Αλληλουϊάριον του Ευαγγελίου

Ψάλλετε Αλληλουιάριον του Ευαγγελίου;


  • Total voters
    149

panos

Παναγιώτης Κολοβός
Δεν έχω ακούσει να ψάλλεται ούτε στη μητρόπολη που κατοικώ (Νίκαια) ούτε στη μητρόπολη που ψάλλω (Περιστέρι). Φυσικά ίσως άλλα μέλη που κατοικούν/ψάλλουν εντός των ορίων των δύο ως άνω μητροπόλεων γνωρίζουν κάποια εξαίρεση.

Στὴν ἐνορία Ἁγίου Νεκταρίου Χαϊδαρίου (Μητρόπολη Νικαίας) ψάλλεται ἀνελλιπῶς. Γνωρίζω καλῶς ὅτι "ἀρέσει" καὶ στὸν προϊστάμενο τοῦ Ναοῦ καὶ στὸν πρωτοψάλτη. Ψάλλονται μελωδήματα τοῦ Γρ. Στάθη, τοῦ Σ. Καρᾶ, τοῦ Νεκτ. Βλάχου ἴσως καὶ ἄλλων. Τὸ ἐκκλησίασμα δὲν νομίζω ὅτι ξέρει τὶ καὶ γιατὶ συμβαίνει. (Σημ. Ὁ Ἅγιος Νικαίας κάθε ἄλλο παρἀ "φίλος" ἦταν τοῦ Μακαριστοῦ Χριστοδούλου)
 

Bασίλης

Παλαιό Μέλος
Στην Αυστραλία γενικά δεν ψάλλεται εκτός από μεμονωμένες περιπτώσεις π.χ. στα μοναστήρια/αγρυπνίες κτλ.

Εδώ στας Αγγλίας (είναι πολλές;;;;) δε λέγεται εκτος από την εκκλησία μου (Αγ. Αντώνιος/Ιω'αννης) που "φανατικά" ο ιερέας το θέλει για λόγους σωστού τυπικού και ο ψάλτης για να διαβάζει τα ταξίδια του Γκιούλιβερ (π.χ. στην Οδησσό κτλ)...

Μήνυμα τέλος.


προς θεού μην κάνετε κακούς συνειρμούς..... κ. Στάθη σέβομαι απεριόριστα και τρόπο υπογραφής έχω ενστερνιστεί στη κύρια δουλειά μου.....
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
(Σημ. Ὁ Ἅγιος Νικαίας κάθε ἄλλο παρἀ "φίλος" ἦταν τοῦ Μακαριστοῦ Χριστοδούλου)

Παρακαλώ να λείπουν τέτοια σχόλια... 1. Είναι εκτός θέματος και 2. δεν συνάδουν με το ήθος που πρέπει να υπάρχει στο φόρουμ.

Ευχαριστώ
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Εδώ στας Αγγλίας (είναι πολλές;;;;) δε λέγεται εκτος από την εκκλησία μου (Αγ. Αντώνιος/Ιω'αννης) που "φανατικά" ο ιερέας το θέλει για λόγους σωστού τυπικού και ο ψάλτης για να διαβάζει τα ταξίδια του Γκιούλιβερ (π.χ. στην Οδησσό κτλ)...

