Αγιορείτικο Ύφος

haris1963

παλαιότατο μέλος
Για μια στιγμή ρε παιδιά! τι συμβαίνει ακριβώς; θα αρχίσουμε εδώ στο φόρουμ να φοβόμαστε να πούμε τη γνώμη μας; ή μήπως θα κάνουμε πως ότι ακούγεται, συζητιέται και είναι κοινός τόπος στο Αγ. Όρος εμείς θα πρέπει να το κρύβουμε; Το (κατόπιν διδασκαλίας από την Αγγελοπουλική σχολή) ψάλσιμο των Βατοπεδινών ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ και ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΥΦΟΣ. Αυτό το πιστεύει και το διατυπώνει ευθαρσώς, σύσσωμη η των μεγάλων ιεροψαλτών του Όρους πολιτεία (Δανιηλαίοι, Καρτσωναίοι, Θωμάδες, Καρεώτες, Σπυριδωναίοι). Βέβαια από διάκριση δεν το διατυμπανίζουν κιόλας, αλλά και καθόλου δεν το κρύβουν!

Τώρα, αν εμείς δεν θέλουμε ή αποφεύγουμε να τους ακούσουμε είναι πρόβλημα δικό μας. Αν δεν παραδεχόμαστε το αυτονόητο, που λέει ότι διδασκαλία από μια μη παραδοσιακή σχολή σε μονή του Όρους μόνο παράδοση δεν συνεπάγεται, τότε δεν ξέρω αν είναι εδώ ψαλτικό φόρουμ ή κοροιδευόμαστε!

Λυπάμαι που θα το πω, αλλά εάν για κάποιους η κατανυκτικότερη εμπειρία τους ήταν σε αγρυπνία με τους Βατοπεδινούς πατέρες, για άλλους ήταν μια απογοήτευση. Προσωπικά έχω συμμετάσχει και ψάλει σε τριψήφιο αριθμό αγρυπνιών και καταθέτω ότι για μένα ήταν σχεδόν εφιαλτική (ναι καλά διαβάζετε) εμπειρία να ψάλω απέναντι από τους βατοπεδινούς (ήταν κι ο χοράρχης τους μαζί τους), στον (αριστερό) χορό των Δανιηλαίων και Θωμάδων, σε αγρυπνία στη Μ. Βατοπεδίου. Κάπου στη μέση της νύχτας με έπιασε μια ζάλη, ακούγοντας κάτι αργόσυρτα μαθήματα πηγμένα στις έλξεις, βγήκα έξω και παρακάλεσα τον Θεό να ήταν όλο αυτό το άκουσμα ένα κακό όνειρο, να ξυπνήσω και να είμαι πάλι στο Αγ. Όρος με τα χαριτωμένα ακούσματα. Χώρια που 25 χρόνια πρώωτη φορά είδα Μονή να μην παραχωρεί το Δεξιό Αναλόγιο στους προκεκλημένους Δανιηλαίους. Δε θα κρίνω...

...δεν βοηθαει σε τιποτα η οποιαδήποτε αντιπαράθεση μόνο θόρυβος γίνετε...

θα ρθει ο καιρός που θα τα δούν οι ίδιοι και θα κανονίσουν...

Αααα και εννοείτε οτι πανύγηρι εχει και το Βατοπαίδι, απλα επειδη τα Καρακαλάκια θα ναι στην Φιλοθέου με τους παππούδες δεξια...έκανα την πρόσκληση...χεχε

Πάτερ ευλογησον και συγχώρα με, συμφωνώ μαζί σου και μέσα στο Όρος ποτέ δεν θα έπιανα τέτοια συζήτηση, αν και έγινα πολλάκις αυτήκοος μάρτυς σε συζήτηση πατέρων περί του ψαλτικού προβλήματος του Βατοπεδίου. Εμείς όμως στον κόσμο, και σαν ιεροψαλτικό φόρουμ, οφείλουμε να τα λέμε και να τα διατυμπανίζουμε αυτά, γιατί είμαστε κομμάτι του "θα τα δούν οι ίδιοι και θα κανονίσουν...". Και βέβαια να είστε σίγουρος πως στην Φιλοθέου θα ερχόμασταν, αν μπορούσαμε. Αχ!....


