Ποιο Τρισάγιον, Χερουβικόν, Άξιον Εστίν και Κοινωνικόν μας αρέσει περισσότερο;

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Λαμβάνοντας αφορμή από κάποια κουβέντα που είχα σχετικά με τα μουσικά μαθήματα της Θείας Λειτουργίας,
προτείνω ο καθένας από εμάς να γράψει ποια είναι τα πιο αγαπημένα του, αυτά που θεωρεί μουσικότερα
ή τεχνικότερα ή από όποια πλευρά και αν το βλέπει, μέλη της Θείας λειτουργίας αναφορικά
με το Τρισάγιο (ή το Δύναμις μόνο), το Χερουβικό, το Άξιον Εστίν και το Κοινωνικό.

Δεν χρειάζεται να είναι στον ίδιο ήχο ασφαλώς, απλώς να είναι η επιλογή των καλυτέρων που έχει ο καθένας.

Πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο (που αφορά την κυριότερη ακολουθία και από μουσικής άποψης τις περισσότερες φορές)
θα μπορέσουμε να μάθουμε ωραία μέλη που ίσως αγνοούμε και έτσι δεν λέμε ή δεν μπαίνουμε στον κόπο να δούμε.

Ίσως είναι λίγο δύσκολο να πεις μόνο ένα μέλος, οπότε το πολύ δύο για κάθε περίπτωση δεν είναι και άσχημη ιδέα.


Να ξεκινήσω εγώ λοιπόν:

Τρισάγιον:.........Νικολάου Σμύνης (βαρύς) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Χερουβικόν:......Πέτρου Εφεσίου (πλ α΄) Πανδέκτη 1851, Δ΄ τόμος
Άξιον εστίν:.......Νεκταρίου Βλάχου (α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Άξιον Εστίν (2):.Πέτρου Φιλανθίδου (β΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν:.......Σώμα Χριστού Φωκαέως (πλ α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν (2):.Αγαλλιάσθε Νικολάου Σμύρνης (πλ δ΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Τρισάγιον (εάν θεωρήσουμε ότι πρέπει να ψάλλεται και σε άλλους ήχους) Μανουήλ ήχος α΄, χερουβικόν Γρηγορίου γ΄ ήχου, Άξιον εστι Καραμάνη πλ. β΄ ήχου, Κοινωνικόν Ι. Σακελλαρίδη πλ. δ΄ ήχου
 

Shota

Παλαιό Μέλος
Να ξεκινήσω εγώ λοιπόν:

Τρισάγιον:.........Νικολάου Σμύνης (βαρύς) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Χερουβικόν:......Πέτρου Εφεσίου (πλ α΄) Πανδέκτη 1851, Δ΄ τόμος
Άξιον εστίν:.......Νεκταρίου Βλάχου (α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Άξιον Εστίν (2):.Πέτρου Φιλανθίδου (β΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν:.......Σώμα Χριστού Φωκαέως (πλ α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν (2):.Αγαλλιάσθε Νικολάου Σμύρνης (πλ δ΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας

Κράτημα: Νικολάου Σμύρνης (πλ β΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας :p :D
 

nkioster

Πατήρ Νεκτάριος Κιοστεράκης
Κατα τη γνωμη μου δεν υπαρχουν περισσοτερο ωραια και λιγοτερο ωραια μαθηματα.Ολα ειναι ωραια οταν ξερεις να τα ψαλλεις.
Για παραδειγμα ακους τον Ιακ. Ναυπλιωτη να ψαλει το Δυναμις η το Αξιον Εστιν το Συνηθισμενο και λες τι ωραιο μαθημα.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Κατα τη γνωμη μου δεν υπαρχουν περισσοτερο ωραια και λιγοτερο ωραια μαθηματα.

Θα διαφωνήσω μόνο εν μέρει αγαπητέ Νεκτάριε,
παραθέτωντάς σου χαρακτηρισμούς των παλαιών
στα μαθήματα όπως αναγράφονται στα χργφ:

"...το καλούμενον δύσκολον"
"...και έντεχνον"
"...το καλούμενον ωραίον"
"...λέγεται δε, Πάνυ ωραίον"
"...το καλούμενον καλόν"

Όπως βλέπεις, οι παλαιοί (που έγραφαν ασυγκρίτως τεχνικότερα, μουσικότερα κλπ κλπ κατά κοινή ομολογία) χαρακτηρίζουν ορισμένα μόνο μέλη με ιδιαίτερες λέξεις αντάξιες της μουσικότητας των μελών.

