Περι των ιδιομέλων των αίνων των Χριστουγέννων και της Πεντηκοστής

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Πάντα το είχα απορία.

Γιατί τα ιδιόμελα των αίνων των Χριστουγέννων (Ευφραίνεσθε Δίκαιοι…) όπως και αυτά της Πεντηκοστής (Παράδοξα σήμερον…) είναι μελοποιημένα σε Λέγετο, αφού ως γνωστόν τα ιδιόμελα του Τετάρτου μελοποιούνται όχι στον Λέγετο, αλλά στον Τέταρτο εκ του Πα (Άγια στιχηραρικό). Για να είναι όμως καταγεγραμμένα έτσι στις πρώτες εκδόσεις (όπως στη "Συλλογή Ιδιομέλων" του Μανουήλ-έκδοση Χουρμουζίου, αλλά και στην Κυψέλη), πάει να πει ότι έτσι λεγόντουσαν εκείνο τον καιρό.

View attachment ''Συλλογή ιδιομέλων'' Μανουήλ (Χ.Χαρτοφύλακος) Κωνσταντινούπολις 1831.pdf

Όμως...

Ειδικότερα για τα ιδιόμελα της Πεντηκοστής ο Γ.Ραιδεστινός έχει στο Πεντηκοστάριό (Κων/πολις 1886) του, εκτός από τα γνωστά σε λέγετο (τα οποία και προτάσει) και κάποια ιδιόμελα του Πέτρου Λαμπαδαρίου (όπως γράφει ο ίδιος) μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου, τα οποία όπως λέει εξήγησε ο ίδιος.

Αυτό μου κίνησε το ενδιαφέρον, αφού ως γνωστόν ο Πέτρος δεν έγραψε πλήρες στιχηράριο, αλλά μόνο δοξαστάριο. Και ενώ κατα κύριο λόγο δεν παραθέτει ιδιόμελα εορτών (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις όπως στις ώρες Χριστουγέννων-Θεοφανείων και Μ.Παρασκευής), στην Πεντηκοστή όντως παραθέτει (σε χειρόγραφο της παλαιάς) και τα ιδιόμελα των αίνων. Και όντως είναι μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου και όχι σε Λέγετο.Βέβαια στο χειρόγραφο που τα είδα εγώ (είναι δοξαστάριο του Λαμπαδαρίου) λέει ότι είναι " κυρ-Πέτρου Βύζαντος" και όχι του Λαμπαδαρίου. Δεν ξέρω τίνος τελικά είναι, το θέμα είναι όμως ότι υπάρχουν μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου.

Αυτό φυσικά στην παλαιά γραφή, διότι στην νέα δεν τα έχω εντοπίσει (εκτός από τον Ραιδεστινό) σε έντυπο. Σε χειρόγραφα της νέας δεν έχω δει και πολλά οπότε δεν έχω καλή εικόνα, σε όσα όμως έχω δει δεν υπάρχουν.

Στην έντυπη έκδοση του Εφεσίου (Βουκουρέστι 1820) δεν υπάρχουν. Ούτε στην έκδοση-εξήγηση του Βιολάκη (Κων/πολις 1899). Στην έκδοση-εξήγηση του Κηλτζανίδου όμως εκτός του ότι δεν υπάρχουν, έχει τα του Λεγέτου.

Από τον Πέτρο (τον Λαμπαδάριο ή τον Βυζάντιο-κοντά είναι άλλωστε) μέχρι και τον Μανουήλ πόσο μπορεί άραγε ν' άλλαξε η παράδοση της ψαλμωδήσεως αυτών των ιδιομέλων;
Και όσο κοίταξα σε άλλα δοξαστάρια που έχουν τα ιδιόμελα αυτά (π.χ. Νικολάου Σμύρνης, Αλ.Βυζαντίου, Π.Φιλανθίδου, Κυψέλη, κ.τ.λ) δεν τα βρήκα πουθενά μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου (σε Λέγετο τα είχαν), ούτε αυτά (της Πεντηκοστής) ούτε και των Χριστουγέννων.

Δεν ξέρω τι μπορεί να συμβαίνει ή πότε άλλαξε (αν άλλαξε κιόλας...) η μελοποίηση αυτών των ιδιομέλων. Είναι πάντως ένα θέμα που μου κέντριζε από παλαιά το ενδιαφέρον.