Χαίρομαι, αδελφέ Βασίλη, για τα μηνύματά σου και μεταφέρομαι νοερά στον επί οκταετία τόπο παροικίας μου το ένδοξον Λονδίνον :)
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Πάντως ούτε και στους ναούς της αρχιεπισκοπής Κύπρου συνηθίζεται να ψάλλεται Αλληλουιάριον. Δεν υπάρχει οποιαδήποτε γραπτή εγκύκλιος από την Σύνοδο όπως συμβαίνει στην επικράτεια της Εκκλησίας της Ελλάδος και θεωρειται γενικά από τους ιερείς και ψάλτες εκτός παραδόσεως. Αυτό που έχει επικρατήσει είναι γρήγορη απαγγελία τριπλού αλληλούια σε κλιτόν και σπανιώτερα σε ήχο δεύτερο με τελική κατάληξη στο τρίτο αλληλούια. Έχω την εντύπωση (χωρίς να είμαι απόλυτα βέβαιος) ότι την τάξη του τριπλού αλληλούια σε κλιτόν ακολουθούν και στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Υπάρχουν όμως και ναοί όπου με πρωτοβουλία του πρωτοψάλτου ή/και του προϊσταμένου ψάλλεται κανονικά αλληλουιάριον στον τυχόντα ήχο και με τους πρέποντες στίχους και με τέτοια ρυθμική αγωγή ώστε να δοθεί αρκετός χρόνος για το θυμίαμα. Στον "δικό" μου ναό (που είναι και καθεδρικός μητροπόλεως) ψάλλεται Αλληλουιάριον μόνο σε συλλείτουργα στην παρουσία του μητροπολίτη, συνθέσεις είτε από τον κ. Γρ. Στάθη είτε από τον κ. Αθ. Βουρλή. Μικρή συλλογή αλληλουιαρίων σε όλους τους ήχους (από Στάθη και Καρρά) υπάρχει στον τόμο της θείας λειτουργίας της σειράς της Σιμωνόπετρας "Αγγελικός Χορός" για την οποία έγινε λόγος σε άλλο σημείο του φόρουμ.
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Καλημέρα σε όλους,
χτες έκανα αναφορά για την ψαλμώδηση αλληλουιαρίου στο Οικουμενικό Πατριαρχείο λέγοντας ότι είχα την εντύπωση ότι εκεί ψάλλεται τρις αλληλούια σε κλιτόν χωρίς περαιτέρω επανάληψη. Ακούγοντας ξανά πρόσφατες ηχογραφήσεις διαπίστωσα ότι όντως τα πράγματα είναι έτσι, η θυμίαση γίνεται κατά τη διάρκεια της ανάγνωσης του Αποστόλου, μόνο που το αλληλουιάριον δεν ψάλλεται σε κλιτόν αλλά σε δεύτερο ήχο και πάντα από τον αριστερό χορό. Ξέρω ότι αυτή η τάξις του Πατριαρχείου δεν είναι σύμφωνη με όσα οι περισσότεροι από μας φάνηκε ότι ακολουθούμε στους ναούς που υπηρετούμε, αλλά αυτό δεν αλλάζει την εκεί ταξη :wink: !
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Ο Άγγελος Βουδούρης αναφέρει οτι σε κάποιες περιπτώσεις στην εποχή του Ναυπλιώτη έψαλλαν το αργό Αλληλουϊάριον του Τραπεζουντίου (αυτό που είναι σε Πρώτο ήχο αλλά αρχίζει σαν Δεύτερος ήχος). Δεν θυμάμαι τώρα σε ποιές περιπτώσεις ψαλλόταν (πρέπει να το ξανακοιτάξω) και δεν ξέρω εάν το ψάλλουν ακόμα στο Πατριαρχείο.
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Μάλλον θα πρόκειται για αυτό το οποίο περιέχεται στην Μουσική Πανδέκτη Τόμος 4 του 1850 και πανομοιτυπο στο Ταμείον Ανθολογίας Τόμος 2 Γρηγορίου Πρωτοψάλτου του 1834, το οποίο είναι γραμμένο σε ήχο πλ. α΄, ξεκινά όμως με ένα εκτενές μέρος σε ήχο β΄. Βέβαια η Πανδέκτη το αποδίδει στον Ιωάννη Πρωτοψάλτη (εάν μιλάμε για το ίδιο). Στην Πανδέκτη περιλαμβάνονται επίσης και δύο σύντομα αλληλουιάρια σε ήχους πλ. α΄ και β΄.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Επισυναπτω πως εψαλλει το Αλληλουαριον του Αποστολου απο τον αριστερο χορο σε ηχο Βο σε δυο περιπτωσεις (Κων-λις) :
1ον : Ι.Ν. Αγιου Γεωργιου Φαναρι 15-3-1992 Κυριακη Της Ορθοδοξιας (πανορθοδοξη πολυπατριαρχικη συλλειτουργια) .
2ον : Ι.Ν. Ζωοδοχου Πηγης Μπαλουκλη 11-5-2008 (πατριαρχικη λειτουργια) .
 