Δες το από αυτήν την άποψη, εξάλλου αυτό εννοούσα και εγώ και δεν αγνοώ ότι ένα απλό Άξιον Εστίν ο Φιρφιρής το έλεγε με αγγελικό τρόπο.

Εστιάζω στην μουσικότητα του μέλους (όχι όμως μόνο εκεί όπως και γράφω στο πρώτομήνυμα).

Να είσαι καλά.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Αφού ευχαριστήσω τον δημιουργό του θέματος, να ζητήσω προκαταβολικά συγγνώμη που σίγουρα θα απογοητεύσω σε αυτό τον τομέα του πρώτου μηνύματος...
Πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο (που αφορά την κυριότερη ακολουθία και από μουσικής άποψης τις περισσότερες φορές)
θα μπορέσουμε να μάθουμε ωραία μέλη που ίσως αγνοούμε και έτσι δεν λέμε ή δεν μπαίνουμε στον κόπο να δούμε.
... λόγω του ότι έχω αρκετά βαρετό ρεπερτόριο, σε σχέση με πολλούς άλλους φίλους της κοινότητας. Θα πρότεινα δε, να μπουν και τα κείμενα που αναφέρουμε (ή σύνδεσμους εάν έχουν ανέβει ήδη στο forum), για να ξέρουμε για τι ακριβώς μιλάμε, ιδιαίτερα όταν έχουμε να κάνουμε με μαθήματα εν πολλοίς άγνωστα.

Τρισάγιον: Πέτρου Λαμπαδαρίου ήχος δεύτερος.
Δύναμις: Το σύνηθες.
Χερουβικό: Άγια Θεοδώρου π.Π. Φωκαέως. (Αν και στα χερουβικά, έχω και άλλες αγαπημένες συνθέσεις, όπως ο τρίτος του Γρηγορίου που προαναφέρθηκε).
Άξιον εστίν: Το αρχαίο σε σύντμηση Γρηγορίου, η δική του σύνθεση σε πρώτο ήχο, καθώς και η σύνθεση του Πέτρου Βυζαντίου (Αγιοταφίτου, από την παρακάτω διόρθωση του Shota) σε τρίτο ήχο. *
Κοινωνικό: Αυτό. Αν και ο Γρηγόριος είχε κάποιες στιγμές τάσεις "εξωτερίκευσης" του μέλους, κάτι σύνηθες για την εποχή του εξάλλου, εντούτοις εδώ πιστεύω ότι δίνει μαθήματα ακόμη και στους προκλασικούς συγγραφείς.


* Τα παραπάνω, για όσους κάτι από αυτά θεωρούν άγνωστο (πράγμα μάλλον απίθανο), υπάρχουν στη συλλογή αυτή στις σελίδες: 25, 26, 62, 97 και 102 αντίστοιχα.
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Του Πέτρου Βυζαντίου Αγιοταφίτου, όχι του Πέτρου Πρωτοψάλτου ( Α. Κυριαζίδου, Έν Άνθος της Εκκλησιαστικής Μουσικής, σ. 325).
Όντως! Δεν το είχα προσέξει ως τώρα! Υπάρχουν φυσικά κάποιες μικροδιαφορές, οι οποίες όμως ωφείλονται σε ποιο αναλυμένη γραφή του ίδιου ουσιαστικά μέλους. Ευχαριστώ πολύ για την διευκρίνηση.
 

frouxi

Παλαιό Μέλος
Λαμβάνοντας αφορμή από κάποια κουβέντα που είχα σχετικά με τα μουσικά μαθήματα της Θείας Λειτουργίας,
προτείνω ο καθένας από εμάς να γράψει ποια είναι τα πιο αγαπημένα του, αυτά που θεωρεί μουσικότερα
ή τεχνικότερα ή από όποια πλευρά και αν το βλέπει, μέλη της Θείας λειτουργίας αναφορικά
με το Τρισάγιο (ή το Δύναμις μόνο), το Χερουβικό, το Άξιον Εστίν και το Κοινωνικό.

Δεν χρειάζεται να είναι στον ίδιο ήχο ασφαλώς, απλώς να είναι η επιλογή των καλυτέρων που έχει ο καθένας.

Πιστεύω ότι με αυτόν τον τρόπο (που αφορά την κυριότερη ακολουθία και από μουσικής άποψης τις περισσότερες φορές)
θα μπορέσουμε να μάθουμε ωραία μέλη που ίσως αγνοούμε και έτσι δεν λέμε ή δεν μπαίνουμε στον κόπο να δούμε.

