Τί κάνω άν δεν ξέρει ο αριστερός αργή δοξολογία;

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Έστω ότι εμείς ψάλλουμε δεξιά και ο αριστερός μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας αργής δοξολογίας (και δη αυτής του Φωκαέως σε Λέγετο που είναι και απλή εν σχέσει με π.χ. αυτή του Χουρμουζίου σε βαρύ εναρμόνιο και που, δεν μπορεί, όποιο ωδείο κι αν έχει τελειώσει κανείς, σε όποιο δάσκαλο κι αν έχει μαθητεύσει κάποιος, θα την έχει μελετήσει). Τι κάνουμε; Επιμένουμε να ψάλλουμε αργή δοξολογία κι αν ο άλλος δεν την κατέχει τη λέμε όλη εμείς (μονοτονία; κούραση; κτλ) ή προσαρμοζόμαστε με μια σύντομη και απλούστερη;
 
Last edited by a moderator:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Προσαρμοζόμαστε με μια σύντομη και απλούστερη επειδή "μηδἐν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται"
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Προσαρμοζόμαστε με μια σύντομη και απλούστερη επειδή "μηδἐν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται"

+1 :wink:
 

Stathis

Ευστάθιος Μεντζάς
Έστω ότι εμείς ψάλλουμε δεξιά και ο αριστερός μας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας αργής δοξολογίας (και δη αυτής του Φωκαέως σε Λέγετο που είναι και απλή εν σχέσει με π.χ. αυτή του Χουρμουζίου σε βαρύ εναρμόνιο και που, δεν μπορεί, όποιο ωδείο κι αν έχει τελειώσει κανείς, σε όποιο δάσκαλο κι αν έχει μαθητεύσει κάποιος, θα την έχει μελετήσει). Τι κάνουμε; Επιμένουμε να ψάλλουμε αργή δοξολογία κι αν ο άλλος δεν την κατέχει τη λέμε όλη εμείς (μονοτονία; κούραση; κτλ) ή προσαρμοζόμαστε με μια σύντομη και απλούστερη;

Συμφωνώ με τους προλαλήσαντες.
Δεν αξιζει να βγάλεις το λαιμο σου για να την πεις μονος.
Εχει σημασία να υπάρχει ομοιομορφια απο τους ψάλτες (αλλάκαι απο τους ιερεις:p)
Αν υπάρχουν ελπίδες, διδαξε την στον αριστερο. αλλιως πρεπει να συμβιβαστεις στην ιδεα οτι δε θα ψέλνεις αργες δοξολογιες.
Ισως καποιες αργοσύντομες που ειναι και πιο απλές...
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Παιδιά ρητορική ήταν η ερώτηση για να αποτελέσει αφορμή συζήτησης, με έναυσμα τη φράση, του Βασίλη νομίζω, που είπε ότι ψάλλει αργή δοξολογία μόνος γιατί ο αριστερός "τον βαρέθηκε" και δεν πάει πια! Ασφαλώς και συμφωνώ μαζί σας. Καλύτερα μια σύντομη, απ’ αυτές του Μανουήλ ή απ’ αυτές που παρατίθενται στον Προγάκη -νομίζω Κωνσταντίνου πρωτοψάλτου. Εγώ προσωπικά στον ναό που ψέλνω τα τελευταία 4,5 χρόνια δεν έχω πει ποτέ αργή δοξολογία ένεκα αυτής της αδυναμίας του αριστερού, εκτός από μια πανήγυρη που κάναμε ένα αναλόγιο με άλλους φίλους επισκέπτες. Το μεγάλο πρόβλημα είναι τι ψέλνεις 1 Αυγούστου, 14 Σεπτεμβρίου και Σταυροπροσκύνησης. Να μην βάλεις έναν Πέτρο Λ. Άγια; Κι όμως, δεν βάζω. Υπάρχει μια σύντομη του Κοσμά Μαδυτινού σε Άγια αλλά και αυτή πάλι δεν παλεύεται.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Το μεγάλο πρόβλημα είναι τι ψέλνεις 1 Αυγούστου, 14 Σεπτεμβρίου και Σταυροπροσκύνησης. Να μην βάλεις έναν Πέτρο Λ. Άγια; Κι όμως, δεν βάζω. Υπάρχει μια σύντομη του Κοσμά Μαδυτινού σε Άγια αλλά και αυτή πάλι δεν παλεύεται.