Attachments

  • 15-3-1992 ΦΑΝΑΡΙ=Αλληλουϊα Αποστολου Βος.wma
    652.6 KB · Views: 57
  • 1'02''=Ζωοδοχος Πηγη Μπαλουκλη=Αλληλουαριον Αποστολου Βος.wma
    991.1 KB · Views: 40

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Και το αργόν αλληλουιάριον Ιωάννου Πρωτοψάλτου σε ήχο πλ. α΄ όπως περιέχεται στο Ταμείον Ανθολογίας Γρηγορίου Πρωτοψάλτου Τόμος 2 σελ. 128-129, με την ιδιομορφία της εκκίνησης με εκτενές μέρος τυο στον β΄ ήχο για το οποια μιλάγαμε προηγουμένως (Το ανεβάζω για όσους δεν έτυχε να το δούν μέχρι τώρα, απολογίες σε όλους όσους είναι πολύ οικείοι με το συγκεκριμένο μάθημα).
 

Attachments

  • Tameion_Anthologias_Gregorios_vol_02_1834_p.128.png
    55.5 KB · Views: 66
  • Tameion_Anthologias_Gregorios_vol_02_1834_p.129.png
    60.7 KB · Views: 31

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Άλλο ένα ξεχασμένο αλλά μελωδικότατο κατά την ταπεινή μου άποψη αλληλουιάριον σε ήχο πλ. α΄ του Μητροπολίτη Πελαγονίας Κοσμά του εκ Μαδύτων από τον "Ποιμενικό Αυλό" του. Εκτελούμενο σε συνεπτυγμένο ρυθμό είναι ακόμη πιο ωραίο...!
 

Attachments

  • Poimenikos_Aulos_141.png
    47.1 KB · Views: 67
  • Poimenikos_Aulos_142.png
    47 KB · Views: 31

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
Βέβαια έχουμε ξεφύγει λίγο από το αρχικό θέμα που πρότεινε ο κ. Καλπακίδης για το ποιοι ψάλλουν τελικά Αλληλουιάριον πριν το Ευαγγέλιο και ποιοί όχι, αλλά νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον να επεκτείνουμε λίγο ακόμη το θέμα (Το αφήνω στην κρίση των Διαχειριστών). :confused:

Στις 14-17 Οκτωβρίου 2001 έγινε στη Θεσσαλονίκη το Γ' Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων και τα πρακτικά του έχουν κυκλοφορήσει (αρχείο διαθέσιμο εδώ: http://www.ecclesia.gr/greek/holySynod/commitees/liturgical/eyxarist.pdf).
Παραθέτω αποσπάσματα από σχετικές με το θέμα που συζητάμε εισηγήσεις του Συμποσίου. Η πρώτη παράθεση είναι από εισήγηση του Πρωτ. Κων/νου Παπαγιάννη, η δεύτερη του μ. καθηγητού κ. Ιωάννη Φουντούλη και η τρίτη του καθηγητού κ. Γρ. Στάθη.

Θα ήταν καλό να ανταλλάζαμε απόψεις για τα λεχθέντα των τριών εισηγητών, αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι τα τρία αυτά αποσπάσματα αποτελούν βάλσαμο στις ψυχές όσων ψαλμωδούν τριπλό αλληλουιάριον μετά στίχων. Ας δούμε και λίγο τί λένε για τον ήχο του αλληλουιαρίου.
 