Ίσως είναι λίγο δύσκολο να πεις μόνο ένα μέλος, οπότε το πολύ δύο για κάθε περίπτωση δεν είναι και άσχημη ιδέα.


Να ξεκινήσω εγώ λοιπόν:

Τρισάγιον:.........Νικολάου Σμύνης (βαρύς) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Χερουβικόν:......Πέτρου Εφεσίου (πλ α΄) Πανδέκτη 1851, Δ΄ τόμος
Άξιον εστίν:.......Νεκταρίου Βλάχου (α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Άξιον Εστίν (2):.Πέτρου Φιλανθίδου (β΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν:.......Σώμα Χριστού Φωκαέως (πλ α΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας
Κοινωνικόν (2):.Αγαλλιάσθε Νικολάου Σμύρνης (πλ δ΄) Μουσικός Θησαυρός Λειτουργίας

Για να πω τα αγαπημενα μου και γω.
Τρισαγιο-Δυναμις Ι.Παλλαση,1942 ηχος α'
Χερουβικον-Πετρου Εφεσιου ηχος δ' & Κωνσταντινου ηχος δ'
Αξιον Εστιν-Χατζηαθανασιου ηχος α'
Κοινωνικον-Αινειτε-Ι.κουκουζελη & Σωμα-Μπαλασιου Ιερεως.ηχος α' και α' πενταφωνος αντιστοιχα.
Βεβαια ειναι μερικα απο τα αγαπημενα,υπαρχει πληθωρα επιλογων εξαλλου...
 
Κατα τη γνωμη μου δεν υπαρχουν περισσοτερο ωραια και λιγοτερο ωραια μαθηματα.Ολα ειναι ωραια οταν ξερεις να τα ψαλλεις.
Για παραδειγμα ακους τον Ιακ. Ναυπλιωτη να ψαλει το Δυναμις η το Αξιον Εστιν το Συνηθισμενο και λες τι ωραιο μαθημα.

Θα συμφωνήσω 1000% εδώ, είναι σπάνιο άλλωστε. :):D

Ας πάρουμε ένα απλό παράδειγμα, το Άξιον εστίν του Γρηγορίου σε Α΄ Ήχο και το ίδιο κομμάτι σε Ήχο πλ. Α΄ δίφωνο φθορικό ή Νάο (μακάμ Σαμπά), όπως αποκαλείται από πολλούς.

Κατά κοινή ομολογία, το πρώτο μέλος χαρακτηρίζεται λιτό και απέριττο, ενώ το δεύτερο τεχνικότατο και δύσκολο.
(Με την άποψη αυτή είμαι τελείως αντίθετος, δεν υπάρχουν έντεχνα και άτεχνα μέλη, η απειρία και η ασχετοσύνη των εκτελεστών κάνει κάποια μέλη έντεχνα, διότι δεν λέγονται απ' όλους. Αυτό δεν κάνει όμως τα υπόλοιπα μέλη άτεχνα.)

Ο Διονύσιος Κατουνακιώτης στη λειτουργία του, χαρακτηρίζει αντίστοιχο Άξιον εστίν σε Ήχο πλ. Α΄ δίφωνο φθορικό, ως έντεχνο ή τεχνικότατο, αν θυμάμαι καλά.

Αν ψάλλουμε και τα δύο μέλη, στο πρώτο μπορούμε να προσευχηθούμε, να νιώσουμε τα λόγια, την γλυκιά πορεία της μελωδίας, την προσευχή και την μυστική ευωχία που αποπνέει το άσμα.
Αγάλλεται η ψυχή μας και μόνο στην όψη του κειμένου, δωρική γραφή και μεστή.

Λέγοντας το δεύτερο, ο νους βρίσκεται υπό παρακολούθηση της φωνής.
Μήπως χάσω ένα δίγοργο ή τρίγοργο, μήπως δεν εκτελέσω σωστά τον Δι με ύφεση, μήπως..., μήπως..., μήπως... Οπότε η προσευχή πάει περίπατο, η μέριμνα του καλούμενου "έντεχνου" μέλους, έχει αποβεί εις βάρος του κύριου σκοπού της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής μουσικής, που είναι η κατάνυξη και η προσευχή.

