Πολυχρονισμοί

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Σχετικά με αυτό

...αν κοιτάξεις τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς πολυχρονισμούς ήταν σε δ' παπαδικό π.χ. του Μπαλασίου και όχι μόνο...

γράφτηκαν αρχικά τα παρακάτω

Να σημειωθεί ότι στον Γ΄τόμο του Μαθηματαρίου (ΕΒΕ-ΜΠΤ 729) υπάρχει και το εξής:

367r Είτα το πολυχρόνιον - Ξένου του Κορώνη και πρωτοψάλτου - ήχος α΄- πολυχρόνιον ποιήσαι

369v Το αυτό συνοπτικότερον - συντομιθέν παρά του Χρυσάφου - ήχος α΄- πολυχρόνιον ποιήσαι

Βλέπουμε ότι τα πρώτα (ή από τα πρώτα) πολυχρόνια μελοποιούνται σε ήχο πρώτο.

και προστίθενται τα εξής:

Πολυχρονισμοί στον κώδικα ΕΒΕ-ΜΠΤ 704 (όρθρος της Παπαδικής, εξήγησις Χουρμουζίου χαρτοφύλακος)

-Πολυχρονισμός παλαιός εις Πατριάρχας (Άγια)
-Μπαλασίου εις τον Οικουμενικόν (άγια)
-Του αυτού εις τον Αλεξανδρείας (άγια), ομοίως και εις άλλους
-Παναγιώτου Χρυσάφου εις τον Χαλκηδόνος (άγια)
-Του αυτού εις τον Ιεροσολύμων (άγια)
-Αθανασίου Πατριάρχου Κων/πόλεως εις τον Αρχιεπίσκοπον Σιναίου (άγια)
-Του αυτού εις αυθέντας (άγια)

Όλοι οι πολυχρονισμοί που μετέγραψε ο Χουρμούζιος μελοποιούνται σε ήχο τέταρτο (άγια) και αφορούν μελοποιήσεις μεταγενέστερες του 1650.

Αθανάσιος Πατριάρχης Κων/πόλεως (17ος-18ος αιώνας)
Χρυσάφης νέος (β' μισό 17ου αιώνος)
Μπαλάσης ιερέας (β' μισό 17ου αιώνος)

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο "παλαιός" πολυχρονισμός που αναφέρω πρώτον, αφορά Οικουμενικόν Πατριάρχην Γεράσιμον. Με αυτό το όνομα υπήρξαν οι εξής Πατριάρχαι Κωνσταντινουπόλεως:

Γεράσιμος Α΄ 1320-1321
Γεράσιμος Β΄ 1673-1674
Γεράσιμος Γ΄ 1794-1797

άρα το πολυχρόνιον ΣΑΦΩΣ και αναφέρεται στον Γεράσιμο τον Α΄, αλλιώς ΔΕΝ θα αναφερόταν ως Παλαιόν αν θα ήταν σύγχρονον του Μπαλασίου. Ο ήχος Άγια λοιπόν για πολυχρονισμό χρησιμοποιείται από τις αρχές του 14ου αιώνος τουλάχιστον.

Αυτά για την ώρα, σε καλή μεριά :)
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Στον χειρόγραφο μουσικό κώδικα της Ι.Μ.Ξενοφώντος Αγίου Όρους υπ. αρ. 137 (Γ.Θ.Στάθη "Τα Χειρόγραφα Βυζαντινής Μουσικής"), υπάρχει μελοποιημένος "πολυχρονισμός τοῦ Βοεβόνδα Μολδοβίας" μελοποιηθέν υπό κυρ Αναστασίου Ραψανιώτου σε ήχο "λέγετο σεγκιάχ"

[...] Κύριον Ἰωάννην Κωνσταντῖνον Μιχαὴλ Ρακοβίτζα Βοεβόνδα.

Σπάνιος ήχος για πολυχρόνιο.

ΣΗΜ: ο Αναστάσιος Ραψανιώτης φέρεται συνήθως ως πρωτοψάλτης Λαρίσης, δρα στο β' μισό του ΙΗ' αιώνα και κυρίως μετά το 1770 (σύχρονος του Πέτρου Λαμπαδαρίου). Κυριότερο έργο του είναι ο καλλωπισμός του Οικηματαρίου.
 
Last edited:

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Ο Ραψανιώτης ήταν Αναστάσιος ή Αθανάσιος; :eek::eek::eek:
Τον έχω συναντήσει και με τα δύο σε Βουλγαρικά βιβλία...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Τον έχω συναντήσει και με τα δύο σε Βουλγαρικά βιβλία...

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ερώτηση: σε ΤΙ είδους βιβλία; Μουσικά; Αν ΝΑΙ, ποια μέλη του;

Και το ΚΑΛΥΤΕΡΟ: αν έχεις μέλη του στην Βουλγαρική σε μουσικό κείμενο, στείλε μου τη μετάφραση (+ το μουσικό κείμενο) για να τα καθαρογράψω στα ελληνικά. Αρκεί το μουσικό κείμενο να μην έχει διασκευασθεί για καλύτερη εφαρμογή στην Βουλγαρική.

ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΣ, θα ερχόσουν εδώ με άδεια χέρια;;; :D:D:D
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ερώτηση: σε ΤΙ είδους βιβλία; Μουσικά; Αν ΝΑΙ, ποια μέλη του;

Και το ΚΑΛΥΤΕΡΟ: αν έχεις μέλη του στην Βουλγαρική σε μουσικό κείμενο, στείλε μου τη μετάφραση (+ το μουσικό κείμενο) για να τα καθαρογράψω στα ελληνικά. Αρκεί το μουσικό κείμενο να μην έχει διασκευασθεί για καλύτερη εφαρμογή στην Βουλγαρική.

ΤΙ ΝΟΜΙΖΕΣ, θα ερχόσουν εδώ με άδεια χέρια;;; :D:D:D

Σε ψαλτικά βιβλία. Σίγουρα στην Ανθολογία του Καλλιστράτου Ζωγραφιώτη ίσως και σε άλλα.

Ο Καλλίστρατος Ζωγραφιώτης δεν διεσκεύασε ιδιαίτερα το κομμάτια της ανθολογίας του τα οποία έχουν πολλούς παρατονισμούς αφού παρέμεινε αρκετά πιστός στην ελληνική μελωδία.

Κάτι θα σου φέρω Ευθύμιε, κάνε υπομονή!!! :)

ΥΓ Ο δικός μου πολυχρονισμός σε τι ήχο θα είναι; :D:D:D
 
Last edited:
Top