Attachments

  • Αποσπάσματα.doc
    384.5 KB · Views: 66

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Βέβαια έχουμε ξεφύγει λίγο από το αρχικό θέμα που πρότεινε ο κ. Καλπακίδης για το ποιοι ψάλλουν τελικά Αλληλουιάριον πριν το Ευαγγέλιο και ποιοί όχι, αλλά νομίζω ότι έχει ενδιαφέρον να επεκτείνουμε λίγο ακόμη το θέμα (Το αφήνω στην κρίση των Διαχειριστών).
Στις 14-17 Οκτωβρίου 2001 έγινε στη Θεσσαλονίκη το Γ' Πανελλήνιο Λειτουργικό Συμπόσιο Στελεχών Ιερών Μητροπόλεων και τα πρακτικά του έχουν κυκλοφορήσει (αρχείο διαθέσιμο εδώ: http://www.ecclesia.gr/greek/holySynod/commitees/liturgical/eyxarist.pdf).
Παραθέτω αποσπάσματα από σχετικές με το θέμα που συζητάμε εισηγήσεις του Συμποσίου. Η πρώτη παράθεση είναι από εισήγηση του Πρωτ. Κων/νου Παπαγιάννη, η δεύτερη του μ. καθηγητού κ. Ιωάννη Φουντούλη και η τρίτη του καθηγητού κ. Γρ. Στάθη.
Θα ήταν καλό να ανταλλάζαμε απόψεις για τα λεχθέντα των τριών εισηγητών, αν και εκ πρώτης όψεως φαίνεται ότι τα τρία αυτά αποσπάσματα αποτελούν βάλσαμο στις ψυχές όσων ψαλμωδούν τριπλό αλληλουιάριον μετά στίχων. Ας δούμε και λίγο τί λένε για τον ήχο του αλληλουιαρίου.
[Ἔγραψα χθές ὅτι θά λείπω, τελικά θά φύγω αὔριο τό πρωί]​

Δέν ἔχουμε καθόλου ξεφύγει ἀπό τό θέμα ἀγαπητέ κ. Μιχάλη, εἴσαστε ἀπολύτως ἐντός θέματος καί σᾶς εὐχαριστοῦμε γιά τίς παραθέσεις.
Ὁ κ. Καλπακίδης, πού ἔθεσε τό θέμα, αὐτά ἔχει ἀκριβῶς ὑπ᾿ ὄψιν του καθώς καί πολλά μέλη καί ἐπισκέπτες. Αὐτά εἶναι δεδομένα.

Ἐγώ σέ ὅσα ἔχω γράψει ἐδῶ καί ἀλλοῦ, τό μόνο πού θά συμπληρώσω εἶναι ὅτι αὐτό τό θέμα πρέπει νά καταστεῖ (ἐπαναστατικό) αἴτημα τῶν ψαλτῶν πρῶτα, οἱ ὁποῖοι παραθεωροῦνται/ὑποτιμῶνται/περιφρονοῦνται ἀπαγγέλλοντες τόν ΑΠΟΣΤΟΛΟ ἀπό κινήσεις θυμιάτος καί μεταφορᾶς τοῦ Εὐαγγελίου στό ἄμβωνα ἀπό παπᾶδες καί διάκους. Τούς πιστούς πού πρέπει νά εἶναι προσηλωμένοι στό ἀνάγνωσμα θά τούς ὑπολογίσει κανείς ;
 

Λεωνίδας

Λεωνίδας Γαρουφαλῆς
Ἐγώ σέ ὅσα ἔχω γράψει ἐδῶ καί ἀλλοῦ, τό μόνο πού θά συμπληρώσω εἶναι ὅτι αὐτό τό θέμα πρέπει νά καταστεῖ (ἐπαναστατικό) αἴτημα τῶν ψαλτῶν πρῶτα, οἱ ὁποῖοι παραθεωροῦνται/ὑποτιμῶνται/περιφρονοῦνται ἀπαγγέλλοντες τόν ΑΠΟΣΤΟΛΟ ἀπό κινήσεις θυμιάτος καί μεταφορᾶς τοῦ Εὐαγγελίου στό ἄμβωνα ἀπό παπᾶδες καί διάκους. Τούς πιστούς πού πρέπει νά εἶναι προσηλωμένοι στό ἀνάγνωσμα θά τούς ὑπολογίσει κανείς ;

Πολύ σωστή η παρατήρησή σας, πάτερ. Όντως, λέμε τον Απόστολο και μερικοί επίσκοποι [ή πρεσβύτεροι] θυμιάζουν, ο διάκονος πάει στο δεσποτικό να απαγγείλει το Ευαγγέλιο, ποιός μας προσέχει; Μακάρι να αλλάξει αυτή η κατάσταση.
 

