chanendes
Ιωάννης Π. Αχιλλιάς
σε μια βάπτιση πρόσφατα που ήμουν νονός μου λέει ο ιερέας "από 100 ευρώ και πάνω δώσε ότι θέλεις"[....] Είπα να πεταχτώ την ώρα της λειτουργίας και να του πω "ναι αυτό είναι εκτός παράδοσης, το να παίρνεις λεφτά για να προσεύχεσαι στο θεό σε ένα μυστήριο είναι εντός παράδοσης;"
Αγαπητέ,
(συγγνώμη που απευθύνομαι προσωπικά σε εσένα, αλλά από τμήμα του μηνύματός σου πήρα αφορμή για τα παρακάτω… ουσιαστικά όμως γράφονται για προβληματισμό όλων…)
Θα σε ρωτήσω μόνο αν ψάλλεις, ή έχεις ψάλει ως τακτικός ψάλτης σε Ναό...
αν ναι, σε ρωτώ:
όταν σε ένα Σάββατο μέσα γίνονται σε έναν Ναό τέσσερα με πέντε μυστήρια, αυτό σημαίνει ότι κάποια πρόσωπα θα απασχοληθούν επιπλέον (που σημαίνει εκτός των δεδομένων υποχρεώσεων τους για τις οποίες πληρώνονται από το Ναό) πρωί και απόγευμα...
Γι' αυτές τις ώρες εργασίας, δεν θα πρέπει να αποζημιωθούν :
Α) ο ψάλτης του Ναού επειδή
1) αφιέρωσε τόσες ώρες εργασίας (και δεν ξεκουράστηκε το Σάββατο όπως η πλειοψηφία των ανθρώπων)
2)[/B%΄ήρθε ίσως από μακριά κΡι πλήρωσε βενζίνη ή μεταφορικά επιπλέον των όσων πληρώνει συνήθως για να εκπληρώσει τα δεδομένα καθήκοντα του στο Ναό και
3) επειδή είναι "ειδικευμένος εργάτης" (όπως λέμε στην νομική επιστήμη) την δουλειά του δηλαδή δεν μπορεί να την κάνει όποιοσδήποτε...) και για να αποκτήσει αυτές τις γνώσεις δαπάνησε και κόπο, και χρόνο και χρήμα...
(Αν έχεις διατελέσει τακτικός ιεροψάλτης σε Ναό ίσως ξέρεις πόσο "πικρή" εμπειρία ειναι να απασχολείσαι σε μυστήρια από τις 10:00-14:00 κι από τις
17:00-21:30 του Σαββάτου έχοντας πληρώσει (12+12= ) 24 ευρώ ταξί για να πας στο Ναό και να φύγεις απ' αυτόν, και τελικά η όλη σου αποζημίωση για τον κόπο αυτόν να είναι όλη κι όλη γύρω στα 50 ευρώ, (αφού τόση είναι οι αναλογία σου σε όσα "είχαν την ευχαρίστηση" να δώσουν όλοι αυτοί που έκαναν τα Μυστήρια ...νονοί, κουμπάροι, λοιποί συγγενείς...)
καθαρά επομένως 26 ευρώ περίπου για τόσες ώρες κόπου ενός ειδικευμένου ανθρώπου... και γιατί ??? επειδή δεν βρέθηκε κάποιος αρμόδιος να τα ζητήσει εξ’ ονόματός του, ή επειδή αυτός ντρά%Άbηκε να τα ζητήσει, (από υπερβολική ευσυνειδησία) για «να μη δημιουργηθεί η εντύπωση ότι η Εκκλησία ζητά χρήματα στα Μυστήρια, και δυσαρεστηθεί ο κόσμος»….