Ήθελα να προλάβω να γράψω τα παραπάνω μέχρι τα Χριστούγεννα, αλλά δεν... Οπότε είπα να μην περιμένω την Πεντηκοστή για να τα στείλω!


Υ.Γ.
Βρήκα και κάτι άλλο άσχετο με το παρόν θέμα, απλά ψάχνοντας για τα ιδιόμελα των αίνων των Χριστουγέννων έπεσα σε αυτό.
 
Αγαπητέ Βασίλη, χρόνια πολλά (και για την γιορτή σου, μεθαύριο). Μια ήκιστα πιθανή εξήγηση είναι ότι έπειδή και οι τρεις δεσποτικές εορτές είναι μεγάλες και τα ψαλλόμενα, οι μνημονεύσεις ονομάτων κ.ττ. διαρκούσαν -και διαρκούν - πολύ, από μια στιγμή και μετά βρέθηκε η λύση της ειρμολογικής ψαλμωδήσεως, μιας και δεν μπορούσαν να παραλειφθούν, όπως π.χ. κάποια αναγνώσματα.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Πάντα το είχα απορία.

Γιατί τα ιδιόμελα των αίνων των Χριστουγέννων (Ευφραίνεσθε Δίκαιοι…) όπως και αυτά της Πεντηκοστής (Παράδοξα σήμερον…) είναι μελοποιημένα σε Λέγετο, αφού ως γνωστόν τα ιδιόμελα του Τετάρτου μελοποιούνται όχι στον Λέγετο, αλλά στον Τέταρτο εκ του Πα (Άγια στιχηραρικό). Για να είναι όμως καταγεγραμμένα έτσι στις πρώτες εκδόσεις (όπως στη "Συλλογή Ιδιομέλων" του Μανουήλ-έκδοση Χουρμουζίου, αλλά και στην Κυψέλη), πάει να πει ότι έτσι λεγόντουσαν εκείνο τον καιρό.

View attachment 7669

Όμως...

Ειδικότερα για τα ιδιόμελα της Πεντηκοστής ο Γ.Ραιδεστινός έχει στο Πεντηκοστάριό (Κων/πολις 1886) του, εκτός από τα γνωστά σε λέγετο (τα οποία και προτάσει) και κάποια ιδιόμελα του Πέτρου Λαμπαδαρίου (όπως γράφει ο ίδιος) μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου, τα οποία όπως λέει εξήγησε ο ίδιος.

Αυτό μου κίνησε το ενδιαφέρον, αφού ως γνωστόν ο Πέτρος δεν έγραψε πλήρες στιχηράριο, αλλά μόνο δοξαστάριο. Και ενώ κατα κύριο λόγο δεν παραθέτει ιδιόμελα εορτών (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις όπως στις ώρες Χριστουγέννων-Θεοφανείων και Μ.Παρασκευής), στην Πεντηκοστή όντως παραθέτει (σε χειρόγραφο της παλαιάς) και τα ιδιόμελα των αίνων. Και όντως είναι μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου και όχι σε Λέγετο.Βέβαια στο χειρόγραφο που τα είδα εγώ (είναι δοξαστάριο του Λαμπαδαρίου) λέει ότι είναι " κυρ-Πέτρου Βύζαντος" και όχι του Λαμπαδαρίου. Δεν ξέρω τίνος τελικά είναι, το θέμα είναι όμως ότι υπάρχουν μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου.

Αυτό φυσικά στην παλαιά γραφή, διότι στην νέα δεν τα έχω εντοπίσει (εκτός από τον Ραιδεστινό) σε έντυπο. Σε χειρόγραφα της νέας δεν έχω δει και πολλά οπότε δεν έχω καλή εικόνα, σε όσα όμως έχω δει δεν υπάρχουν.

Στην έντυπη έκδοση του Εφεσίου (Βουκουρέστι 1820) δεν υπάρχουν. Ούτε στην έκδοση-εξήγηση του Βιολάκη (Κων/πολις 1899). Στην έκδοση-εξήγηση του Κηλτζανίδου όμως εκτός του ότι δεν υπάρχουν, έχει τα του Λεγέτου.