Μιχάλης Τζωρτζής

Παλαιό Μέλος
τό θέμα πρέπει νά καταστεί (επαναστατικό) αίτημα των ψαλτών πρώτα, οι οποίοι παραθεωρούνται/υποτιμούνται/περιφρονούνται απαγγέλλοντες τόν ΑΠΟΣΤΟΛΟ από κινήσεις θυμιάτος καί μεταφοράς του Ευαγγελίου στό άμβωνα από παπάδες καί διάκους. Τούς πιστούς πού πρέπει νά είναι προσηλωμένοι στό ανάγνωσμα θά τούς υπολογίσει κανείς ;

Χαίρομαι πάτερ που ακούω από τα χείλη ενός ιερωμένου για τον παραγκωνισμό και περιφρόνηση που δέχονται οι ψάλτες κατά τη λατρεία. Δυστυχώς οι ιερωμένοι μας και δη οι ανώτεροι κληρικοί (επίσκοποι) μόνο στα κηρύγματα τους αναφέρονται στους ψάλτες ως κατώτερους κληρικούς και μιλάνε με στόμφο για την αναγκαιότητα χειροθεσίας τους από τον επίσκοπό τους με την ανάγνωση των σχετικών ευχών, ότι εκπροσωπούν τον λαό και πρέπει να συμπεριφέρονται μ' αυτό και μ' εκείνο τον τρόπο και λοιπές γνωστές αναθέσεις ευθυνών. Για δικαιώματα των ψαλτών ουδείς κάνει λόγο. Κάθε φορά που τελειώνουμε μια τελετουργία είτε αυτή λέγεται Θ. Λειτουργία είτε αγρυπνία κατά πολύ περισσότερο, ο ψάλτης αυτό που νιώθει είναι ένα ξεζούμισμα και μια εκμετάλλευση. "Εμένα με έφεραν να τους κάνω τη δουλειά (4-5 ώρες εάν πρόκειται για αγρυπνία) και μετά με πέταξαν". Πιστεύω, πάτερ, ότι υπάρχουν επίσκοποι που αν τους εξηγήσεις κόσμια και εμπεριστατωμένα με στοιχεία από την παράδοση και την ορθή τάξη της λατρευτικής ζωής της εκκλησίας θα καταλάβουν και θα συγκατανεύσουν και για την ψαλμώδηση αλληλουαρίου, και για το "Πληρωθήτω το στόμα ημών", και για το "Κύριε ελέησον" αντί του "Εις πολλά έτη δέσποτα" στο οποίο πολλοί αρέσκονται (τόσο επίσκοποι, γιατί το αυτολιβάνισμα ουδείς ή σχεδόν ουδείς μισεί, αλλά και ψάλτες, διότι "το λιβανίζειν τον μισθοδότη σου εστί φιλοσοφείν και προκόπτειν στη ζωή"). Όπως έλεγε και ο μ. Χριστόδουλος, 2-3 "Εις πολλά" κατά τον όρθρο και τη Θ. Λειτουργία είναι αρκετά και κατά τάξιν ορθά. Αυτό που διαγνώνω προσωπικά είναι έλλειψη αγάπης για την τήρηση τάξης στον ναό - σε όλους τους τομείς χωρίς υπερβολή: λήψη καιρού όπως ο καθένας θέλει, έξοδος από την ωραία πύλη κατά τη δοξολογία όπως ο καθένας θέλει, τοποθέτηση στο σύνθρονο όπως ο καθένας θέλει, και τόσα άλλα, με την ανοχή ή εν πολλοίς άγνοια περί τάξης του λειτουργούντος επισκόπου. Μπορεί ο επίσκοπος και ο παπάς και ο διάκος να έχουν από δέκα διδακτορικά θεολογίας, αλλά την αγάπη για την τάξη τα πανεπιστήμια δεν μπορούν να την μεταδώσουν. Όσο για τον παραγκωνισμό του ιεροψάλτη που αναγινώσκει τον Απόστολο, θα ήθελα να πω ότι είναι γενικά θέμα υποτίμησης του ιδίου του Αποστολικού Αναγνώσματος έναντι του Ευαγγελικού. Ας μην κρίνουμε από τη σημασία που του δίνεται στα μοναστήρια, στις ενορίες ουδείς αποδίδει τιμή στον Απόστολο, ακόμα και οι ιερείς. Εξ ου και η άποψη ότι στον Απόστολο δικαιούμαστε να καθόμαστε ενώ στο Ευαγγέλιο όχι. Ερωτήστε τους πιστούς τι έλεγε σήμερα ο Απόστολος, εννοείται ότι δεν θα ξέρει. Ενώ εάν ερωτηθούν για το Ευαγγέλιο θα πούν "α, δεν ξέρεις την ιστορία του άσωτου υιού"; Και τη στιγμή της ανάγνωσης του Αποστόλου ένας διάκονος ή ιερέας θα θυμιάσει (εφόσον περί αλληλουαρίου ούτε λόγος) και οι υπόλοιποι ιερείς θα καθίσουν να ξεκουραστούν και να κουβεντιάσουν μεταξύ τους (Έχω δει και ιερέα μάρτυς μου ο Θεός να μιλάει στο κινητό). Πολλά άλλα θα μπορούσαμε να πούμε γι' αυτό το θέμα, τώρα όμως, πάτερ, ξεκάθαρα είμαι εκτός θέματος και θα σταματήσω εδώ.
 