Δεν χρειάζεται νέος ορισμός. Παράδοση είναι ότι διαμορφώνεται καθημερινά πάνω στη βάση του παλιότερου και η αξία του επαληθεύεται, επίσης καθημερινά, στην πράξη.

Αυτό ΕΙΝΑΙ και νέος και λάθος ορισμός. Όπως λέει και η λέξη παράδοση είναι αυτό που παραδίνεται από τους παλιούς, προς παραλαβή, γνώση και συμμόρφωση των νεωτέρων. Όλα τα υπόλοιπα περί επαληθεύσεων είναι προφάσεις εν ...εγωισμοίς!

ΧΣ
 
Last edited:

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Χώρια που 25 χρόνια πρώωτη φορά είδα Μονή να μην παραχωρεί το Δεξιό Αναλόγιο στους προκεκλημένους Δανιηλαίους. Δε θα κρίνω...

Μάλλον θα έχει γίνει πια "παράδοση" γιατί κ εγώ το 2005 στη πανήγυρη της Καρακάλου που είχα πάει (και την ηχογράφησα σχεδόν όλη) ψάλλανε δεξιά οι Βατοπεδινοί και αριστερά οι (έλεγε ο κόσμος) Δανιηλαίοι με Καρακαλινους πατέρες).
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
ψάλλανε δεξιά οι Βατοπεδινοί και αριστερά οι (έλεγε ο κόσμος) Δανιηλαίοι με Καρακαλινους πατέρες).

Μήπως αυτο σημαίνει οτι σας εχουμε μπερδέψει ποιος ψέλνει???:D:D:DΔανιηλαιοι ή Καρακαλλινοί???
ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΤΟ...Προς τιμην μας βέβαια και αυτο δεν το λεω εγω το ομολόγησε ο ιδιος ο γέροντας Εφραιμ το 2005 που ψάλλαμε στην Πανηγυρί τους του Αγ.Ευδοκίμου. Εξομολογούσε στο ιερό και (μας είπε στο τέλος) νόμιζα καποια στιγμη οτι είχαμε καλέσει τους Δανιηλαιους και οχι εσας....:wink::wink:



ΠΑΝΤΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΩ (και φωναζω) ΟΙ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΔΕΝ ΒΟΗΘΑΝΕ ΠΑΙΔΕΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣ
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Αθωνίτης;32777 said:
Μήπως αυτο σημαίνει οτι σας εχουμε μπερδέψει ποιος ψέλνει???:D:D:DΔανιηλαιοι ή Καρακαλλινοί???
ΤΟ ΙΔΙΟ ΚΑΙ ΤΟ ΑΥΤΟ...Προς τιμην μας βέβαια και αυτο δεν το λεω εγω το ομολόγησε ο ιδιος ο γέροντας Εφραιμ το 2005 που ψάλλαμε στην Πανηγυρί τους του Αγ.Ευδοκίμου. Εξομολογούσε στο ιερό και (μας είπε στο τέλος) νόμιζα καποια στιγμη οτι είχαμε καλέσει τους Δανιηλαιους και οχι εσας....:wink::wink:



ΠΑΝΤΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΩ (και φωναζω) ΟΙ ΟΠΟΙΕΣΔΗΠΟΤΕ ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΑΡΑΘΕΣΕΙΣ ΔΕΝ ΒΟΗΘΑΝΕ ΠΑΙΔΕΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣΣ

Ευλογείτε, πάτερ!

Συμφωνώ ότι οι συγκρίσεις και αντιπαραθέσεις δε βοηθούνε. Ούτε όμως και η μονομερής εκθείαξη συγκεκριμένου τρόπου. Μια ερώτηση: έχω την αίσθηση ότι τα πρεσβεία κουράς είναι που συνήθως δίνουν και τα πρωτεία στο ψαλτήρι μιας αγρυπνίας, αν και η καλούσα μονή ορίζει τη διαρρύθμιση, δηλ. Δεξιά γερο-Δανιήλ, π. Στέφανος, γερων Δαμασκηνός κλπ, Αριστερά γερο- Θωμάς, π. Φίλιππος . Αν όμως απουσιάζει ο γερο-Δανιήλ, στο δεξιό χορό μεταβαίνει ο γερο-Θωμάς και αριστερά πηγαίνει ο π. Στέφανος κοκ. Θυμούμαι στο Βατοπέδι επειδή όρισε η Μονή, δεξιά ηταν Δανιηλαίοι με Θωμάδες και αριστερά Σπυριδωναίοι κ.ά.. Όπως επίσης θυμάμαι και στην πανήγυρη της Αγ. Άννας όχι να πηγαίνουν αριστερά οι Δανιηλαίοι, αλλά να ψάλουν τα περισσότερα του δεξιού οι Βατοπεδινοί, και κάποια του δεξιού κάποιοι των Θωμάδων και των Δανιηλαίων. Αριστερά (δεν είμαι σίγουρος) ήταν Γρηγοριάτες. Μπορείτε να μας διαφωτίσετε σχετικά;

