Περί του ήχου των Λειτουργικών σε "Φρύγιο" του Μ. Χατζηαθανασίου

emil

Παλαιό Μέλος
Χρῆστος Πανάγου;13862 said:
Εἶναι γνωστὸ σὲ ὅλους, ὅτι δὲν κάνω διάλογο μὲ ἀνωνύμους/ψευδωνύμους κλπ.
Κ.Πανάγου το ονοματεπώνυμό μου είναι γνωστό στο φόρουμ (και στον κ.διαχειριστή) από παλαιότερες συζητήσεις.Δεν το κρύβω ξέρετε.

Πάντως εκπλήσσομαι που συνήθως σε ανέβασμα σοβαρών τεκμηρίων βρίσκετε "κάτι" άσχετο να πείτε και τελικά μη σχολιάζοντας τα!
Αφού λοιπόν δεν θέλετε να συζητήσετε με κάποιον "άγνωστο" δικαίωμα σας, δεν θα συνεχίσω και εγώ την συζήτηση μαζί σας αφήνοντας την απάντηση σας για αυτά να αιωρείται.

Χαίρετε
Χαλεπόπουλος Αιμιλιανός
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
[Σημείωμα συντονιστή] Αιμίλιε (και όλοι), το γεγονός που ανέφερε κάποιος κάποτε το όνομά σου σε κάποια συζήτηση (ή οτι το ξέρει ο διαχειριστής) δεν σημαίνει οτι είναι και γνωστό σε όλους εφόσον δεν υποχρεούται κανένας να έχει διαβάσει και να θυμάται όλα τα προηγούμενα μηνύματα του φόρουμ. Είναι κρίμα να "κολλήσει" αυτή η ενδιαφέρουσα συζήτηση για αυτό το (μη) θέμα (πλέον).
 

Dionysios

Διονύσιος Ἀνατολικιώτης, «γηράσκω ἀεὶ διορθούμενο
[Σημείωμα συντονιστή] Αιμίλιε (και όλοι), το γεγονός που ανέφερε κάποιος κάποτε το όνομά σου σε κάποια συζήτηση (ή οτι το ξέρει ο διαχειριστής) δεν σημαίνει οτι είναι και γνωστό σε όλους εφόσον δεν υποχρεούται κανένας να έχει διαβάσει και να θυμάται όλα τα προηγούμενα μηνύματα του φόρουμ. Είναι κρίμα να "κολλήσει" αυτή η ενδιαφέρουσα συζήτηση για αυτό το (μη) θέμα (πλέον).

Συμπληρώνοντας τρόπον τινὰ τὰ ὅσα εἶπεν ἀνωτέρω ὁ διαχειριστὴς τοῦ Ψαλτολογίου, ὑπενθυμίζω τὴν προτροπήν του ὅλα τὰ μέλη νὰ γράψουν κάτι ὡς βιογραφικὸν εἰς τὴν ἑνότητα «Καλωσορίσματα μελῶν», ἔστω τὸ ὀνοματεπώνυμόν τους καὶ τὶς μουσικὲς γνώσεις των ἢ ἰδιότητές των, ὥστε νὰ μὴ δημιουργοῦνται προβλήματα τοῦ τύπου «δὲν σὲ ξέρω, δὲν σοῦ μιλῶ, σὲ ἀγνοῶ». εἰδάλλως σὲ ἄλλες συζητήσεις ὁ ἴδιος ὁ διαχειριστὴς (ἂν θυμοῦμαι καλῶς) ἔχει προτρέψει ὅσα μέλη παραπονοῦνται γιὰ τοὺς ἀνωνύμους καὶ τὴν ἀνωνυμία νὰ μὴ συζητοῦν μὲ ὅσους δὲν θέλουν καὶ δὲν γνωρίζουν.
 