Από τον Πέτρο (τον Λαμπαδάριο ή τον Βυζάντιο-κοντά είναι άλλωστε) μέχρι και τον Μανουήλ πόσο μπορεί άραγε ν' άλλαξε η παράδοση της ψαλμωδήσεως αυτών των ιδιομέλων;
Και όσο κοίταξα σε άλλα δοξαστάρια που έχουν τα ιδιόμελα αυτά (π.χ. Νικολάου Σμύρνης, Αλ.Βυζαντίου, Π.Φιλανθίδου, Κυψέλη, κ.τ.λ) δεν τα βρήκα πουθενά μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου (σε Λέγετο τα είχαν), ούτε αυτά (της Πεντηκοστής) ούτε και των Χριστουγέννων.

Δεν ξέρω τι μπορεί να συμβαίνει ή πότε άλλαξε (αν άλλαξε κιόλας...) η μελοποίηση αυτών των ιδιομέλων. Είναι πάντως ένα θέμα που μου κέντριζε από παλαιά το ενδιαφέρον.

Ήθελα να προλάβω να γράψω τα παραπάνω μέχρι τα Χριστούγεννα, αλλά δεν... Οπότε είπα να μην περιμένω την Πεντηκοστή για να τα στείλω!


Υ.Γ.
Βρήκα και κάτι άλλο άσχετο με το παρόν θέμα, απλά ψάχνοντας για τα ιδιόμελα των αίνων των Χριστουγέννων έπεσα σε αυτό.

Πολύ ωραίος ο προβληματισμός.
'Εχεις σκεφτεί κάτι και δεν το λές; :D

Πάντως η ψαλμωδία σε λέγετο πολλών ιδιομέλων συνηθίζεται πλέον.
Το θέμα δεν είναι και σχετικό με όσα είχαμε συζητήσει για το Σύντομο (νέο) και Αργό(νέο) Αναστασιματάριον; ή το θεωρείς άσχετο;


Δημήτριος Καλπακίδης
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Κι από μένα ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ.
Να ρωτήσω κάτι: τα ιδιόμελα της Παρακλητικής (π.χ. Ιδιόμελα Εσπερινού Σαββάτου και Αίνοι Κυριακής) δεν εντάσσονται στην ίδια κατηγορία;
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Στο "Ψαλτικό Μηνολόγιο" του Βουλγάρου μουσικοδιδασκάλου Μανασσή Παπαθεοδώρου τα ιδιόμελα των αίνων των χριστουγέννων υπάρχουν και ειρμολογικώς και στιχηραρικώς. Τα στιχηραρικά μέλη επιγράφονται μέλος Κυρίλλου ιεροδιακόνου Ριλλιώτου.

Επ' ευκαιρία να αναφέρω ότι η Μονή Ζωγράφου προέβη πρόσφατα σε φωτοτυπική έκδοση του από πολλών ετών εξαντλημένου αυτού βιβλίου.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Πολύ ωραίος ο προβληματισμός.
'Εχεις σκεφτεί κάτι και δεν το λές; :D
Όχι. Σκέφτομαι ότι ίσως παλαιότερα να ψάλλονταν σε Άγια του στιχηραρίου και αργότερα να μελοποιήθηκαν σε Λέγετο, αλλά δεν έχω και αρκετά στοιχεία να το στηρίξω.
Πάντως η ψαλμωδία σε λέγετο πολλών ιδιομέλων συνηθίζεται πλέον.
Το θέμα δεν είναι και σχετικό με όσα είχαμε συζητήσει για το Σύντομο (νέο) και Αργό(νέο) Αναστασιματάριον; ή το θεωρείς άσχετο;
Όχι καθόλου. Εδώ κολλάει και το:
Να ρωτήσω κάτι: τα ιδιόμελα της Παρακλητικής (π.χ. Ιδιόμελα Εσπερινού Σαββάτου και Αίνοι Κυριακής) δεν εντάσσονται στην ίδια κατηγορία;
Ασφαλώς. (κι ευχαριστώ για την επισήμανση)

Απλά για εκείνα έχουμε και τις 2 μελοποιήσεις.