Σε ποιο ναό σήμερα υπάρχει αυτό;
Σε ποιο ναό σήμερα ο ψάλτης ψάλλει τα λεγόμενα κλασσικά μέλη, απ' την πρώτη μεταφορά τους κι όχι από μια διασκευή του ιδίου ή κάποιου άλλου, με δίγοργα, τρίγοργα, υφέσεις, διέσεις, παλαιογραφικά απολιθώματα, mf, f, pp, p, alegro, antande, rit...


Τα μαθήματα που αναφέρθηκαν εδώ απ' τους εκλεκτούς συναδέλφους, είναι μερικά απ' τα πιο όμορφα μέλη που μας έχουν παραδοθεί.
Τι να πει κανείς για τα χερουβικά του Πέτρου Εφεσίου, για παράδειγμα.

Θα έλεγα ότι προσωπικά δεν έχω κάποια αγαπημένα μαθήματα, όπως το ίδιο γίνεται και στα μέλη της εξωτερικής μουσικής, όπου παίζω.
Το καθένα έχει την δική του χάρη και τέχνη.
Κάθε φορά, ανάλογα την ψυχική μου διάθεση, αλλάζουν τα αγαπημένα μου και γίνονται επιλογή της στιγμής.

Την Κυριακή που πέρασε για παράδειγμα, του Βαρέως Ήχου, δεν είχα καμιά διάθεση για άκουσμα Βαρέως, οπότε όλα τα λειτουργικά και το Χερουβικό τα είπα σε πλ. Α΄, όπου εκείνη την στιγμή είχα μια ακατανίκητη ανάγκη γι' ατον εν λόγω Ήχο. Εκείνη την στιγμή το χερουβικό του Στανίστα σε πλ. Α΄ Ήχο, έγινε το αγαπημένο μου. Στην συνέχεια, τα λειτουργικά του Πρίγγου εκ του κάτω Κε, ήταν τα αγαπημένα μου λειτουργικά, ενώ σαν Άξιον εστίν, εκείνη τη στιγμή, είπα το Πατριαρχικό σε διασκευή Πρίγγου.
Στο Κοινωνικό τώρα, άλλαξε τελείως η διάθεσή μου, "είδα τον Βαρύ με άλλο μάτι" και είπα το κοινωνικό του Πρίγγου σε Βαρύ. Επειδή ο πάτερ Αντώνιος αργούσε, συνέχισα με τον Πολυέλαιο του Χουρμουζίου "Επί τον ποταμόν...", σε Ήχο Γ΄.


Αυτά δεν τα κάνω πάντα, ακολουθώ το άγραφο τυπικό απαρέγκλιτα, αλλά μερικές φορές, η ψυχοσύνθεση της στιγμής, υπερνικά τους τύπους.
Το έχετε άλλωστε διαπιστώσει με το περίεργο των συμπεριφορών μου:confused::rolleyes::p:D:).


Κλείνοντας να θυμίσω σε όλους:
Κατα τη γνωμη μου δεν υπαρχουν περισσοτερο ωραια και λιγοτερο ωραια μαθηματα.Ολα ειναι ωραια οταν ξερεις να τα ψαλλεις.


Υ.Γ.: Εδώ θα συμπληρώσω,
Για παραδειγμα ακους τον Ιακ. Ναυπλιωτη να ψαλει το Δυναμις η το Αξιον Εστιν το Συνηθισμενο και λες τι ωραιο μαθημα.

όταν ψάλλει ο Ναυπλιώτης ή ο Πρίγγος θα πρόσθετα, ό,τι κι αν ψάλλουν, λες πάντα, τι ωραιο μάθημα!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πολύ ωραίο θέμα, συγχαρητήρια Ευθύμη, γιατί έτσι μπορούμε να ανακαλύψουμε μέλη που μας ήταν άγνωστα πριν, αλλά η γνώση και αίσθηση των άλλων, θα μας τα κάνουν γνωστά. π.χ. οι δικές σου επιλογές δεν είναι πολύ γνωστές σε όσους δεν έχουν τον Θησαυρό.
Μακάρι όσο γίνεται περισσότεροι φίλοι να πουν τη γνώμη τους, και μακάρι να μπορούσαμε να το επεκτείνουμε και σε λειτουργικά, άσχετα που πολλοί δεν τα λένε.
(Θα έλεγα μάλιστα, ίσως σε άλλη ενότητα όμως, να γράψει κανείς όχι μόνο τα αγαπημένα του, αλλά και κάποια που μπορεί να μην είναι τα καλύτερά του, αλλά τα θεωρεί θαυμάσια αν και όχι πολύ γνωστά).