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Ὅμως, πέραν τῆς ψευδωνυμίας/ἀνωνυμίας ἀπαραίτητη προϋπόθεση γιὰ τὴν διεξαγωγὴ ἑνὸς διαλόγου τοῦ ἐπιστημονικοῦ (θέλω νὰ πιστεύω καὶ προσπαθῶ κι ἐγὼ μαζὶ μὲ ἄλλους γι'αὐτὸ) ἐπιπέδου αὐτοῦ τοῦ Forum εἶναι ἡ εὐπρέπεια, ἡ κοσμιότητα στὶς ἐκφράσεις καὶ γενικότερα ὁ σεβασμὸς τῶν συνομιλητῶν μας, διότι οἱ συνομιλητές μας δὲν εἶναι ἀντίπαλοί μας ἢ ἀνταγωνιστές μας ἢ ἀκόμα χειρότερα ὅπως πολλὲς φορὲς ἔχει συμβεῖ καὶ ἐπισημανθεῖ στὸ Forum "ἀρρένα" μὲ "ταυρομάχους", "θηριοδαμαστές" καὶ ἄλλα συναφή.
Ὁ συνομιλητής μας εἶναι ὁ "συν-ζητητὴς" τῆς ἀληθείας.
Μαζὶ μὲ ἐμᾶς.
Ὄχι ἀπέναντι καὶ ἀντίθετα ἀπὸ ἐμᾶς.
Δὲν εἴμαστε "Μακρυκωσταῖοι καὶ Κοντογιώργηδες" οὔτε "Βροντάκηδες καὶ Φουρτουνάκηδες".
Εἴμαστε "συν-ζητητὲς" τῆς ἀληθείας.
Ἀναλόγως λοιπὸν πρέπει νὰ συμπεριφερόμαστε: Μὲ εὐπρέπεια καὶ σεβασμὸ πρὸς τὸν "φίλο" καὶ "συνοδοιπόρο" μας "εἰς τὰς τρίβους τῆς ἀληθείας".
Μὴν ξεχνοῦμε ἄλλως τε τὴν γνωστὴ ῥήση τοῦ Βολταίρου: "διαφωνεῖς μαζί μου, ἀλλὰ θὰ ἔδινα ἀκόμα καὶ τὴν ζωή μου γιὰ νὰ διατηρήσεις τὸ δικαίωμα νὰ μπορεῖς ἐλεύθερα νὰ διαφωνεῖς μαζί μου".

Ἑπομένως εἴτε χριστιανικῶς εἴτε "Διαφωτιστικῶς" ὑπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις γιὰ τὴν διεξαγωγὴ ἑνὸς διαλόγου. Ὅταν αὐτὲς ὄχι μόνο δὲν τηροῦνται ἀλλὰ κατάφορα "καταπατῶνται" δὲν νομίζω ὅτι ὑπάρχει λόγος νὰ ἀπαντήσω.

Τὰ γράφω λοιπὸν ὅλα αὐτὰ στὸ παρὸν μήνυμά μου ὄχι μόνο γιὰ τὸ συγκεκριμένο μέλος ποὺ μοῦ ἀπαντᾶ (;) μὲ τὸν τρόπο αὐτό, ἀλλὰ καὶ γιὰ ὅλα τὰ παρόμοια φαινόμενα στὸ Forum αὐτό. Ἀπὸ τέτοιου εἴδους παρεκτροπὲς ἔχουν δημιουργηθεῖ πολλὰ προβλήματα στὸ Forum. Ἐπειδὴ κάποιοι δὲν "συν-ζητοῦν" ὡς ζητοῦντες νὰ εὔρουν ἀλλὰ ὡς "ἔχοντες καὶ κατέχοντες" τὴν ΑΠΟΛΥΤΟΝ ἀλήθειαν.
Ἀποφθέγγονται, διορθώνουν καὶ διατυπώνουν "ἀξιώματα" καὶ ὑποτιμοῦν, προσβάλλουν καὶ δημιουργοῦν κλῖμα ἐντάσεως μὲ τὸν τολμῶντα νὰ "λέξῃ τὶ ἀντίθετον" ἀπὸ τὴν ΑΠΟΛΥΤΗ ἀλήθεια ποὺ δῆθεν κατέχουν. Πολλὲς φορὲς μάλιστα "τὸν ἐξετάζουν" σὰν μαθητή τους! (Ἀγνοῶντας πολλὲς φορὲς ὅτι θὰ μποροῦσε νὰ ἦταν καθηγητής τους). Συντρέχουν μάλιστα καὶ σχετιζόμενα μὲ αὐτοὺς μέλη (μαθητὲς φίλοι κλπ.) νὰ ἐπικροτήσουν ὅλοι μαζὺ τὶς ἀπόψεις τοῦ "γνωστοῦ" τους. Σὰν "ὁμάδα" ἢ "γκέτο". Ἀποφεύγω νὰ χρησιμοποιήσω ἄλλη ἔκφραση (ἂν καὶ πολλοὶ τὴν ἔχουν χρησιμοποιήσει) γιὰ λόγους εὐπρεπείας.
Αὐτὸ δὲν εἶναι ἐπιστημονικὸς διάλογος. Δὲν προάγεται μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ὁ ἐπιστημονικὸς χαρακτήρας αὐτοῦ τοῦ Forum.
Ἂν προσέξουμε ὅλοι τὶς ἐκφράσεις μας καὶ τὶς ἐνέργειές μας, ἂν σεβαστοῦμε τὸν "συνοδοιπόρο" μας "εἰς τὰ τρίβους τῆς ἀληθείας" τότε εἶμαι βέβαιος ὅτι θὰ προαχθεῖ ὁ διάλογος ποιοτικῶς ἀλλὰ καὶ θὰ αὐξηθοῦν οἱ συμμετέχοντες σ' αὐτόν. (Ἀφοῦ πολλοὶ ἐπικοινωνῶντας μαζί μου προσωπικῶς ἔχουν ἐκφράσει τέτοιες ἐπιφυλάξεις καὶ ἐνδοιασμούς). Πρωτίστως δὲ θὰ ἰκανοποιηθεῖ ἡ ἀκόρεστη διάθεση τοῦ κάθε ἀνθρώπου γιὰ τὴν γνώση.
Τὸ Forum θὰ γίνει σημεῖο ἀναφορᾶς γιὰ ἐπιστημονικὲς συζητήσεις, ἢ τοὐλάχιστον θὰ δίνει τὰ ἐναύσματα γιὰ τέτοιες σὲ ἄλλους χώρους (συνέδρια κλπ.).
Εἶναι τὸ λιγότερο ποὺ μποροῦμε ὅλοι νὰ πράξουμε.
 
