Ψυχοσάββατο και μνήμη Αγίων Τεσσαράκοντα

chryslago

Member
Με ενημέρωσε σήμερα ο προϊστάμενος του Ναού πως θα ψαλουμε την ακολουθία των αγίων Τεσσαράκοντα το Σάββατο και δεν θα την μεταθέσουμε. Γνωρίζω πως είναι παράτυπο, αλλά πολλές φορές το "ως δόξη τω προεστώτι" υπερνικά τα διάφορα τυπικά. Υπάρχει κάποια "νόρμα" που μπορώ να ακολουθήσω; Προσανατολίζομαι στο να ψάλω 3 ιδιόμελα των αγίων στον εσπερινό, κανόνα, μεσώδιο καθισμα και εξαποστειλάριο στον όρθρο και τα υπολοιπα του Ψυχοσάββατου με μικρά δοξολογία και απόστιχα. Σαν Σάββατο με αλληλουια με μη εορτάσιμο Άγιο. Θα ήθελα και τη γνώμη των επαϊόντων του φόρουμ. Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημ. συντ. Δημιούργησα νέο θέμα με ανακατεύθυνση από τον Μάρτιο.]

— Τό ΤΕ εἶναι κατατοπιστικό. Ἀλλά καί τό ΤΑΣ δέν εἶναι ἀπόλυτο, καθώς ξεχωρίζει τίς ἀκολουθίες στό Κοιμητήριο καί στό Ναό.

— Ἀφοῦ ἡ ἀκολουθία τοῦ Ψυχοσαββάτου ἔχει μαρτυρικά, αὐτά δέν μπορεῖ νά εἶναι τῶν Ἁγ. Τεσσαράκοντα ;

— Κάποιος μοῦ εἶπε ὄτι θά μεταθέσει τήν Κυριακή τῶν Ἀπόκρεω.
 

chryslago

Member
Δηλαδή σύμφωνα με το ΤΑΣ μπορεί να ψαλεί πλήρως εορτασιμη ακολουθία σε ενοριακό ναό ανήμερα Ψυχοσαββάτου;
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Με ενημέρωσε σήμερα ο προϊστάμενος του Ναού πως θα ψαλουμε την ακολουθία των αγίων Τεσσαράκοντα το Σάββατο και δεν θα την μεταθέσουμε. Γνωρίζω πως είναι παράτυπο, αλλά πολλές φορές το "ως δόξη τω προεστώτι" υπερνικά τα διάφορα τυπικά. Υπάρχει κάποια "νόρμα" που μπορώ να ακολουθήσω; Προσανατολίζομαι στο να ψάλω 3 ιδιόμελα των αγίων στον εσπερινό, κανόνα, μεσώδιο καθισμα και εξαποστειλάριο στον όρθρο και τα υπολοιπα του Ψυχοσάββατου με μικρά δοξολογία και απόστιχα. Σαν Σάββατο με αλληλουια με μη εορτάσιμο Άγιο. Θα ήθελα και τη γνώμη των επαϊόντων του φόρουμ. Ευχαριστώ.
Δὲν συμβαδίζει ἑορταζόμενος ἅγιος μὲ τὸ ψυχοσάββατο στὸν ἴδιο ναό. Καλλίτερα νὰ ὑπακούομε στὴν ἐκκλησιαστικὴ παράδοση καὶ νὰ τὴν σεβόμαστε. Μπορεῖτε νὰ ψάλλετε μόνο τὸ ἀπολυτίκιο τῶν ἁγίων στὴ λειτουργία.
 

Π. Δαβίδ

Γενικός συντονιστής
Τό ἐτήσιο τυπικό βοήθημα τοῦ Πατριαρχείου Ρουμανίας δίνει δύο "σενάρια" α) τήν μετάθεση τῆς ἑορτῆς τῶν Ἁγίων στὴν 8η Μαρτίου καὶ β) τὸν ἑορτασμό τῶν Ἁγίων στίς 9 Μαρτίου μὲ μετάθεση τῆς ἀκολουθίας στὸ ἀπόδειπνο ἤ ὅταν βούλεται ὁ προεστώς. Το β' σενάριο προτείνεται σε περιπτώσεις πού ὁ ναός ἤ κλῖτος αὐτοῦ τιμᾶται ἐπ' ὀνό,ατι τῶν Ἁγίων ἤ ἔχει λείψανα αὐτῶν. Ἐξάλλου ἡ ἑορτὴ τῶν Ἁγίων κατὰ τὸ Ἰουλιανὸ ἡμερολόγιο συμπίπτει ἀπό τῆς Δευτέρας τῆς α΄ ἑβδομάδος τῶν νηστειῶν μέχρι τῆς Δευτέρας τῆς ΣΤ' ἑβδομάδος καὶ συνεπῶς τὰ Σλαβονικὰ τυπικὰ δὲν ἀναφέρουν τέτοια περίπτωση. Τὰ Σλαβονικὰ τυπικὰ ἀναφέρουν τὴν περίπτωση τῶν προεορτίων τῆς Ὑπαπαντῆς κατὰ τὸ Ψυχοσάββατο: τὰ προεόρτια μετατίθενται στὶς 31 Ἰανουαρίου. Σὲ περίπτωση ποὺ ἡ Ὑπαπαντὴ συμπέσει τὸ Ψυχοσάββατο, ἡ ἀκολουθία τῶν κεκοιμημένων μετατίθεται καὶ ψάλλεται τὸ Σάββατο τοῦ ἀσώτου ἤ τὴν Πέμπτη πρὸ τῆς ἀπόκρεω. Ἡ ἀπόδοση τῆς Ὑπαπαντῆς ἤ ἡ ἑορτὴ τῆς α΄ καὶ β' εὑρέσεως τῆς Τιμίας Κάρας τοῦ Προδρόμου, ἐὰν συμπέσουν μὲ τὸ Ψυχοσάββατο, μετατίθενται τὴν προηγούμενη ἡμέρα. Τέλος τὸ Σλαβονικό Τυπικό διατάσσει τὴν τέλεση δύο ἀκολουθιῶν (στὸ ναό τοῦ κοιμητηρίου καὶ στὸ καθολικό) ἐὰν ἡ πανήγυρη τῆς Μονῆς συμπέσει τὸ Ψυχοσάββατο.
 
Top