εύξασθε,

Δ.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Ναι, έτσι. Ήταν πολύ ωραία πάντως...
Είχα σταθεί πίσω απο τον αριστερό χορό και το μικρόφωνο έπιανε και παρασκήνια
Στο πολυέλαιο: Παππού θα πεις; Όχι. Πες κάτι. Όχι. Καλά θα πω.

Στους αίνουν αρχίζουν φουριόζες οι χορωδίες, όλα καλά. Στη στιχολογία από ένα σημείο και μετά λέγανε μόνοι ένας μοναχός απο τη μία ένας από την άλλη. Με πήρε ο ύπνος....Στην ηχογράφηση ακούγεται να φθίνει ο ήχος σιγά σιγά και το ξαφνικό ΜΠΑΜ από το μικρόφωνο που έπεσε στο δάπεδο....το άφησα για ενθύμιο.
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
Ευλογείτε, πάτερ!

Συμφωνώ ότι οι συγκρίσεις και αντιπαραθέσεις δε βοηθούνε. Ούτε όμως και η μονομερής εκθείαξη συγκεκριμένου τρόπου. Μια ερώτηση: έχω την αίσθηση ότι τα πρεσβεία κουράς είναι που συνήθως δίνουν και τα πρωτεία στο ψαλτήρι μιας αγρυπνίας, αν και η καλούσα μονή ορίζει τη διαρρύθμιση, δηλ. Δεξιά γερο-Δανιήλ, π. Στέφανος, γερων Δαμασκηνός κλπ, Αριστερά γερο- Θωμάς, π. Φίλιππος . Αν όμως απουσιάζει ο γερο-Δανιήλ, στο δεξιό χορό μεταβαίνει ο γερο-Θωμάς και αριστερά πηγαίνει ο π. Στέφανος κοκ. Θυμούμαι στο Βατοπέδι επειδή όρισε η Μονή, δεξιά ηταν Δανιηλαίοι με Θωμάδες και αριστερά Σπυριδωναίοι κ.ά.. Όπως επίσης θυμάμαι και στην πανήγυρη της Αγ. Άννας όχι να πηγαίνουν αριστερά οι Δανιηλαίοι, αλλά να ψάλουν τα περισσότερα του δεξιού οι Βατοπεδινοί, και κάποια του δεξιού κάποιοι των Θωμάδων και των Δανιηλαίων. Αριστερά (δεν είμαι σίγουρος) ήταν Γρηγοριάτες. Μπορείτε να μας διαφωτίσετε σχετικά;

εύξασθε,

Δ.
Οχι δεν παει παντοτε ετσι

ΕΙναι στην κριση κα διακριση της πανυγιρίζουσας μονης να βάλει οποιους θέλει δεξια ή αριστερα...αυτο που προσεχουν μόνο ειναι να μην την κανουν την πανηγυρι.... κηδεία.....
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Οχι δεν παει παντοτε ετσι

ΕΙναι στην κριση κα διακριση της πανυγιρίζουσας μονης να βάλει οποιους θέλει δεξια ή αριστερα...αυτο που προσεχουν μόνο ειναι να μην την κανουν την πανηγυρι.... κηδεία.....

ευχαριστώ, αλλά μήπως αυτό κυρίως επικρατούσε από παλιά, και εδώ και κάποια χρόνια τείνει να αλλάξει; Έχουμε στοιχεία αγρυπνιών όπου Δανιηλαίοι ψάλλουν αριστερά σε πανήγυρη, κι από πότε;

ευχαριστώ
Δ.

ΥΓ. Το σχόλιο για την κηδεία ευθύβολο...
 

