Αφού χαιρετήσω πρώτα όλους τους εκλεκτούς φίλους, από το Αγ. Όρος, όπου βρίσκομαι ήδη 5 μέρες (τώρα στην καλύβη Αγ. Αναργύρων στον π. Δαμασκηνό), αφού σας πω (για να ζηλέψετε), ότι σε λίγο θα είμαστε στην πανήγυρι της Αγ. Άννης (ολονυκτία βέβαια, με τους Καρακαλλινούς δεξιά -θα είναι άραγε κι ο π. Κουκουζέλης να γνωριστούμε; - και τους Γρηγοριάτες αριστερά), μεθαύριο σε αυτήν του Αγ. Παντελεήμονα, ενώ Κυριακή προς Δευτέρα στην της Ι. Μ. Αγ. Παύλου (κτήτορος)...
Αυτά είναι τα ωραία… Αλλοίμονο σ’ εμάς.
Φίλε Βασίλη (χαίρομαι που επέστρεψες και συζητάς τόσο όμορφα, μας ξεκουνάς λιγάκι),
Δεν νομίζω ότι θα μείνω πολύ πάντως. Απλά έχω λίγο χρόνο τώρα στις διακοπές-μια και τις κάνω στο σπίτι κατά κύριο λόγο και μπορώ να τον διαθέσω στο Ψαλτολόγιο. Δεν ξέρω αν θα μπορέσω να τον έχω και αργότερα όμως.
πρέπει να υπογραμμίσω τη διαφωνία μου, για το ότι οι ελκόμενοι φθόγγοι είναι κινούμενοι (δίκην γλισσάντο). Στην εισήγησή μου περί του διαστήματος ΝΗ - ΠΑ, ήδη έχω επισημάνει και στηρίξει με αρκετές αποδείξεις πως σε κάποιες περιπτώσεις έχουμε ολόκληρες επανατοποθετήσεις φθόγγων στα τετράχορδα, με νέες θέσεις και για τους «ελκόμενους» (ΠΑ) αλλά και για θεωρούμενους σταθερούς (φθόγγους).
Εγώ διαφωνώ με αυτή την θεώρησή σου η οποία δημιουργεί καινούργιες κλίμακες με έλξεις «φιξαρισμένες» μέσα στην κλίμακα σταθερές σε ανάβαση και κατάβαση, που παραθεωρούν τις προηγούμενες καταγραφές από κλίμακες και μάλιστα αυτές των τριών αλλά και των μεταγενεστέρων θεωρητικών.
Και ΟΚ εσύ έχει ξεκάθαρα δηλώσει (αν θυμάμαι καλά-αν κάνω λάθος διόρθωσέ με) ότι η Πατριαρχική Επιτροπή του ‘81-’83 έχει λάθος, οπότε μιλάμε με διαφορετικές βάσεις, αφού εγώ βασίζομαι (και) στα πορίσματα της Επιτροπής για τις απόψεις μου.
Γνωρίζουμε επίσης από τους παραδοσιακούς δασκάλους ότι κάποιοι φθόγγοι μετακινούνται λόγω της έλξης τους από δεσπόζοντες, αλλά τη στιγμή που τους προφέρουμε βρίσκονται ήδη στη νέα θέση τους. Μπορεί να βιμπράρουμε στο φθόγγο αυτό αλλά το να τον σέρνουμε είναι τουλάχιστον ξένο άκουσμα σε σχέση με τα παραδοσιακά ακούσματα.
Μα ακριβώς αυτό το βιμπράρισμα είναι η κίνηση προς τον εστώτα! Άλλοι το κάνουν με βιμπράρισμα (κι εγώ έτσι κυρίως το εκτελώ) άλλοι με «σύρσιμο» προς τον εστώτα (αυτό φαίνεται πιο εύκολο στα παιδιά-από την-όποια-εμπειρία μου στην διδασκαλία), άλλοι το κάνουν αλλιώς. Δεν υπάρχει
ένας και μόνο τρόπος, είναι δυνατόν; Αλλά όλοι αυτοί είναι κίνηση φωνής προς κάπου. Αυτό λέω.
