[Ερώτηση] Ἀντίφωνα τῆς Ἀναλήψεως στὴ μεθέορτη Κυριακὴ τῶν Πατέρων

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Στὴν Θ. Λειτουργία τῶν Ἁγ. Πατέρων (31/5/09) ἀντιμετώπισα τὸ παρακάτω πρόβλημα:
Στὰ ΔΙΠΤΥΧΑ ἀναφέρεται:
Εἰς τὴν λειτουργίαν. Ἂν προτιμηθοῦν ἀντίφωνα, ψάλλονται τὰ τῆς ἑορτῆς, ἀλλ᾿ εἰς τὸ β΄ λέγεται ἐφύμνιον τὸ «Σῶσον ἡμᾶς, Υἱὲ Θεοῦ, ὁ ἀναστὰς ἐκ νεκρῶν», καὶ εἰς τὸ γ΄ τὸ ἀπολυτίκιον «Ἀνελήφθης»· εἰς δὲ τὸ Εἰσοδικὸν «Δεῦτε προσκυνήσωμεν... Σῶσον ἡμᾶς, Υἱὲ Θεοῦ, ὁ ἐν δόξῃ ἀναληφθεὶς ἀφ᾿ ἡμῶν εἰς τοὺς οὐρανούς...»

Προσωπικά γνωρίζω αὐτὸ ποὺ γράφει στὸ Τυπικὸ τοῦ Οἰκ. Πατριαρχείου:
ΕΙΣ ΤΗΝ Θ. ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΝ
Ἀντίφωνα: Τῆς Ἑορτῆς.
Εἴσοδος.
Εἰσοδικόν: «Δεῦτε προσκυνήσωμεν… ὁ ἀναστάς ἐκ νεκρῶν…».

Ἴσως πρόκειται γιὰ τυπογραφικὸ λάθος στὰ ΔΙΠΤΥΧΑ. Ἂν μπορεῖ ὁ κ. Ἀνατολικιώτης νὰ μᾶς διαφωτίσει ...

Πάντως λόγω ἀδυναμίας συνεννόησης μὲ τὸν ἀριστερὸ εἶπα αὐτὸ ποὺ γράφουν τὰ ΔΙΠΤΥΧΑ.

Υ.Γ. Ἂν τὸ θέμα ἔχει θιγεῖ συμπαθᾶτε με.
 

ixadin

Ηχάδιν
Αν σκεφτείς ότι το εισοδικόν είναι μέρος του γ' αντιφώνου, το οποίο έχει ώς εφύμνιο το απολυτίκιο της Αναλήψεως, μάλλον δεν είναι και πολύ πρόβλημα.

Από ό,τι θυμάμαι κάτι παίζει με το Τυπικό του Κωνσταντίνου στις μεθέορτες Κυριακές... :rolleyes:
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντως στον Ναό του Αγίου Γεωργίου Βεροίας εψάλλησαν τα Τυπικά και οι Μακαρισμοί και ως Εισοδικόν "Δεύτε προσκυνήσωμεν... ο αναστάς...", όπως προβλέπουν και το Τ.Μ.Ε. και ορθώς γράφουν τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2009.
Δεν λέω ότι είναι η μοναδική ορθή λύσις, πάντως εξυπηρετεί αυτήν την Κυριακή, τις διαφορετικές προσεγγίσεις υπό των τυπικολόγων.
Διαβάστε σχετικά στο ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ και στις υποσημειώσεις ΔΙΠΤΥΧΩΝ 2007
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μὲ συγχωρεῖτε κ. Καλπακίδη τὰ ΔΙΠΤΥΧΑ γράφουν Δεῦτε προσκυνήσωμεν ... ὁ ἐν δόξῃ ἀναληφθείς ...

Δυστυχῶς δὲν ἔχω πρόχειρο αὐτὴ τὴ στιγμὴ τὸ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ, ἀλλὰ ἀπ᾿ ὅσο γνωρίζω, ὅταν λέμε ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς σὲ μεθέορτη Κυριακή, χρησιμοποιοῦμε τὸ ἐφύμνιο τῆς ἑορτῆς καὶ στὸ Εἰσοδικὸ τὸ ἀναστάσιμο ἐφύμνιο.