Αθωνίτης

Παλαιό Μέλος
ευχαριστώ, αλλά μήπως αυτό κυρίως επικρατούσε από παλιά, και εδώ και κάποια χρόνια τείνει να αλλάξει; Έχουμε στοιχεία αγρυπνιών όπου Δανιηλαίοι ψάλλουν αριστερά σε πανήγυρη, κι από πότε;

ευχαριστώ
Δ.

ΥΓ. Το σχόλιο για την κηδεία ευθύβολο...

Εγω δεν ξερω να χουμε ποτε τους Δανιηλαίους αριστερα....γιατι ποιός θα ήταν δεξιά τότε??? εδω δεν τους βάζουν τωρα αριστερα (και καλα κανουν) θα τους έβαζαν παλιά??? Και αυτο ειναι ενα δείγμα οτι δεν παει ιεραρχικα αλλα ειναι θέμα ικανοτήτων και ύφους....γιατι αν πήγαινε ιεραρχικα δεν θα ειχε ποτε χορο κοινωβιακής μονής αριστερα σου ο γ.Δανιηλ γιατι ειναι κελλιώτης και επρεπε να παει αριστερα...

Υ.Γ. Αμα συνεχίσουμε θα ακουσεις και αλλα ευθύβολα...χαχαχαχαχα
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εγω δεν ξερω να χουμε ποτε τους Δανιηλαίους αριστερα....γιατι ποιός θα ήταν δεξιά τότε??? εδω δεν τους βάζουν τωρα αριστερα (και καλα κανουν) θα τους έβαζαν παλιά??? Και αυτο ειναι ενα δείγμα οτι δεν παει ιεραρχικα αλλα ειναι θέμα ικανοτήτων και ύφους....γιατι αν πήγαινε ιεραρχικα δεν θα ειχε ποτε χορο κοινωβιακής μονής αριστερα σου ο γ.Δανιηλ γιατι ειναι κελλιώτης και επρεπε να παει αριστερα...

Υ.Γ. Αμα συνεχίσουμε θα ακουσεις και αλλα ευθύβολα...χαχαχαχαχα

Άρα .. υπάρχει και διάκριση. Δεν είναι και τόσο στο τί θέλει να κάνει η εορτάζουσα μονή, υπάρχει κοινή λογική.

Αν έχετε ευλογία, συνεχίστε τα ευθύβολα, είμαι σίγουρος ότι είστε εκηβόλος...

Δ.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Εν τέλει το ύφος έχει να κάνει με τον χώρο και το τόπο των ψαλλόντων (διαμονή=Αγ Όρος) ή με το αν π.χ. αυτό είναι κάτι που γεννήθηκε εκεί ή έγινε με "εξωτερική μετάγγιση" από τον κόσμο?

Υπάρχει έστω και ένας που να πιστεύει πως οι Σιμωνοπετρίτες έχουν έστω ελάχιστη σχέση με το αγιορείτικο ύφος;
Δυστυχώς ή ευτυχώς, νομοτελειακά, μία επί μακρόν συνεχιζόμενη πρακτική δημιουργεί τη δική της παράδοση. Είμαι σίγουρος πως πάρα πολλοί έμαθαν ή αγάπησαν την ψαλτική από τους πατέρες της Ι.Μ.Σ.Π. και αφελώς ταύτισαν το ύφος τους με το αγιορείτικο ύφος. Ίσως το θέμα μπορεί να αφορά το παραδοσιακό αγιορείτικο ύφος (μετά την κοίμηση του Φιρφιρή νομίζω πως και οι τελευταίοι μεγάλοι εκπρόσωποί του άλλαξαν προς το κοσμικότερο σε κάποια στοιχεία) όπου χρειάζεται έρευνα στο παρελθόν και στα σημερινά τελειώματά του ή η σημερινή του διαμόρφωση που γίνεται αναπόφευκτα με μείξη αγιορείτικων και κοσμικών στοιχείων. Πολλοί πατέρες μπαίνουν στο Όρος γνωρίζοντας ήδη μουσική ή τη διδάσκονται στις μονές τους από μοναχούς που ψάλλουν κοσμικά (το κοσμικά δεν είναι αρνητικός χαρακτηρισμός, εννοώ μη αγιορείτικα). Πολλοί ψάλτες-μοναχοί κειλιών ή μη μεγάλων μουσικών μονών ψάλλουν λιγότερο απηρεασμένοι από τα κοσμικά ακούσματα.
Όσο για το Βατοπέδι οι πατέρες αποτελούν ίσως το καλύτερο παράδειγμα αγγελοπουλικών: εξαιρετικό δέσιμο, ωραίες φωνές, σωστός ρυθμός αλλά από κάποια στιγμή και μετά οι "έλξεις" και οι μηχανιστικές δαντελωτές "αναλύσεις" εμένα προσωπικά με κουράζουν.
Δεν ξέρω όμως τι μετράει περισσότερο. Το ίδιο ισχύει και για τους Σιμωνοπετρίτες που τους έχω ζήσει από κοντά. Χαίρεσαι να ψέλνεις μαζί τους, έχουν χορούς, αλλά...
 

