κ. Ιωαννίδη,Καλή χρονιά! Ευχές σε όλους!
Σχετικά με τη γραπτή παράδοση θα ήθελα να θέσω ένα "φιλοσοφικό" ερώτημα, στο πνεύμα της αρχικής μου απορίας παραπάνω:
ΑΡΧΙΚΗ ΑΠΟΡΙΑ: "Σημειώνετε ότι η χρήση δισήμου και τρισήμου εξυπηρετεί τις ανάγκες της Θείας Λατρείας (σελ.123). Γιατί όμως χαρακτηρίζετε "μπαστάρδεμα" τη χρήση άλλων ρυθμών (τετρασήμου, πεντασήμου, κλπ); Δε μπορώ να καταλάβω γιατί το μεν εξυπηρετεί, ενώ το άλλο μπασταρδεύει."
"Φιλοσοφικές" απάντήσεις :1) Πρίν απόμερικές δεκαετίες, για να πάς από το ένα μέρος στο άλλο, πήγαινες με το γαϊδουράκι ή τον αραμπά. Τώρα πηγαίνεις με αυτοκίνητο, τρένο, αεροπλάνο ή εάν βαριέσαι, παίρνεις ένα τηλέφωνο και ξεμπερδεύεις. Χάσαμε την Παράδοση τόσων και τόσων αιώνων. Κρίμα.
2) Οι μανάδες μας και οι προγενέστερες γυναίκες κάθε οικογενείας, έπλεναν στη σκάφη με αλυσσίβα ( δηλαδή στάχτη ), σιδέρωναν με το λεγόμενο "βαποράκι" και μαγείρευαν στη φου - φού.
Σήμερα έχουνε τα πλυντήριά τους, σιδερώνουν με πρέσσες και μαγειρεύουν σε κεραμικά μάτια. Κι εδώ χάσαμε Παράδοση αιώνων. Πάλι κρίμα.
Βλέπεις ο κόσμος εξελίσσεται και προχωρεί, όπως το νερό στο ποτάμι. ΠΑΝΤΑ μπροστά. ΠΟΤΕ πίσω. Τι να κάνουμε ; Παλιοζωή, παλιόκοσμος και παλιοκοινωνία ( που λέει και το τραγούδι ). Δεν σέβεται τίποτα. Ούτε Παραδόσεις, ούτε συνήθειες αιώνων !
Αυτό βέβαια δεν σημαίνει κατάληση των πάντων, αλλά κατά το δυνατόν και όσο γίνεται ανώδυνα, συνεζίζουμε τη ζωή, γνωρίζοντας τι έκαναν και έλεγαν οι πρόγονοί μας, αλλά προσαρμόζοντας όλ' αυτά στο σήμερα.
ΓΕΝΙΚΕΥΣΗ: Αν κάποιον τον εξυπηρετεί ο δίσημος και ο τρίσημος, το καταλαβαίνω και το αποδέχομαι, παρόλο που σύμφωνα με τα γραφόμενά σας είναι εκτός παράδοσης. Αν εμένα με εξυπηρετεί ο συνεπτυγμένος ρυθμός, γιατί να μη μπορώ να τον χρησιμοποιώ όπως εσείς χρησιμοποιείτε το δίσημο (δεδομένου ότι αυτή η εξυπηρέτηση στο γραπτό δεν επηρεάζει το προφορικό και ότι ο πιστός τελικά ακούει μόνο το προφορικό και αδιαφορεί για το τι έχουμε μπροστά μας);
Για την παραπάνω παράγραφο, οι Τούρκοι λένε "ΜΠΙΛΜΕΜ". Εμείς λέμε " περί ορέξεως κολοκυθόπιττες".
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟ ΕΡΩΤΗΜΑ: Η προφορική παράδοση έχει μια συνεχή πορεία, την οποία καλούμαστε να διατηρήσουμε όσο το δυνατόν ανεπηρέαστη από εξωτερικά ρεύματα. Για τη γραπτή παράδοση όμως ισχύει το ίδιο; Θα πρέπει να προφυλάξουμε με την ίδια αυστηρότητα και τη γραπτή παράδοση; Ή μήπως θα πρέπει να είμαστε ανεκτικοί σε βελτιώσεις της γραπτής παράδοσης με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση της προφορικής; Πριν 200 χρόνια, οι τρεις δάσκαλοι βλέποντας ότι η παλιά γραφή ξεχνιέται, αλλάξαν εντελώς το σύστημα γραφής! Ήταν αυτό ασέβεια στην παράδοση;
Σε μια εποχή που πολλοί, νεότεροι κυρίως, ψάλτες δεν εκτελούν έλξεις και αναλύσεις, μια βελτίωση στη γραφή που να τα συμπεριλάβει όλα αυτά στο γραπτό (κατά την κρίση του εκάστοτε συγγραφέα/εκδότη) δε θα μπορούσε να βοηθήσει στη διατήρηση της προφορικής παράδοσης όπως βοήθησε τότε η αλλαγή του συστήματος γραφής;
ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ : Και βέβαια οι τρείς Διδάσκαλοι ήταν ασεβείς. Ασεβέστατοι θα έλεγα, γιατί εάν δεν είχαν "ασελγήσει" πάνω στις Παραδόσεις των Προγόνων τους, εμείς σήμερα ούτε ξυλίκι θα μπορούσαμε να παίξουμε "Μουσικώς". Εάν τώρα όπως λές πολλοί νεότεροι Συνάδελφοι δεν εκτελούν τις Υφεσοδιέσεις, πάλι να αισθάνεσαι ευχαριστημένος, γιατί υπάρχουν πολλοί περισσότεροι απ' αυτούς που λές, οι οποίοι έχουν έναν τοίχο Πτυχία, Διπλώματα και Παπλώματα, αλλά εάν τους δώσεις ένα "σουβλί" και τους πείς να βγάλουν το μάτι τους, θα σε ρωτήσουν το πώς γίνεται. Μιλάω για Μουσικά πάντα θέματα, έστω και παραβολικά. Έχω όπως τό' χω ξαναγράψει κατά καιρούς Μαθητάς, οι οποίοι διδάσκουν σε διάφορα Ωδεία, αλλά που κυριολεκτικά, δεν ξέρουν να βγάλουν τα μάτια τους. Μάλιστα ένας απ' αυτούς, με δύο τοίχους Διπλώματα, δεν μπορούσε να διαβάσει από ΔΙΚΟ μου χειρόγραφο ( το τονίζω, γιατί δεν πιστεύω να υπάρχει άνθρωπος, που να μην μπορεί να διαβάσει τα χειρόγραφά μου ), το Κεκραγάριο του Ιωάννου σε Α΄. Ήχο και ΑΥΣΤΗΡΟΤΑΤΗ αντιγραφή, χωρίς προσθαφαιρέσεις, ούτε ενός παρεστιγμένου. Μόλις του έδωσα το Αναστασιματάριο, μου το έψαλλε. Τόσο καλά γνώριζε Μουσική ,που μόνο από τον τυφλοσούρτη και το "Πασσόφυλλο" του αγράμματου Παπά, μπορούσε να ψάλλει.
ΚΙ ΑΥΤΑ !!!!