπε ὅτι καί ὁ π. Γεράσιμος εἶχε συγγράψει ἀκολουθίες ἁγίων πού συνέπιπτον καί μέσα στήν Μ. Τεσσαρακοστή, ἀλλά αὐτό δέν σήμαινε ὅτι θά ψαλλοῦν. Ἴσως νά παρεμβάλλοντο στό ἀπόδειπνον.
Τώρα μιά κατάρτιση τυπικῆς διατάξεως γιά δύο ἑορταζόμενους ἁγίους δέν εἶναι καί δύσκολη.

 
Last edited:

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Ωραία αυτά π. Μάξιμε, πολύ ενημερωτικά και επίσης χρήσιμα, γιατί στη συντριπτική πλειοψηφία των ναών, στους οποίους έχω παραβρεθεί κατά τη διάρκεια καθημερινής ακολουθίας, εάν υπάρχει κάποια φυλλάδα με ακολουθία εκτός μηναίου, λέγονται άλλα τροπάρια από το μηναίο και άλλα από τη φυλλάδα, χωρίς κάποια συγκεκριμένη τάξη.
Οι περισσότεροι, είτε ιερείς είτε ψάλτες, δείχνουν να μπερδεύονται και να μη μπορούν να προσθέσουν κάποια συγκεκριμένα τροπάρια από φυλλάδα με κάποια συγκεκριμένη τάξη. Σε μερικές δε περιπτώσεις δημιουργείται αταξία δυστυχώς, με διαφωνίες και μικρά κενά κατά τη διάρκεια της ακολουθίας. Αυτά τα βλέπω συνέχεια τουλάχιστον σε ναούς που δεν υπάρχει μόνιμος ψάλτης (διορισμένος) για τις καθημερινές. Και οι περισσότεροι ναοί δεν έχουν.
Εχθές για παράδειγμα της αγίας Μεθοδίας, βρισκόμουν κάπου και επειδή η φυλλάδα στο τέλος έχει δύο αποστολικά αναγνώσματα αποτέλεσε λόγο για συζήτηση μέσα στην ώρα της θ. λειτουργίας.
Τέλος να γράψω κάτι άλλο, αλλά αναγκαίο νομίζω. Θέλω να ζητήσω τόσο συγνώμη από εσάς π. Μάξιμε, για το περιεχόμενο μηνυμάτων που σας εξόργισαν, όσο και από εσένα Παναγιώτη για τα εκτός θέματος μηνύματά μου. Σωστή η απόφασή σας να διαγραφεί εξαρχής το θέμα. Ξανά συγνώμη και θα προσπαθήσω να είμαι προσεκτικός.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ο συνεορτασμός δύο αγίων που έχουν πανηγυρικές ακολουθίες είναι όντως ένα πρόβλημα. Πολλές φορές η μνήμη κάποιου τοπικού αγίου συμπίπτει μαζί με μνήμη αγίου του "παγκοσμίου" ημερολογίου (όρος από το Δυτικό εορτολόγιο). Η μετάθεση κάποιας σε άλλη μέρα ή στο απόδειπνο δεν είναι πάντα εφικτό, εφόσον υπάρχουν και εξωλειτουργικοί παράγοντες...

Η Ιερά Μητρόπολη Ζίτσας στη Σερβία εξέδωσε στις αρχές του 21ου αιώνα πλήρη σειρά μηναίων τα οποία προβλέπουν αναλυτικώς τέτοιες περιπτώσεις (πχ συνεορτασμός απ. Λουκά και Αγ. Πέτρου του Τσέτινιε, μεγάλου θαυματουργού ιεράρχου του Μαυροβουνίου). Ο συνδυασμός των ύμνων δεν είναι πάντοτε επιτυχής, ωστόσο είναι μια καλή αρχή.
 
Top