Και σε Άγια του Στιχηραρίου:
View attachment Αναστασιματάριο (Π.Εφεσίου) Βουκουρέστι 1820.pdf

Και σε Λέγετο:
View attachment Αναστασιματάριον Σύντομον (Πέτρου)-Κωνσταντινούπολις 1839.pdf

Εκείνο που δεν έχουμε τουλάχιστον στην παλαιότερη μορφή του αναστασιματαρίου του Πέτρου (και όχι στην μετέπειτα συμπλήρωσή του από τον Κων/νο), είναι τα ιδιόμελα των αποστίχων, τα οποία και στο αργό αναστασιματάριο του Πέτρου είναι μελοποιημένα σε Λέγετο μόνο και όχι σε Άγια του στιχηραρίου.

Και η καταγραφή των ψαλλομένων στο Πατριαρχείο στο Αναστασιματάριο του Χουρμουζίου το 1832 έχει τα στιχηρά σε Άγια του στιχηραρίου, τα απόστιχα σε Λέγετο και τα στιχηρά των αίνων σε Λέγετο. Το τι επικράτησε να ψάλλεται σήμερα έχει να κάνει και με άλλα στοιχεία, όχι πάντα σχετικά.

Δεν έχω ακόμα καταλήξει επι του θέματος, το ψάχνω ακόμα, απλά τον προβληματισμό μου τον έβαλα κι εδώ μήπως κάποιος έχει και κάποια άλλη ιδέα. Είναι παράξενο να μελοποιούνται ιδιόμελα σε Λέγετο όσο κι αν τώρα μπορεί να μας φαίνεται φυσιολογικό.

Υ.Γ.
Στο "Ψαλτικό Μηνολόγιο" του Βουλγάρου μουσικοδιδασκάλου Μανασσή Παπαθεοδώρου τα ιδιόμελα των αίνων των χριστουγέννων υπάρχουν και ειρμολογικώς και στιχηραρικώς. Τα στιχηραρικά μέλη επιγράφονται μέλος Κυρίλλου ιεροδιακόνου Ριλλιώτου.
Παναγιώτη πότε μελοποιεί ο Κύριλλος; Θα μπορούσες να τα ανεβάσεις αν δεν σου είναι κόπος;
 

Ιωάσαφ δομέστιχος

"Την όντως Θεοτόκον"
Και όσο κοίταξα σε άλλα δοξαστάρια που έχουν τα ιδιόμελα αυτά (π.χ. Νικολάου Σμύρνης, Αλ.Βυζαντίου, Π.Φιλανθίδου, Κυψέλη, κ.τ.λ) δεν τα βρήκα πουθενά μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου (σε Λέγετο τα είχαν), ούτε αυτά (της Πεντηκοστής) ούτε και των Χριστουγέννων.
Τα έχει μελοποιήσει ο Ματθαίος ο Βατοπαιδινός (α' ήμ.ΙΘ' αιώνα)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Πάντα το είχα απορία.


Όμως...

Ειδικότερα για τα ιδιόμελα της Πεντηκοστής ο Γ.Ραιδεστινός έχει στο Πεντηκοστάριό (Κων/πολις 1886) του, εκτός από τα γνωστά σε λέγετο (τα οποία και προτάσει) και κάποια ιδιόμελα του Πέτρου Λαμπαδαρίου (όπως γράφει ο ίδιος) μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου, τα οποία όπως λέει εξήγησε ο ίδιος.

Αυτό μου κίνησε το ενδιαφέρον, αφού ως γνωστόν ο Πέτρος δεν έγραψε πλήρες στιχηράριο, αλλά μόνο δοξαστάριο. Και ενώ κατα κύριο λόγο δεν παραθέτει ιδιόμελα εορτών (εκτός από κάποιες εξαιρέσεις όπως στις ώρες Χριστουγέννων-Θεοφανείων και Μ.Παρασκευής), στην Πεντηκοστή όντως παραθέτει (σε χειρόγραφο της παλαιάς) και τα ιδιόμελα των αίνων. Και όντως είναι μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου και όχι σε Λέγετο.Βέβαια στο χειρόγραφο που τα είδα εγώ (είναι δοξαστάριο του Λαμπαδαρίου) λέει ότι είναι " κυρ-Πέτρου Βύζαντος" και όχι του Λαμπαδαρίου. Δεν ξέρω τίνος τελικά είναι, το θέμα είναι όμως ότι υπάρχουν μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου.

Αυτό φυσικά στην παλαιά γραφή, διότι στην νέα δεν τα έχω εντοπίσει (εκτός από τον Ραιδεστινό) σε έντυπο. Σε χειρόγραφα της νέας δεν έχω δει και πολλά οπότε δεν έχω καλή εικόνα, σε όσα όμως έχω δει δεν υπάρχουν.