Πάντως, εὐχαριστῶ γιὰ τὶς συμβουλὲς, ἀλλὰ θὰ περιμένω καὶ τὸν π. Μάξιμο, ἂν τυχὸν εὐκαιρήσει
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Μὲ συγχωρεῖτε κ. Καλπακίδη τὰ ΔΙΠΤΥΧΑ γράφουν Δεῦτε προσκυνήσωμεν ... ὁ ἐν δόξῃ ἀναληφθείς ...
Τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2009 ναι. Τα ΔΙΠΤΥΧΑ 2008 όμως έχουν και τις δύο διατάξεις.
Πόσο δίκαιο είχε ο Διονύσιος που έλεγε για τις υποσημειώσεις!!!
Επισυνάπτω! Ελπίζω να μήν υπάρχει πρόβλημα πνευματικών δικαιωμάτων

Δυστυχῶς δὲν ἔχω πρόχειρο αὐτὴ τὴ στιγμὴ τὸ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΥΠΙΚΟΥ, ἀλλὰ ἀπ᾿ ὅσο γνωρίζω, ὅταν λέμε ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς σὲ μεθέορτη Κυριακή, χρησιμοποιοῦμε τὸ ἐφύμνιο τῆς ἑορτῆς καὶ στὸ Εἰσοδικὸ τὸ ἀναστάσιμο ἐφύμνιο.

Είναι για μένα θολό το θέμα. Σας είπα πώς το ρυθμίσαμε εμείς με βάση το ΤΜΕ και τα ΔΙΠΤΥΧΑ

Πάντως, εὐχαριστῶ γιὰ τὶς συμβουλὲς, ἀλλὰ θὰ περιμένω καὶ τὸν π. Μάξιμο, ἂν τυχὸν εὐκαιρήσει
 

Attachments

  • Image-001.png
    Image-001.png
    317.1 KB · Views: 70
  • Image-002.png
    Image-002.png
    156.1 KB · Views: 49

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Σαφῶς δέν πρόκειται περί τυπογραφικοῦ σφάλματος τῶν Διπτύχων καί σαφῶς οὔτε τό ΗΟΠ οὔτε τά ΔΙΠΤΥΧΑ τηροῦν ἐπακριβῶς τό ΤΜΕ στήν προκειμένη περίπτωση, πού ὡς γνωστόν ὁρίζει Τυπικά καί Μακαρισμούς. Ὄντως τό ΤΚΠ στίς μεθέορτες Κυριακές δεσποτικῶν ἑορτῶν ὥριζε τά ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς ἀλλά μέ τό ἀναστάσιμο ἐφύμνιο, κάτι πού ὁ ἀπό τοῦ 2002-2006 συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων ἐφήρμοζε, ὅπως καλά θυμᾶται ὁ Χ. Καζίλας.
Ὁ ἀπό τοῦ 2007 συντάκτης τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων κ. Δ. Ἀνατολικιώτης ἀναγράφει ὅ,τι βλέπετε καί στά Δίπτυχα τοῦ 2009, μέ τήν διαφορά ὅτι ἡ δεόντως αἰτιολογημένη ὑποσημείωση περί τούτου δέν ἐπαναλήφθηκε τό 2009, ὡς ἀναγραφεῖσα τό 2007 καί 2008.
Ἡ ἐν λόγῳ ὑποσημείωσις γράφει: « ... ἀνεγράψαμεν αὐτά ὅπως τά ἔψαλλεν ὁ μαθητής καί γαμβρός καί διάδοχος τοῦ Γ. Βιολάκη ἐν τῷ πατριαρχικῷ ναῷ πρωτοψάλτης Ἰάκωβος Ναυπλιώτης (Ἀγγέλου Βουδούρη, "Χρονικά Τυπικά", 1940, σ. 175, §172). ... ἐνταῦθα τά ἐφύμνια πρέπει νά παρουσιάζουν τήν χρονικήν σειράν τῶν γεγονότων, ἤ τοι πρῶτον τήν ἀνάστασιν καί εἶτα τήν ἀνάληψιν τοῦ Κυρίου. Τήν γνώμην ταύτην ἀσπάζονται -ἐν ὅλῳ ἤ ἐν μέρει- παλαιότεροι καί νεώτεροι λειτουργιολόγοι καί τυπικολόγοι, ἐν οἷς Χρύσανθος Μοσχόπουλος ("Λειτουργικόν", Βενετία 1891, σ. 32), Ἐμ. Φαρλέκας (Ἡμερολόγιον 1935, σ. 57 ... ), Γ. Μπεκατῶρος (εἰς τάς Τάξεις αὐτοῦ), Ἀπ. Βαλληνδρᾶς (Δίπτυχα 1990 σ. 141· 1997 σ. 136-137· 2001 σ. 141), Ἡμερολόγιον Ἐκκλησίας Κύπρου 1999 (σ. 231), π. Κων. Παπαγιάννης ("Σύστημα Τυπικοῦ" §1869 καί ὑποσ, 1377) καί ἄλλοι».