κάποιες προτιμήσεις δικές μου, εκ του προχείρου όμως:
Δύναμις: α) Ζαφειρίου Παπαχρήστου // β) Καλογήρου (Κ. Ιωαννίδη)
Χερουβικό: Καραμάνη, ήχ. α, πλ.α (αργά και σύντομα)
Άξιον εστί: Χατζηαθανασίου, α΄οκτάφωνος, το καλούμενον "αχειροποίητον" (υπ' εμού....)
 

panosdohi

Παναγιώτης Παρασκευόπουλος
Τρισάγιο-Δύναμις: Καλογήρου Ήχος πλ.α & Ι. Παλάση Ήχος α.
Χερουβικό: Δανιήλ πρωτοψάλτου Ήχος α & Γρηγορίου Πρωτοψάλτου Ήχος πλ.β (της πρώτης σειράς των αργών όπως είναι στην Πανδέκτη).
Άξιον εστίν: "Εκ του Βλάχικου" Ήχος πλ.α & Ανωνύμου Ήχος πλ.β
Κοινωνικό: Αινείτε Μπερεκέτου Ήχος α (το πρώτο στην έκδοση του Καρακατσάνη) & Σώμα Χριστού Μπαλασίου Ιερέως Ήχος πλ.α.

Βάβαια καλό θα ήταν για να είμαι πιο κοντά στο θέμα να γράψω μόνο ένα μάθημα στην κάθε κατηγορία. Όμως τα μαθήματα που μ' αρέσουν είναι τόσα που με δυσκολία κατέληξα να παραθέσω μόνο τα παραπάνω.
 

asma

Αντώνης Φάνης
Δύναμις: του Στανίτσα (Φεραχνάκ)
Χερουβικό: Χαρ. Παπανικολάου, ήχος Α
Άξιον εστίν: του Μισαηλίδη (εναρμόνιος μεικτός)
Κοινωνικο: Εις μνημόσυνον (Μανουήλ Χρυσάφη πλ.Α)

Υ.Γ. : τα αγαπημένα μου κομμάτια (γενικά απ' όλο το ρεπερτόριο της Βυζ. Μουσικής) είναι τα ιδιόμελα του Ιακώβου των κατανυκτικών Εσπερινών (Χαλινούς, Θαυμαστή του Σωτήρος, κλπ), και από τότε που μπήκα στο Ψαλτολόγιο, τα δοξαστικά του Φιλανθίδη. Ας είναι καλά ο Κώστας ο Μπουσδέκης. Χάρη σ' αυτόν πήγα και αγόρασα την Αθωνιάδα του Φιλανθίδη, έπειτα από μια εκπομπή που άκουσα που ήταν καλεσμένος του π. Ειρηναίου Νάκου (μαζί με άλλους αξιόλογους συναδέλφους) και άκουσα το Προκαθάρωμεν του Φιλανθίδη. Τον ευχαριστώ δημόσια (αν και δε γνωριζόμαστε).
 

raphael

Ραφαήλ Ζουμής
Δύναμις: Σαμπαχ, Πρίγγου
Χερουβικό: πλ β Στανίτσα
Άξιον εστί: Μουχαγιερ, Στανίτσα
 

Λάτρης Β.Μ.

Παράφωνος ερασιτέχνης!
Είναι τόσα πολλά, που φοβάμαι ότι θα αδικήσω κάποια άλλα. Θα κάνω όμως μια προσπάθεια να αναφέρω ορισμένα:
Τρισάγια- Δύναμις: σε ά ήχο Καλογήρου, Παλάση Ιωάν, σε β΄ ήχο Αβαγιανού, Καμαράδου, Στανίτσα σε γ΄ ήχο.
Χερουβικά: σε ά Φωκαέα, Καραμάνη, σε πλ. β΄ Καραμάνη, Χατζημάρκου.
Λειτουργικά: σε ά ήχο Καραμάνη, Χατζημάρκου, σε β΄ ήχο Ταλιαδώρου, σε πλ.ά Ναυπλιώτου, σε πλ.β΄Καραμάνη , Μιχ. Μελέτη.
Άξιον εστίν: Χατζηαθανασίου σε ά επτάφωνο, σε πλ.β΄ ανωνύμου, Μισαηλίδου σε μικτό εναρμόνιο.
Κοινωνικά: Όλα του ¨Αγγελικού Χορού¨, αργά-σύντομα.

ΚΑΙ ΤΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΟΣΑ ΑΛΛΑ
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Βεβαια ειναι μερικα απο τα αγαπημενα,υπαρχει πληθωρα επιλογων εξαλλου...

