Πώς πρέπει να σημαίνεται ο ρυθμός στην Εκκλησιαστική μουσική;

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
[Σημείωμα συντονιστή (ΔΚ)] Αυτό και επόμενα μηνύματα μεταφέρθηκαν από το θέμα Δοξολογία Πέτρου Λαμπαδαρίου Ήχος Α΄


Ο χρόνος ο συνεπτυγμένος για μένα είναι πολύ σημαντικός. Αισθάνομαι πως το σκοτώνω το κομμάτι όταν το λέω με δίσημο και τρίσημο.
Έχει πάνω σε αυτό το σημείο ένα ωραίο παράδειγμα ο "Δάσκαλος" όπως πολλοί τον αποκαλούν, Σίμωνας Καράς. Το αντέγραψα και σας το παρουσιάζω μήπως και σας βοηθήσει να καταλάβετε τι εννοώ.

Καλύτερα να μη τη συνεχίσουμε αυτή τη συζήτηση. Όλο διαφορές μεγάλες βρίσκω και δεν θα μπορέσω να σε ακολουθήσω σε μια πιο εξειδικευμένη συζήτηση αφού δεν έχω τη δυνατότητα να κάθομαι πολλές ώρες μπροστά στον υπολογιστή.
Να' σαι καλά Χρήστο.





 

Attachments

  • DeigmaPeriXronou02.gif
    DeigmaPeriXronou02.gif
    73.1 KB · Views: 82
Last edited by a moderator:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Λαμβάνοντας ἀφορμὴ -καὶ μόνο- ἀπὸ τὴν δημοσιευθεῖσα ἄποψη τοῦ συναδέλφου, ἄν μπορεῖ κάποιος νὰ παρουσιάσει ἠχητικὰ ἀποσπάσματα τοῦ χρόνου ὅπως τὸν θέλει ὁ ἐκλεκτὸς συνἀδελφος -ἀκολουθῶντας τὴν ἄποψη τοῦ Σ. Καρᾶ- καὶ τοῦ χρόνου μὲ δίσημο καὶ τρίσημο, ὥστε νὰ ἀντιληφθῶ τὴν διαφορά.

Διότι ἡ ἀναφορὰ σὲ «σκότωμα» τοῦ μέλους μὲ ἀνησύχησε, ἡ γνώση μου στὴν θεωρία δὲν εἶναι μεγάλη καὶ μήπως κάνω κάποιο σφάλμα στὴν τήρηση τοῦ δισήμου καὶ τρισήμου.

Προσοχή: Τὸ παρὸν μήνυμα δὲν εἶναι ἐμπρηστικό, τὸ τονίζω. Ἐκφράζω ἁπλῶς τὴν ἁπορία μου. Ἄν πάλι γιὰ τὸ θέμα τοῦ χρόνου ὑπάρχει ἤδη θέμα, συγχωρέστε με ἐκ τῶν προτέρων.

Εὐχαριστῶ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Πάντως, χωρίς να ακολουθώ το συνεπτυγμένο, πιστεύω ότι η διαφορά είναι περισσότερο αισθητή σε κείνον που το ψάλλει, την ώρα που το ψάλλει. Έχει ο ίδιος άλλη αίσθηση και βίωση του ρυθμού. Τώρα αν αυτό ακούγεται κιόλας, δεν το ξέρω. Δε νομίζω, αλλά δεν το ξέρω.
ΥΓ Προκειμένου για τα δημοτικά τραγούδια βέβαια, που λέει ο αείμνηστος, εκεί είναι τελείως διαφορετικό πράγμα.
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Λαμβάνοντας ἀφορμὴ -καὶ μόνο- ἀπὸ τὴν δημοσιευθεῖσα ἄποψη τοῦ συναδέλφου, ἄν μπορεῖ κάποιος νὰ παρουσιάσει ἠχητικὰ ἀποσπάσματα τοῦ χρόνου ὅπως τὸν θέλει ὁ ἐκλεκτὸς συνἀδελφος -ἀκολουθῶντας τὴν ἄποψη τοῦ Σ. Καρᾶ- καὶ τοῦ χρόνου μὲ δίσημο καὶ τρίσημο, ὥστε νὰ ἀντιληφθῶ τὴν διαφορά.