Παρά αὐτήν τήν προϊστορίαν καί ἀπό πλευρᾶς Διπτύχων, αὐτό πού ξέρω νά πῶ εἶναι, ὅτι ὁ Διονύσιος στήν πρώτη του σύνταξη τοῦ τυπικοῦ τῶν Διπτύχων τό 2007, αὐτό τό θέμα τό ἔθεσε στή Συνοδική Ὑποεπιτροπή Διπτύχων καί ἔλαβε τήν ἔγκριση γι᾿ αὐτή τήν διάταξη.


 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... ἀπ᾿ ὅσο γνωρίζω, ὅταν λέμε ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς σὲ μεθέορτη Κυριακή, χρησιμοποιοῦμε τὸ ἐφύμνιο τῆς ἑορτῆς καὶ στὸ Εἰσοδικὸ τὸ ἀναστάσιμο ἐφύμνιο.

Ἔτσι συμβαίνει καί αὐτό τηροῦν τά Δίπτυχα πάλιν ἀπό τοῦ 2007, ἐκτός ἀπό αὐτήν τήν Κυριακή, ὅπως δικαιολογήθηκε.

Δημήτρη Καλπακίδη,
Δέν μοῦ ἔλεγες ὅτι θά σκανάρεις γιά νά μήν ἀντιγράφω.
Ὄντως, τό 2007 καί 2008 ὑπῆρχε καί ἡ διάταξη τοῦ ΤΜΕ μέ τά Τυπικά καί Μακαρισμούς καί σαφῶς (σ᾿ αὐτήν τήν περίπτωση) μέ τό ἀναστάσιμο ἐφύμνιο, ὅπως ἀκριβῶς τά ὁρίζει (διπλῆ ἐκδοχή ἐντός ἀγκυλῶν) καί ὁ π. Κ. Παπαγιάννης.


 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Εὐχαριστῶ τοὺς προλαλήσαντες γιὰ τὴν συμβολὴ τους καὶ ἰδιαίτερα τον κ. Καλπακίδη καὶ τὸν π. Μάξιμο γιὰ τὸν κόπο νὰ σκαλίσουν τὶς βιβλιοθῆκες καὶ τὴν μνήμη τους. Οἱ ἀπαντήσεις ἦταν διαφωτιστικές.

Νὰ σημειώσω ἐδῶ βέβαια ὅτι ἡ λύση τῶν Τυπικῶν μὲ Μακαρισμοὺς δὲν εἶναι πάντα ἐφικτὴ οὔτε καὶ ἐπιθυμητὴ στοὺς ἱερατικοὺς προϊσταμένους τῶν ἑνοριῶν, μὲ ὅλο τὸν σεβασμὸ σὲ αὐτοὺς ποὺ τὰ υἱοθετοῦν στὴν λειτουργικὴ πράξη.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
... ὅταν λέμε ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς σὲ μεθέορτη Κυριακή, χρησιμοποιοῦμε τὸ ἐφύμνιο τῆς ἑορτῆς καὶ στὸ Εἰσοδικὸ τὸ ἀναστάσιμο ἐφύμνιο.

Καί πού λές Δομέστικε (τώρα πού σέ εἴδαμε καί στή φωτο) μιά πάγια συνήθεια δέν ἀντιστρέφεται εὔκολα μέ μιά ἐξαίρεση. Κοιτάξτε τί ἔγραψα κι ἐγώ προχθές ἀπό συνήθεια.
Ἀκοῦστε ὅμως στό παρακάτω μήνυμα τοῦ κ. Κιαμηλίδη τί γίνεται. Ὁ κ. Βασίλης τηρεῖ ἐπακριβῶς τά Δίπτυχα καί ὁ παππᾶς του ὄχι. Κι ὅμως, αὐτό πού ἀκοῦτε στήν ἠχογράφηση τοῦ κ. Βασίλη, εἶναι αὐτό πού προβλέπει τό ΤΚΠ.


 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Τὰ ἀντίφωνα τῶν ἑορτῶν ψάλλονται μόνο κατὰ τὴν κυρίως ἡμέρα τῆς ἑορτῆς (ΤΑΣ κεφ. ια’, ιf’, νε’, Ἀπορούμενα ΤΑΣ κεφ. ξβ’, ξε’).
 
Last edited:

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος


Τὰ ἀντίφωνα τῶν ἑορτῶν ψάλλονται μόνο κατὰ τὴν κυρίως ἡμέρα τῆς ἑορτῆς (ΤΑΣ κεφ. ια’, ιf’, νε’, ΑΤΑΣ κεφ. ξβ’, ξε’).