Όμως τα μαθήματα που μ' αρέσουν είναι τόσα που με δυσκολία κατέληξα να παραθέσω μόνο τα παραπάνω.

Είναι τόσα πολλά, που φοβάμαι ότι θα αδικήσω κάποια άλλα.

Κατανοώ απόλυτα την δυσκολία την δική σας αλλά και
όλων μας φαντάζομαι, δεν υπάρχουν 4 αγαπημένα αλλά
...1004 αγαπημένα.

Σίγουρα όμως θα υπάρξει μια γνωστοποίηση αγνώστων, κίνηση
του ενδιαφέροντος για γνωστά που τα είπαμε μια φορά και μετά
τα αφήσαμε και (πολύ σημαντικό) μια καταγραφή της μουσικής
τάσης (επιτρέψτε μου) του Βυζαντινού (Ψαλτικού) ρεπερτορίου
στις μέρες μας.

Περιμένω και άλλους που ''κρύβονται'', όπως:
Θεοτοκάτο, Ζάχαρη, Σκρέκα, Συμεωνίδη, Μπουσδέκη, Κανδυλάκη, Λιναρδάκη, Αχιλλιά, Γαρουφαλή, Γιαννόπουλο, Μάρκελλο, Αθωνίτη,
Βλάχο Μ, Καλπακίδη, Κιαμηλίδη και όσους ξέχασα τέλος πάντων...
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Δύναμις, χερουβικό, άξιον εστίν κ κοινωνικό Φιρφιρή!
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Υ.Γ. : τα αγαπημένα μου κομμάτια (γενικά απ' όλο το ρεπερτόριο της Βυζ. Μουσικής) είναι τα ιδιόμελα του Ιακώβου των κατανυκτικών Εσπερινών (Χαλινούς, Θαυμαστή του Σωτήρος, κλπ), και από τότε που μπήκα στο Ψαλτολόγιο, τα δοξαστικά του Φιλανθίδη. Ας είναι καλά ο Κώστας ο Μπουσδέκης. Χάρη σ' αυτόν πήγα και αγόρασα την Αθωνιάδα του Φιλανθίδη, έπειτα από μια εκπομπή που άκουσα που ήταν καλεσμένος του π. Ειρηναίου Νάκου (μαζί με άλλους αξιόλογους συναδέλφους) και άκουσα το Προκαθάρωμεν του Φιλανθίδη. Τον ευχαριστώ δημόσια (αν και δε γνωριζόμαστε).

Να σαι καλά, χαίρομαι που συνέβαλα! Και γω όταν πρωτάκουσα Φιλανθίδη κόλλησα... και παραμένω...
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Κατανοώ απόλυτα την δυσκολία την δική σας αλλά και
όλων μας φαντάζομαι, δεν υπάρχουν 4 αγαπημένα αλλά
...1004 αγαπημένα.

Σίγουρα όμως θα υπάρξει μια γνωστοποίηση αγνώστων, κίνηση
του ενδιαφέροντος για γνωστά που τα είπαμε μια φορά και μετά
τα αφήσαμε και (πολύ σημαντικό) μια καταγραφή της μουσικής
τάσης (επιτρέψτε μου) του Βυζαντινού (Ψαλτικού) ρεπερτορίου
στις μέρες μας.

Περιμένω και άλλους που ''κρύβονται'', όπως:
Θεοτοκάτο, Ζάχαρη, Σκρέκα, Συμεωνίδη, Μπουσδέκη, Κανδυλάκη, Λιναρδάκη, Αχιλλιά, Γαρουφαλή, Γιαννόπουλο, Μάρκελλο, Αθωνίτη,
Βλάχο Μ, Καλπακίδη, Κιαμηλίδη και όσους ξέχασα τέλος πάντων...

Αγαπητέ Ευθύμη,

Το καθένα έχει τη χάρη του, αρκεί να ξέρεις και να μπορείς να την αποδώσεις. Θα προτιμούσα όμως μια ερώτηση του τύπου ποιό είναι το ρεπερτόριο ανά ήχο των εκλεκτότερων μελών της Λειτουργίας που προανέφερες. Επίσης, ίσως να είχε ενδιαφέρον να βλέπαμε αν υπήρχε διαφοροποίηση ανάμεσα σε αυτά τα μέλη που μας αρέσει να ακούμε, και σε κείνα που όντως (μπορούμε και) ψάλλουμε στις εκκλησίες.

Δ.
 
Top