Αγαπητέ Δομέστικε, fujsiemens και όποιον ενδιαφέρεται να απαντήσει σε αυτό, ας μην το κάνει εδώ και ξεφύγουμε έτη περισσότερο από το θέμα, που είναι η Δοξολογία του Πέτρου στον Α΄ ήχο. Ας δημιουργηθεί ένα θέμα (αν και έχει γίνει κουβέντα αν δεν απαττόμαι στον θεωρητικό τομέα του forum παλαιότερα) και το βλέπουμε εκεί. Οτιδήποτε αφορά στην σύνθεση αυτή του Πέτρου, εννοείται ότι είναι ευπρόσδεκτο.

Ευχαριστώ εκ των προτέρων για την κατανόησή σας.
 
Αισθάνομαι πως το σκοτώνω το κομμάτι όταν το λέω με δίσημο και τρίσημο.

Όποιος ξέρει να ψάλλει, θα ψάλλει και χωρίς συνεπτυγμένο, αλλιώς ...το χάσαμε το κομμάτι πατριώτη!

Οι συνεπτυγμένοι ρυθμοί και άλλα τέτοια κοσμικής μουσικής στοιχεία, δεν έχουν θέση στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική.

Οι παλαιοί έψαλλαν συνεπτυγμένο; Τον σημείωναν πουθενά;

Θυμηθείτε τον Στανίτσα και όσα έλεγε για τον συνεπτυγμένο;

Ο χρόνος ο συνεπτυγμένος για μένα είναι πολύ σημαντικός.

Και για μένα είναι όταν παίζω με το ούτι εξωτερική μουσική.

Ο συνεπτυγμένος ρυθμός, είναι η ψυχή της εξωτερικής μουσικής.

Η ρυθμολογία έχει θέση μόνο στην εξωτερική μουσική, κλασσικές συνθέσεις φασίλ (μέτρα 4/4, 10/9, 32/8, 6/8, 6/4, 18/8 κλπ.), παραδοσιακά άσματα (4/4, 5/4, 7/8, 9/8, 9/4 κλπ).

Στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική έχουν θέση, μετά τον απλό χρόνο, ο δίσημος και ο τρίσημος.
Τα υπόλοιπα είναι ανωφελείς καινοτομίες, που τίποτα δεν προσφέρουν στην μουσική ημών, αντιθέτως, περιορίζουν την εκτελεστική ικανότητα του ψάλτου, κάνοντάς τον ρομπότ. Μηχανή εκτέλεσης ρυθμού και όχι μέλους.

Απόδειξη των παραπάνω, αποτελεί το γεγονός, ότι σε κανένα κλασσικό μέλλος, δεν αναγράφονται τέτοιοι ρυθμοί, αλλά ούτε καν δίσημοι ή τρίσημοι.

[Σκέψου τώρα να φέρουν κανένα χειρόγραφο (απ’ αυτά που είχε παραδώσει ο Καράς στον υπουργό) και να έχει, σαν τα παραπάνω, απαράδεκτους ρυθμικούς χωρισμούς.]
 
Λαμβάνοντας ἀφορμὴ -καὶ μόνο- ἀπὸ τὴν δημοσιευθεῖσα ἄποψη τοῦ συναδέλφου, ἄν μπορεῖ κάποιος νὰ παρουσιάσει ἠχητικὰ ἀποσπάσματα τοῦ χρόνου ὅπως τὸν θέλει ὁ ἐκλεκτὸς συνἀδελφος -ἀκολουθῶντας τὴν ἄποψη τοῦ Σ. Καρᾶ- καὶ τοῦ χρόνου μὲ δίσημο καὶ τρίσημο, ὥστε νὰ ἀντιληφθῶ(αντιληφθούμε) τὴν διαφορά.


Τι ποιο όμορφο να παρουσιάσει ο ίδιος ηχητικά αποσπάσματα, ώστε να καταλάβουμε πότε "σκοτώνει" τα κομμάτια και πότε όχι.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Πριν γράψω οτιδήποτε πρέπει να ζητήσω από τον καλό μας συντονιστή Χρήστο, συγνώμη, διότι μας παρακάλεσε με πολύ καλό τρόπο να μην ξεφύγουμε του θέματός του που είναι η Δοξολογία του Πέτρου.


Εάν μπορούσα Χρήστο θα το έκανα εγώ, όμως επειδή δεν μπορώ ίσως να πρέπει να μετακινηθούν ορισμένα μηνύματα σε άλλο χώρο.


Έπειτα.

