Μεγάλη Εβδομάς - Επιμέλεια Ε. Τζελά

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Ευχαριστούμε !!!! .....επιτέλους .....εκεί στην Μητρόπολη δεν δίνουν ούτε μια σελίδα......!!!! τα κρατούν μυστικά!!!
Καλά κάνουν
 

Υάκινθος B

Well-known member
Μεγάλη Εβδομάς - Επιμέλεια Ε. Τζελά
Πολύ καλή δουλειά ευχαριστούμε πολύ !
Απορία : Ο αείμνηστος Ε .Τζελάς σημείωσε όλες αυτές τις υφεσοδιέσεις ή είναι παρέμβαση μεταγενεστέρων ; διότι κατά την άποψη μου, είναι περιττές αλλά και σε πολλά σημεία λανθασμένες .
 
Πάντα είχα απορία...Στον όρθρο της Μ. Παρασκευής και δη στα 15 αντίφωνα τι ψάλλει ο κάθε χορός... Εδώ - αν ισχύει αυτό που αναγράφεται- βλέπουμε πως ο α' και ο β' χορός δεν τα ψάλλουν όπως στον Πάνσεπτο Πατριαρχικό Ναό. Τελικά για την συγκεκριμένη ακολουθία υπάρχει κάτι που να ορίζει το.τι λέει ο καθένας;
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Πολύ καλή δουλειά ευχαριστούμε πολύ !
Απορία : Ο αείμνηστος Ε .Τζελάς σημείωσε όλες αυτές τις υφεσοδιέσεις ή είναι παρέμβαση μεταγενεστέρων ; διότι κατά την άποψη μου, είναι περιττές αλλά και σε πολλά σημεία λανθασμένες .
Ναί, είναι εξ αρχής. Τις παρτιτούρες αυτές τις γνωρίζω από παιδί (δεκαετία '70) και ήταν πάντα έτσι (πρίν επικρατήσουν οι πολλές διέσεις από άλλους μεταγενεστέρους). Μην ξεχνάμε την Επιτροπή του 1881, την οποία ακολουθεί ο Ψάχος που είχε μαθητές τον Ν. Χρυσοχοΐδη και τον Σ. Περιστέρη.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Πολύ καλή δουλειά ευχαριστούμε πολύ !
Απορία : Ο αείμνηστος Ε .Τζελάς 1. σημείωσε όλες αυτές τις υφεσοδιέσεις ή 2. είναι παρέμβαση μεταγενεστέρων ; ..................................................................................
Χαίρετε!
1. "Έχουμε δαιμονοποιήσει" τα σημεία αλλοίωσης, ενώ είναι βασικά συστατικά, (προσδιορίζοντας τις έλξεις), των ήχων της Ε.Β.Μ.
Το μαρτυρούν όλα τα θεωρητικά! (Εάν δεν τα εκτελούμε, πολλοί εξ' ημών, δεν σημαίνει πως δεν θα πρέπει να υπάρχουν)!
Εξ' άλλου, εκτελούνται (τα σημεία αλλοίωσης) και χωρίς να σημειώνονται στο μ. κείμενο, απ' όλους τους εκφραστές "των διαφόρων Μ. Σχολών". (Ακούστε ηχογραφήσεις Ιακ. Ναυπλιώτη, Αθ. Καραμάνη, Αγιορειτών Πατέρων κ.ά.)
2. Οι μεταγενέστεροι, που τις εντοπίζουν και τις σημειώνουν, το κάνουν για να διευκολύνουν "τους εκτελεστές" - ερμηνευτές των μελών, ώστε να γίνει πιο εύκολα η απόδοση του μέλους! ;)
 