Last edited:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Χωρίς να σχολιάσω, απλά συνεχίζω την παράθεση τεκμηρίων...αυτήν την φορά από τον αείμνηστο και μεγάλο Μάριο Μαυροειδή...
 

Attachments

  • σάρωση0005.jpg
    610.1 KB · Views: 40
  • σάρωση0006.jpg
    585.5 KB · Views: 13
  • σάρωση0007.jpg
    1.1 MB · Views: 13
  • σάρωση0008.jpg
    1.4 MB · Views: 16

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Χρῆστος Πανάγου;14223 said:
Ἔδωσα ἀπάντηση ἐδῶ.
Νὰ σημειώσω ὅμως καὶ τὰ ἑξῆς: Ὁ M. Μαυροειδὴς ἦταν ἕνας ἄνθρωπος ποὺ "ἔφυγε" ἀπὸ τὴν ζωὴ πολὺ νέος. Τιμῶ καὶ σέβομαι τὴν προσφορά του. Ἀλλὰ δὲν μπορῶ νὰ καταλάβω ποὺ ἀποσκοπεῖ τὸ "μεγάλος" ποὺ ὑπάρχει στὴν παράθεση. Ἦταν ἕνας μουσικὸς μὲ Πανεπιστημιακὲς σπουδὲς (Θετικὲς ἐπιστῆμες), ὁ ὁποῖος μαθήτευσε καὶ στὸν Σ. Καρρᾶ. Ἐξέδωσε τὸ συγκεκριμένο βιβλίο στὸ ὁποῖο φαίνεται ἔντονα ἡ ἐπιρροὴ τῶν ἀπόψεων τοῦ Καρρᾶ. (καὶ καλὰ κάνει ἀφοῦ ὡς μαθητής του τιμᾶ τὸν διδάσκαλό του). Ὅμως οἱ σελίδες δὲν παραθέτουν κάτι καινούργιο γιὰ τὸ θέμα ποὺ συζητᾶμε ἐδῶ. Ἁπλῶς παραπέμπουν στὸ Θεωρητικὸ τοῦ Καρρᾶ.
Πρὸς ἀποφυγὴν παρεξηγήσεων διευκρινίζω ὅτι θεωρῶ τὸν Μ. Μαυροειδὴ ἕναν πολὺ καλὸ μουσικὸ ποὺ προσέφερε ἁρκετὰ στὰ μουσικὰ πράγματα τῆς χῶρας μας. Τώρα, ἂν θέλετε νὰ τὸν χαρακτηρίσουμε "μεγάλο"... τὶ νὰ πῶ! Ἐντάξει!