Ο Γιώργος Μ. με καλύπτει πολλές φορές! Λες και με γνωρίζει ενώ δεν έχουμε ανταλλάξει άλλες κουβέντες παρά αυτές τις λίγες εδώ. Αυτό που έγραψε "Έχει ο ίδιος άλλη αίσθηση και βίωση του ρυθμού." εν μέρει με καλύπτει αρκετά.
Ακόμα.

Ίσως να ήταν λάθος το ρήμα "σκοτώνω". Η αλήθεια είναι πως δεν το κατάλαβα. Το πρόσεξα μετά που το αναφέρατε. Συνηθίζω να το λέω μεταφορικά, όταν δεν εκτελώ ένα κομμάτι σωστά. Πάντως όσο και βαριά να σας ακούστηκε η έκφραση "σκοτώνω το κομμάτι", πιστεύω πως δεν πρέπει να σταθούμε σε αυτό μετά από αυτή μου την εξήγηση.
Όσον αφορά τώρα με το θέμα της παρουσίασης από την πλευρά μου ηχητικών αποσπασμάτων ώστε να σας δείξω τι διαφορά, υπάρχουν δύο λόγοι που δεν το κάνω αυτή τη στιγμή.

Τον ένα τον έχω γράψει ήδη : http://www.analogion.com/forum/showthread.php?t=2287&page=2 και οφείλεται σε τεχνικούς λόγους και

ο άλλος είναι πως φοβούμαι ότι δεν θα καταλάβετε τίποτα. Δηλαδή εάν για παράδειγμα δε βλέπετε κάποια διαφορά ανάμεσα στη χορωδία του Σ. και του Σ. (Περιστέρη και Καρά αντίστοιχα) τότε δεν υπάρχει λόγος να συνεχίσουμε τη συζήτηση. Δεν είναι κακό να μη βλέπετε διαφορά, (πάντα σχετικά με το συνεπτυγμένο χρόνο που συζητάμε). Έτσι είμαστε όλοι οι άνθρωποι πλασμένοι. Άλλος καταλαβαίνει το ένα, άλλος το άλλο. Και εγώ επίσης κάτι που εσείς καταλαβαίνετε δε μπορώ να το κατανοήσω. Μόνο η προσευχή και το έλεος του Θεού, οι πρεσβείες τις Υπεραγίας Θεοτόκου και των αγίων μας ανοίγουν τα μάτια και μπορούμε να δούμε κάποια πράγματα.



Προχτές του αγίου Φανουρίου έδειχνα σε έναν πολύ καλό άνθρωπο ομολογουμένως, το δίχρωμο δοξαστικό του Φορτωμά και διάφορα άλλα. Δεν μπορούσε να δει διαφορά. Τα έβλεπε όλα ένα χρώμα. Εννοείται πως δε τον κατηγόρησα αλλά αμέσως σκέφτηκα πως και εγώ κάπου αλλού θα είμαι ακριβώς το ίδιο.



Έτσι λοιπόν δεν υπάρχει λόγος να αρχίσω να επιχειρηματολογώ εδώ προσπαθώντας να σας πείσω. Αυτά που λέτε, όπως έγραψα και στο Χρήστο, είναι για μένα λάθος πέρα για πέρα. Και να ισχυριστώ πως έχω εγώ το λάθος εδώ σχετικά με το ρυθμό της μελωδίας, δε μπορώ να το δεχτώ. Ξέρω πως η βάση είναι οι τετράσημοι ρυθμικοί πόδες. Εσείς λέτε όχι. Εγώ όμως όταν ψέλνω κομμάτια με δίσημο και τρίσημο απλά πολύ απλά δε μου βγαίνουν. Πως να το πω. Δεν κυλάει το κομμάτι. Δε προχωράει. Αυτός ο έντονος δίσημος ρυθμός που ακούγεται από αρκετές χορωδίες σε κάθε φθόγγο είναι για μένα λάθος. Όχι προτάσεις αλλά κάθε λέξη κόβεται.



Συγνώμη δε μπορώ να το εκφράσω. Αλλά όταν το κομμάτι κυλάει σε βοηθά και αφήνεις την καρδιά σου να κυλήσει να τρέξει να βρει το νερό, την πηγή, ανυπομονεί η ψυχή να φύγει από το σώμα να πάει να συναντήσει το Θεό.


