[Ερώτηση] Εναλλαγή Ήχων

Stavros78

Σταύρος Ζαχαρίου
Ένα από τα χαρακτηριστικά των ακολουθιών της εκκλησίας μας είναι και η εναλλαγή των ήχων. Με αυτό εννοώ ότι, για παράδειγμα στους Αίνους συνήθως καθορίζει το Τυπικόν 4 Αναστάσιμα (π.χ. σε ήχο Β') & 4 του Αγίου (σε ήχο Α'). Άρα πρέπει να γίνει εναλλαγή από τον Β' στον Α' ήχο.

Ποίος είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να πιάσει κάποιος τη σωστή βάση και να "γυρίσει" τον ήχο από Β' σε Α'; Μήπως είναι με το Απήχημα; Τί κάνετε πρακτικά εσείς; Ευχαριστώ.
 

Κων/νος Βαγενάς

Κωνσταντίνος
Ένα από τα χαρακτηριστικά των ακολουθιών της εκκλησίας μας είναι και η εναλλαγή των ήχων. Με αυτό εννοώ ότι, για παράδειγμα στους Αίνους συνήθως καθορίζει το Τυπικόν 4 Αναστάσιμα (π.χ. σε ήχο Β') & 4 του Αγίου (σε ήχο Α'). Άρα πρέπει να γίνει εναλλαγή από τον Β' στον Α' ήχο.

Ποίος είναι ο πιο εύκολος τρόπος για να πιάσει κάποιος τη σωστή βάση και να "γυρίσει" τον ήχο από Β' σε Α'; Μήπως είναι με το Απήχημα; Τί κάνετε πρακτικά εσείς; Ευχαριστώ.

Γενικά θεωρώ ότι πρέπει να υπάρχει αρμονία στην εναλλαγή των ήχων και όσο το δυνατόν (αυτό προσπαθώ εγώ) να κινούμαστε στην ίδια κλίμακα.

Δεν πιστεύω ότι το απήχημα πρέπει να χρησιμοποιείται τόσο συχνά, όπως στο παράδειγμα που φέρνεις. Αν τα Αναστάσιμα είναι σε β΄ στιχηρ. και του Αγίου σε α΄ ειρμ. τότε το πιο απλό πιστεύω είναι να αφήσεις τον Δι του β΄ ως έχει κάνοντάς τον Δι του α΄. Αν βέβαια συμβαίνει το αντίστροφο, δηλ. α΄ στιχηρ. με β΄-πλ. β΄ ειρμολ. (πχ. ποίοις ευφημιών, όλην αποθέμενοι), εγώ προσωπικά θα έκανα τον πα του α΄ Δι του β΄. Άρα έχει να κάνει και με τη φωνή του καθενός, την γνώση των ήχων - για μένα οι κύριοι ήχοι πρέπει να έχουν ψηλή βάση - και την εμπειρία.

Νομίζω το καλύτερο είναι να κρατάς την κλίμακα. Έχεις β΄(δι) και μετά γ΄, κατέβα μια φωνή κ.ο.κ.
 
Top