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Ας ακούσουν οι ενδιαφερόμενοι τα τελευταία cd τη Θεία Λειτουργία, καθώς και τα cd της Μεγάλης Τρίτης και της Μεγάλης Πέμπτης και κυρίως τους καλοφωνικούς ειρμούς. Μην ξεχνάτε ότι ψάλλουν συνέχεια ακούγουντας τους άλλους αγιορείτες ψάλτες στις πανηγύρεις. Θα ανεβάσω κάποιες δικές μου ηχογραφήσεις από τη Μεγάλη Εβδομάδα παρελθόντων ετών, εντός των επόμενων ημερών.

Αν και λίγο εκτός θέματος:D θα ήθελα να ρωτήσω: Έχουν εκδοθεί τα cd της Μ. Τρίτης και της Μ. Πέμπτης;:confused: Όλα τα άλλα τα έχω αλλά αυτά δεν έχω υπόψη μου. Σε βιβλιοπωλεία όπως Αποστολική Διακονία, Περιβόλι της Παναγίας δεν τα έχω βρει. Ξέρει κανείς πού μπορώ να τα βρώ (στη Θεσσαλονίκη).

Λάμπρο, περιμένω (υποθέτω και άλλοι) και τις ηχογραφήσεις απ΄τη μεγάλη Εβδομάδα.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Είμαι σίγουρος πως πάρα πολλοί έμαθαν ή αγάπησαν την ψαλτική από τους πατέρες της Ι.Μ.Σ.Π. και αφελώς ταύτισαν το ύφος τους με το αγιορείτικο ύφος.

Το ζήτημα αυτό το αντιμετωπίζω πολύ έντονα στις χώρες της Βαλκανικής... :(
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Για το α) μιλάω για μουσική ωριμότητα. Φαντάζομαι ότι και εσείς δεν ψάλλετε ακριβώς το ίδιο, με όταν ξεκινήσατε τη μουσική :). Η ηχογράφηση των Χριστουγέννων το 1996, έγινε από χορό 10-15 πατέρων, με 2-3 χρόνια εντατική διδασκαλία μουσικής και φυσικά με ότι ήξεραν πριν πάνε στο Όρος σαν μοναχοί (κάποιοι έμαθαν από τον π. Παντελεήμονα Κάρτσωνα, κάποιοι από τους μεγάλους δασκάλους της Θεσσαλονίκης κτλ). Οι τελευταίες ηχογραφήσεις έγιναν από χορό πλέον των 30 πατέρων, οι οποίοι "ζυμώθηκαν μουσικά" και από τη συναναστροφή τους όλα αυτά τα χρόνια με τους λοιπούς αγιορείτες ψάλτες. Δεν νομιζω να είναι είπα κάτι κακό?