Πέραν αυτών, είναι όμορφο να γνωρίζεις τους ρυθμούς τη μουσική μας παράδοση που δεν είναι έτσι απλά και ξερά ένας δίσημος και ένα τρίσημος. Δε με καλύπτει να λέω πως το ακατάλυπτον εστι της υπαπαντής είναι τρίσημος.



Μα αν ήταν έτσι τότε γιατί όλα αυτά από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα περί των χρόνων και ρυθμών; Αυτοί δεν ήξεραν και ξέρουμε εμείς; Σεβασμός στην παράδοση που το ζητά και η εκκλησία μας είναι και αυτό. Το ότι δηλαδή εάν είμαστε ψάλτες να προσπαθούμε να ψέλνουμε σύμφωνα με την παράδοση της εκκλησίας μας.



Τέλος αυτό που γράφετε για τη σήμανση δεν είναι καθόλου έγκυρο. Ο Σ. Καράς στην προηγούμενη σελίδα από αυτή που έγραψα εδώ με το παράδειγμα το "Όσοι εις Χριστόν" λέει πως παλαιότερα λόγο του στενογραφικού χαρακτήρα των σημαδιών δεν μπορούσαν να παραστήσουν αναλυτικά τα μουσικά μεγέθη, όμως στη νέα μουσική γραφή τόσο ο Χρύσανθος όσο και άλλοι νεώτεροι έχουν υποδείξει την ανάγκη μουσικής σήμανσης.


Αυτά. Συγχωρέστε με. Έκλεψα χρόνο από αλλού για να καθίσω να σας γράψω. Το ξαναέγραψα κάπου εδώ. Δεν έχω την πολυτέλεια; ή τέλος πάντων τη δυνατότητα να κάθομαι μπροστά στον υπολογιστή πολύ ώρα. Εάν δε μπορείτε να με καταλάβετε, ίσως να έχω εγώ το λάθος. Δε νομίζω όμως πως θα μπορέσω να σας πω κάτι καλύτερο εκτός και δεχτεί κάποιο άλλο μέλος να μπει στη συζήτηση.


Ο Θεός μαζί μας.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Νομίζω, φίλε, ότι αυτό που έγραψες
Δεν είναι κακό να μη βλέπετε διαφορά, (πάντα σχετικά με το συνεπτυγμένο χρόνο που συζητάμε). Έτσι είμαστε όλοι οι άνθρωποι πλασμένοι. Άλλος καταλαβαίνει το ένα, άλλος το άλλο. Και εγώ επίσης κάτι που εσείς καταλαβαίνετε δε μπορώ να το κατανοήσω
νομίζω ότι αυτό συγκεφαλαιώνει όλο σου το μήνυμα.

Δηλαδή, αφού νιώθεις διαφορά είναι θεμιτό να το κάνεις έτσι, όπως κι εγώ (π.χ.) να εκτελώ δίσημο και τρίσημο. Αυτό που δεν είναι θεμιτό είναι να θεωρώ εγώ ότι έχεις λάθος ή το αντίστροφο. Πολλώ μάλλον, αν τελικά, όπως συμφώνησες (και ευχαριστώ) η διαφορά είναι αισθητή πολύ περισσότερο στον ίδιο τον ψάλλοντα και όχι στον ακροατή.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Δὲν θὰ συνεχίσω τὴν συζήτηση ἐδῶ, ἀπὸ ὑπακοὴ στὸν συντονιστὴ μας. Ἄς μεταφερθοῦν τὰ μηνύματα καὶ βλέπουμε.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Ο πραγματικός ψάλτης είναι αυτός που δεν ασχολείται απάνω στο ψαλτήρι ούτε με βιβλία, ούτε με φωτοτυπίες, ούτε με ισοκρατήματα και τονοδότες.Ο πραγματικός ψάλτης τα έχει όλα απο πρίν ρυθμισμένα και βιωμένα.Ο ψάλτης πρέπει να αντιμετωπίζει την ψαλτική κυρίως αποφατικά για να μπορέσει πραγματικά να ψάλλει.Πάντα γειά και Θεός φυλάξει
 
Ο πραγματικός ψάλτης είναι αυτός που δεν ασχολείται απάνω στο ψαλτήρι ούτε με βιβλία, ούτε με φωτοτυπίες, ούτε με ισοκρατήματα και τονοδότες.Ο πραγματικός ψάλτης τα έχει όλα απο πρίν ρυθμισμένα και βιωμένα.Ο ψάλτης πρέπει να αντιμετωπίζει την ψαλτική κυρίως αποφατικά για να μπορέσει πραγματικά να ψάλλει.Πάντα γειά και Θεός φυλάξει