Στην έντυπη έκδοση του Εφεσίου (Βουκουρέστι 1820) δεν υπάρχουν. Ούτε στην έκδοση-εξήγηση του Βιολάκη (Κων/πολις 1899). Στην έκδοση-εξήγηση του Κηλτζανίδου όμως εκτός του ότι δεν υπάρχουν, έχει τα του Λεγέτου.

Από τον Πέτρο (τον Λαμπαδάριο ή τον Βυζάντιο-κοντά είναι άλλωστε) μέχρι και τον Μανουήλ πόσο μπορεί άραγε ν' άλλαξε η παράδοση της ψαλμωδήσεως αυτών των ιδιομέλων;
Και όσο κοίταξα σε άλλα δοξαστάρια που έχουν τα ιδιόμελα αυτά (π.χ. Νικολάου Σμύρνης, Αλ.Βυζαντίου, Π.Φιλανθίδου, Κυψέλη, κ.τ.λ) δεν τα βρήκα πουθενά μελοποιημένα σε Άγια του στιχηραρίου (σε Λέγετο τα είχαν), ούτε αυτά (της Πεντηκοστής) ούτε και των Χριστουγέννων.

Δεν ξέρω τι μπορεί να συμβαίνει ή πότε άλλαξε (αν άλλαξε κιόλας...) η μελοποίηση αυτών των ιδιομέλων. Είναι πάντως ένα θέμα που μου κέντριζε από παλαιά το ενδιαφέρον.

Ήθελα να προλάβω να γράψω τα παραπάνω μέχρι τα Χριστούγεννα, αλλά δεν... Οπότε είπα να μην περιμένω την Πεντηκοστή για να τα στείλω!


Υ.Γ.
Βρήκα και κάτι άλλο άσχετο με το παρόν θέμα, απλά ψάχνοντας για τα ιδιόμελα των αίνων των Χριστουγέννων έπεσα σε αυτό.

Βασίλη, Χρόνια πολλά τα προεόρτια! Υγεία και κάθε καλό, όπως και σε όλους τους συνεπώνυμούς σου, αλλά και προς άπαντα τα μέλη και μη του ψαλτολογίου.

Στους γόνιμους προβληματισμούς σου- και των όσων επακολούθησαν- ας προστεθούν και τα εξής δύο στοιχεία:

α) ο Αλ. Βουδούρης στο Τριώδιόν του (τόμος Β, 328-333) παραθέτει μετά τα στιχηρά ιδιόμελα των Αίνων της Κυριακής των Βαίων σε λέγετο, τα ίδια και σε τέταρτο Άγια στιχηραρικό εκ του Πα με την ένδειξη:
Έτερα εις μέλος σύντομον στιχηραρικόν, και ταύτα των διδασκάλων της μεγάλης εκκλησίας, ψαλλόμενα σπανίως μ.χ. (=μετά χρόνου;)

β) ο Αστέριος Δεβρελής στο Πεντηκοστάριόν του (1991), 195-199 πρωτοτυπώντας (;) μελοποιεί τα ιδιόμελα των Αίνων της Κυριακής της Πεντηκοστής σε λέγετο, αλλά σε αργό ειρμολογικό, σαν τα αργά προσόμοια, και παραπέμπει στη σελ. 204 για ''τα αυτά ιδιόμελα εις σύντομον μέλος''.

Δεν έχω πρόσβαση σε κάποια δοξαστάρια, Πεντηκοστάρια, Τριώδια που πιστεύω ότι αξίζει να ελεγχθούν:

Τριωδιον Σίμωνος Αβαγιανού,
Δοξαστάριον Αντωνίου Σύρκα,
Δοξαστάριον Κων/νου Πρωτοψάλτου (Β τόμος)


Δ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητοί φίλοι ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ

πάντως το συμπερασμα ύστερα από την επισήμανση τόσων "εξαιρέσεων" είναι ότι τα ιδιόμελα του τετάρτου μπορούν να είναι σε λέγετο.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ως μικρό δώρο στον εορτάζοντα Βασίλη αλλά και τα λοιπά μέλη ανεβάζω τα στιχηρά των αίνων των Χριστουγέννων που προανέφερα.
Για την εποχή του Κυρίλλου Ριλιώτη γνωρίζω ότι είναι της νέας μεθόδου. Ελπίζω μετά την επάνοδό μου από τη γείτονα χώρα (όπου θα βρίσκομαι από αύριο απόγευμα) να φέρω περισσότερα στοιχεία (εκτός από τσίπουρο :D)
 

