29. Ἀκολουθία Γενεσίου τοῦ Ἁγίου Νικολάου Μύρων

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Η εορτή της γεννήσεως του Αγίου Νικολάου (ενδεικτική της μεγάλης τιμής των Ρώσσων προς τον άγιο) όντως εορταζόταν "ενιαχού" στην προεπαναστατική Ρωσσία (και ίσως να εορτάζεται ακόμη:rolleyes:) ωστόσο δεν συμπεριελήφθη η εορτή αυτή στα επίσημα μηναία, αν και έχω υπόψη μου ακολουθία για αυτήν.
Εάν βρω χρόνο ίσως μεταφράσω το απολυτίκιον, που αρχίζει "Την θαυμαστήν και ένδοξόν σου γέννησιν, Ιεράρχα Νικόλαε" Чудное и славное рождество твое, святителю Николае)
Φυσικά, όσο μεγάλη τιμή και να τρέφουμε στον Άγιο, η εορτή της γεννήσεώς του είναι τουλάχιστον υπερβολή! :eek:
Στα Ρωσσικά Μηναία υπάρχουν επίσης δύο εορτές του Αγ. Νικολάου σχετιζόμενες με θαυματουργές του εικόνες και επίσης εορτάζεται πανηγυρικώς η μετακομιδή των λειψάνων του την 9η Μαΐου.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Εὐχαριστοῦμε πολύ Παναγιώτη.
Νά ποῦμε ὅτι καί ἡ εἰς τήν Παρακλητικήν προσθήκη τῆς τιμῆς καί μνήμης τοῦ ἁγίου Νικολάου καθ᾿ ἑκάστην Πέμπτην εἶναι Ρωσσικῆς προελεύσεως καί ἐπιρροῆς.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Κανὼν τοῦ ἁγίου Νικολάου γιὰ τὴν Πέμπτη μαρτυρεῖται στὰ χφφ. Σινὰ 779 παρακλητικὴ ι' αἰ. (μὲ β' ᾠδή), 1094 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 7r, 1095 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 18v, 1097 σιναϊτικὸν τυπικὸν τοῦ ἔτους 1214 φ. 15v, Ἐθνικῆς βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος (Ε.Β.Ε.) 642 παρακλητικὴ ιγ' αἰ., καθὼς καὶ στὰ ἔντυπα ΤΑΣ κεφ. ε' καὶ Ἀπορούμενα κεφ. 95.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Κανὼν τοῦ ἁγίου Νικολάου γιὰ τὴν Πέμπτη μαρτυρεῖται στὰ χφφ. Σινὰ 779 παρακλητικὴ ι' αἰ. (μὲ β' ᾠδή), 1094 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 7r, 1095 ΤΑΣ ιβ' αἰ. φ. 18v, 1097 σιναϊτικὸν τυπικὸν τοῦ ἔτους 1214 φ. 15v, Ἐθνικῆς βιβλιοθήκης τῆς Ἑλλάδος (Ε.Β.Ε.) 642 παρακλητικὴ ιγ' αἰ., καθὼς καὶ στὰ ἔντυπα ΤΑΣ κεφ. ε' καὶ Ἀπορούμενα κεφ. 95.
Ἄν δέν εἶναι σωστή ἡ πληροφορία μου ὅτι ἡ εἰς τήν Παρακλητικήν προσθήκη τῆς τιμῆς καί μνήμης τοῦ ἁγίου Νικολάου καθ᾿ ἑκάστην Πέμπτην εἶναι Ρωσσικῆς προελεύσεως καί ἐπιρροῆς, πῶς ἐξηγεῖται ἡ εἰδική αὐτή μνήμη καθ᾿ ἑκάστην Πέμπτην ἑνός συγκεκριμένου ἁγίου, μεταξύ τόσων, στήν Παρακλητικήν μαζί μέ τήν τῶν ἁγίων Ἀποστόλων καί πῶς ἐξηγεῖται αὐτή ἡ ὑπερβολή τῶν Ρώσσων σέ ἰδιαίτερες ἑορτές γι᾿ αὐτόν τόν ἅγιο;


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


«ἐνέταξεν εἰς τὸ σύστημα τῆς καθ' ἑβδομάδα ἐξυμνήσεως καὶ τὸν προστάτην του ἅγιον Νικόλαον κατὰ Πέμπτην...ὁ ὑπ' αὐτοῦ διασωθεὶς Ἰωσὴφ ὁ ὑμνογράφος καὶ ὄχι ἄλλος τις Ἰωσήφ» (Π. Χρήστου Πατρολογία τ. 5 1992 σ. 693).
 