Δεν είναι και τόσο μεγάλο πρόβλημα! Δεν κινδυνεύει δα και η κανονικότης του μυστηρίου! Αν ήταν έτσι οι Σέρβοι ή οι Ρώσοι θα ήταν χαμένοι a priori! :D
 

apostolos

Απόστολος Κομπίτσης
Προσαρμοζόμαστε με μια σύντομη και απλούστερη επειδή "μηδἐν ωφελεί αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται"

Αν και ΔΕΝ ΘΕΛΩ να συμφωνήσω με τους αγαπητούς μου συναδέλφους στο φόρουμ (επειδή μου αρέσουν πολύ οι αργές Δοξολογίες), όμως έχετε όλοι δίκιο και ΠΡΕΠΕΙ να συμφωνήσω. Να πης όλους τους στίχους της Δοξολογίας μόνος σου; Αποκλύεται! (Όσοι από εσάς το έχετε κάνει αυτό καταλαβαίνετε τι κουραστικό είναι.) Να πης στον αριστερό σου να ψάλλη σύντομους στίχους; Ε.... αυτό χαλάει όλο τον χρόνο και τον ρυθμό. Να του πης, "Ε, κάνε ότι μπορείς", και αυτός να σπαρταράη και να μπερδεύετε στο αναλόγιο με τα διπλάσια "ο" και "η" και "ε" και να ακούγετε γελείο στο εκκλησίασμα; Και αυτό δεν είναι σωστό.

ΜΟΝΟΝ εάν έχεις αριστερό ο οποίος έχει αυτί και "κάπως" μπορεί και προσαρμόζεται στον χρόνο και στην μελωδία της αργής Δοξολογίας (κι' ας μην διαβάζει μουσική), κάπως τρώγεται αυτό και ίσως να ακουστεί στο εκκλησίασμα ότι "κάτι ξευρει" κι' αυτός. Ο δικός μου ο αριστερός, ηλικιομένος αλλά με καλό αυτή, μπορεί και με παρακολουθεί ως προς τον χρόνο των αργών Δοξολογιών. Αλλά, όχι κάθε φορά και όχι σε όλους τους ήχους. Π.Χ. Του Χουρμουζίου την Δοξολογία; Forget it. Η πορεία του άνω-ΖΩ-κάτω-ΖΩ είναι πολύ δύσκολη για να συντονιστή ο άνθρωπος. Όπως και την φθορική του Πλ. α'. Η Δοξολογία πρέπει να είναι σε ένα ήχο (π.χ. πλ. β' του Βιολάκη) για να πετύχω. Αλλά, και πάλι, θα σου ψάλλη αυτοσχεδιασμούς και όχι, ας πούμε, την Δοξολογία του Βιολάκη. Εγώ, ναι, θα ψαίλνω Βιολάκη, αλλά αυτός θα ψαίλνει την Δοξολογία του Κυρ Γιάννη.

Το ίδιο συμβαίνει και με αργές καταβασίες, έτσι δεν είναι;

Απόστολος
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Απολύτως συμφωνώ με τον Απόστολο στη δεύτερη παράγραφο... Ο δικός που αριστερός έχει αυτί και γνώσεις και τους πιάνει τους στρωτούς ήχους αλλά μετά από 4 Κυριακές σε αργές δοξολογίες εγκατέλειψε.......Βασικά ο άνθρωπος (να ναι καλά) είναι πολύ άρρωστος και γιαυτό δεν ήρθε αλλά το είπα έτσι για να δημιουργησω το ερέθισμα....

Τώρα για το αν τις λες μόνος σου... εγώ τις λέω αλλά απουσία αριστερού.... παρουσία αριστερού συμβιβαλζομαι αναλόγως τισ δυνατότητες του......

Πάντως δεν είναι κουραστικό.... και αν μου επιτρέπετε να πω και κάτι παραπάνω.... είναι πολύ καλή άσκηση για το πως να ψέλνεις 8-10 λεπτά σε σύντομο χρόνο και να μην κουράζεσαι..... το χερουβικό δηλαδή πως το λές και δεν κουράζεσαι..... απλώς είναι θέμα τεχνικής...είναι;;;
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Πάντως δεν είναι κουραστικό.... και αν μου επιτρέπετε να πω και κάτι παραπάνω.... είναι πολύ καλή άσκηση για το πως να ψέλνεις 8-10 λεπτά σε σύντομο χρόνο και να μην κουράζεσαι..... το χερουβικό δηλαδή πως το λές και δεν κουράζεσαι..... απλώς είναι θέμα τεχνικής...είναι;;;

Βασιλη , αλλο Χερουβικο=αργος χρονος=ανεση και αλλο αργη δοξολογια =
συντομος (αρκετα) χρονος=κουραστικο (αν την ψαλλεις ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΜΟΝΟΣ) .
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Συγγνώμη αλλά εδώ αγαπητέ μου έχω κάποιες επιφυλάξεις. Γιατί θα πρέπει οι ήχοι των αργών δοξολογιών να βρίσκονται εντός οκτωηχίας οπωσδήποτε; Και γιατί οι ήχοι που δεν είναι εντός οκτωηχίας δεν είναι εκκλησιαστικοί; Δηλαδή δεν ήξεραν οι δάσκαλοι που έγραφαν τις δοξολογίες σε αυτούς τους ήχους; Παραδείγματος χάριν η διάσημη δοξολογία του Ιακώβου Πρωτοψάλτου στον α΄ ήχο έχει κάποια σχέση με τον α΄ ήχο της οκτωηχίας; Ή του ίδιου συνθέτη στο βαρύ ήχο;
 
Last edited:

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Μόνο που αυτό είναι καθαρά προσωπική σου αντίληψη και δεν έχω δει πουθενά να υπάρχει μια τέτοιου είδους οδηγία... Ούτε καν από το Πατριαρχείο...
 