Να 'σαι κι εσύ πάντα καλά Αντώνιε και να σε φυλάει, όπως κι όλους μας, ο Θεός.
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Το θέμα του συνεπτυγμένου ή μη ρυθμού έχει άμεση σχέση με τη χρονική αγωγή. Δεν ψάλλουμε συνεπτυγμένα αργά ή δίσημο γρήγορα, και στις δύο περιπτώσεις δημιουργείται πρόβλημα.
Ως θιασώτης του "σβέλτου" ρυθμού προσπαθώ στα ειρμολογικά (και στα περισσότερα ειρμολογικά μέλη)να τονίζω κυρίως τις τονιζόμενες του κειμένου συλλαβές. Δεν είμαι ειδήμων στο συνεπτυγμένο, αλλά το αποτέλεσμα που είναι πιο κοντά σε αυτόν μου φαίνεται πολύ καλύτερο. Αλλιώς είναι σαν να μιλάμε και "νά τόνίζούμέ όλές τίς σύλλάβές"

Ως προς τα παπαδικά στην παλαιά παπαδική ταιριάζει πιο πολύ ο συνεπτυγμένος, ενώ στη νέα ο απλός.


ΥΓ Νομίζω πως ο Σουρλατζής δίδασκε συνεπτυγμένο...
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Οι συνεπτυγμένοι ρυθμοί και άλλα τέτοια κοσμικής μουσικής στοιχεία, δεν έχουν θέση στην Βυζαντινή Εκκλησιαστική Μουσική.
View attachment 01_Xrysanthos_Peri_Rythmou.pdf
Οι παλαιοί έψαλλαν συνεπτυγμένο; Τον σημείωναν πουθενά;
View attachment DSC00540.JPG View attachment DSC00541.JPG
ΕΒΕ ΜΠΤ 716
[Σκέψου τώρα να φέρουν κανένα χειρόγραφο (απ’ αυτά που είχε παραδώσει ο Καράς στον υπουργό) και να έχει, σαν τα παραπάνω, απαράδεκτους ρυθμικούς χωρισμούς.]
View attachment Aytografo Xrysanthou.jpg
Από την βιβλιοθήκη του Κ.Ψάχου, αυτόγραφο του Χρυσάνθου.

Ανεβάζω χωρίς να έχω άδεια μόνο μια σελίδα (κι ελπίζω να μην υπάρχει πρόβλημα γι αυτό-αν υπάρχει ας αποσυρθεί όμως), το έχω από τα μαθήματα στο σεμινάριο του ωδείου Αθηνών από τον κ.Χαλδαιάκη, αν και ασπρόμαυρο υπάρχει από παλαιότερη ανακοίνωση του κ.Στάθη.
 
Βασίλη μου αυτά που ανέβασες είναι απολύτως αποδεκτά, αλλά δεν βλέπω να έχει κανέναν συνεπτυγμένο ρυθμό.

Το κείμενο χωρίζεται, λανθασμένα κατά τη γνώμη μου, σε τετράσημους πόδες, ενώ θα μπορούσε να μην έχει κάθετες διαστολές που το κάνουν τρομερά βαρύ.
Εσένα προσωπικά, τι σου προσφέρουν αυτές οι γραμμές;
Ψάλλεις καλύτερα το κείμενο;
Εμένα αντιθέτως, δεν με βοηθούν καθόλου.
Μου χαλάνε τη στράτα!


Συνεπτυγμένος ρυθμός είναι ο ρυθμοί με μέτρα 6,7,8,9 και δεν συμμαζεύεται.
Άνοιξε το Αναστασιματάριο του Πρίγγου να δεις τι εννοώ (τη νέα έκδοση ε, του καθηγητούουουουου).


Οι ρυθμοί με δίσημα, τρίσημα και τετράσημα μέτρα δεν θεωρούνται συνεπτυμγένοι.


Όταν λέω αυτό:
[Σκέψου τώρα να φέρουν κανένα χειρόγραφο (απ’ αυτά που είχε παραδώσει ο Καράς στον υπουργό) και να έχει, σαν τα παραπάνω, απαράδεκτους ρυθμικούς χωρισμούς.]

