Εκπληκτικό . Σε ευχαριστούμε . Να είσαι πάντα καλά.Οἱ σκέψεις μου ποὺ γέννησαν και τὸ προηγούμενό μου θέμα (Ὁ Συγκριτικὸς Κύκλος τῆς Ὀκταηχίας) πιὸ τακτοποιημένες καὶ συμπληρωμένες. Τυχὸν παρατηρήσεις, ἀπορίες καὶ ἀντιρρήσεις σας θὰ μὲ βοηθήσουν νὰ τὸ ὁλοκληρώσω στὴν πορεία.
Ἐλπίζω νὰ ἔχει, ὄντως, νὰ προσφέρει κάτι.Εκπληκτικό . Σε ευχαριστούμε . Να είσαι πάντα καλά.
Ακριβώς. Εκεί είναι η ουσία. Η μουσική μας έχει αρχαϊκά στοιχεία, κατά πολύ αρχαιότερα των (κατά τ' άλλα συμπαθών) μακαμιών, τα οποία στοιχεία πρέπει να διατηρήσουμε ως κόρην οφθαλμού, εάν θέλουμε να ομιλούμε για παράδοση.Όλες οι κλίμακες της εργασίας, εργάζονται θεωρητικώς στην επταφωνία τους και συνήθως στις μοντέρνες μελοποιήσεις.
Αλλά όμως, στην επταφωνία, ψηλά είναι ο κύριος, χαμηλά είναι ο πλάγιος. Αυτό το βλέπουμε στις κλασικές μελοποιήσεις.
Εάν εξαιρέσω τον πλ. δ΄ (ίσως όχι και αυτόν), όλες οι υπόλοιπες κλίμακες (δρόμοι) οδεύουν δίφωνα, τρίφωνα και τετράφωνα.
Ευχαριστούμε πολύ.
Όλες οι κλίμακες της εργασίας, εργάζονται θεωρητικώς στην επταφωνία τους και συνήθως στις μοντέρνες μελοποιήσεις.
Αλλά όμως, στην επταφωνία, ψηλά είναι ο κύριος, χαμηλά είναι ο πλάγιος. Αυτό το βλέπουμε στις κλασικές μελοποιήσεις.
Εάν εξαιρέσω τον πλ. δ΄ (ίσως όχι και αυτόν), όλες οι υπόλοιπες κλίμακες (δρόμοι) οδεύουν δίφωνα, τρίφωνα και τετράφωνα.
Μήπως θα έπρεπε να υπάρχει και για αυτές τις περιπτώσεις γράφημα;
Ακριβώς. Εκεί είναι η ουσία. Η μουσική μας έχει αρχαϊκά στοιχεία, κατά πολύ αρχαιότερα των (κατά τ' άλλα συμπαθών) μακαμιών, τα οποία στοιχεία πρέπει να διατηρήσουμε ως κόρην οφθαλμού, εάν θέλουμε να ομιλούμε για παράδοση.
Μακάρι να δούμε ένα ολοκληρωμένο πόνημα για τους ήχους. Πολλοί στα βιβλία που εκδίδουν ασχολούνται με τους ήχους αλλά όλοι επιφανειακά. Δεν υπάρχει κάτι στον χώρο ολοκληρωμένο εκτός αν μου διαφεύγει!!Συμφωνῶ μαζί σας, ἄν καὶ δὲν γνωρίζω τὴ Μουσική μας σὲ βάθος. Μὲ τὰ συμπαθῆ μακάμια δὲ, δὲν ἔχει τύχει νὰ ἀσχοληθῶ.
Ἂν κρίνουμε καὶ ἀπὸ το σχετικὸ θέμα, ἐδῶ στὸ Ψαλτολόγιον https://analogion.com/forum/index.php?forums/Ήχοι-Φθορές-και-Χρόες.52/, μάλλον θὰ ἦταν ἀδύνατον, λόγω διχογνωμίας, νὰ δοῦμε κάτι ὁλοκληρωμένο.Μακάρι να δούμε ένα ολοκληρωμένο πόνημα για τους ήχους. Πολλοί στα βιβλία που εκδίδουν ασχολούνται με τους ήχους αλλά όλοι επιφανειακά. Δεν υπάρχει κάτι στον χώρο ολοκληρωμένο εκτός αν μου διαφεύγει!!
Καλή και άγια είναι η διάκριση των ήχων με βάση τα είδη μελοποιίας και σίγουρα προτιμότερη σε σχέση με νεώτερες προσπάθειες "σαλαμοποίησης" των ήχων κατά το πρότυπο των μακαμιών, αλλά παρουσιάζει και σοβαρές ασυνέπειες. Όπως π.χ. τα απολυτίκια και κοντάκια του β΄ ήχου που δεν είναι σε β΄ "ειρμολογικό", η ύπαρξη σύντομων μελών του πλ. α΄ (όπως το "Χαίροις ασκητικών") που δεν είναι σε πλ. α΄ "ειρμολογικό" και πολλά ακόμη. Πιστεύω πως απαιτείται κάποιος πιο συνεκτικός τρόπος κατάταξης των ήχων, με βάση τα πραγματικά τους χαρακτηριστικά και όχι το είδος στο οποίο εμφανίζονται. Αλλά είναι δύσκολο να προτείνει κανείς κάτι, διότι θα προσκρούσει σε ιδεοληψίες, "δασκάλους" και τα σχετικά. Ο χώρος μας είναι παθογενής και οφείλουμε να το αναγνωρίσουμε. Οπότε ας παραμείνουμε στον πιο δόκιμο τρόπο, αυτόν ακριβώς που προτείνετε.Ίσως μία καλή αρχή είναι να κάνεις γράφημα για τον κάθε ήχο στα τρία γένη μελοποιίας, έχοντας στον νου μόνο τις κλασικές μελοποιήσεις.
π.χ. α΄ ειρμολογικός, α΄ στιχηραρικός, α΄ παπαδικός κ.τ.λ.
Τα συστήματα πάντως που κυριαρχούν είναι τα 4χορδα και 5χορδα. Λίγο λιγότερο το 3χορδο, ίσως σπάνιο το 8χορδο, κυρίως στα παπαδικά.
Ένα μεγάλο Ευχαριστώ. Ότι ποιο ολοκληρωμένο έχω διαβάσει.Τὸ ξανὰ ἀνεβάζω ἐμπλουτισμένο μὲ νέα κεφάλαια ( 13ον Ὁ Φθορικὸς Κύκλος τῆς Ὀκταηχίας – 14ον Πεντάτονο Ἑστώτων Τριχόρδων – 15ον Ὁ Ἐξελικτικὸς Κύκλος τῆς Ὀκταηχίας – 16ον Ἑξέλιξη ἀπὸ τὸ Ἐναρμόνιο πρὸς τὸ Διατονικὸ Γένος) μὲ ἐνσωματωμένο τὸ Παράδειγμα Ὀκτώηχης Δοξολογίας σὲ Βυζαντινὴ καὶ Δυτικὴ σημειογραφία καθὼς καὶ διάφορες ἐπὶ μέρους προσθήκες.
Ἐξώφυλλο, ὀπισθόφυλλο, πίνακας περιεχομένων, σελιδοδείκτες, ἀρίθμηση σελίδων, κουβαρίστρες, βελονάκια... καὶ ἐκτυπώσιμο.
Ένα μεγάλο Ευχαριστώ. Ότι ποιο ολοκληρωμένο έχω διαβάσει.