Asterios

Μέλος
Δεν θα ηταν καλο να την μελετησετε την δοξολογια μαζι μαυτον που ψαλετε στον ναο σας.Ετσι ολοι μαθαινουμε.Ετσι γεινεσθε καλη φιλοι και συνεργατες:wink:
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Σαν ιδέα δεν είναι κακό αλλά δεν είναι και τόσο εφαρμόσιμο: ωράρια διαφορετικά, απόσταση κλπ.
 

Asterios

Μέλος
Παναγιωτη εμεις στην Αυστραλια κανουμε BBQ με ολους τους φιλους της ψαλτικης παρεας και λεμε και μερικα κοματια.Περναμε τελεια!

ΒΒQ= ψεινουμε κρεατικα πεινουμε και κανα κρασακι, δυο, πεντε, επτα:p
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
Μόνο που αυτό είναι καθαρά προσωπική σου αντίληψη και δεν έχω δει πουθενά να υπάρχει μια τέτοιου είδους οδηγία... Ούτε καν από το Πατριαρχείο...

Εδώ νομίζω όμως (πάλι βγαίνουμε εκτός θέματος) πως όντως υπάρχει περιορισμός (άγραφος ή έγραφος) στο τι μπορούν να ψάλλουν ή όχι στο Πατριαρχείο. Κάπου υπάρχει και ένα υπόμνημα για το τι πρέπει και τι όχι να ψάλλεται όταν χοροστατεί ή λειτουργεί ο Πατριάρχης στην Αρχ. Κων/πόλεως. Αν δεν κάνω λάθος υπήρχε στην σελίδα του CMKON.
Από εκεί και πέρα η γνωστή επιταγή να ψάλλονται μέλη μόνον όσων διετέλεσαν ψάλτες στοιν Πατρ. Ναό νομίζω ότι μας περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των προς χρήση Αργών Δοξολογιών. Αν μάλιστα σκεφτούμε και ποιες περιλαμβάνονται στα βιβλία που ήτανείναι εν χρήση στον Πατρ. Ναό, κατεβαίνουμε ακόμα πιο πολύ.

Παραδείγματος χάριν η διάσημη δοξολογία του Ιακώβου Πρωτοψάλτου στον α΄ ήχο έχει κάποια σχέση με τον α΄ ήχο της οκτωηχίας;
Το παράδειγμα της Αργής Δοξολογίας του Ιακώβου σε Α' Τετράφωνο δεν νομίζω ότι στέκει, μια που η μελουργία είναι γεμάτη από μουσικά τεμάχια σε Α' Τετράφωνο τα οποία συμπεριλαμβάνονται στις μουσικές εκδόσεις των οποίων τα μέλη ακωλύτως ψάλλονται στον Πατρ. Ναό.
Ο Τετράφωνος Α' Ήχος δεν αποτελεί κάτι το εκτός Οκτωηχίας, είναι σύστημα του Α' Ήχου. Αν δεχτούμε αυτό που λες, τότε και ο Πλ. Δ' εκ του Γα δεν ανήκει στην Οκταηχία, κ.ο.κ.
Να σημειώσω τέλος ότι ο αείμνηστος Στυλ. Τσολακίδης περιέγραφε στους παλαιότερους ψάλτες στη Σπάρτη το πόσο επιλεκτικός και φειδωλός ήταν ο Ναυπλιώτης στο τι και πότε να ψάλλει από "Δύναμις", Λειτουργικά και Αργές Δοξολογίες, όσον αφορά Ήχο και περίσταση. Επίσης είναι γνωστό ότι όταν φίλοι/θαυμαστές του Πρίγγου τον ερωτούσαν γιατί δεν έψαλλε ποτέ στον Πατρ. Ναό από τα υπέροχα σε διάφορους Ήχους (και πέραν της Οκταηχίας) Λειτουργικά του αλλά επέμενε στα "Ἁρχαία" ή αυτά προκατόχων του, αυτός επέμενε ότι ἁυτά δεν είναι μέσα στο Πατριαρχείο, και τα έψαλλε μόνο εκτός Πατρ. Ναού. Νομίζω αυτό μας λέει πολλά...
Βέβαια από εκεί και πέρα, το τι επιλέγει να ψάλλει ο καθένας και τι όχι είναι θέμα προσωπικό, και δεν νομίζω πως ο αγαπητός PSL εδογμάτισε πάνω σε αυτό, απλά διετύπωσε μια προσωπική εκτίμηση, συνήθεια και επιλογή.
 
Last edited:
Top