nektariosthanos

Μέλος
Ας μην ξεχνάμε ότι το καθολικό της (κατόπιν) Μονής του αγίου Σάββα ηταν αφιερωμένο στον άγιο Νικόλαο. Αυτός ήταν ο προστάτης άγιος της Μονής όπου διαμορφώθηκε κατά μεγάλο μέρος η Παρακλητική. Μήπως λοιπόν ενέταξαν οι Σαββαΐτες μοναχοί, τροπάρια του προστάτου τους αγίου στον εβδομαδιαίο κύκλο της Παρακλητικής; Άλλωστε και η αγιορείτικη πράξη εντάσσει στην ακολουθία του όρθρου του Σαββάτου κανόνα του αγίου της Μονής...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Ας μην ξεχνάμε ότι το καθολικό της (κατόπιν) Μονής του αγίου Σάββα ηταν αφιερωμένο στον άγιο Νικόλαο. Αυτός ήταν ο προστάτης άγιος της Μονής όπου διαμορφώθηκε κατά μεγάλο μέρος η Παρακλητική. Μήπως λοιπόν ενέταξαν οι Σαββαΐτες μοναχοί, τροπάρια του προστάτου τους αγίου στον εβδομαδιαίο κύκλο της Παρακλητικής; Άλλωστε και η αγιορείτικη πράξη εντάσσει στην ακολουθία του όρθρου του Σαββάτου κανόνα του αγίου της Μονής...
Ἡ Παρακλητική κατά τό μεγάλο μέρος της διαμορφώθηκε στήν Κωνσταντινούπολη ἀπό τόν Ἰωσήφ τόν Ὑμνογράφο. Οὗτος, ἐπεξέτεινε τήν Ὀκτώηχον, προσθέσας κανόνας καί στιχηρά γιά τίς ἀκολουθίες τοῦ κύκλου τῆς ἑβδομάδος, διό καί ὡς ὁ κυριώτερος συντάκτης αὐτῆς, πατήρ τῆς Παρακλητικῆς «ἐχρημάτισεν»(πρβλ. Τρεμπέλα, Ἐκλογή Ἑλληνικῆς Ὀρθοδόξου Ὑμνογραφίας, σελ. 386 καί ΘΗΕ, 7, στ. 113,114).
Περί τῆς ἀρχικῆς μορφῆς ἐδῶ.


 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Ας μην ξεχνάμε ότι το καθολικό της (κατόπιν) Μονής του αγίου Σάββα ηταν αφιερωμένο στον άγιο Νικόλαο. Αυτός ήταν ο προστάτης άγιος της Μονής όπου διαμορφώθηκε κατά μεγάλο μέρος η Παρακλητική. Μήπως λοιπόν ενέταξαν οι Σαββαΐτες μοναχοί, τροπάρια του προστάτου τους αγίου στον εβδομαδιαίο κύκλο της Παρακλητικής; Άλλωστε και η αγιορείτικη πράξη εντάσσει στην ακολουθία του όρθρου του Σαββάτου κανόνα του αγίου της Μονής...


Ὁ ὅσιος Σάβας «τὴν μεγάλην ᾠκοδόμησεν ἐκκλησίαν τῆς πανυμνήτου Θεοτόκου καὶ ἀειπαρθένου Μαρίας...Ἐθέσπισε δὲ ὥς τε...τὴν σύναξιν...κατὰ δὲ Κυριακὴν εἰς τὴν τῆς Θεοτόκου ἐπιτελεῖσθαι ἐκκλησίαν» (Κυρίλλου Σκυθοπολίτου Βίος τοῦ ὁσίου πατρὸς ἡμῶν Σάβα § 32 ἔκδ. Φιλοκαλία τῶν νηπτικῶν καὶ ἀσκητικῶν τ. 5 σσ. 266 καὶ 268), κατὰ «...τὴν παλαιὰ παράδοση τῶν μεγάλων ἀσκητῶν τῆς ἰουδαϊκῆς ἐρήμου, τοῦ ἁγίου Σάβα, τοῦ ἀββᾶ Θεοδοσίου, τοῦ ἀββᾶ Χαρίτωνος τοῦ ἁγίου Εὐθυμίου, τοῦ ἁγίου Θεοκτίστου, οἱ ὁποίοι ἔκτιζαν ναοὺς πρὸς τιμὴν τῆς Θεοτόκου» (Ὁ Γέρων Σεραφεὶμ ὁ Σαβαΐτης ἐκδ. Μυγδονία 2004 σσ. 80-81), μετὰ τὴν ὑπὲρ αὐτῆς γ' οἰκουμενικὴ σύνοδο τὸ 431. Ἔτσι οἱ ἁγιοσαβῖτες ὑπήρξαν οἱ πρώτοι θεοτοκαριογράφοι (Ἀνδρέας Κρήτης-Ἰεροσολυμίτης, Ἰ. Δαμασκηνός, Θεοφάνης κ. ἄ.) γιὰ τοὺς κανόνες τῶν ἀποδείπνων (ΤΑΣ κεφ. ι') καὶ τῶν Σαββάτων (Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. 94 καὶ 95).
 
Last edited:

diacon

Priest Maxim Plyakin
I'm a clergyman of Russian Orthodox Church. We selebrate a nativity of St Nikolas on Jule 29 (August 11 by civil calendar), and if You realy want to see russian service for this memory, look here. The text is in Church Slavonic writen by Russian alphabet.
 

goldengreek25

Μέλος
Ευχαριστώ πολύ!
Thank you very much for the link diacon.

Αν κάποιος κάποτε είναι σε θέση, ας μεταφράσει όλη ή τμήμα της ακολουθίας για τη Γέννηση του Αγίου Νικολάου από τα ρωσικά προς ελληνικά ή αγγλικά.

Σας ευχαριστώ πολύ
Niko
 
Last edited by a moderator:
Top