Εννοώ να γράφει το χειρόγραφο μέτρα 6, 7 (καλαματιανό), 8 (συρτό), 9 (ζεϊμπέκικο), όπως το παραπάνω έρμο Αναστασιματάριο, με τις ζεϊμπεκιές του ... Πρίγγου?
 
S

Sotres

Guest
Μία παράκληση...
Παρακολουθώ τον τρόπο γραφή σας και πραγματικά αισθάνομαι ότι δεν ταιριάζει στην όλη εδώ ατμόσφαιρα. Εάν ζούσε ο έρμος ο Καράς νομίζω ότι δεν θα είχε άδικο εάν σας έβαζε στη θέση σας μέσω της ελληνικής πολιτείας. Προσωπικά αισθάνομαι τις προσβολές που εκτοξεύετε. Σας παρακαλώ πολύ λοιπόν πρώτα να διαβάσετε τα περί θεωρίας της ψαλτικής μας τέχνης και μετά με καλό τρόπο να θέσετε τα ερωτήματά σας. Είναι άδικο να χτυπάτε τον Καρά και τις μουσικές ιδέες κάποιων τόσο άκομψα.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Χαιρετίζω το φόρουμ!

Συνεπτυγμένος ρυθμός είναι ο ρυθμοί με μέτρα 6,7,8,9 και δεν συμμαζεύεται.

***** Στο χφ που παρέθεσε ο Β. Ζάχαρης ΕΒΕ ΜΠΤ 715 υπάρχουν τουλάχιστον οι αριθμοί (ρυθμικοί πόδες) 5, 6, 8, ίσως και άλλοι. Ίσως ο κ. Ζάχαρης μπορεί να ψάξει να βρεί κάποια παραδείγματα.

Οι ρυθμοί με δίσημα, τρίσημα και τετράσημα μέτρα δεν θεωρούνται συνεπτυμγένοι.

**** ΟΙ δίσημοι και τρίσημοι, ναι. Οι 4σημοι όμως μπορούν να είναι και συνεπτυγμένοι.

Laosynaktis
ήγουν
Ιωάννης Αρβανίτης
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Βασίλη μου αυτά που ανέβασες είναι απολύτως αποδεκτά, αλλά δεν βλέπω να έχει κανέναν συνεπτυγμένο ρυθμό.
Προφανώς δεν τα είδες καλά... Ξανακοίτα τα.

Απάντησα στο που τα βρήκατε-αν σημείωναν οι παλαιοί-και αν εχουν θεση στην εκκλ.μουσική, κι όχι σ' αυτά που μου γράφεις.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Στο χφ που παρέθεσε ο Β. Ζάχαρης ΕΒΕ ΜΠΤ 715 υπάρχουν τουλάχιστον οι αριθμοί (ρυθμικοί πόδες) 5, 6, 8, ίσως και άλλοι.
Μα και στο αυτόγραφο του Χρυσάνθου υπάρχουν μέτρα μεγαλύτερα του τετρασήμου και μάλιστα στην σελίδα που παρέθεσα (χωρίς όμως να σημαίνεται με νούμερο όπως στο 716).

Υ.Γ.
Γιάννη καλωσόρισες!
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Βασίλη σε ευχαριστώ για το χειρόγραφο του Χρυσάνθου γιατί μελέτησα κάποια πρ'αγματα που με ενδιέφεραν.Τώρα για τον χρόνο εχω να πω ότι είναι ανώφελο στην μουσική μας να μετράμε με θέσεις και αρσεις γιατί έτσι χάνουμε την δυναμική των χαρακτήρων και την τονικότητα του μέλους σε βάρος και της αφηγηματικότητας της τέχνης μας.Αυτά χάνονται κυρίως εξαιτίας του ασθενούς χρόνου(άρση).Ετσι έχουμε δύο αντίθετες ενέργειες του ρυθμού και των χαρακτήρων,σε αντίθεση με τον μονό όπου δεν υπάρχει πρόβλημα και δεν χρειάζονται και διαστολές παρά μόνο να νοιώθει κανείς να ψάλλει. Οσο αφορά τον συνεπτυγμένο τα ίδια ισχύουν και θα μπορούσαμε να τον χρησιμοποιήσουμε ως λύση ανάγκης μετρώντας όμως με απλό χρόνο βάζοντας σε κάθε κτύπο(θέση)δύο χαρακτήρες
 
Top