"Μεγάλος" για την προσφορά του στον τομέα της μουσικής παρά το νεαρόν της ηλικίας του σε μια εποχή που δεν υπήρχε ιδιαίτερη σπουδή στον τομέα αυτό της μουσικής για τον οποίο μόχθησε προσπαθώντας για πολλά πράγματα...σας κάνει αυτό η όχι?
Χρῆστος Πανάγου;14223 said:
Μήπως ὅμως αὐτὸ χρησιμοποιεῖται γιὰ νὰ προβληθεῖ ὡς αὐθεντία καὶ νὰ καλυφθεῖ ἔτσι ἡ μὴ τεκμηρίωση τῶν συγκεκριμένων θέσεῶν του, ἀφοῦ ὅπως προεῖπα δὲν εἰσάγει κάτι καινούργιο ἀλλὰ ἁπλῶς παραπέμπει στὸ Θεωρητικὸ τοῦ Καρρᾶ; Ἀπορῶ! (ἀλλά, δὲν ἐξίσταμαι) :)
ΟΧΙ κ.Πανάγου ΟΧΙ διώξτε σας παρακαλώ τα "ταγκαλάκια" δεν κάνει...

Ανέβασα τα παραπάνω σαν μια ακόμη συμβολή στο θέμα που συζητάμε...κάποτε μας είχατε γράψει ότι ο Σ.Καράς δεν λέει ότι το Acem Kürdi ανήκει στον πλ.α' ήχο...σας ανέβασα παράθεση του αειμνήστου για να διαψεύσω την παρερμηνεία σας...ξαφνικά τα του Σ.Καρά "πέρασαν" ως μια προσωπική άποψη το ίδιο βλέπω και για τον μαθητή του ωσάν να μην ήταν ένας μουσικός με εμπειρίες στην Ανατολική μουσική...για τον Κύριλλο και τον Παν.Χαλάτζογλου δεν το συζητώ τους έχετε διαγράψει εξ αρχής...τι να πω...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
...τι να πω...

Ό,τι και να πεις...

Η πολυσέλιδη πλέον πραγματεία είναι η επιστημονική και όχι η ολιγοσέλιδη...:eek:

Νέα δεδομένα στην επιστήμη...

Θα γράψω αναλυτικότερα περί του θέματος όταν θα μπορέσω.
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Μιας και το θέμα είναι και εδώ κάπως παρόμοιο, οφείλω να γράψω και εδώ ότι αναφέρω στο θέμα "Makam Acem Kürdi - Πλάγιος του πρώτου σκληρός διατονικός η εναρμόνιος"

Ας δούμε λοιπόν (προσεκτικότερα...) το βιβλίο του Κηλτζανιδη. Χωρίς δικά μου λόγια, αντιγράφω το συγγραφέα:

"...δεν εδίστασα να επισυνάψω ενταύθα και τινά έντεχνα οθωμανικά άσματα, αφειδήσας πάσης δαπάνης, ίνα το έργον μου πληρέστερον καταστή"

Αναφέρει ο Π.Κηλτζανίδης στην σελίδα 246 του βιβλίου του.
Ανοίξτε το συννημένο και δείτε ότι στην σελίδα 252 παραθέτει το "ΣΑΡΚΙ ΜΑΚΑΜ ΑΤΖΕΜ ΚΙΟΥΡΔΙ" αναγράφοντας από κάτω

Ήχος πλ. α΄

"Ηλικίαν έχετε", κρίνατε αναλόγως...
 
Last edited:

Χρῆστος Πανάγου

Χρῆστος Πανάγου
Firfiris Μιας και το θέμα είναι και εδώ κάπως παρόμοιο, οφείλω να γράψω και εδώ ότι αναφέρω στο θέμα "Makam Acem Kürdi - Πλάγιος του πρώτου σκληρός διατονικός η εναρμόνιος"
Ας δούμε λοιπόν (προσεκτικότερα...) το βιβλίο του Κηλτζανιδη. Χωρίς δικά μου λόγια, αντιγράφω το συγγραφέα:
"...δεν εδίστασα να επισυνάψω ενταύθα και τινά έντεχνα οθωμανικά άσματα, αφειδήσας πάσης δαπάνης, ίνα το έργον μου πληρέστερον καταστή"
Αναφέρει ο Π.Κηλτζανίδης στην σελίδα 246 του βιβλίου του.
Ανοίξτε το συννημένο και δείτε ότι στην σελίδα 252 παραθέτει το "ΣΑΡΚΙ ΜΑΚΑΜ ΑΤΖΕΜ ΚΙΟΥΡΔΙ" αναγράφοντας από κάτω Ήχος πλ. α΄
"Ηλικίαν έχετε", κρίνατε αναλόγως...

