Π. Μάξιμε , σας ευχαριστώ πολύ.
Νομίζω ότι μετά τα όσα καταθέσατε το θέμα διευκρινίστηκε στην ολότητά του.
Συγκεκριμένα κρατώ τα εξής από τα υπ΄ αριθμόν 3 , 7, 9 μηνύματά σας:
1. «Ὁδηγός τῶν διατάξεων εἶναι τό ΛΕ΄ κεφ. τῶν Ἀπορουμένων τοῦ ΤΑΣ. Τό ΤΑΣ, πού διασώζει στό ΛΣΤ΄ κεφ. καί τήν παλαιάν τάξιν συμψαλμωδίας τῆς ἀκολουθίας τοῦ ἐπιλαχόντος ἁγίου τῆς ἡμέρας, ἀλλά γνωρίζει καί τήν μεταγενέστερη μετάθεση τῆς ἀκολουθίας τῆς Ὁσίας.».
2. «Πολλῶν ἁγίων ἡ ἀκολουθία κάποια χρονιά θά ὑποχωρήσει μπροστά στήν Ἀνάσταση καί στίς Δεσποτικές καί Θεομητορικές ἑορτές, στά μεθέορτα καί στίς ἀποδόσεις αὐτῶν.».
3. «Τό θέμα τυπικοῦ τοῦ Εὐαγγελισμοῦ εἶναι πολυπλοκώτατο, ἀπό τά ἀρχαῖα μέχρι τά νεώτερα τυπικά.».
4. « Ἀλλά καί τό θέμα τῶν Κυριακῶν τῆς Μ. Τεσσαρακοστῆς ὁμοίως».
5. « Οἱ δύο Ὅσιοι μήπως ἔχουν πλήρη ἑορτάσιμο ἀκολουθία; Προβλέπεται δοξαστικό αἴνων; Προβλέπονται ἀναγνώσματα τους στή Λειτουργία;».
6. «Τίς δύο αὐτές Κυριακές ἔχει διατηρηθεῖ ὁ κανών τοῦ παλαιοῦ θέματος στό ἰσχῦον Τριῴδιο. Ἀλλά κι αὐτός καταλιμπάνεται στήν προκειμένη περίπτωση.».
7. «οἱ δύο αὐτές Κυριακές, πού διατηροῦν καί τόν κανόνα τοῦ παλαιοῦ θέματος, δέν ἦταν εὔκολο νά ἐπιλεγεῖ ἡ παράλειψη αὐτοῦ καί νά διατηρηθεῖ τῶν Ὁσίων. Βλέπεις, τίς διατάξεις τίς κανονίζει ὁ ἀριθμός τῶν κανόνων. Ὁπότε καταλιμπάνονται ἀμφότεροι καί προστίθεται τρίτος τοῦ Ἀρχαγγέλου. Οἱ καταλιμπανόμενοι ψάλλονται στά Ἀπόδειπνα τοῦ Σαββάτου καί τῆς Κυριακῆς ἀντίστοιχα.».
8. «ὁ «ιδιαίτερος λόγος» πού ἐπικαλεῖσαι ἀρχικά, πρέπει νά εἶναι καί ἡ μεταγενέστερη μετάθεση τῶν σταθερῶν μνημῶν καί τό «ὑποδεέστερον» (θά λέγαμε) τῆς Δεσποτοθεομητορικῆς (ὅπως ἐπισημάνθηκε, σύν τοῦ ὄτι δέν πρόκειται γιά ἐπισήμως ἑορταζομένων).»
Αυτά πάνω-κάτω είχα κατά νουν και εγώ, αλλά αποκτά άλλη βαρύτητα να τα επισημαίνει ένας έγκυρος μελετητής και ειδήμων , όπως εσείς.
Επίσης πρέπει να ευχαριστήσω και τον κ. Καλογιαννάκη για την απόπειρα θεολογικής ερμηνείας της υπό εξέταση περιπτώσεως στο υπ΄αριθμόν 6 μήνυμά του.
Η περίπτωση να συμπέσει η 26η Μαρτίου κατά την Α΄ (κατά το διορθωμένο Ιουλιανό) ή Γ΄Κυριακή των Νηστειών είναι , βεβαίως, διαφορετική.
Η περίπτωση να συμπέσει κατά την Β΄Κυριακή (κατά το διορθωμένο Ιουλιανό) , ενώ φαίνεται όμοια με αυτή της Δ΄και Ε΄Κυριακής , ταπεινά φρονώ ότι δεν είναι εντελώς όμοια για τους λόγους που επικαλείται ο αείμνηστος π. Κωνσταντίνος Παπαγιάννης στην υπ΄αριθμό 758 σημείωσή του στο ΣΤ ότι δηλαδή η Β΄Κυριακή των νηστειών αποτελεί οιονεί συνέχεια της Κυριακής της Ορθοδοξίας και όχι μετάθεση μνήμης εορταζομένου αγίου και θα πρέπει να συμπεριληφθεί η ακολουθία του Αγίου Γρηγορίου αντί της του Αρχαγγέλου. Εξ άλλου δεν είναι προβλεπόμενη περίπτωση από τα Τυπικά καθ΄ ότι προέκυψε μετά την διόρθωση του ημερολογίου και δεν υπάρχει σαφής υποχρέωση να εφαρμοσθούν τα προβλεπόμενα για την Δ΄ή Ε΄Κυριακή.
Ίσως στον όλο προβληματισμό μας θα έπρεπε να ληφθεί υπ΄όψιν και η «κάπως ανάλογη» περίπτωση της εορτής της Υπαπαντής με την έννοια ότι και αυτή έχει Σύναξη αγίων κατά την επομένη του εορτασμού της: Όταν ,δηλαδή, η Εορτή συμπέσει κατά το Σάββατο της Τυρινής προβλέπεται να καταλιμπάνεται η ακολουθία της Συνάξεως των αγίων Συμεών και Άννης κατά την Κυριακή της Τυρινής ,την 3η Φεβρουαρίου- αναγκαστικά βεβαίως, ποια θα παραλείπονταν η της Τυρινής; -και περιλαμβάνονται η αναστάσιμος ,η της Υπαπαντής και η του Τριωδίου.
Την ευχή σας και ευχαριστώ και πάλι.