Υάκινθος B

Well-known member
Χαίρετε!
1. "Έχουμε δαιμονοποιήσει" τα σημεία αλλοίωσης, ενώ είναι βασικά συστατικά, (προσδιορίζοντας τις έλξεις), των ήχων της Ε.Β.Μ.
Το μαρτυρούν όλα τα θεωρητικά! (Εάν δεν τα εκτελούμε, πολλοί εξ' ημών, δεν σημαίνει πως δεν θα πρέπει να υπάρχουν)!
Εξ' άλλου, εκτελούνται (τα σημεία αλλοίωσης) και χωρίς να σημειώνονται στο μ. κείμενο, απ' όλους τους εκφραστές "των διαφόρων Μ. Σχολών". (Ακούστε ηχογραφήσεις Ιακ. Ναυπλιώτη, Αθ. Καραμάνη, Αγιορειτών Πατέρων κ.ά.)
2. Οι μεταγενέστεροι, που τις εντοπίζουν και τις σημειώνουν, το κάνουν για να διευκολύνουν "τους εκτελεστές" - ερμηνευτές των μελών, ώστε να γίνει πιο εύκολα η απόδοση του μέλους! ;)
Σαφώς οι έλξεις είναι βασικό συστατικό των μελών της Β Μουσικής. χωρίς αυτές δεν υπάρχει Βυζαντινό μέλος ! Όμως άλλο η χρήση και άλλο η υπερβολή. Νομίζω ότι στο συγκεκριμένο έργο οι αλλοιώσεις χρησιμοποιούνται κατά κόρον και μάλιστα σε σημεία που δεν πρέπει. Δεν θέλω να μπω σε λεπτομέρειες ο κάθε ψάλτης ας το καταλάβει μόνος του ανάλογα με τις γνώσεις του ,τις σπουδές του και τα ακούσματα του. Οι παλιές εκδόσεις γιατί δεν χρησιμοποιούσαν πουθενά αλλοιώσεις ; δεν είχαν ανακαλύψει το καλούπι να τις τυπώσουν; όχι βέβαια ,αλλά θεωρούσαν αυτονόητη την γνώση των έλξεων από κάποιον προχωρημένο.

Όσο για τα παραδείγματα των ψαλτών που φέρνεις ο Καραμάνης ήταν ένας ψάλτης απίστευτα διαβασμένος , έκλεινε οκτάωρα ! Τα λέω αυτά επειδή τον συναναστράφηκα . Χρησιμοποιούσε τις έλξεις ύστερα από πολύ ψάξιμο με μεγάλη προσοχή και μόνο εκεί που έπρεπε . Στα βιβλία του δεν τις σημειώνει . Ο Ναυπλιώτης (τουλάχιστον όσο μπορούμε να ακούσουμε από τις παλιές ηχογραφήσεις ) νομίζω πως δεν είναι τόσο υπερβολικός.
Για τους αγιορείτες να μη μιλήσουμε διότι το αγιορείτικο ύφος έχει εκλείψει. Εδώ μοναχοί που ήταν μαθητές διαφόρων δασκάλων στον κόσμο (ας μην πω ονόματα και εξοργίσω τον π Μάξιμο) που ήταν άσχετοι με το ύφος του Όρους παριστάνουν σήμερα τους συνεχιστές του αγιορείτικου ύφος. Αν και ύστερα από χρόνια παραμονής στο Όρος ,οι περισσότεροι το διορθώνουν και εγκαταλείπουν τις ακρότητες.
 

Υάκινθος B

Well-known member
Ο Τζελάς δεν ήταν μαθητής του Καρρά; Χρειάζεται άλλη συζήτηση; :p
Αυτό δεν το ήξερα !! ήταν όντως μαθητής του Καρρά ; Είχα την εντύπωση ότι ήταν του Περιστέρη.
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης

Μαθήτευσε στους Ι. Μαργαζιώτη και Ε. Φαρλέκα (Ωδείο Αθηνών, πτυχίο το 1949 και δίπλωμα το 1956) και στον Σ. Καρά.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Ο Τζελάς δεν ήταν μαθητής του Καρρά; Χρειάζεται άλλη συζήτηση; :p
Όμως, ο αείμνηστος Άρχων Λ. Αγγελόπουλος (κύριος εκφραστής & συνεχιστής του έργου "της Σχολής του μακαριστού ερευνητή Σ. Καρρά"), ήταν μαθητής & του μακαριστού Ευ. Τζελά, εδώ.
Τα συμπεράσματα, ως προς τη χρήση των σημείων αλλοίωσης στο συγκεκριμένο μουσ. πόνημα "Μ. Εβδομάς - επιμέλεια Ευ. Τζελά"
" κι όχι μόνο
, δικά σας...
 

Diogenes

Νέο μέλος
Το θέμα είναι ότι όπως τα έγραψε τα μουσικά κείμενά του ο Περιστέρης ή ο Τζελάς, έτσι ακριβώς καλό θα ήταν να γινόταν και η αντιγραφή τους· χωρίς δηλαδή προσθήκες ή αλλαγές των έλξεων και οιωνδήποτε άλλων στοιχείων.

Αν θέλουμε να κάνουμε κάποιες προσθήκες ή αλλαγές, θα πρέπει να φαίνονται με κάποιον τρόπο, π.χ. άλλο χρώμα κλπ. .

Και επίσης ήθελα να πω, ότι δεν είναι θέμα αν έμαθε ή δεν έμαθε κάποιος στον Καρά.
 
Last edited:

Υάκινθος B

Well-known member
Περιστέρης και Τζελάς ήταν δίδυμο αχτύπητο ! τις Κυριακές που υπήρχε αναμετάδοση από το ραδιόφωνο, τη δεκαετία του 70-80 όλη η νότια Ελλάδα άκουγε μητρόπολη Αθηνών. Δεν είναι μόνο ότι ήταν σπάνιες φωνές αλλά ήταν και άριστοι ως μουσικοί. Ο Περιστέρης ήταν και πολύ καλός πιανίστας , φαντάζομαι πως θα απέδιδε και τα δημοτικά τραγούδια άριστα . Δεν έχω ακούσει να τραγουδά.
Βέβαια όπως οι Μεγάλοι πολιτικοί έχουν κάνει μεγάλα λάθη έτσι και οι μεγάλοι ψάλτες ότι λένε δεν είναι a priori σωστό , χρειάζεται έρευνα. Βέβαια η σχολή που έχει μαθητεύσει ο κάθε ένας τον έχει επηρεάσει και δύσκολα αποδέχεται τα λάθη της. Εμένα προσωπικά ,αν και το κείμενο της Μ . εβδομάδας του Τζελά μου αρέσει εντούτοις η σημείωση των αλλοιώσεων δεν με βρίσκει σύμφωνο .
Μήπως υπάρχουν τα μέλη αυτά χωρίς τις υφεσοδιέσεις ;
Και επίσης ήθελα να πω, ότι δεν είναι θέμα αν έμαθε ή δεν έμαθε κάποιος στον Καρά.
Παίζει πολύ μεγάλο ρόλο ο δάσκαλος στη Βυζαντινή Μουσική και συνήθως επηρεάζει αθεράπευτα το μαθητή ,θετικά ή αρνητικά .
 

Diogenes

Νέο μέλος
Παίζει πολύ μεγάλο ρόλο ο δάσκαλος στη Βυζαντινή Μουσική και συνήθως επηρεάζει αθεράπευτα το μαθητή ,θετικά ή αρνητικά .
Έχετε δίκαιο! Αναιρώ την θέση μου ότι «…δεν είναι θέμα αν έμαθε ή δεν έμαθε κάποιος στον Καρά».
Αλλά αν ο Τζελάς είχε ήδη τελειώσει το Ωδείο Αθηνών και είχε ήδη κάποια εμπειρία-γνώση-ικανότητα προχωρημένη και πήγε ύστερα στον Καρά έχει διαφορά.
 
Top