Για το β) δεν κατάλαβα ακριβώς τι εννοείς. Το διευκρινίζεις σε παρακαλώ?
Μισό λεπτάκι! Εδώ λίγο ζαλίστηκα! Είπατε σε προηγούμενο μήνυμα πως έκαναν εντονότερες έλξεις, ενώ τώρα ωρίμασαν. Πώς γίνεται τότε, που είχαν ακόμη φρέσκα τα ακούσματα του π. Παντελεήμονα και των Θεσσαλονικέων, να ήταν πιο σκληροπυρηνικοί στα πατήματα του Αγγελόπουλου απ' ότι τώρα; Και, αν πράγματι δεν αισθάνονταν ώριμοι να προβάλλουν μουσικό έργο ποιότητας, ώντας ακόμη μαθητές, γιατί εξέδωσαν τα CD; Και, το κυριότερο, αφού κάποιοι έμαθαν από τον π. Παντελεήμονα που ήταν Αγιορείτης και έχαιρε αποδοχής από τους πλείστους των Αγιορειτών, γιατί δεν ανέλαβαν αυτοί να διδάξουν; Άκουσα παλαιότερα κάτι που ανέβηκε από τον π. Λάζαρο. Δεν τον είχω ακούσει σε κάτι άλλο, αλλά αυτό που άκουσα μου άρεσε. Δεν γνωρίζω ούτε τι θέση έχει γι' αυτές τις ηχογραφήσεις, αν συμμετείχε κλπ. Θυμάμαι, όμως, πως υπήρξε η πληροφορία πως ακολουθούσε τον Φιρφιρή στα τελευταία του. Διορθώστε με αν σφάλω. Γιατί δεν ανέλαβε αυτός ή κάποιος άλλος κατηρτισμένος από την αδελφότητα να διδάξει και προσέλαβαν θύραθεν δασκάλους, που σημειωτέον πως δεν χαίρουν καθολικής αποδοχής, αλλά μάλλον αμφισβήτησης από την πλειοψηφία των κοσμικών και των Αγιορειτών ψαλτών;

ΥΓ: Μπορεί να διαφέρουν αρκετά ο Φιρφιρής με τους Δανιηλαίους, τον π. Παντελεήμονα κλπ. Συγκλίνουν όμως σε πολλά στοιχεία, αντιληπτά κυρίως στις παλαιότερες ηχογραφήσεις. Ψάλλουν άνετα, ήρεμα (παρά τους έντονους λαρυγγισμούς που ενδεχομένως να υπάρχουν), και προσευχητικά. Βάζουν κάτω το μάθημα και το κεντάνε. Αυτά τα στοιχεία, δυστυχώς, δεν συναντούνται πολύ συχνά σήμερα, που κύρια χαρακτηριστικά πολλές φορές γίνονται η ένταση και η επίδειξη στους λαρυγγισμούς, αλλά και η αγχώδης εκτέλεση.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
μετά την κοίμηση του Φιρφιρή νομίζω πως και οι τελευταίοι μεγάλοι εκπρόσωποί του άλλαξαν προς το κοσμικότερο σε κάποια στοιχεία) όπου χρειάζεται έρευνα στο παρελθόν και στα σημερινά τελειώματά του ή η σημερινή του διαμόρφωση που γίνεται αναπόφευκτα με μείξη αγιορείτικων και κοσμικών στοιχείων. Πολλοί πατέρες μπαίνουν στο Όρος γνωρίζοντας ήδη μουσική ή τη διδάσκονται στις μονές τους από μοναχούς που ψάλλουν κοσμικά (το κοσμικά δεν είναι αρνητικός χαρακτηρισμός, εννοώ μη αγιορείτικα). Πολλοί ψάλτες-μοναχοί κειλιών ή μη μεγάλων μουσικών μονών ψάλλουν λιγότερο απηρεασμένοι από τα κοσμικά ακούσματα.
Νομίζω φίλτατε ότι καλά "έπιασες" το θέμα και δεν είναι μόνο μουσικό. (Πολλοί, πολλά κουβάλησαν από τον "κόσμο" γιατί είναι ανθρώπινο όπως συμβαίνει με τον κάθε νεόνυμφο που κουβαλάει από την γενιά του και την συνήθειά του πράγματα ασύμφωνα με τον γάμο. Γιατί και ο μοναχισμός γάμος είναι).
Οι παλαιοί, Διονύσης, Γαβριήλ, Δανιήλ κλπ μπήκαν μικροί στο Αγιον Ορος και εκεί άνοιξαν τους πνευματικούς οφθαλμούς και ώτα σαν βρέφη και έμαθαν το περιβάλλον και προσαρμόστηκαν με ταπείνωση σ' αυτό.
Τα τελευταία 30 χρόνια (και πλέον για να μη νομίσετε ότι μιλάω για κάποια μονή) άλλαξε το παραδοσιακό "θα πάω να μάθω εν υπακοή" σε "θα πάω να διδάξω" .
Έτσι παρατηρούμε την "κάθοδο των Δωριέων" δηλ. ;ότι ο κάθε επιστήμων από κάθε σχολή μουσικής, θεολογίας , υπνολογίας, να μεταβαίνει στο Όρος σαν λαικός ή μοναχός με σκοπό να διδάξει τους παλαιούς και νέους.