Άλλωστε κι η λέξη «έλξη» από μόνη της, προϋποθέτει
σταδιακή κίνηση. Είναι δυνατόν να έλξεις κάτι, χωρίς να το φέρεις σταδιακά κοντά σου;
Δηλαδή πώς; Στον ελκόμενο προς τα κάτω ΖΩ λ.χ. εκτελούμε τον φυσικό και μετά τον σέρνουμε;
Ο Ζω κατ’ αρχήν δεν είναι χαμηλός από έλξη. Από ποιόν άλλωστε, από τον Κε; Και σε όλους τους διατονικούς είναι δεσπόζων ο Κε; Απλά είναι φυσικό ιδίωμα όλων των διατονικών. (αν και δεν νομίζω να διαφωνούμε σ’ αυτό)
Εν συνεχεία (πρέπει να γράψω πιο λεπτομερώς τώρα), δεν εκτελούνται όλες οι περιπτώσεις έλξης ως «
πατάω φυσικά και πάω στον δεσπόζοντα». Στην περιστροφή ας πούμε Δι-Γα-Δι του Άγια (για να μην το δυσκολέψουμε με άλλους ήχους) σε καμία περίπτωση δεν πατάς φυσικό Γα και μετά πας στον Δι. Γα δίεση (και μάλιστα μεγάλη) πατάς και πας στον Δι.
Αλλά η γενική εκτέλεση των έλξεων-
που κυρίως εν αναβάσει συναντώνται-και σε απλή πορεία προς τον δεσπόζοντα (όχι δηλαδή περιστροφή ή καταληκτική θέση που είναι ακόμα πιο έντονες) η λογική είναι: "
πατώ φυσικά και πάω μέχρι"… Αλλά κι αυτό έχει να κάνει σε μεγάλο βαθμό με την χρονική αγωγή. Φαντάσου ότι όσο εύκολο είναι να το κάνεις αυτό σ’ ένα χερουβικό, τόσο δύσκολο είναι να το κάνεις σ’ ένα κανόνα…
ή στον ΠΑ του λεγέτου προς τα πάνω; μή γένοιτο!
Ισχύουν τα παραπάνω.
Βέβαια όλα αυτά γίνονται για την καινοφανή έλξη του ΓΑ προς τον ΔΙ, αλλά κι αυτό σε ποιά ακούσματα, πέραν από αυτά της σχολής Καρά, μπορεί να το βρει κανείς;
Έβαλα παραπάνω.
Αλλά μετά αρχίζουν τα «βρήκες μια μεμονωμένη φράση και την κάνεις κανόνα» κι άλλα τέτοια. Τι διαφορετικό έχει αυτή λοιπόν η μεμονωμένη φράση που βρήκα εγώ, από όλες τις άλλες που δεν εκτελούν με έλξη οι ίδιοι ερμηνευτές; Αυτό κανείς ακόμα δεν μου το έχει απαντήσει.
Άλλωστε η Επιτροπή αναφέρει ξεκάθαρα ότι τον καιρό που συνεδρίαζε ήδη είχαν μεγάλα προβλήματα με την εκτέλεση των διαστημάτων και των έλξεων, γι αυτό ακριβώς και πρότεινε την αναγραφή τους ως μέτρο διάσωσης.
Χώρια που κι εδώ το φαινόμενο της «ψυχοακουστικής» παίζει μεγάλο ρόλο και μας «πείθει» πολλές φορές, πως ακούμε έλξη που δεν υφίσταται. Σε αυτό επιφυλάσσομαι να σας ανεβάσω ηχητικά και φασματογραφήσεις όταν επιστρέψω, πρώτα ο Θεός.
Να το κάνεις, αλλά να μας μάθεις και πως δουλεύει αυτό γιατί εγώ δεν έχω καταλάβει την λειτουργία του και δεν μπορώ να επαληθεύσω ούτε να συγκρίνω.
Για τα λοιπά τη γνώμη μου την ξέρετε. Αφού στα κλασικά κείμενα οι έλξεις δεν σημαίνονται, καθώς θεωρούνται φυσική κίνηση της φωνής, εμείς γιατί να τις σημάνουμε; Για να δημιουργούμε με το ζόρι αφύσικες θέσεις φθόγγων και αφύσικα -έως εξωγήινα ακούσματα;
Ξαναλέω ότι προσωπικά εμένα
δεν με πειράζει αν τις εκτελείς, να μην τις γράφεις. Κανένα πρόβλημα. Το θέμα είναι να τις εκτελείς.
Το γιατί τις σημειώνουμε (όσοι το κάνουμε), το έχω γράψει παραπάνω.
ΥΓ2 Δε χρειάζεται να μου το πείτε, και βέβαια θα ανάψω ένα κεράκι για όλους τους φίλους, αλλά και τους «εχθρούς» (λέμε τώρα!) στο φόρουμ
Ευχαριστούμε.
Υ.Γ.
Κουράστηκα όμως, πολύ πράγμα έπεσε πάλι! Από το πρωί τα παιδεύω αυτά τα μηνύματα και δεν λένε να τελειώσουν! Δύσκολο να συνεχίσω τόσο αναλυτικά...