Ούτε εντός των ορίων της Μητροπόλεως Ηλείας ψάλλεται αλληλουϊάριο. Εγώ στους Ναούς που έψαλα και ψάλω μόνο κατά βούληση και εντελώς περιστασιακά ψάλω αλληλουϊάριο και αυτό μια φορά, χωρίς επανάληψη και στίχους.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Ερωτήστε τους πιστούς τι έλεγε σήμερα ο Απόστολος, εννοείται ότι δεν θα ξέρει. Ενώ εάν ερωτηθούν για το Ευαγγέλιο θα πούν "α, δεν ξέρεις την ιστορία του άσωτου υιού";

Έχω την εντύπωση ότι τα κείμενα του αποστόλου είναι πιο δυσνόητα από του ευαγγελίου. Έχει χρησιμοποιηθεί η ίδια διάλεκτος;
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
Έχω την εντύπωση ότι τα κείμενα του αποστόλου είναι πιο δυσνόητα από του ευαγγελίου. Έχει χρησιμοποιηθεί η ίδια διάλεκτος;
῾Η παρατήρησις εἶναι σωστὴ καὶ ἡ ἐρώτησις ἐνδιαφέρουσα. πολλὰ θὰ μποροῦσε νὰ πῇ κανείς, ἀλλὰ δὲν ἐντάσσονται στὸ παρὸν θέμα. ἂν θέλετε νὰ γίνῃ συζήτησις ἐπ᾿ αὐτοῦ, πῆτέ μου, νὰ ἀνοίξω νέο θέμα.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΓΕΩΡΓΟΥΛΗΣ;10485 said:
Ούτε εντός των ορίων της Μητροπόλεως Ηλείας ψάλλεται αλληλουϊάριο. Εγώ στους Ναούς που έψαλα και ψάλω μόνο κατά βούληση και εντελώς περιστασιακά ψάλω αλληλουϊάριο και αυτό μια φορά, χωρίς επανάληψη και στίχους.

Δηλαδή, όταν το τυπικό λέει να ψάλλεις το τάδε και το τάδε τροπάριο, εσείς κατά περίπτωση κρίνετε κ ψάλλετε ό,τι θέλετε;;; Προφανώς όχι. Ακολουθείτε το τυπικό. δε νομίζω να μην ψάλλετε εξαποστειλάριο, ή αντίφωνα;;; Και αυτά τα αναφέρει το τυπικό!! Είναι θέμα εφαρμογής , ή μη του τυπικού. δεν θες να ψάλλεις τριπλό αλληλούια; ψάλλε 2 ή 1, ανάλογα με το πόσο γρήγορα θα θυμιατίσει ο ιερέας....
μπορείς με ωραίο τρόπο να το "επιβάλλεις", αν τυχόν δεν το θέλει ο ιερέας...δεν υπάρχει "δεν μπορώ"....
ΥΓ: η απάντηση απευθύνεται στην 1η φράση της παράθεσης...
 
Top