Είχα πολλά cd αγιορείτικων μονών να ανεβάσω στο ίντερνετ. Αλλά αναρωτήθηκα αν θα έκανα καλό ή κακό στον σπουδαστή μουσικής. Δεν τα ανέβασα.
 
Last edited:

ΝΗΠΑΒΟΥ

Χαρίλαος
Για μια στιγμή ρε παιδιά! τι συμβαίνει ακριβώς; θα αρχίσουμε εδώ στο φόρουμ να φοβόμαστε να πούμε τη γνώμη μας; ή μήπως θα κάνουμε πως ότι ακούγεται, συζητιέται και είναι κοινός τόπος στο Αγ. Όρος εμείς θα πρέπει να το κρύβουμε; Το (κατόπιν διδασκαλίας από την Αγγελοπουλική σχολή) ψάλσιμο των Βατοπεδινών ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΗ ΠΑΡΑΔΟΣΗ και ΔΕΝ ΑΝΗΚΕΙ ΣΤΟ ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΟ ΥΦΟΣ. Αυτό το πιστεύει και το διατυπώνει ευθαρσώς, σύσσωμη η των μεγάλων ιεροψαλτών του Όρους πολιτεία (Δανιηλαίοι, Καρτσωναίοι, Θωμάδες, Καρεώτες, Σπυριδωναίοι). Βέβαια από διάκριση δεν το διατυμπανίζουν κιόλας, αλλά και καθόλου δεν το κρύβουν!


ΧΣ

γεια στο στόμα σου!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wink:

εγώ πάντως είπα τη γνώμη μου και ιδου τι εισέπραξα:

"Ότι να 'ναι γράφει ο καθένας. Για να δούμε κι εσένα..."

Και για να μην παρεξηγούμαι: έχω αγοράσει και έχω δωρήσει βατοπεδινα cd αρκετά σε μη επαϊοντες και μη σχετικούς. Και στο βατοπέδι πηγαίνω. Κανένα πρόβλημα... Όταν όμως μιλάμε μεταξύ μας σοβαρά τα σύκα σύκα και τη σκάφη σκάφη!!!!

Ή τουλάχιστον δικαιούμαστε να έχουμε γνώμη και να μην εισπράττουμε την απόρριψη....

Ευτυχείτε
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
εγώ πάντως είπα τη γνώμη μου και ιδου τι εισέπραξα:

"Ότι να 'ναι γράφει ο καθένας. Για να δούμε κι εσένα..."
Εννοείς ότι αυτό κατάλαβες εσύ από αυτά που εισέπραξες...
Άλλο το ένα, κι άλλο το άλλο.

Και να πω ότι δεν σου εξήγησα...

Άλλο να πεις την γνώμη σου και να την στηρίξεις. Και με την γνώμη του Χάρη δεν συμφωνώ αλλά την στηρίζει στην προσωπική του μουσική αντίληψη (δεν του άρεσε καθόλου όταν συνέψαλλε με τους Βατοπαιδινούς) την οποία δεν μπορώ να αμφισβητήσω μεν, αλλά δεν θα την αποδεχτώ κιόλας.

Κι άλλο τελείως να πετάς μια φωτοβολίδα:
Φτάσαμε έτσι να θεωρούμε αγιορείτικο ύφος το χτεσινό ύφος των Αγγελοπουλικών που κάποιοι επιτήδειοι έσπειραν στην ανυποψίαστη Μονή Βατοπεδίου πρίν κάτι χρόνια... Έτσι η νεαρά νύμφη του Άθω, εγκατέλειψε την πατροπαράδοτη αγιορίτικη μουσική, μεταπισθείσα από την επίμονη και παραπειστική προπαγάνδα των επιτηδείων....
την οποία σου ζητούν να τεκμηριώσεις και εσύ λες ότι σου στερούν το δικαίωμα λόγου! Δηλαδή να ξέρουμε και τι λέμε!
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
Το ζήτημα αυτό το αντιμετωπίζω πολύ έντονα στις χώρες της Βαλκανικής... :(

Kαι στους Βαλκάνιους ή μη της Δυτικής Ευρώπης (Αγνή Παρθένε = Βυζαντινή Μουσική). Καλώς ή κακώς...
 
Top