Attachments

  • stixira ainon xristoygennon kyrilloy rilioti slavonika.doc
    1.4 MB · Views: 63
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Η εορτή των Χριστουγέννων όπως και η Πεντικοστή αλλά και η Μεσο-πεντικοστή είναι εορτές της Σοφίας του Θεού. Η σοφία από τους αρχαίους ήταν το μέτρο και η μεσότητα. Αυτή η μεσότητα εκφράζεται μουσικά με το μουσικό σύστημα της μεσότητας, το δια τριών σύστημα ο οποίο ακολουθεί ο δεύτερος ήχος. Σε όλες τις εορτές ιδιεταίρως τις Δεσποτικές κυριαρχεί με κάποιον τρόπο ο δεύτερος ήχος στις διάφορες εκφράσεις του "διατονικός" λέγετος ή "χρωματικός" δεύτερος:

Χριστούγεννα: ιδιόμελα αίνων
Πεντικοστή:ϊδιόμελα αίνων, καταβασίες(λέγετος, βαρύς. Έχω γράψει τις σκέψεις μου και τα συμπεράσματά μου στο θέμα της όμοιας διφωνίας πως προκύπτει ο εναρμόνιος δεύτερος-βαρύς από τον διατονικό-χρωματικό, βλ εδώ ,εδώ κι εδώ
Ο Δαμασκηνός μας γράφει:
"Ο τους λογισμούς εν βοαίς μισών φιλεί.
Ανδρών δε άσμα δευτερότριτε βρέμεις")

Θεοφάνεια: Καταβασίες ιδιόμελα εσπερινού
Ευαγγελισμός:"Βουλήν προαιώνιον" σε πλβ δια τριών

Στην Θεία Λειτουργία (για την αρχαία τάξη ομιλώ) κυριαρχεί ή μάλλον έχει την αποκλειστικότητα ο δεύτερος ήχος

Αυτό το σύστημα της όμοιας διφωνίας το λέω και το ξαναλέω είναι ή βάση και το στημόνι όλων των συστημάτων της μουσικής μας.

Έχω γράψει στο παρελθόν μερικές σκέψειςεδώ

Αυτή είναι η αποψή μου γιατί λέγετος στα Χριστούγεννα ή στην Πεντικοστή, γιατί είναι ο ήχος της μεσότητας - αρετής

ΥΓ Καλή Χρονιά σε όλους με υγεία, αγάπη, μέτρο και σύνεση και προ πάντων η Χάρις του Θεού μετά πάντων ημών:)
 
Last edited:

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
α) ο Αλ. Βουδούρης στο Τριώδιόν του (τόμος Β, 328-333) παραθέτει μετά τα στιχηρά ιδιόμελα των Αίνων της Κυριακής των Βαίων σε λέγετο, τα ίδια και σε τέταρτο Άγια στιχηραρικό εκ του Πα με την ένδειξη:
Έτερα εις μέλος σύντομον στιχηραρικόν, και ταύτα των διδασκάλων της μεγάλης εκκλησίας, ψαλλόμενα σπανίως μ.χ. (=μετά χρόνου;)
Είδες είχα ξεχάσει τα των Βαΐων...
Και αυτά στην ίδια κατηγορία είναι.
Ορίστε και τα του Βουδούρη:
View attachment Boudouris.pdf
Δεν έχω πρόσβαση σε κάποια δοξαστάρια, Πεντηκοστάρια, Τριώδια που πιστεύω ότι αξίζει να ελεγχθούν:

Τριωδιον Σίμωνος Αβαγιανού, .
Δεν το έχω.
Δοξαστάριον Αντωνίου Σύρκα,
Δεν το έχω.
Δοξαστάριον Κων/νου Πρωτοψάλτου (Β τόμος)
Δεν έχω τον Β’ τόμο.

Αν κανείς έχει τα παραπάνω ας, κάνει ένα κόπο να μας ενημερώσει.
[FONT=&quot]
[/FONT]
 
Top