Να απαντήσω κι εγώ που ψάλλω σε προσκύνημα και είχα πάνω από 50 ιερείς αλλά να πω και καμιά δική μου γνώμη απλά σαν ψάλτης.
Στο άξιον και δίκαιον.
Ο ψάλτης πρέπει να λέει αργά για να τελειώσει ο ιερεας την ευχή η οποία είναι μυστική. Ποιά μυστική; Περιμένει ο ιερεύς να τελειώσει ο ψάλτης για να την πει μεγαλοφώνως από τα μεγάφωνα της γειτονιάς για να ακούσουν όλοι και να βλασφημήσουν αφού σήμερα στις γειτονιές οι μισοί είναι αλλοδαποί και τους χαλάμε τον ύπνο.
Πάντα είχα το ερώτημα . Γιατί να γνωρίζει ο ψάλτης (ο λαικός) μουσική και όχι ο ιερωμένος.
Ο καλόγηρος έχει ατέλειωτες ώρες μπροστά του να μάθει. Αλλά τίποτα.
Ο ιερέας είναι δημόσιος υπάλληλος. Λαμβάνει πολλά περισσότερα του ψάλτη κι όμως δεν τον ενδιαφέρει το άθλημα.
Να ξεκαθαρίσουμε κάτι. ΟΛΑ γίνονται με την ευθύνη των
Αρχιερέων.
Ο Δεσπότης στην επαρχία του αν θέλει μπορεί
να κάνει τρομερές βελτιώσεις κ να αναπτύξει τις δεξιότητες
των κληρικών του. Αλλά που... μέσα από το "φρούριο" του
επισκοπικού μεγάρου δεν γίνεται. Ας κουνηθούν κ λίγο,
να πάνε απρόοπτα σε κανά εσπερινό το Σάββατο, σε καμμιά
Θ.Λειτουργία την Κυριακή. Α ρε Ηλείας Γερμανέ κ
συγχωρεμένε Κερκύρας Πολύκαρπε (Θεός σχωρέσει την ψυχούλα
του). Με το εξώρασο κ ούτε καταλάβαινες ότι ήταν Μητροπολίτης.
Συμφωνώ με τον Δημήτρη κ έτυχε κάποτε να ψάλλω σε
προσκυνηματικό Ναό με εναλλαγή ιερέων σας λέω μόνο τούτο:
Εαν είχα κάμερα κ μαγνητοσκοπούσα τις ακολουθίες κ κάθε
εβδομάδα κάναμε μάθημα Λειτουργικής απλά θα κλαίγατε από
τα γέλια.
Οι περισσότεροι ιερείς όχι μόνο είναι αμαθής ή ημιμαθής στο θέμα
Βυζαντινή μουσική αλλά προσπαθούν να αποδείξουν ότι
μπορούν να μιμηθούν τον Μάκη Χριστοδουλόπουλο.
Οι καλύτερες εκφωνήσεις ήταν
αυτές που υπέδειξε ο φίλος
Χρήστος Τσακίρογλου. Αρμονία κ τάξη αυτός είναι ο τρόπος
για να επιτευχθεί ο σκοπός που είναι η προσευχή.
Ναι το μάθημα της Βυζαντινής
πρέπει να είναι υποχρεωτικό
για τον κληρικό που θέλει να διακονεί στον κόσμο. Στο μοναστήρι είναι
διαφορετικά, εκεί η αδελφότητα θα καλύψει τις όποιες ανάγκες υπάρξουν
αλλά στις πόλεις κ τα χωριά πρέπει τουλάχιστον να μπορούν οι ιερείς
να εκφωνούν σε κλιτόν. Τα περί αγιότητας ας τα αφήσουμε στο Θεό
(Άγιοι κ παραφωνία κ.τ.λ.). Οι καλώς διαταξάμενοι Πατέρες για τα πάντα
έχουν μεριμνήσει κ φυσικά κ για πρακτικά θέματα, αν ήταν έτσι όλα
θα ήταν άτακτα κ άναρχα με πρόφαση ότι είναι άγια μορφή ο τάδε ή ο
δείνα.
Εγώ πάλι συμφωνω με την άποψη οτι η βασική μουσική παιδεία είναι οχι απλά απαραίτητη αλλά κάτι παραπάνω για του κληρικούς και θα έπρεπε σε όλες τις εκκλησιαστικές σχολές της ελλάδας να ήταν υποχρεωτικό μάθημα η βυζαντινή μουσική. Συμφωνώ πως ο ρόλος του ιερέα είναι άλλος και οχι να είναι ψάλτης ΟΜΩΣ το να βγαίνει εύηχο το αποτέλεσμα είναι πολύ σημαντικό για τον πιστό και αυτό οχι γιατί ευφραίνεται το αυτί του αλλά γιατί αποσπάται η προσοχή του όταν ακούει λαρυγγισμούς και φάλτσα.
Και το λέω από προσωπική πείρα όταν πάω σε επαρχία να εκκλησιαστώ δεν μπορώ να συγκεντρωθώ όταν ακούω απίστευτη φαλτσαδούρα από ιερείς, άνθρωπος είσαι θα σε πιάσουν τα γέλια, θα σκεφτείς μα τι λέει, θα πεις πω πω που τον βρήκαν αυτόν κτλ.
Θέλετε να σας πω και ένα άλλο παράδειγμα εντελώς όμοιο με αυτό που συζητάμε. Σπουδάζω ιατρική. Το ξέρετε οτι στα πανεπιστήμια ιατρικής της ελλάδος το μάθημα "πρώτες βοήθειες" δεν είναι υποχρεωτικό αλλά κατ'επιλογήν όπως ακριβώς και η βυζαντινή μουσική στις εκκλησιαστικές σχολές? Βγαίνουμε γιατροί από τα πανεπιστήμια και αν δεν έχουμε πάρει το μάθημα πρώτες βοήθειες δεν μπορούμε να σώσουμε κάποιον που παθαίνει κάτι στο δρόμο. Λέει ο άλλος "μα εγώ οφθαλμίατρος θέλω να γίνω,τα μάτια είναι το αντικείμενό μου γιατί να μάθω πρώτες βοήθειες;". Πόσο λογικό σας φαίνεται? αν σας φαίνεται λογικό τότε ναι οι ιερείς δεν πρέπει να μαθαίνουν βυζαντινή μουσική.
Με εκφράζει απόλυτα ο "γιατρός".:wink:
Να
τονίσω ότι υπάρχουν κ ιερείς που απλά τους χαίρεσαι
κ σου δημιουργούν την τάση να προσευχηθείς π.χ. π.Θ.Χρυσικός.
Τεράστια φωνή.
Μπράβο στον κληρικό που άνοιξε το θέμα
κ μας "άνοιξε" κ τα μάτια όλη η παρέα με τις
ποικίλες απόψεις της.