15. Υπακοή Κοιμήσεως της Θεοτόκου

Δε νομίζετε ότι η Υπακοή που λέγεται από γ΄ ωδής στις 15 Αυγούστου ταιριάζει περισσότερο με την εορτή του Ευαγγελισμού; Έχουμε σχετικές μαρτυρίες;


Μακαρίζομέν σε πᾶσαι αἱ γενεαί, Θεοτόκε Παρθένε· ἐν σοὶ γὰρ ὁ ἀχώρητος Χριστὸς ὁ Θεὸς ἡμῶν, χωρηθῆναι εὐδόκησε. Μακάριοι ἐσμὲν καὶ ἡμεῖς προστασίαν σε ἔχοντες· ἡμέρας γὰρ καὶ νυκτὸς πρεσβεύεις ὑπὲρ ἡμῶν, καὶ τὰ σκῆπτρα τῆς βασιλείας, ταῖς σαῖς ἱκεσίαις κρατύνονται. Διὸ ἀνυμνοῦντες βοῶμέν σοι· Χαῖρε Κεχαριτωμένη, ὁ Κύριος μετὰ σοῦ.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Η αρχή προδίδει νομίζω το ότι αναφέρεται στην Κοίμηση πρβλ. "Άι γενεαί πάσαι μακαρίζομέν σε την μόνην Θεοτόκον" καθώς και το "ημέρας γαρ και νυκτός πρεσβεύεις υπέρ ημών" το οποίο αναφέρεται στην υπόσχεση της Παναγίας λίγο προ της Κοιμήσεως ότι θα μεσιτεύει για πάντα υπέρ των ανθρώπων στον Κύριο.
 
Last edited:

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Τό Τυπικόν Μεσσήνης (Codex Messinensis Gr. 115, A.D. 1131) προβλέπει τήν αὐτή ὑπακοή καί γιά Εὐαγγελισμοῦ καί γιά Κοίμηση (ἦχος πλ. δ΄).
Τό ὅτι αὐτά τά τυπικά προβλέπουν τήν ὑπακοή τῆς Κοιμήσεως καί στόν Εὐαγγελισμό, αὐτό σέ καμμία περίπτωση δέν σημαίνει ὄτι αὐτή ἠ ὑπακοή ταιριάζει περισσότερο με την εορτή του Ευαγγελισμού.
Ἡ ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου εἶναι ἡ ἀνακεφαλαίωση ὅλων τῶν θεομητορικῶν ἑορτῶν.
Τό «Μακαρίζομέν σε πᾶσαι αἱ γενεαί» σαφῶς παραπέμπει στήν ἑορτή τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου, ὅπως προαναφέρθηκε.
Ἄλλωστε ὅλα τά ἔντυπα μηναῖα (ἀπό τά ἀρχαιότερα) ἤ ἀνθολόγια –προφανῶς καί τά χφφ– μόνον στήν Κοιμήση τήν τοποθετοῦν.
 
Top