Τί προβλέπεται για την απόδοση της εορτής (εν καθημερινή ή/και εν Κυριακή) καθώς και για την επομένη της εορτής Κυριακή (εάν η εορτή δεν τύχει Κυριακή) ;

ΥΓ. Η αναντιστοιχία Αντιφώνων-Εισοδικού την μεθέορτη Κυριακή και η "πατέντα" αλλαγής του εφυμνίου των Αντιφώνων της Εορτής σε "αναστάς εκ νεκρών" (όπως και, αντίστροφα, αυτή της αλλαγής του εφυμνίου του Εισοδικού της Κυριακής σύμφωνα με την Εορτή) φαντάζουν, σε μένα προσωπικά, μάλλον ως πρόχειρες (συμβατικές έως "μπακάλικες") λύσεις.
Ο προβληματισμός δε των νεότερων τυπικολόγων (19ος αι. κεξ.) γύρω από το ζήτημα αυτό προδίδει, κατ᾽εμέ, αρκετό σχολαστικισμό στη νοοτροπία (πχ. με ποιά χρονική σειρά έγιναν τα γεγονότα ; να μην "αδικήσουμε" ούτε την Ανάσταση ούτε την Ανάληψη, να τεκμηριώσουμε/κατοχυρώσουμε θεολογικά την όποια "πατέντα")...
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Δέν θά μποροῦσα νά διαφωνήσω ἐντελῶς μαζί σου.
Τό μεταγενέστερο αὐτό τμῆμα τῆς θ. λειτουργίας ἔχει ὑποστεῖ τέτοια φθορά, ἔχει δεχθεῖ τέτοιες ἀλλοιώσεις καί μεταποιήσεις καί μετατροπές, πού ξεκινοῦσαν ἀπό ἀκατανοησία καί αὐτή ἐδημιουργοῦσε νεώτερα.
Τά ἔχει ἀναλύσει αὐτά ὁ μακαριστός Φουντούλης καθώς καί ὁ κ. Σκαλτσῆς.
Ἡ θ. λειτουργία (ὅπως ἔχω κάπου ξαναγράψει) ἄρχεται ἀπό τῶν ἀναγνωσμάτων. Πρῶτο εἰσοδικό ἀντίφωνο προσετέθη ὁ τρισάγιος ὕμνος. Μετά προσετέθησαν τά τρία μικρά ἀντίφωνα τοῦ ᾀσματικοῦ ἐσπερινοῦ τῶν ὁποίων τό τρίτο ἦταν ὁ τρισάγιος ὕμνος. Μετά αὐτά τά τρία ἔγιναν τέσσερα. Μετά είσήχθησαν τά τυπικά καί οἱ μακαρισμοί ἀπό ἀκολουθία πρό τῆς τραπέζης σέ μέρες πού δέν ἐτελεῖτο ἡ θ. λειτουργία (πρβλ. ἐδῶ κι ἐδῶ). Τό εἰσοδικό ὅμως (τμῆμα τοῦ παλαιοῦ γ΄ ἀντιφώνου ἐντός τοῦ ὁποίου γίνεται ἡ "μικρά" λεγομένη εἴσοδος) καί ὁ τρισάγιος ἔμειναν. Μετά ξεχάστηκαν αὐτά. Μετά ἔγιναν μπερδέματα. Μετά... μετά... μετά...


 
Last edited:

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis


Τὰ ἀντίφωνα τῶν ἑορτῶν ψάλλονται μόνο κατὰ τὴν κυρίως ἡμέρα τῆς ἑορτῆς (ΤΑΣ κεφ. ια’, ιf’, νε’, ΑΤΑΣ κεφ. ξβ’, ξε’).

Αυτό βέβαια κατά το ΤΑΣ.
Μπορούμε να δούμε τί προβλέπει το Τ.Αγ.Σ. για να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα;
Πάντως το Εισοδικόν των μεθεορτων ημερών έχω την εντύπωση πώς μας δείχνει ποια είναι και τα Αντίφωνα (91ος, 92ος και 94ος ψαλμός)
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Μπορούμε να δούμε τί προβλέπει το Τ.Αγ.Σ. για να βγάλουμε κάποια συμπεράσματα;


Ποτὲ δὲν ἐπεκτείνει τὰ ἀντίφωνα τῆς ἑορτῆς πέραν τῆς κυρίας ἡμέρας.

Πάντως το Εισοδικόν των μεθεορτων ημερών έχω την εντύπωση πώς μας δείχνει ποια είναι και τα Αντίφωνα (91ος, 92ος και 94ος ψαλμός)


Ἀκριβῶς.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος


Προβλέπει τυπικὰ καὶ εἰσοδικὸν «Δεῦτε προσκυνήσωμεν...».
 
Top