Βλέπε ἐδῶ καὶ ἐδῶ.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
[Προσωπική σημείωση και σχολιασμός, πιθανόν να θεωρηθεί και άσχετος, αν ενοχλεί ας αποσυρθεί]
Προσωπικά θεωρώ την συζήτηση αυτήν ανούσια.
Συζητάμε αν ένα μέρος της ακολουθίας που έπρεπε να λέγεται κανονικά σε κλιτόν μέλος λέγεται σε έναν τρόπο φρύγιο(;), δώριο (;) πλάγιο α(;) γ(;)
που είναι φανερό ότι "ξεφεύγει" από την οκταηχία.
Είναι θέμα προτεραιοτήτων...
προσωπικά έχω άλλες προτεραιότητες.
Με απασχολούν άλλα θέματα...
Πώς θα μάθουν οι μαθητές, καθίσματα, ειρμούς, προσόμοια...
 
Last edited:

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Προσωπικά θεωρώ την συζήτηση αυτήν ανούσια.
Συζητάμε αν ένα μέρος της ακολουθίας που έπρεπε να λέγεται κανονικά σε κλιτόν μέλος λέγεται σε έναν τρόπο φρύγιο(;), δώριο (;) πλάγιο α(;) γ(;)
που είναι φανερό ότι "ξεφεύγει" από την οκταηχία.
Αγαπητέ Δημήτρη Καλπακίδη,
δεν είμαι θιασώτης σχολών, αλλά θεωρώ ευγενικό να μην ανάγουμε μία άποψη, έστω ισχυρά τεκμηριωμένη (την περί κλιτού) σε γενικά αποδεκτή αρχή. Συμφωνώ όμως μαζί σου ότι αναλωνόμαστε πολλές φορές σε θεωρητικές λεπτομέρειες με τέτοια εμμονή σαν να πρόκειται για την ουσία της μουσικής.
Κι ένα σχόλιο σχετικό, μεταξύ σοβαρού και αστείου:
αν ο άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης γνώριζε τι θα γινόταν εδώ για το μέλος "Τον Δεσπότην", θα είχε γράψει σε άλλον ήχο το "Άνωθεν οι προφήται"...
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αφού συνεχίσω κι εγώ εδώ, να παραθέσω κ. Καλπακίδη, αντί απαντήσεως περί της ουσίας της συζητήσεως περί Φρύγιου, απόσπασμα από άλλη σχετική συζήτηση:
Κανείς δεν είπε ότι η πρακτική αυτή είναι παραδοσιακή. Μη φέρνετε λοιπόν γραπτά "ντοκουμέντα" προς εκατοντάδων ετών. Είναι σύγχρονη πρακτική, όπως σύγχρονος είναι και ο ήχος στο στυλ των λειτουργικών του Χατζηαθανασίου (ως αυτόνομος εννοούμε και όχι ως αποσπασματικές φράσεις). Αυτά όμως συνάδελφοι πάνε μαζί. Δεν σας αρέσει ή αμφισβητείτε συνολικά τις σύγχρονες συνθέσεις; Κανένα πρόβλημα: μην τα λέτε τα συγκεκριμένα λειτουργικά (ή... μη λέτε και καθόλου λειτουργικά!). Αν όμως τα πείτε, σεβαστείτε και τον τρόπο που ήθελε να λέγονται ο συνθέτης τους, ο οποίος ΔΕΝ είναι ευρωπαϊκός, αλλά απλά μεταγενέστερος βυζαντινός.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
Γιώργος Μ.;19890 said:
...Συμφωνώ όμως μαζί σου ότι αναλωνόμαστε πολλές φορές σε θεωρητικές λεπτομέρειες με τέτοια εμμονή σαν να πρόκειται για την ουσία της μουσικής.

Εδώ υπάρχουν Πτυχιούχοι και Διπλωματούχοι που δεν γνωρίζουν ούτε Προσόμοια, ούτε Ειρμούς (!), ούτε Τυπικόν, στοιχειώδη πράγματα δηλαδή και εκφέρουν πλέον και άποψη...
Είπαμε ότι είναι θέμα προτεραιοτήτων.
Δεν θα ήταν πιο ουσιώδες να ανοίξουμε θέμα με τα μέλη των Ειρμών, των Προσομοίων, των Καθισμάτων;
ή νομίζετε ότι αυτά "εμείς τα ξέρουμε!"...

