Πέτρος Μανέας (1870-1950)

P

PANROUST

Guest
Και η βιογραφία του Πέτρου Μανέα από τα ''Ιεροψαλτικά Νέα'' Αρ.Φύλλου 25 ΙΟΥΝΙΟΣ 1966
 

Attachments

  • Φάκελος (5).rar
    977.1 KB · Views: 107

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
Και η βιογραφία του Πέτρου Μανέα από τα ''Ιεροψαλτικά Νέα'' Αρ.Φύλλου 25 ΙΟΥΝΙΟΣ 1966
Ευχαριστίες πολλές!

Απομόνωσα τη φωτογραφία και διόρθωσα ελαφρά τα χρώματα με αυτόματες στάθμες στο photoshop. Τον ακούμε τόσα χρόνια, ας τον γνωρίσουμε και στην όψη! Στο μέτρο πάντα του δυνατού...

 

Μάριος

Μέλος
Τα "δεύτε ίδωμεν" και "τι θαυμάζεις" είναι μοναδικά. Η συγκίνηση που μου προξενούν είναι απερίγραπτη.

Οι ηχογραφήσεις των εναρμονήσεων, αν και έχω ασχοληθεί με την "ευρωπαϊκή" μουσική περισότερο από την βυζαντινή, μπορώ να πω οτι με αφήνουν αδιάφορο μουσικά. Έχουν ένα ιστορικό ενδιαφέρον, αλλά ως εκεί.
Αυτό μάλλον οφείλεται στην δική μου "στενομυαλιά", μια και μου είναι αδύνατο να συνηθίσω τους ύμνους να τους ακούω συγκερασμένους.

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στον Γιάννη για την δουλειά που έκανε και τον χρόνο που αφιέρωσε!
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Από το τρίτο κατά σειράν άρθρο ("Πατινάδα"):

....Αμφιβάλλομεν αν εις πέντε ή εξ ναούς εκ των υπερπεντακοσίων των Αθηνών ψάλλεται η βυζαντινή μουσική. ....

Δεν ξέρω εάν κάποιος έχει ασχοληθεί με το πως και πότε ακριβώς έγινε η μεγάλη μεταστροφή, και από ποια στάδια πέρασε, για να φτάσουμε στο σήμερα.
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δίστασα πολύ να ανεβάσω το συγκεκριμένο κομμάτι, αλλά επέλεξα τη σημερινή μέρα προς τιμήν της Θεοτόκου. To αφιερώνω μάλιστα στις γυναίκες του φόρουμ, γιατί χάρη στην Θεοτόκο, "εκ γυναικός πηγάζει τα κρείττω".
Ο λόγος που δίσταζα είναι ότι ξέρω πως πολλοί, αλλά ειδικότερα ορισμένοι φίλοι (αναφέρω ενδεικτικά μόνο τον Αντώνη και τον Δημήτρη τον Σκρέκα [unica amica κ.λπ.]), είναι πολύ ευαίσθητοι σε θέματα αλλοίωσης της παράδοσης. Το συγκεκριμένο κομμάτι λοιπόν έχει όλα τα εχέγγυα να "επικριθεί" και μάλιστα έντονα, γιατί αφενός αλλάζει τον απ' αιώνων παραδεδομένο ήχο του μέλους, αφετέρου είναι έντονα εναρμονισμένο, με προοπτική να ψαλεί με συνοδεία δευτέρας φωνής (όπως γίνεται στο ηχητικό).
Ενώ συμφωνώ με αυτά, η άποψή μου είναι ότι υπάρχουν δύο όψεις της παράδοσης: α) ό, τι παραδίδεται από δάσκαλο σε μαθητή και αξίζει να περιφρουρηθεί και να διαιωνιστεί, β) ό, τι συναποτελεί το μουσικό μας παρελθόν και αξίζει να μελετηθεί. Μπορεί το συγκεκριμένο άκουσμα να ξεφεύγει από τα παραδεδομένα, είναι όμως μέρος του παρελθόντος, άρα της ταυτότητάς μας και χρειάζεται τη μελέτη και τον σεβασμό μας.
Κατά δεύτερο, πρέπει πάντα να κρίνουμε κάτι με κριτήριο την εποχή για την οποία δημιουργήθηκε. Ο Μανέας λοιπόν ήλθε από τη Σμύρνη φέρνοντας μαζί του ένα τεράστιο μουσικό φορτίο, αλλά βρήκε μια κατάσταση εντελώς ρευστή μουσικά. Φαίνεται ότι πειραματίστηκε προς την κατεύθυνση της εναρμόνισης, επηρεασμένος από ανάλογες σύγχρονες ή προγενέστερες τάσεις (Πολυκράτης, Σακελαρίδης κ.λπ.). Σημειώστε όμως ότι δεν ξέφυγε στην πολυφωνία (με τον όρο πολυφωνία αντιλαμβάνομαι την παρουσία παράλληλων αλλά αυτόνομων μελωδικών γραμμών, κάτι το οποίο δεν υπάρχει στη δευτέρα φωνή, που έχει συνοδευτικό ρόλο). Τίποτε τα μεν ή τα δε δεν επικράτησε βέβαια, ευτυχώς, στη μουσική μας. Το "ευτυχώς" όμως είναι μια "εκ των υστέρων" παρατήρηση, τώρα που έχουμε πλήρη εικόνα των μουσικών μας πραγμάτων και σχετική πολιτισμική νηφαλιότητα.
Επιπλέον, για λόγους εντελώς προσωπικούς το συγκεκριμένο άκουσμα μου φαίνεται κατανυκτικό, όπως και των άλλων δύο μελών που προανέφερα στο προηγούμενο μήνυμα (αλλά δεν θα το ανέβαζα μόνο γι' αυτό). Αν με αξιώσει ο Θεός, ίσως παρουσιάσω σύντομα κάποια διασκευή του Άξιον εστί (γιατί καταγεγραμμένο δεν το έχω βρει πουθενά και ακριβώς δεν το θυμάμαι).
Στο ηχητικό που ακολουθεί (από το cd που προναφέρθηκε στη συζήτηση) ακούγεται από ζωντανή ηχογράφηση στη Ζωοδόχο Πηγή. Θα σας ξενίσουν οι γυναικείες φωνές του χορού που διευθύνει ο Μανέας (παραδόξως εκείνος έχει το ρόλο της συνοδείας), η επανάληψη του Χαίρε Νύμφη Ανύμφευτε με Αλληλούια, η (διακριτική) συνοδεία μηχανικού ισοκρατήματος κ.ά. Απλώς ακούστε το, εν τούτοις.

