Συγκριτική μελέτη και ανάλυση τροπαρίων Κερκυραϊκής-Βυζαντινής ψαλτικής τέχνης

ΦΩΤΙΟΣ ΚΕΡΜΕΛΙΔΗΣ

Παλαιό Μέλος
ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΡΟΠΑΡΙΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΙΚΗΣ-ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΨΑΛΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
 

Attachments

  • Arthra - Stamatopoulou.pdf
    3.3 MB · Views: 80

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής

Ἡ συγγραφέας τή δεύτερη σειρά τῶν μεταγραφῶν (1.2.) τήν ἐπιγράφει «Λειτουργία Σακελλαρίδη, Πολυφωνική χορωδία», ἐνῶ στήν ἐπιλογή κομματιῶν (1.1.) γράφει ὅτι ἡ χορωδιακή αὐτή ἐκδοχή, πού ἠχογραφήθηκε ζωντανά στίς 12/2/2003 ἀπό τήν πολυφωνική χορωδία δυτικοῦ τύπου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνος, ὑπό τή διεύθυνση τοῦ μαέστρου Π. Σπίνουλα, κατά προφορική πληροφορία τοῦ μαέστρου τῆς χορωδίας, τό ἀπολυτίκιο πού ἐκτελέστηκε τήν ἡμέρα τῆς ἠχογράφησης, ἦταν διασκευή τοῦ Ἰ. Σακελλαρίδη.
Ἤ δέν ἄκουσε καλά τί τῆς εἶπε ὁ μαέστρος ἤ ὁ μαέστρος κάποιο ὄνομα μπέρδεψε. Δέν ὑπάρχει τέτοιο ἔργο τοῦ Ἰ. Σακελλαρίδη, οὔτε δραστηριοποιήθηκε ποτέ στήν Κέρκυρα. Καί τό ὅτι παραπέμπει ἡ συγγραφέας στό γνωστό ἔργο τοῦ καθηγητοῦ Κ. Καλοκύρη, τό κάνει γιά γενικότερες πληροφορίες γιά τό ἔργο τοῦ ἀειμνήστου μουσουργοῦ καί γιά τόν ἐμπλουτισμό προφανῶς τῆς βιβλιογραφίας της, ἐνῶ πουθενά δέν ἀναφέρεται ὁ καθηγητής σέ κάτι τέτοιο.
Τά ἀπολυτίκια τοῦ α΄ ἤχου στά ἔργα τοῦ Σακελλαρίδη, μέ βυζαντινή ἤ εὐρωπαϊκή σημειογραφία, οὐδαμοῦ συναντῶνται μέ ἐναρμόνιση καί οὔτε εἶναι δυνατόν νά ἐναρμονισθοῦν.
Ὀφείλει ἡ συγγραφέας νά ἐρευνήσει πάλιν καί νά ἀποκαταστήσει τό σφάλμα, ἄν καί καταλαβαίνουμε τό κατά πόσο μιά «προφορική πληροφορία» μπορεῖ νά εὐσταθεῖ... Εἶναι σάν τό «σπασμένο τηλέφωνο» πού παίζαμε μικροί.


 
Ενδιαφέρουσα μελέτη παρά το ''ατόπημα'' που εντόπισε ο π.Μάξιμος. Συμπληρώνω τα εξής:
Καταρχήν η μελωδία του Σακελλαρίδη στο Απολυτίκιο του Αγ. Σπυρίδωνα είναι ελαφρώς διαφορετική από αυτήν που εμπεριέχεται στην μελέτη. Έπειτα το βιβλίο του Καλοκύρη απ΄ ότι θυμάμαι, πουθενά δεν αναφέρει ανάμιξη του Σακελλαρίδη με την Κέρκυρα και κυρίως δεν αναφέρεται πουθενά (ούτε στον κατάλογο με τα ΑΠΑΝΤΑ έργα του) ότι έγραψε τέτοιο βιβλίο. Δεν μπορώ να καταλάβω πού το βρήκε. Αν όντως δεν υπάρχει τέτοιο έργο, θα πρέπει να προβεί σε διορθώσεις (προς αποφυγήν των γνωστών παρεξηγήσεων). ΑΝ όμως υπάρχει (και αν παρεμπιπτόντως κάποιο μέλος του φόρουμ το έχει υπ΄όψιν) ας μας παραπέμψει να το βρούμε γιατί σίγουρα μας ενδιαφέρει ιστορικά.
Τέλος όπως έγραψε και ο π.Μάξιμος, στις μεταφορές που έκανε ο Σακελλαρίδης στο πεντάγραμμο, στον πρώτο ήχο δεν χρησιμοποιεί ΠΟΤΕ αρμονία. Ιδίως στα απολυτίκια των ήχων.
Αναφέρω και προσωπική μαρτυρία από την ζωντανή Σακελλαριδική παράδοση, που είναι ενδεικτική της όλης εναρμονιστικής συνείδησης των Σακελλαριδικών: Πριν κάποιους μήνες βρέθηκα συμψάλλων με την χορωδία που ίδρυσε ο Σακελλαρίδης στην Αγ.Ειρήνη τότε, παρέλαβε ο Καψάσκης και στην συνέχεια - σήμερα - ο Μπετίνης. Πήγα ο άμοιρος να κάνω μια διφωνία (!) στον πρώτο ήχο! Ε, λέω αυτοί δεν θα 'χουν πρόβλημα! :D Κι όμως η Κική Καψάσκη, γυρνάει και μου λέει αυστηρά : Δεν έχει διφωνίες στον πρώτο ήχο!!!!

Αυτή ήταν η αντίληψη του Σακελλαρίδη όπως φαίνεται τόσο στα βιβλία του όσο και από τους συνεχιστές της παραδόσεως του.

Ξαναλέω όμως πως αν υπάρχει τέτοιο βιβλίο (4φωνης) πολυφωνίας του Σακελλαρίδη, με ενδιαφέρει, όχι για χρήση βέβαια, αλλά ιστορικά.
 
Top