Γιώργος Μ.;19890 said:
Κι ένα σχόλιο σχετικό, μεταξύ σοβαρού και αστείου:
αν ο άγιος Ιωάννης ο Κουκουζέλης γνώριζε τι θα γινόταν εδώ για το μέλος "Τον Δεσπότην", θα είχε γράψει σε άλλον ήχο το "Άνωθεν οι προφήται"...
Υπάρχει και η σύνθεση "Άνωθεν οι προφήται"
σε πλάγιο του Β' Ιωάννη του Κουκουζέλη.
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Εδώ υπάρχουν Πτυχιούχοι και Διπλωματούχοι που δεν γνωρίζουν ούτε Προσόμοια, ούτε Ειρμούς (!), ούτε Τυπικόν...

...ούτε "την τύφλα" τους και καταλαμβάνουν αναλόγια ΕΔΩ στην Θεσσαλονίκη!

Αυτή η επιτροπή κρίσεως ιεροψαλτών ΕΧΕΙ ΧΑΣΕΙ ΤΑ ΑΥΓΑ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΣΧΑΛΙΑ που λέει και ο λαός...

+100 Δημήτρη.

Υ.Γ. ϊσως να μεταφερθούν αλλού τα τελευταία μηνύματα.
 
Το Μακάμ Κιουρδί έχει άκουσμα πλ. Α΄ Ήχου με ίσον στο Πα.

Τα λειτουργικά του Χατζηαθανασίου τα επονομαζόμενα ως "Φρύγιος" είναι κι αυτά σε Μακάμ Κιουρδί γραμμένα, με άκουσμα πλ. Α΄ Ήχου.

Όσον αφορά την ονομασία Φρύγιος, όπου προέρχεται απ' την αρχαία Ελληνική μουσική, δεν έχει καμιά σχέση με αυτόν τον τρόπο, ο οποίος έχει διαζευγμένα Φρύγια 4χ της μορφής Τ-Λ-Τ. Τα λειτουργικά του Χατζηαθανασίου, αν θέλουμε να τα αντιπαραβάλλουμε με έναν αρχαιοελληνικό τρόπο, είναι γραμμένα σε Δώριο, ο οποίος έχει διαζευγμένα Δώρια 4χ της μορφής Λ-Τ-Τ.


Στα λειτουργικά αυτά, κάποιοι βάζουν σαν ίσον, ειδικά στις καταλήξεις σε Πα, τον Ζω εν υφέση, κάνοντας να ακούγεται σαν ευρωπαϊκή τριφωνία.
Το μέλος πλέον, έχει άκουσμα Βαρέως Ήχου, αρμονικού από Ζω εν υφέση (οικογέννεια Γ΄ Ήχου).

Αν και τα δύο ακούσματα ταιριάζουν (περί ορέξεως...), και ως πλ. Α΄ με ίσον Πα και ως Βαρύς με ίσον Ζω εν υφέση, έχω τη γνώμη ότι το ισοκράτημα σε Πα είναι ορθό, διότι το μέλος πρέπει να ακούγεται ως Ήχος πλ. Α΄, όπως άλλωστε είναι και από την φύση του.

Ο μακαριστός Κωνσταντίνος Πρίγγος μελοποίησε λειτουργικά σε Ήχο πλ.Α΄, Μακάμ Κιουρδί, όπως αναφέρει, τα οποία τοποθετεί τονικά, στον κάτω Κε.

Αν τα μεταφέρουμε τονικά στον Πα (βλέπε λειτουργία Καραμάνη), τότε έχουμε την ίδια κλίμακα με τα του Χατζηαθανασίου, τρόπος Δώριος, Μακάμ Κιουρδί, Ήχος πλ. Α΄.


Ένα ακόμα παράδειγμα συγχύσεως του ακούσματος είναι το κατανυκτικό ιδιόμελο «Ο τον αμπελώνα» του Ιακώβου, σε Ήχο Βαρύ.
Η συνήχηση ίσου Γα ή Κε, σε φράσεις όπου το μέλος επιδεικνύει ακουστικά τον Κε αλλάζει το άκουσμα του ήχου, από Ήχο Γ΄ σε Ήχο πλ. Α΄.
 
Top