Το Τη υπερμάχω του Π. Μανέα κ ο πρώην Πατρών κυρός Νικόδημος..
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Μια λεπτομέρεια σχετικά με την παρακάτω αναφορά του άρθρου:

«Αἰ Μεγἀλαι ἑβδομάδες τοῦ Μανέα δὲν λησμονοῦνται. Ἐξετέλει ἀριστοτεχνικώτατα τὸν Νικὀλαον Σμύρνης, τὸν Μισαηλίδην καὶ τοὺς ἀλλους μουσικοδιδασκάλους [...]»

Από τις Μεγάλες Εβδομάδες του Μανέα στη Ζωδόχο Πηγή διατηρήθηκαν προφορικώς κάποια μέλη μέσω αδελφοτήτων που συνδέονταν με τον Ναό αυτό . Ένα από αυτά είναι το κατανυκτικότατο «Πᾶσα ἡ κτίσις ἠλλοιοῦτο φόβῳ» σε ήχο α΄. Το είχα ακούσει ο ίδιος, αλλά δεν γνώριζα ότι είναι του Νικολάου Σμύρνης, μέχρι που κάποιος φίλος τυχαία μού το έψαλε, οπότε το αναγνώρισα.

Το μέλος αυτό από το Δοξαστικάριον Τριωδίου-Πεντηκοσταρίου του Νικολάου Σμύρνης επισυνάπτω παρακάτω.
 

Attachments

  • ΠΑΣΑ Η ΚΤΙΣΙΣ (ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΣΜΥΡΝΗΣ).pdf
    105.8 KB · Views: 80

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
Απολυτίκιο - Μεγαλυνάριο / Μέγας Βασίλειος / Μανέας Πέτρος / ΣΠΑΝΙΟ
Πώ πώ, καί δέν ὑπῆρχε στά προηγούμενα...!!! :whistle:

Πάντως ὁ Ντόβολος γράφει στά σχόλια Μουσική Καταγραφή : Ιωάννης Μπουλμπουτζής, Γεώργιος Ντόβολος
Ἔπρεπε νά γράφει καί τήν πηγή τοῦ ἠχητικοῦ...

Ὅπως καί νἄχει εὐχαριστοῦμε γιά τήν ἀνανέωση τοῦ θέματος, τῶν ὑπέρωχων αὐτῶν καί ἐπικαίρων ἐκτελέσεων τοῦ μακαριστοῦ καί ἀνεπανάληπτου Μανέα!

Βοήθειά μας ὁ Μέγας Βασίλειος!!!
Καλή Πρωτοχρονιά!!!
 
Top