Β) να μην πληρωθεί η καθαρίστρια-νεωκόρισσα??? (που συνήθως είναι και πτωχή) και που απασχολήθηκε τόσες ώρες επιπλέον από την δεδομένη εργασία της για να :
1) ζεστάνει νερό και ετοιμάσει τα απαραίτητα για τις Βαπτίσεις κ μετά να τακτοποιήσει το
Ναό και
2)να ετοιμάσει τα των Γάμων και μετά να σκουπίσει κάθε γωνίτσα του Ναού που είναι γεμάτος ρύζι το οποίο αν μείνει, γίνεται θανάσιμη παγίδα…
Αυτή, να μην αμειφτεί για αυτό τον επιπλέον κόπο αξιοπρεπώς??? Γιατί??? επειδή δεν βρέθηκε κάποιος αρμόδιος να τα ζητήσει εξ’ ονόματός της, ή επειδή αυτή ντράπηκε να τα ζητήσει, (από υπερβολική ευσυνειδησία) για «να μη δημιουργηθεί η εντύπωση ότι η Εκκλησία ζητά χρήματα στα Μυστήρια, και δυσαρεστηθεί ο κόσμος»….
Γ) Δεν πρέπει να δοθούν στον ίδιο το Ναό κάποια επιπλέον χρήματα για να καλυφθούν τα επιπλέον λειτουργικά έξοδα που συνεπάγεται αυτή η «επιπλέον» χρήση του…???
Έχε υπόψη σου ότι π.χ. το ρεύμα που πληρώνουν οι Ναοί δεν υπολογίζεται με βάση τα οικιακά τιμολόγια, αλλά με βάση τα επαγγελματικά γεγονός που σημαίνει σημαντικές συνολικές επιβαρύνσεις…
Γι’ αυτούς όλους λοιπόν, που έχουν δικαίωμα να αμειφτούν αξιοπρεπώς για όλον τους τον κόπο, δεν πρέπει ο ιερέας ως προϊστάμενος του Ναού, να απαιτήσει την αμοιβή τους???
Εδώ παρατηρείται το φαινόμενο που μνημόνευσες σε προγενέστερό σου μήνυμα [/U]( η διύλιση του κώνωπος δηλαδή και η κατάποση της καμήλου), ως εξής:
Ενώ οι τελούντες τα Μυστήρια (γονείς, κουμπάροι, νονοί, συγγενείς) σπαταλούν τόσα χρήματα σε άλλα, εντελώς κοσμικά και έξω- παραδοσιακά παρελκόμενα του Μυστηρίου, (στολισμούς, δεξιώσεις, δώρα), δυσανασχετούν για τα αναλογικώς πολύ λιγότερα χρήματα που πρέπει να τους ζητήσει ο ιερέας, και που ηθικώς υποχρεούνται να δώσουν ως αμοιβή εκείνων που δούλεψαν για να γίνει το Μυστήριο…
Πάμε τώρα στο θέμα των Ιερέων…
Με μια πρώτη ματιά, θα έλεγε κανείς, ότι εφόσον παίρνουν μισθό και εφόσον είναι Ιερείς, δεν θα έπρεπε να αμείβονται για την τέλεση των Μυστηρίων…
Και σε πρώτη ανάγνωση, θα συμφωνήσω μαζί σου…
Θα σε ρωτήσω όμως κάτι: Σ’ αυτούς τους ανθρώπους που μέσα σε μια μέρα, έκαναν τόσο κόπο για να προσφέρουν σ’ όποιον τους το ζήτησε Το Μεγαλύτερο Δώρο: Τη Θεία Χάρη στη ζωή τους και στην ζωή των παιδιών τους, δεν είναι σωστό κι ο λαβών πιστός, να προσφέρει κάτι (αξιοπρεπές όμως), όχι ως αμοιβή αλλά τρόπον τινά ως «αντίδωρο», ως «αντίχαρη» (ο λαός λέει «η χάρη θέλει αντίχαρη και πάλι χάρη μένει»), ως «κέρασμα»! και συμμετοχή στη χαρά…
(όταν μάλιστα έχουν πληρωθεί πολλές χιλιάδες ευρώ για το κέρασμα και την δεξίωση, όλων των υπολοίπων προσκεκλημένων και παρευρεθέντων)
Αυτά τα ολίγα επί του θέματος...
Υ.Γ. τα ίδια, τηρουμένων των αναλογιών, ισχύουν και για τις «ιδιωτικές» Θ. Λειτουργίες…
Υ.Γ.1:Τα όσα έγραψα αποτελούν, φυσικά, προσωπικές μου απόψεις, με τις οποίες νομίζω όμως ότι πολλοί θα συμφωνήσουν...
Last edited: